iPad-tråden

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
För oss som vill ha stenkoll på vädret kan jag rekommendera iPad-appen Meteogram.
Tyvärr är det yr.no som hostar data så för Skåne är den inte lika bra som Klart.se. Men den är byggd för paddan :)

Ett tips är att byta ut kurvan för lufttryck mot molnighet i inställningarna :tummenupp

55e0470c-13da-7247.jpg

KTM 620

Med lem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Suzuki RM-Z 250cc-04.
Köpte Skyfire for iPad igår för jag skulle se en streamad hockeymatch. Men det gick segt men kan bero på dålig uppkoppling oxå, annars verkar appen bra, perfekt om man är två som delar padda så kan man ha två FBkonto igång samtidigt.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Några paddor har ju tyvärr problem med en del accesspunkter.

Själv fick jag koppla in min gamla FON parallellt med min nya fina Cisco router för att få lite flås på paddan.

Provar man att köra t.ex. Ookla Speedtest så ser man hur paddan droppar ut ganska ofta på min Cisco, men uppför sig riktigt hyfsatt när den använder min Fonera :brinnerupp

Apple ska tydligen ha en fix klart för detta i nästa firmware för iPad.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Kul att det funka :)

Copy kopierar faktiskt till clip-boad'en med. Så vill du t.ex använda bilden i ett mail så kan du limma in det där. (Då kommer det som foto, inte som URL)

Om bilden ligger i en länk som tex bilderna på facebook så kopieras länkadressen och inte bildadressen :(

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
De senaste rykten angående iPad 2 säger att skärmen kommer att ha samma upplösning som på den nuvarande men att skärmen blir 30% tunnare och ska fungera bättre i direkt solljus.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
De senaste rykten angående iPad 2 säger att skärmen kommer att ha samma upplösning som på den nuvarande men att skärmen blir 30% tunnare och ska fungera bättre i direkt solljus.

Det är nog troligt. En högre upplösning sätter mycket press på GPUn, särskilt vid spelande. Upplösningen är väl inte heller något problem på dagens iPad, den har väl jättebra skärm?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom ville väl använda en bättre skärm, men det fanns inte produktionskapacitet hos skärmtillverkaren, enligt dom rykten jag har läst.

Så förmodligen har den tillräckligt vass gpu redan.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tanken var väl att de skulle dubbla upplösningen i både X- och Y-ledd för att kalla den nya för Retina Display men det skulle bli väldigt dyrt med en högupplöst och stor skärm, många skulle få kasseras vid tillverkningen.

Jag har aldrig hört något officiellt angående skärmen från Apple, det har bara varit rykten från diverse bevakningssajter men däremot verkar Apple väldigt intresserade av att sänka vikten på iPad.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Läste den här artikeln i morse. Tycker ni att Apple utnyttjar sin dominerande ställning på marknaden?

För inte så länge sedan skröt redaktionerna om hur man anpassat sin respektive tidning till IPad formatet. Tongångarna är nog lite annorlunda nu misstänker jag.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1380553/Apples-monopol-ger-intaktsproblem.html

Eftersom det är det vedertagna sättet att göra på marknaden (både Google och Apple gör så, andra aktörer finns för närvarande knappast) så ser jag inte problemet egentligen. Jag ser inte problemet annars heller. Distributionsnätverk kostar pengar, man kan ju knappast räkna med att få distribution gratis bara för att det råkar vara över internet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eftersom det är det vedertagna sättet att göra på marknaden (både Google och Apple gör så, andra aktörer finns för närvarande knappast) så ser jag inte problemet egentligen. Jag ser inte problemet annars heller. Distributionsnätverk kostar pengar, man kan ju knappast räkna med att få distribution gratis bara för att det råkar vara över internet.

Google/Android gör inte så (om man inte ber dom att sköta den biten), där köper man tidningen/e-boken av tredje part utan att Google tar tull på beloppet.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Google/Android gör inte så (om man inte ber domm sköta den biten), där köper man tidningen/e-boken av tredje part utan att Google tar tull på beloppet.

Google håller ju på att starta upp Google Books och Music så dom kommer nog dit med.

Den stora skillnaden är att dom kommer tillåta tredjeparts med, Apple är ju helt sjuka.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Google håller ju på att starta upp Google Books och Music så dom kommer nog dit med.

Den stora skillnaden är att dom kommer tillåta tredjeparts med, Apple är ju helt sjuka.

Google Books har ju varit i arbete i fem år minst och de kommer ingenstans för de vill inte betala för böckerna och kan därmed inte skriva några avtal med förläggarna.

Det visar sig efter lite efterforskning att Sydsvenskan precis lämnat in en app för granskning som innefattar en extern prenumerationslösning och att "regeländringen" inte alls var nån ändring, den har alltid varit så. Och det handlar om in app-köp. Köper man via en extern sida så är det fullt tillåtet och Apple tar ingen "tull" på det (se t.ex. Kindle- eller Nook-apparna).

Om man köper något genom Marketplace, tar inte Google procent på det? :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Google Books har ju varit i arbete i fem år minst och de kommer ingenstans för de vill inte betala för böckerna och kan därmed inte skriva några avtal med förläggarna.

Det visar sig efter lite efterforskning att Sydsvenskan precis lämnat in en app för granskning som innefattar en extern prenumerationslösning och att "regeländringen" inte alls var nån ändring, den har alltid varit så. Och det handlar om in app-köp. Köper man via en extern sida så är det fullt tillåtet och Apple tar ingen "tull" på det (se t.ex. Kindle- eller Nook-apparna).

Om man köper något genom Marketplace, tar inte Google procent på det? :va

Det handlade om köp inifrån apparna, både Kindle och Nook kommer att torska på det och får göra om så att man med webbläsaren går in på en sida och gör sina köp.

Smidigt Apple, mycket smidigt...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det handlade om köp inifrån apparna, både Kindle och Nook kommer att torska på det och får göra om så att man med webbläsaren går in på en sida och gör sina köp.

Smidigt Apple, mycket smidigt...

Man gör redan så med Kindle och Nook, det var det jag menade. Det funkar skitbra rent ut sagt och Kindle-appen funkar likadant i WP7 och det är riktigt bra där också.

Apple har som policy att in app-köp görs genom deras distributionskanaler eftersom de är ansvariga utgivare av det material som köps i apparna, därför har de de kraven. Och därför har de kraven på 30% också eftersom, som sagt, distributionskanaler är inte gratis.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man gör redan så med Kindle och Nook, det var det jag menade. Det funkar skitbra rent ut sagt och Kindle-appen funkar likadant i WP7 och det är riktigt bra där också.

Apple har som policy att in app-köp görs genom deras distributionskanaler eftersom de är ansvariga utgivare av det material som köps i apparna, därför har de de kraven. Och därför har de kraven på 30% också eftersom, som sagt, distributionskanaler är inte gratis.

Varför gör dom på det viset, det är inga problem att frånsäga sig att vara ansvarig för det som köps i en app, inga Android appar för böcker eller annat tar över ansvaret för materialet man köper.

Jag tror att Apple vill ha sin skitiga hand i kakburken och tjäna 30% på alla köp, det är den enkla anledningen....

Apputvecklare hade ju redan utvecklat appar som inte belastade Apples distrubitionskanaler, men dom apparna plockade apple bort.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC