Jag tror att Apple ska passa sig lite. Det krävs inte mycket för att folk ska vända ett varumärke ryggen om de tycker att de är orättvisa. Inte när konkurrenterna kommer ifatt och erbjudet en likvärdig produkt till ett bättre pris. Jag vete fan om jag skulle vara beredd att betala för en elektronsik prenumeration där Apple tar 30% av förtjänsten. Utan innehållet är ju en IPAD rätt värdelös. Jag kan inte tänka mig att utvecklingen av apparna kostar så mycket att en sådan vinstfördelning ska motiveras.
Nu blandar du ihop äpplen och päron här
blah). Apple har alltid tagit 30% på apparna och utvecklarna har till största delen varit enormt nöjda med det för för dessa 30% får de marknadsföring, distribution och lagring. Och eftersom Google också tar 30% vid köp från Android Market så erbjuder inte konkurrenterna nåt billigare för närvarande.
Det som det hela handlar om in-app-prenumerationer och att man måste erbjuda en in-app-prenumeration till samma pris eller billigare som en out-of-app-prenumeration, som man kanske tidigare erbjudit. Man kan fortfarande använda den men varje in-app-prenumeration som säljs tar Apple 30% av.
Jag tror inte heller att den stora majoriteten användare bryr sig ett skvatt om pengafördelningen så i längden kan det fortfarande vara lönsamt. För vilket är dyrast, att behålla kunder eller att hitta nya? Det är ganska enkelt att maila befintliga kunder och be dem förnya sina prenumerationer via hemsidan och se in-app-prenumerationen som en reklamkampanj på vilken man inte går 100% minus utan endast 30%.
Bra eller dåligt återstår att se, enligt
Ars Technica har reaktionerna inte bara varit negativa.