Har ngn provat interphone eller andra intercom jämfört med scala rider?
Jag vill prova ngt annat än min g4, inte nöjd...
Negativt på min och polarnas g4or:
Man måste skrika för att den ska "tända"/återuppta intercomsamtal.
Inkonsekvent vid parning. Glömmer.
Kan varken ställa intercomnedkopplingstiden 60 sek (när ingen säger nåt) eller knapptryckningstiden.
Upplevs som trög...
För att tex byta låt vid mp3 lyssning med min iphone måste man hålla nere knappen ca 3sek. Alldeles för länge att hålla uppe armen vid körning!
Svårt att fälla ut antennen. Även utan handskar...
Dålig radiomottagning
Dåliga högtalare
Micken måste sitta direkt framför munnen annars hörs det jättelågt eller inte alls.
Räckvidd 1,6km är väldigt optimistiskt. Snarare 0,5-1km i verkligheten...
Positivt:
Lång batteritid
När micken väl funkar tar den inte upp brus eller oljud. Samtalspart hör inte ens att man kör hoj.
GPS app på iphone tex skobbler bryter igenom fint med röstinstruktioner när man samtidigt lyssnar på mp3 från iphonen.
Helt nöjd är jag inte heller med G4:an, så jag har själv testat en del sätt att komma tillrätta med problemen, efter intensivt sökande av information på nätet... Ibland funkar den klockrent, men ibland strular den. Efter att ha läst mängder med recensioner innan jag köpte min, verkade den i alla fall vara den bästa kompromissen, åtminstone för något år sedan... G9:an är så pass ny så jag vet inte hur den står sig i jämförelsen. På pappret är den ju i alla fall bättre. Bluetooth känns väl aningen instabilt som teknik och vill man ha något som funkar mer stabilt hela tiden skall man nog satsa på något radiobaserat system kopplat till en huvudenhet, typ Autocom eller Peltor, men dessa har ju sina nackdelar, exempelvis att man behöver sladd till hjälmen från huvudenheten och att man inte kan prata i mun på varandra.
Radiomottagningen:
Sladden till högtalarna fungerar tydligen som antenn till radion. Därför är det viktigt hur man drar kabeln i hjälmen. Fick en förbättring av mottagningen när jag drog kabeln över huvudet i hjälmen, i stället för vid nacken. Tycker det funkar helt ok sen dess, fast jag lyssnar visserligen väldigt sällan på radio.
Dåliga högtalare:
Ja, de är rätt så basfattiga. Sena:s intercom skall ha väldigt bra ljud, men då är högtalarna betydligt tjockare, så det kan vara en issue att installera i hjälmen om man inte vill klämma öronen. Det går att köpa audio kitet till G9:an som skall ha bättre högtalare för någon femhundring. Det passar även till G4:an. Alternativt så finns det en moddning många har kört där de bytt ut högtalarna mot de från Koss Porta Pro. Skall tydligen bli väldigt stor skillnad.
Att man måste skrika:
Först och främst är det väldigt viktigt att ha micken alldeles framför och mot munnen. Detta lär vara grundprincipen för de flesta intercomsystem i bullriga miljöer och är nödvändigt för att VOX:en (röstaktiveringen) skall kunna skilja på röst och buller. Är mickens placering rätt brukar det funka. Däremot har jag märkt att en eller flera personer ibland börjar höras lägre efter en stund och få svårt att aktivera röststyrningen. Har ibland trott att detta beror på att batteriet i någons enhet börjat ta slut, i och med att det alltid sker först efter en stund. Vissa menar att detta problem skulle bero på fukt/kondens. Behöver testa mer innan jag vågar dra några slutsatser... Har man problem att aktivera VOX:en kan man alltid stänga av den funktionen. Då startar man samtalet genom att trycka på knappen för respektive kanal. Sen kan man låta kanalen vara öppen hela tiden. Funkar klockrent, men drar lite mer batteri.
Inkonsekvent vid parning:
Kör man bara ihopkopplad med en och samma person hela tiden är det i princip aldrig några problem. Det kan vara någon fördröjning innan det kommer igång, men sen funkar det. Börjar man köra tre- eller fyrpartssamtal och/eller koppla ihop sig med olika personer från gång till gång börjar det bli problem. Exempelvis om person 1 kopplar ihop sig med person 2 via A-kanalen och person 3 via B-kanalen. Senare kopplar person 1 ihop sig med person 4 via A-kanalen eller kör själv med person 2, men kopplar då ihop denne via B-kanalen. När person 1, 2 och 3 vid ett senare tillfälle skall koppla ihop sig igen blir det garanterat problem. Förmodligen är det så att enheten blir "förvirrad" när flera enheter varit ihopkopplade med den på samma kanal och/eller samma enhet varit ihopkopplad på både A- och B-kanalen. Lösningen tror jag är att så fort man vill koppla ihop sig i en ny konstellation skall man nollställa samtliga enheter (slå på enheten, håll inne telefonknappen i 6 sek, därefter håll inne Vol+ i 3 sek) och sen para ihop dem igen. Har testat detta och det verkar funka bättre då.
Räckvidden:
Bluetooth kör på en frekvens som innebär att signalen har svårt att nå fram om det inte är fri sikt. Därför kan man räkna med betydligt kortare räckvidd så fort det finns något hinder emellan. 1.6 km är nog under optimala förutsättningar.
Kommer det något system som är betydligt bättre framöver lär jag nog överväga ett byte, men än så länge verkar ju alla satsa mest på att trycka in mer features framför stabilitet så jag är inte övertygad om att ett annat system skulle vara så mycket bättre. Alla lider också av de begränsningar som Bluetooth innebär. Samtidigt är det ju inte helt enkelt att byta i och med att systemen inte är kompatibla med varandra. Då måste även de man kör med byta. Undantaget verkar vara om man kör samma fabrikat, exempelvis Scala Rider G9 som funkar tillsammans med G4 osv.