iPad-tråden

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
I synnerhet som i princip resten av världen har standardiserat sig till en standard, utom USA så klart, dom hakade ju inte på Vare sig NMT (som IOFS var tänkt som en nordisk standard men ändå spreds) eller GSM som blev världsdominant...

Men dom närmar sig internationell standard, tum för tum...

Som man brukar säga... "det bästa med standard är att du kan skapa din egen" ;)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
I synnerhet som i princip resten av världen har standardiserat sig till en standard, utom USA så klart, dom hakade ju inte på Vare sig NMT (som IOFS var tänkt som en nordisk standard men ändå spreds) eller GSM som blev världsdominant...

det ar ju javligt bekvamt nar det ar samma overallt, men ar det sa javla roligt? att fardas i varlden var mycket roligare forr, nar det var lite mer olikt.

Nagon som kant pa ny paddan da? maste kopa en san daringa platta, men ar sa javla trott pa apple's prylar att jag vet inte om jag orkar med en till

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Hur är det med 4G-tekniken då? Finns det en standard som resten av världen följer men som USA valt att frångå eller är det bara så att det inte blivit nån standard än?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hur är det med 4G-tekniken då? Finns det en standard som resten av världen följer men som USA valt att frångå eller är det bara så att det inte blivit nån standard än?

Mig veterligen finns det ingen spikad standard för 4G utan operatörerna kallar sina nät som klarar högre överföring än HSDPA för 4G... fast har för mig att det även finns nån operatör i USA som kallar sitt HSDPA för 4G också för den delen. :crash

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att inte tala om Apple som kallar en telefon för 4G utan att det har något med 4G att göra.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Så var det bekräftat då då.

http://www.idg.se/2.1085/1.437042/apple-ingen-4g-i-sverige

Men vad jag förstår så är det för att vi i Sverige skiljer oss från den "satta" standarden och inte tvärtom.

Det verkar ju inte bara vara Sverige utan även resten av Europa eller större delar kontinenten som drabbas. Antar att det inte bara är att uppdatera någon mjukvara i iPaden för att den ska stödja rätt frekvensområde. Om detta berör Europa tycker jag nog att Apple gjort bort sig en del. Samtidigt är ju 4G utbyggnaden inte färdig, så den verkliga skadan är egentligen rätt marginell. Felet var egentligen Apples marknadsföring och man fick krypa till korset och medge sitt misstag.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det verkar ju inte bara vara Sverige utan även resten av Europa eller större delar kontinenten som drabbas. Antar att det inte bara är att uppdatera någon mjukvara i iPaden för att den ska stödja rätt frekvensområde. Om detta berör Europa tycker jag nog att Apple gjort bort sig en del. Samtidigt är ju 4G utbyggnaden inte färdig, så den verkliga skadan är egentligen rätt marginell. Felet var egentligen Apples marknadsföring och man fick krypa till korset och medge sitt misstag.

Sant, jag läste lite för hastigt.

Och yes, det är inte helt optimalt hanterat men jag anser även att Apple gjort bort sig med den om de inte framöver kommer erbjuda en eurovariant eller nåt.
Men samtidigt, den klarar 40mbit över hsdpa så helt kass är den ju inte egentligen. ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sant, jag läste lite för hastigt.

Och yes, det är inte helt optimalt hanterat men jag anser även att Apple gjort bort sig med den om de inte framöver kommer erbjuda en eurovariant eller nåt.
Men samtidigt, den klarar 40mbit över hsdpa så helt kass är den ju inte egentligen. ;)

Vet inte varför, men jag börjar tänka på första iPhone som inte kunde skicka MMS och inte hade 3G heller, något de flesta konkurrenter som salufördes vid tidpunkten hade. Folk kommer nog att köpa nya iPad, precis som folk köpte den första generationen iPhone via sidoimport från USA. Men någonstans tycker jag ändå att bolaget gjort bort sig som inte salufört en produkt anpassad för den marknaden den säljs på. Nu är det ju öppet mål för konkurrenterna om de erbjuder 4G. En Samsung platta jag testade var inte alls dum jämfört med en iPad 2. Sedan läste jag något om att man plockat bort SD läsaren i nya iPad. Det har redan kritiserats.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vilken telefon kallar Apple för 4G om jag får fråga?

Det kanske bara är ett misstag, den kanske aldrig hette "G"
www.e24.se/business/it-och-telekom/nio-anledningar-att-rata-apples-nya-iphone-4g_2106295.e24

www.prylportalen.se/nyheter/mobilt/bekraftat-har-ar-hemliga-iphone-4g-1.345405.html

articles.cnn.com/2011-01-11/tech/iphone.4g.verizon_1_verizon-customers-verizon-wireless-iphone?_s=PM:TECH

Men det verkar sannerligen som att pressen trodde det iaf (googla själv på iPhone 4g får du se)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vet inte varför, men jag börjar tänka på första iPhone som inte kunde skicka MMS och inte hade 3G heller, något de flesta konkurrenter som salufördes vid tidpunkten hade.

Apple visste ju att folk inte ville ha det, folk ville ju inte ha fejstajm heller, förän Apple lyckades lösa det också, och då var det en revolution, trots ätt det bara funkar över WiFi.

Men dom säljer ändå, dom riktigt inbitna bytte ju till en lite nyare 4a när den släpptes.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det kanske bara är ett misstag, den kanske aldrig hette "G"
www.e24.se/business/it-och-telekom/nio-anledningar-att-rata-apples-nya-iphone-4g_2106295.e24

www.prylportalen.se/nyheter/mobilt/bekraftat-har-ar-hemliga-iphone-4g-1.345405.html

articles.cnn.com/2011-01-11/tech/iphone.4g.verizon_1_verizon-customers-verizon-wireless-iphone?_s=PM:TECH

Men det verkar sannerligen som att pressen trodde det iaf (googla själv på iPhone 4g får du se)

Som du själv skriver så var det pressen som kallade den för iPhone 4g... aldrig Apple.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Ohoo dom hade en demo av nya paddad i chicago igår...grym skärm..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apple har fallit för trycket från AT&T :brinnerupp :(
Det är de som vill gå ut med att stöd finns för deras "4G nätverk".

Det var väl AT&T som höll emot både MMS och facetime över 3G också, då detas nät var för klent för den förväntade datatrafiken.

AT&T har blivit en bojsten för utvecklingen, samtidigt är dom väl största nätet där borta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kallar de den för 4G?

:va

Om du läser några inlägg emellan det du citerade och ditt så har vi gått igenom det där redan, väldigt många kallade den första 4an för 4G, tydligen gjorde inte Apple det själva, ändå kallas den du länkar till ofta för 4GS av folk.

Googla så får du se själv.

https://www.google.com/search?clien...rceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

https://www.google.com/search?clien...rceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8&channel=suggest

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA