Jag skulle nog säga att ett radiobaserat system nog egentligen är bäst. Behöver inte ladda några batterier och man trycker på en knapp när man ska prata. + Längre räckvidd. Nackdelen är att man behöver göra en installation och det krävs sladd mellan hjälmen och sändaren. Peltor har några system som är bra och genomtänkta. Men annars håller nog även jag Scala G4 högt. Jag och sambon använder det men om jag skulle byta upp mig så skulle det bli ett radiobaserat system och inte bluetooth som G4 använder sig av.....
My two cents......
MVH//Jan
Ja det kommer att hända......
Fast nu är det ju bluetooth det handlar om så fri sikt är nödvändigt till skillnad från ett radiobaserad system. Det kan räcka med att det kommer en lastbil emellan för att det inte ska gå att snacka. Det är egentligen i städerna man mest behöver interkom för där är det viktigast att kunna förmedla vägdirektiv. Ute på bygden brukar det funka hyffsat i alla fall.
MVH//Jan
Nu fungerar ju bara bluetoothen mellan ex telefon och mottagre och inte mellan scala produkter. Där är radio.
Bluetooth funktionen är INTE mellan scala produkter. Räck vidd på bluetooth är ca 20m vid fri sikt.
har testat G9:an nu i Kiev och röststyrning funkar kanon och märkbar skillnad på radiokontakten mellan förare är stabilare när vi har kört på olika gator med hus imellan oss. Avstånd ca 250m. Nu vet jag inte om det beror på att det inte är lika mycket radiovågor som stör ut här som i sverige.
Radiofrekvenser har jag ingen uppgift på men här i sverige har vi så mycket mer som sänds på radio än i Kiev. Ex alla billarm går ju på olika frekvenser. Det finns ett visst spann som är tillåtet att sända radiobaserade produkter på som man inte behöver licens på och det spannet börjar bli fullt så riskken för störningar ökar hela tiden.
Hörrni, skärp er nu. Vad är BT om det inte är radio?
BT är ett överföringsprotokoll som använder frekvensbandet. Punkt.
Kommer jag ca 15m från hjälmen så har telefonen tappat kontakten med G9:an.
Var står det att det är bluetooth mellan scala produkter?
Ja, bluetooth skickas också via luften men där slutar likheterna.
Skärp er? Svara på frågan istället. Används blåtand för att kommunicera mellan två G4-enheter? I dom flestas värld är det en gigantisk skillnad på ett rent radiobaserat system likt dom som t.ex. Peltor säljer, dom system som sitter på Guldvingarna/HD Ultra Classic etc i jämförelse med ett bluetooth-baserat system. Ja, bluetooth skickas också via luften men där slutar likheterna.
Som jag sade, BT är ett protokoll, men SJÄLVKLART är det radiovågor. hur skulle det annars gå till?
GSM, 3G, BT.... Det är protokoll, men allt sänds via radiovågor. Bara frekvenserna som skiljer sig.
Wikipedia:
Bluetooth is a proprietary open wireless technology standard for exchanging data over short distances (using short-wavelength radio transmissions in the ISM band from 2400–2480 MHz) from fixed and mobile devices, creating personal area networks (PANs) with high levels of security.
Bluetooth använder radiovågor men modulerar överföringen digitalt och har kommunikationsprotokoll inbyggt för hur och med vad den kan prata med.
VHF/UHF radio är ett rent analogt system som direktmodulerar den talade rösten på bärvågen och alla som lyssnar på samma frekvens kan höra vad som sägs inom signalens räckvidd.
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|