Intercom? Vilken ska man ha?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har inte lusläst hela tråden, men polaren och jag kör med Interphone och vi tycker att det funkar bra med blåtand. Det går snabbt att para ihop både andra interphones och mobiltelefon. Bra standby-tid och tal-tid. Men den har garanterat uppgraderats sen vi köpte våra :) http://www.garage24.se/49-476-18

Kör själv med en interphone F5 och är helnöjd, Allt du gör får du bekräftat med en hes het engelsk kvinnoröst, eller en hysterisk italienska eller en såsig spanjorska:)

Pratade med folk på telefon som skötte markarbetet på våran Skånevårentur i 160+ utan problem:tummenupp
Lite problem med placeringen av högtalarna var det men det är nog lika för alla.

Alla blåtandskopplingar är busenkla och man känner sig lite som "Michael Knight":rofl när man slår på den, "Kit" berättar allt den gör och hittar.
 
Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag kan nog säga att om vi kört med proppar hade vi inte hört ett knäpp.
Skumt, tycker ändå det låter som hårdvaruproblem och/eller lurplacering. Stor skillnad mot våra, där maxvolym vid telefonsamtal eller radiolyssning, eller intercomprat med kraftig röst, är outhärdligt starkt och i snudd på omöjligt att använda.
 

D-Becker

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SM -07
Jag och frun köpte scala q2 för ett par år sen och jag är mer än toknöjd med systemet. Räckvidden är aldrig eller iaf väldig sällan några problem, har kört i både storstad och ute i skogarna. Att en lastbil skulle bryta kontakten stämmer verkligen inte! Har inte haft några problem med att parkoppla systemen eller att koppla den till telefon. Det som kan störa en aning är att systemet ibland får tuppjuck när någon av parterna pratat i telefon, då kan systemet tro att man fortfarande är upptagen trots att man lagt på. Brukar oftast lösa sig själv om man väntar en liten stund. I högre farter kan röstaktiveringen vara lite seg oxå men den brukar koppla upp om man gör en liten puff i micken.

Min förra hoj körde jag alltid med öronproppar och jag hade inga problem att höra vad som sas i intercomen, bara kräma på ljudet tills det blir bra! :yoparty

Känns som det är mycket spekulationer här i tråden om protokoll osv men testa grejerna istället så får ni själva avgöra. Jag tycker iaf det funkar svinbra och att kunna svara i telefon när man kör hoj är klockrent tycker jag!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kan nämna att jag å tjejen köpte intercomet som finns på Clas Olhson i sista minut innan resan (walkie talkie med headset). Dessutom hade polaren som skulle med på resan samma så vi kunde enkelt snacka tre pers medan vi körde. Väldigt billigt jämfört med de andra intercomerna men helt klart inte helt problemfritt. Först fick jag lov att operera in högtalarna i hjälmen då de tryckte emot alldeles för hårt, för det andra så är det ju inte bluetooth utan radiobaserat, så man har ju alltid en jävla massa sladdar mellan walkie talkie, hjälmen samt till knappen som man valfritt kan placera på antingen finger eller på gasrulle som jag gjorde. Det fungerade bra men sladdarna var helt klart det mest irriterande av det hela. Har man tålamod med det så fungerar systemet förvånansvärt bra!
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Har ngn provat interphone eller andra intercom jämfört med scala rider?
Jag vill prova ngt annat än min g4, inte nöjd...

Negativt på min och polarnas g4or:

Man måste skrika för att den ska "tända"/återuppta intercomsamtal.
Inkonsekvent vid parning. Glömmer.
Kan varken ställa intercomnedkopplingstiden 60 sek (när ingen säger nåt) eller knapptryckningstiden.
Upplevs som trög...
För att tex byta låt vid mp3 lyssning med min iphone måste man hålla nere knappen ca 3sek. Alldeles för länge att hålla uppe armen vid körning!
Svårt att fälla ut antennen. Även utan handskar...
Dålig radiomottagning
Dåliga högtalare
Micken måste sitta direkt framför munnen annars hörs det jättelågt eller inte alls.
Räckvidd 1,6km är väldigt optimistiskt. Snarare 0,5-1km i verkligheten...

Positivt:
Lång batteritid
När micken väl funkar tar den inte upp brus eller oljud. Samtalspart hör inte ens att man kör hoj.
GPS app på iphone tex skobbler bryter igenom fint med röstinstruktioner när man samtidigt lyssnar på mp3 från iphonen.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Jag är nöjd med min G9, polaren hade en lite äldre G4 som bara hade strulat för han, han fick enheten ubytt och sen fungerade det klockrent.

Vi kopplade ihop (G9 + G4) oss på vår Norge resa och samtalade med klockrent ljud från Stockholm hela vägen till Trondheim.
Dock verkade min G9 få slut på batteri före G4:an, men en vild gissning säger mig att det beror på hårdvaran som kanske är lite vassare i nyare G9:an, har dock ingen som helst aning, jag bara spekulerar.

Jag tyckte inte det var så farligt med att hålla inne knappen, jag är iofs van eftersom jag ändrar bland ride modes på hojen likadant.
Enda som jag tyckte var lite irriterande var att det hände att dom kopplades ifrån efter exempelvis ett telefon samtal, så man fick fippla med den så man kopplades ihop igen, det verkade lite si och så med att det gick tillbaka till buddy mode automatiskt.
Jag har även provat svara i telefon i en bra bit över motorvägsfart och motparten hade ingen aning om att jag körde hoj förrens jag upplyste om det, så det verkar ju funka klockrent med filtret för vindbrus med mera.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Måste man fortfarande skrika för att starta intercom? Om det inte är väsentliga förbättringar på g9 så skrotar jag min g4 mot ngt annat fabrikat. Scala rider g4 är trögt och inkonsevent... Vill inte ha grejer som skapar problem och kräver uppmärksamhet när jag kör mc.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Måste man fortfarande skrika för att starta intercom? Om det inte är väsentliga förbättringar på g9 så skrotar jag min g4 mot ngt annat fabrikat. Scala rider g4 är trögt och inkonsevent... Vill inte ha grejer som skapar problem och kräver uppmärksamhet när jag kör mc.

Nej förfasen jag pratade i vanlig samtalston så hoppade det igång och då låg jag i motorvägsfart.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Ok men det övriga då? Det verkar dom inte ha fixat ens på g9?
Jag tycker inte scala rider är en färdig produkt. För mycket dåliga egenskaper.
Synd att det inte finns mer info om det på nätet. Men de flesta "förtränger" väl sina "dåliga" köp som vanligt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du, verkar ha fått ett riktigt måndagsex. Vet att det komm en stor mjukvaruuppgradering nån gång vid årsskiftet. Har du installerat den?

Vox och anda inställningar kan du ställa genom att koppla ihop din intercom med datorn, men det kanske du redan visste. Finns en hel del inställningar.

Har ngn provat interphone eller andra intercom jämfört med scala rider?
Jag vill prova ngt annat än min g4, inte nöjd...

Negativt på min och polarnas g4or:

Man måste skrika för att den ska "tända"/återuppta intercomsamtal.
Inkonsekvent vid parning. Glömmer.
Kan varken ställa intercomnedkopplingstiden 60 sek (när ingen säger nåt) eller knapptryckningstiden.
Upplevs som trög...
För att tex byta låt vid mp3 lyssning med min iphone måste man hålla nere knappen ca 3sek. Alldeles för länge att hålla uppe armen vid körning!
Svårt att fälla ut antennen. Även utan handskar...
Dålig radiomottagning
Dåliga högtalare
Micken måste sitta direkt framför munnen annars hörs det jättelågt eller inte alls.
Räckvidd 1,6km är väldigt optimistiskt. Snarare 0,5-1km i verkligheten...

Positivt:
Lång batteritid
När micken väl funkar tar den inte upp brus eller oljud. Samtalspart hör inte ens att man kör hoj.
GPS app på iphone tex skobbler bryter igenom fint med röstinstruktioner när man samtidigt lyssnar på mp3 från iphonen.
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Jag har justerat & uppdaterat via mjukvaran ända från början. Så jag tror jag har fått med uppdateringar. Vi är flera som kör med scala rider g4 och det är samma på allas...
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Det första jag gjord med min G4 (Powerset) var att köpa ett par Koss PortaPro. Lödde lös högtalarelementen från G4:an och Kossen. Lödde fast Koss-elementen på G4:an och ljudet blev 1000 gånger bättre. Ljupare bas, högre volym, tydligare röst, mm. Den billigaste och bästa upgraden man kan göra på sen Scala. Tidsåtgång = 10 minuter. :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har justerat & uppdaterat via mjukvaran ända från början. Så jag tror jag har fått med uppdateringar. Vi är flera som kör med scala rider g4 och det är samma på allas...

