invadilitet efter mc crash.....

jojje

popo
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Upplands väsby
Hoj
ZXR-750 1992
hej är det någon som vet hur mycket. if. betalar för invaliditet procent???

jag körde omkull för 3år sedan och har fått bestående skador.. har fått en bedömning på 7% medicinsk invadilitet för bröstrygg.....
min fråga är om någon vet vad det kan bli för ersättning........
seriösa svar tack... :)
 

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Såld :(
Jag vet en kompis som skada ryggen när han ramla ner från en balkong. Han är nästan helt återställd nu tror jag. han fick tydligen ut runt 200000
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
jojje skrev:
hej är det någon som vet hur mycket. if. betalar för invaliditet procent???

jag körde omkull för 3år sedan och har fått bestående skador.. har fått en bedömning på 7% medicinsk invadilitet för bröstrygg.....
min fråga är om någon vet vad det kan bli för ersättning........
seriösa svar tack... :)

Är det inte 500.000? Borde stå på hemsidan. 7% av 500.000 alltså.
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Jag har 5% invaliditet (ryggen) efter en mc-olycka, jag fick ca 95000:- direkt efter olyckan (ca 2-3 månader). Efter det sade dom att dom skulle göra en uppföljning, detta har inte skett kom jag på nu (snart 4 år sedan).

//D
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Invaliditetsersättningen grundas på din ålder vid invaliditetstidpunkten och procenten. En 25-åring får vid 7% 21 000 kr i ersättning för lyte och men. Därtill kommer ersättning för kostnader och olägenheter, som är individuell.
Mellan tummen och pekfingret kan man gissa sig till en total ersättning för lyte och men samt kostnader och olägenheter på ca 100 000 kr.
För skador som inträffat under 2002 och framåt grundas i stort sett hela ersättningen på invaliditetsgraden. En 25-åring, som är i arbete till minst 25%, med 7% får då 91 000 kr plus ersättning för eventuella merkostnader till följd av skadan.

Utöver ovanstående utgår ersättning för eventuella inkomstförluster.

Ofta betalar trafikförsäkringen ersättning för ombudskostnader. Känner du dig osäker på den ersättning du erbjuds eller om invaliditetsgraden är rätt, bör du kontakta en advokat/jurist på orten som jobbar med skadereglering för hjälp.
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Jag har efter en Mcolycka 13% defenitiv invalitet. I mitt vänstra ben med känsel bortfall,förkortning av ben, dödamuskler,nedsatt rörelseförmåga m,m. det gav 50.000:- i ersättning våren -95.
Vid detta tillfälle så hade jag bara mc försäkringen ingen hemförsäkring.
Hade presic fyllt 18år då faller man ut ur sina föräldrars hemförsäkring fast man bor hemma.
Skulle med andra ord haft en egen föräkring.

Så räkna inte med att bli rik så som alla runt om kring dig säger o tror att du skall bli.
Det kom som en chock för mig samt min f-bolags handledare som hade lovar guld o gröna skogar.

(Närmaste jag kom det var en norrlands guld på en stubbe i skogen :) )
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Markus skrev:
Är det inte 500.000? Borde stå på hemsidan. 7% av 500.000 alltså.

Ser att det hann komma in en del inlägg under tiden att jag skrev mitt.

Procentuell invaliditetsersättning på ett givet belopp utgår från en vanlig olycksfallsförsäkring. Beloppet grundas på den premie du betalar.
Invaliditetsersättning från trafikförsäkring grundas på en tabell som tar hänsyn till graden av invaliditet samt den skadades ålder vid en given tidpunkt.

Cliftons kompis som ramlade ner från en balkong fick inte ersättning från trafikförsäkring, så den jämförelsen är inte relevant i detta fall.

Daniel-L: 200 000 kr vid 7% låter lite högt. Ersättningen är individuell, och grundas på omständigheterna i det enskilda fallet. Det är inte omöjligt att få så hög ersättning, men då skall det till väldigt speciella omständigheter.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
den bestående skadan måste upp i minst 10% innan det går upp i "nämnden" det är då vi börjar snacka stålingar.Har själv 25% invaliditet efter mina vurpor.*ler*
 

Coola Ola

Guest
När jag var fjorton bast så blev jag påkörd av en Nissan King Cab och bröt lårben samt ett ben i underarmen när jag körde moppe. Detta var -94 tror jag och gav mig c:a 25000:- på mopedförsäkringen (4% invaliditet, hur de nu beräknar det, jag hade bara några ärr som bestående men) plus 2x20000:- från två andra försäkringar. Mao, låter som om du borde få minst 60000:- i dagsläget.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
P.Björk skrev:
Jag har efter en Mcolycka 13% defenitiv invalitet. I mitt vänstra ben med känsel bortfall,förkortning av ben, dödamuskler,nedsatt rörelseförmåga m,m. det gav 50.000:- i ersättning våren -95.
Vid detta tillfälle så hade jag bara mc försäkringen ingen hemförsäkring.
Hade presic fyllt 18år då faller man ut ur sina föräldrars hemförsäkring fast man bor hemma.
Skulle med andra ord haft en egen föräkring.

Så räkna inte med att bli rik så som alla runt om kring dig säger o tror att du skall bli.
Det kom som en chock för mig samt min f-bolags handledare som hade lovar guld o gröna skogar.

(Närmaste jag kom det var en norrlands guld på en stubbe i skogen :) )
Håller inte riktigt med,om man skaffar en sk"skadekonsult" blir läget helt annorlunda,Jag yrkade på neoprenskydd för min onda armbåge,då räknade man som så här,2 skydd per år a 350 kr=700ggr 70=49000 bara för skydden.Sen finns det en massa yrkanden för läkemedel o massage o dylikt man kan göra.Jag råder verkligen alla att ta en konsult vid olycka,det kostar inget heller då det är motparten(f-bolaget) som godkänner kostnaden.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Kvaddade rejält med hoj-92.F-bolaget erbjöd mig en ersättning på 22000 kronor efter 2 månader.Detta godtog jag icke,skaffade mig en konsult/juridiskt insatt person.Efter 6 års krigande(som inte jag behövde sköta) så dök det upp en utbetalning på 256000kr.Väl värt att vänta på tycker jag.
 

bunny rabbiT

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Hudiksvall
Hoj
Blata Quadard
Min far har knäled i titan efter en vurpa. Han fick drygt 600 000. Ingen speciell försäkring.

Skriv inte på något utan en egen advokat, det tjänar du massor på..massor.
 

danneboy

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
norrköping
Hoj
yamaha r1-04-röd
ktmjacke skrev:
Inte om du har en konsult.

F-bolagen är skyldiga att rådfråga nämnden när de bestämmer ersättningen ( det gör de oftast inte utan följer bara tabellerna), vill du anlita en konsult och försöka få mer än vad trafikskadenämndens riktlinjer föreslår måste du ha bra argument att stödja dig på, då nämnden har sådan ställning att även domstolarna brukar använda sig av dess riktlinjer.
 

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Framför datorn!
Hoj
1000RR Repsol Replica
Men i regel är det en klapp på ryggen som gäller i Sverige dessvärre :(

Men tanke på vad man får för 200 000.- några liter mjölk och ett par paket cigaretter. Brorsan blev fel behandlad av en Norsk läkare när han bodde där han fick 3.7 miljoner norska kronor (förlorade synen på ena ögat och fick titan kulor installerade i höften).

Men hoppas du får så mycket att det tröstar.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
danneboy skrev:
F-bolagen är skyldiga att rådfråga nämnden när de bestämmer ersättningen ( det gör de oftast inte utan följer bara tabellerna), vill du anlita en konsult och försöka få mer än vad trafikskadenämndens riktlinjer föreslår måste du ha bra argument att stödja dig på, då nämnden har sådan ställning att även domstolarna brukar använda sig av dess riktlinjer.
Dom rider ju på att svenne i allmänhet känner sig tacksam för det han får istället för att kräva vad han har rätt till.Många f-bolag kör med rena blåsningar.Råder ALLA att begära hjälp i form av en konsult om det blir tvist.
 

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Jag fick diagnosen 13% :)S) invalid för mina astmabesvär, och fick ut 79,130 kr... Har inga besvär av astman längre :D
 

danneboy

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
norrköping
Hoj
yamaha r1-04-röd
ktmjacke skrev:
Dom rider ju på att svenne i allmänhet känner sig tacksam för det han får istället för att kräva vad han har rätt till.Många f-bolag kör med rena blåsningar.Råder ALLA att begära hjälp i form av en konsult om det blir tvist.

Jo, om man är beredd på en lång och antagligen utdragen rättstvist. Pengar har ju ett tidsvärde också, det är kanske värt att få ut det man blir erbjuden idag istället för ett ovisst belopp inom en ännu mer oviss framtid efter en tidskrävande och jobbig process. Vet inte vad du menar med "vad han har rätt till", i det svenska rättssystemet anses oftast trafikskadenämndens föreslagna ersättningar vara det man har rätt till eftersom Sverige - till skillnad mot USA om det är det du tänker på - tillämpar en princip som innebär att man inte ska tjäna på att skada sig. Detta är en av grundtankarna i den svenska ersättningsrätten, vilket domstolarna också ständigt har i åtanke. I USA tillämpas en princip som är raka motsatsen till den svenska och som innebär i korthet att det ska svida att skada någon, företag m.m ska inte komma så lätt undan. Då är det också lätt att fixa en liten skada som inte är allt för svår att leva med (klippa av ett finger kanske?) och sen stämma någon och leva på eraättningen resten av livet. Men dessa tankegångar är som sagt helt främmande för det svenska rättssystemet, det går inte att bli rik på skadestånd här, man får ersättning för fysyskt och psykiskt lidande, och kränkning. Varken mer eller mindre.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top