Intercom? Vilken ska man ha?

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
I ett test i bike förra året så har jag för mig att Sena vann.

SwampT

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2010
Hoj
-04 Suzuki 650 Vstrom
Sorry för lite off topic men vad jag menar är att G9an kommer med både bom och tråd mic och att man kan byta mellan dem. På G4 måste man skaffa en ny hjälmdel för att kunna byta mellan bom och sladd.

G4an som jag har riktigt bra batteritid håller lätt för en dags körning.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Jag skulle nog säga att ett radiobaserat system nog egentligen är bäst. Behöver inte ladda några batterier och man trycker på en knapp när man ska prata. + Längre räckvidd. Nackdelen är att man behöver göra en installation och det krävs sladd mellan hjälmen och sändaren. Peltor har några system som är bra och genomtänkta. Men annars håller nog även jag Scala G4 högt. Jag och sambon använder det men om jag skulle byta upp mig så skulle det bli ett radiobaserat system och inte bluetooth som G4 använder sig av.....

My two cents......

MVH//Jan

Nu fungerar ju bara bluetoothen mellan ex telefon och mottagre och inte mellan scala produkter. Där är radio.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Ja det kommer att hända...... :rolleyes:

Fast nu är det ju bluetooth det handlar om så fri sikt är nödvändigt till skillnad från ett radiobaserad system. Det kan räcka med att det kommer en lastbil emellan för att det inte ska gå att snacka. Det är egentligen i städerna man mest behöver interkom för där är det viktigast att kunna förmedla vägdirektiv. Ute på bygden brukar det funka hyffsat i alla fall.

MVH//Jan

Bluetooth funktionen är INTE mellan scala produkter. Räck vidd på bluetooth är ca 20m vid fri sikt.

har testat G9:an nu i Kiev och röststyrning funkar kanon och märkbar skillnad på radiokontakten mellan förare är stabilare när vi har kört på olika gator med hus imellan oss. Avstånd ca 250m. Nu vet jag inte om det beror på att det inte är lika mycket radiovågor som stör ut här som i sverige.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nu fungerar ju bara bluetoothen mellan ex telefon och mottagre och inte mellan scala produkter. Där är radio.

Que?? :va Så har inte jag förstått det.

http://www.cardosystems.com/scala-rider/scala-rider-g4#technical

Den har ju en inbyggd FM-radiomottagare däremot men av vad jag förstår är kommunikationen mellan olika enheter bluetooth-baserad och ingenting annat än det. Det är därför man parar ihop enheterna och då kan inga andra enheter höra vad man säger. Radiokommunikation sker i sådana här fall på öppna frekvenser och då kan andra med system som sänder och tar emot på samma frekvenser lyssna. Det står inte ett ord om vilka frekvenser den skulle sända och ta emot på och tillåtna radiofrekvenser skiljer sig åt från land till land. Jag tror att kommunikationen sker via bluetooth enbart vilket förklarar varför sändningen bryts när man inte har fri sikt mellan enheterna. Rätta mig gärna om jag har fel men jag är hyffsat säker på att jag har rätt.

MVH//Jan

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Bluetooth funktionen är INTE mellan scala produkter. Räck vidd på bluetooth är ca 20m vid fri sikt.

har testat G9:an nu i Kiev och röststyrning funkar kanon och märkbar skillnad på radiokontakten mellan förare är stabilare när vi har kört på olika gator med hus imellan oss. Avstånd ca 250m. Nu vet jag inte om det beror på att det inte är lika mycket radiovågor som stör ut här som i sverige.

Har du någon länk som stödjer det du skriver? Vilka frekvenser sänder den på? Man får ju t.ex. oftast inte använda samma radiobaserade system i Sverige som i andra länder beroende på att dom lagliga frekvenserna skiljer sig åt mellan många länder. Jag kör ganska mycket trådlösa radiobaserade system i jobbet och har även VHF-cert och jag har svårt att tro att Scala´s system är radiobaserade. Men jag har haft fel förut. Har lite svårt att tro att jag har fel nu dock. Dom har lyckats utöka räckvidden på bluetooth-system rejält på sistone.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Skulle det vara bluetooth mellan scala produkter skulla jag inte vilja ha det skitstora batteripacket på hjälmen för att få knappt 1 timmes funktion. Kolla bara på vad en telefon drar i batteri med bluetooth påslagen.
Kommer jag ca 15m från hjälmen så har telefonen tappat kontakten med G9:an.

Var står det att det är bluetooth mellan scala produkter?

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Radiofrekvenser har jag ingen uppgift på men här i sverige har vi så mycket mer som sänds på radio än i Kiev. Ex alla billarm går ju på olika frekvenser. Det finns ett visst spann som är tillåtet att sända radiobaserade produkter på som man inte behöver licens på och det spannet börjar bli fullt så riskken för störningar ökar hela tiden.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Radiofrekvenser har jag ingen uppgift på men här i sverige har vi så mycket mer som sänds på radio än i Kiev. Ex alla billarm går ju på olika frekvenser. Det finns ett visst spann som är tillåtet att sända radiobaserade produkter på som man inte behöver licens på och det spannet börjar bli fullt så riskken för störningar ökar hela tiden.

Man måste enligt lag alltid speca vilken frekvens produkten i fråga sänder på om det handlar om radiokommunikation. Sen står det precis överallt att det handlar om bluetooth-kommunikation.

http://www.cardosystems.com/scala-rider/scala-rider-g4

//J

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Thanks to MDC technology, the scala rider G4 offers parallel connectivity as follows:

Intercom conference mode with up to two other scala rider G4users and with one of the following Bluetooth devices:
Mobile Phone including iPhone™ or other smartphones (either directly or via a GPS device) / GPS device
A2DP enabled MP3 Player or Adapter

Står det att det är bluetooth mellan scala produkter?

http://www.kjell.com/sortiment/tele...pmr-446/walkie-talkie/cobra-mt-200-2vp-p33450

Var finns radio frekvensen? På larm som man köper ex till bil står det vilken radiovrekvens det är då dom är rullande?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hörrni, skärp er nu. Vad är BT om det inte är radio?
BT är ett överföringsprotokoll som använder frekvensbandet. Punkt.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Hörrni, skärp er nu. Vad är BT om det inte är radio?
BT är ett överföringsprotokoll som använder frekvensbandet. Punkt.

Skärp er? Svara på frågan istället. Används blåtand för att kommunicera mellan två G4-enheter? I dom flestas värld är det en gigantisk skillnad på ett rent radiobaserat system likt dom som t.ex. Peltor säljer, dom system som sitter på Guldvingarna/HD Ultra Classic etc i jämförelse med ett bluetooth-baserat system. Ja, bluetooth skickas också via luften men där slutar likheterna.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Ja, bluetooth skickas också via luften men där slutar likheterna.

Bluetooth använder radiovågor men modulerar överföringen digitalt och har kommunikationsprotokoll inbyggt för hur och med vad den kan prata med.

VHF/UHF radio är ett rent analogt system som direktmodulerar den talade rösten på bärvågen och alla som lyssnar på samma frekvens kan höra vad som sägs inom signalens räckvidd.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skärp er? Svara på frågan istället. Används blåtand för att kommunicera mellan två G4-enheter? I dom flestas värld är det en gigantisk skillnad på ett rent radiobaserat system likt dom som t.ex. Peltor säljer, dom system som sitter på Guldvingarna/HD Ultra Classic etc i jämförelse med ett bluetooth-baserat system. Ja, bluetooth skickas också via luften men där slutar likheterna.

Som jag sade, BT är ett protokoll, men SJÄLVKLART är det radiovågor. hur skulle det annars gå till?
GSM, 3G, BT.... Det är protokoll, men allt sänds via radiovågor. Bara frekvenserna som skiljer sig.

Wikipedia:
Bluetooth is a proprietary open wireless technology standard for exchanging data over short distances (using short-wavelength radio transmissions in the ISM band from 2400–2480 MHz) from fixed and mobile devices, creating personal area networks (PANs) with high levels of security.

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Hoj
Att jag har lägre class på telefonen vet jag därför tappar jag kontakten. Scala har class 1 och där är effekt längden ca 100m så mellan 2 G4 produkter kan man teoretiskt komma 200m innan det bryts. Så bluetooth mellan scala produkter är det inte.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Som jag sade, BT är ett protokoll, men SJÄLVKLART är det radiovågor. hur skulle det annars gå till?
GSM, 3G, BT.... Det är protokoll, men allt sänds via radiovågor. Bara frekvenserna som skiljer sig.

Wikipedia:
Bluetooth is a proprietary open wireless technology standard for exchanging data over short distances (using short-wavelength radio transmissions in the ISM band from 2400–2480 MHz) from fixed and mobile devices, creating personal area networks (PANs) with high levels of security.

Jo jag kan det där men det är inte vad jag pratar om. Med "radio" menar jag och dom flesta någonting helt annat än bluetooth-protokollet när man pratar intercom även om nu bluetooth i sig även det skickas via luften. Av vad jag fått förklarat för mig av handlare och andra är det bluetooth-protokollet som används mellan G4 enheterna och att man fått upp räckvidden rejält. Det är den förklaring som jag fått. Med "radio" menar jag vilket jag skrivit några gånger nu radiosändare där inte bluetooth-protokollet ingår. Typ Peltor-, Guldvinge-, Harley-intercom....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Bluetooth använder radiovågor men modulerar överföringen digitalt och har kommunikationsprotokoll inbyggt för hur och med vad den kan prata med.

VHF/UHF radio är ett rent analogt system som direktmodulerar den talade rösten på bärvågen och alla som lyssnar på samma frekvens kan höra vad som sägs inom signalens räckvidd.

Precis. Tack.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Jag har Scala G4. Funkar för de mesta bra. A-kanalen är synkad mot makens Scala. B-kanalen är synkad mot min körlärares på trafikskolan. :tummenupp De använder också Scala G4. Det var lätt att synka ihop min mot någon annan. Bra om man kör med olika kompisar. Så väldigt långa avstånd har jag inte testat. Men den är bra vid övningskörning. Jag kan vingla iväg en bra bit bort medan vi pratar.

Enda tillfället då det inte funkat klockrent är att återuppta samtal i duktigt hög fart. Misstänker att det är vindbrus och andra bakgrundsljud som ställer till det. Har någon annan haft det problemet? Vad är lösningen?

Använder man mobil eller MP3-spelare med sin Scala G4 så är det Bluetooth mellan Scala G4 och de enheterna. :fakta

Jag har haft lite svårt att få min Scala att hitta vanliga radio(FM)kanaler. Kan vara dåliga handhavande från min sida. Eller också är det bara för att jag bor i glesbygd, och även bilradion har ibland svårt att hålla kanalerna. :gnissla

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0