Tycker det är konstigt, för jag har inga problem. Däremot tycker jag byggkvaliteten känns kass. Plastig och inte riktigt genomtänkt. Det skulle kunnat vara en riktigt solid liten puck i nåt material med mer gummifeeling, men icke. Det blev Kina-plast.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har ngn provat interphone eller andra intercom jämfört med scala rider?
Jag vill prova ngt annat än min g4, inte nöjd...

Negativt på min och polarnas g4or:

Man måste skrika för att den ska "tända"/återuppta intercomsamtal.
Inkonsekvent vid parning. Glömmer.
Kan varken ställa intercomnedkopplingstiden 60 sek (när ingen säger nåt) eller knapptryckningstiden.
Upplevs som trög...
För att tex byta låt vid mp3 lyssning med min iphone måste man hålla nere knappen ca 3sek. Alldeles för länge att hålla uppe armen vid körning!
Svårt att fälla ut antennen. Även utan handskar...
Dålig radiomottagning
Dåliga högtalare
Micken måste sitta direkt framför munnen annars hörs det jättelågt eller inte alls.
Räckvidd 1,6km är väldigt optimistiskt. Snarare 0,5-1km i verkligheten...

Positivt:
Lång batteritid
När micken väl funkar tar den inte upp brus eller oljud. Samtalspart hör inte ens att man kör hoj.
GPS app på iphone tex skobbler bryter igenom fint med röstinstruktioner när man samtidigt lyssnar på mp3 från iphonen.

Helt nöjd är jag inte heller med G4:an, så jag har själv testat en del sätt att komma tillrätta med problemen, efter intensivt sökande av information på nätet... Ibland funkar den klockrent, men ibland strular den. Efter att ha läst mängder med recensioner innan jag köpte min, verkade den i alla fall vara den bästa kompromissen, åtminstone för något år sedan... G9:an är så pass ny så jag vet inte hur den står sig i jämförelsen. På pappret är den ju i alla fall bättre. Bluetooth känns väl aningen instabilt som teknik och vill man ha något som funkar mer stabilt hela tiden skall man nog satsa på något radiobaserat system kopplat till en huvudenhet, typ Autocom eller Peltor, men dessa har ju sina nackdelar, exempelvis att man behöver sladd till hjälmen från huvudenheten och att man inte kan prata i mun på varandra.

Radiomottagningen:
Sladden till högtalarna fungerar tydligen som antenn till radion. Därför är det viktigt hur man drar kabeln i hjälmen. Fick en förbättring av mottagningen när jag drog kabeln över huvudet i hjälmen, i stället för vid nacken. Tycker det funkar helt ok sen dess, fast jag lyssnar visserligen väldigt sällan på radio.

Dåliga högtalare:
Ja, de är rätt så basfattiga. Sena:s intercom skall ha väldigt bra ljud, men då är högtalarna betydligt tjockare, så det kan vara en issue att installera i hjälmen om man inte vill klämma öronen. Det går att köpa audio kitet till G9:an som skall ha bättre högtalare för någon femhundring. Det passar även till G4:an. Alternativt så finns det en moddning många har kört där de bytt ut högtalarna mot de från Koss Porta Pro. Skall tydligen bli väldigt stor skillnad.

Att man måste skrika:
Först och främst är det väldigt viktigt att ha micken alldeles framför och mot munnen. Detta lär vara grundprincipen för de flesta intercomsystem i bullriga miljöer och är nödvändigt för att VOX:en (röstaktiveringen) skall kunna skilja på röst och buller. Är mickens placering rätt brukar det funka. Däremot har jag märkt att en eller flera personer ibland börjar höras lägre efter en stund och få svårt att aktivera röststyrningen. Har ibland trott att detta beror på att batteriet i någons enhet börjat ta slut, i och med att det alltid sker först efter en stund. Vissa menar att detta problem skulle bero på fukt/kondens. Behöver testa mer innan jag vågar dra några slutsatser... Har man problem att aktivera VOX:en kan man alltid stänga av den funktionen. Då startar man samtalet genom att trycka på knappen för respektive kanal. Sen kan man låta kanalen vara öppen hela tiden. Funkar klockrent, men drar lite mer batteri.

Inkonsekvent vid parning:
Kör man bara ihopkopplad med en och samma person hela tiden är det i princip aldrig några problem. Det kan vara någon fördröjning innan det kommer igång, men sen funkar det. Börjar man köra tre- eller fyrpartssamtal och/eller koppla ihop sig med olika personer från gång till gång börjar det bli problem. Exempelvis om person 1 kopplar ihop sig med person 2 via A-kanalen och person 3 via B-kanalen. Senare kopplar person 1 ihop sig med person 4 via A-kanalen eller kör själv med person 2, men kopplar då ihop denne via B-kanalen. När person 1, 2 och 3 vid ett senare tillfälle skall koppla ihop sig igen blir det garanterat problem. Förmodligen är det så att enheten blir "förvirrad" när flera enheter varit ihopkopplade med den på samma kanal och/eller samma enhet varit ihopkopplad på både A- och B-kanalen. Lösningen tror jag är att så fort man vill koppla ihop sig i en ny konstellation skall man nollställa samtliga enheter (slå på enheten, håll inne telefonknappen i 6 sek, därefter håll inne Vol+ i 3 sek) och sen para ihop dem igen. Har testat detta och det verkar funka bättre då.

Räckvidden:
Bluetooth kör på en frekvens som innebär att signalen har svårt att nå fram om det inte är fri sikt. Därför kan man räkna med betydligt kortare räckvidd så fort det finns något hinder emellan. 1.6 km är nog under optimala förutsättningar.

Kommer det något system som är betydligt bättre framöver lär jag nog överväga ett byte, men än så länge verkar ju alla satsa mest på att trycka in mer features framför stabilitet så jag är inte övertygad om att ett annat system skulle vara så mycket bättre. Alla lider också av de begränsningar som Bluetooth innebär. Samtidigt är det ju inte helt enkelt att byta i och med att systemen inte är kompatibla med varandra. Då måste även de man kör med byta. Undantaget verkar vara om man kör samma fabrikat, exempelvis Scala Rider G9 som funkar tillsammans med G4 osv.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vi uppdaterade firmware i våra G4:eek:r innan vi drog ut på resan i juni och det vart lite bättre på några plan men över lag har det inte blivit några direkta förbättringar. Nu tappar den parkopplingen mer ofta än tidigare och vi hör fortfarande knappt varandra. Q2-systemet funkade bättre för oss. G4:an är fortfarande för svajig. Visst, det funkar att kolla om man ska stanna och tanka/äta och annat men..... Nä..... Inte ens i närheten av optimalt. Det är troligtvis så att kontakter och komponenter som sitter i G4:an inte direkt håller världsklass och det i kombination med slarvigt skriven firmware alternativt dålig kvalitetskontroll från fabrik är orsaken till att systemen uppför sig så pass olika från exemplar till exemplar. Jag vet inte men vi var definitivt mycket mer nöjda med det gamla Q2-systemet än med G4:an.
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Alternativt så finns det en moddning många har kört där de bytt ut högtalarna mot de från Koss Porta Pro. Skall tydligen bli väldigt stor skillnad.

Ja, som sagt var det det första jag gjorde. Rekommenderas starkt. Men dom patetiska originallurarna gick det ju far satan inte att lyssna på musik. Kör med öronproppar och G4:an, hörs KLOCKRENT.
 

Bikeman

Bikeman
Gick med
20 Jul 2004
Ort
GÖTEBORG
Hoj
2023, Honda, GoldWing 1800 DCT Tour
Scala Rider G9 Power Set, är gött nöjd. Kör mycket med musik i lurarna, typ Corroded ;) + gula hörsleproppar. Kom en mjukvaru-uppdatering ver.1.3 nyss med lite mer röstfunktioner mm. Bra köp enligt min mening
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top