iPad-tråden

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok. Har haft paddan nu i 2-3 månader. Fin grej, men jag blir vansinnig på iOS. Maken till puckat och låst system får man leta efter.n

Jag vill kunna koppla ihop med datorn via kabel och dra släppa musik/filmer/bilder åt båda hållen. Det går såklart inte. Rena stenåldern. Alla appar sparar ju filerna på "sitt" ställe, och de snackar ju såklart inte med varandra.

Överväger jailbreak. Löser det mina problem? Nån ide att göra det nu inna iOS 6 släpps?

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Tanken är att dumpa filsystemet helt och använda strömande filer eller enbart "Appar".
Du får ändå inte plats med alla dina filmer på Paddan :)

Men vill du gå tillbaka till tiden med ett filsystem för användare så måste du köra JB.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ok. Har haft paddan nu i 2-3 månader. Fin grej, men jag blir vansinnig på iOS. Maken till puckat och låst system får man leta efter.n

Jag vill kunna koppla ihop med datorn via kabel och dra släppa musik/filmer/bilder åt båda hållen. Det går såklart inte. Rena stenåldern. Alla appar sparar ju filerna på "sitt" ställe, och de snackar ju såklart inte med varandra.

Överväger jailbreak. Löser det mina problem? Nån ide att göra det nu inna iOS 6 släpps?

Apples hårdvara e kvallité, synd att dom återupplivat Hitler som kodapa för mjukvaran =/...

Edit: Inte helt otippat rullar Android här :D

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Inte Hitler iofs.
Men hellre järnkoll än att behöva Antivirus som ändå aldrig skyddar dig fullt ut.
Och gillar man inte "Hitler" så är det bara att JB:a eller köra Android :tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Personligen tycker jag det är skönt att musik, film och böcker sköts med iTunes då man kan fippla med playlists och dylikt istället för att hålla koll på vilka filer man fört över och inte.
Däremot skulle iTunes gärna få vara lite mer användarvänligt men såhär efter 5år så har jag vant mig vid hur det funkar och väljer att jobba _med_ verktygen jag har istället för att irritera mig på de. ;)

Men ja, jag är också lite putt på låsningen av data, hade gärna sett en "fil-area" som många programmen kan få fri tillgång till... samt möjligheten att kunna läsa direkt från minneskort. :död

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Går indirekt att använda import från USB-kort.
http://store.apple.com/se/product/MC531ZM/A

Men återigen, ett JB gör susen.
Fast en trevlig work around är ju portabla HDD:s med batteridriven accesspunkt.
Bara att strömma på :tummenupp

Jag vill inte importera.
Scenariot är följande, jag vill använda min GoPro på kurserna och kunna ta minneskortet från kameran och sätta i iPaden och titta på filmen tillsammans med den/de deltagare det gäller och sen kunna hoppa på hojen och ut o köra igen.
I dagsläget måste man då först importera filmen från kortet (ett vanligt pass tar ca 5-7min att importera), den hamnar i kamera-albumet och den spelare som används där är helt värdelös jämfört med den spelare som används för filmer i annat fall.

Så nu blir det ändå till att släpa med sig macbooken för att kunna stoppa i kortet och dubbelklicka på filmfilen och spela upp i Quicktime, det är precis så jag vill kunna göra på iPaden.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Du får tejpa fast Paddan på hojen och filma direkt med den ;)

Men allvarligt, kolla på portabla accesspunkter med USB-ingång/SD-kort.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Du får tejpa fast Paddan på hojen och filma direkt med den ;)

Men allvarligt, kolla på portabla accesspunkter med USB-ingång/SD-kort.

Nja, har investerat tillräckligt med pengar för att kunna återge kvalitativ feedback till kursdeltagarna redan som det är, kommer inte skaffa router som skall ha el och sånt bara för att kunna streama filmen, då kan jag lika gärna bemöda mig med datorn fortsättningsvis också.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Såg precis att AirStash äntligen går att köpa i Sverige :villha
http://www.airstash.com

AirStash använder dessutom SD-kort :)
Bara att flytta över från din GoPro och visa direkt :tummenupp

Deltagarna kan ju också ta en kopia av sin körning direkt på plats till sin egen telefon.
Inget meck med att de ska hämta från en websajt ngn vecka senare.

Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Smakar det så kostar det :)

Men den blir perfekt att ha till sambons ungar för att hålla dem sysselsatta med film under långa färder i bilen i sommar :tummenupp

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Såg precis att AirStash äntligen går att köpa i Sverige :villha
http://www.airstash.com

Jag tror mer på en Seagate Satellite. Ska tjaxa mig en imorron tror jag.

Mitt problem är att jag vill kunna kopiera in filmer/bilder/musik till paddan.
Vissa bilder kanske skall editeras för att sen skickas tillbaka till datorn. Har man Wifi så kan det funka att köra via Dropbox, men det är onödigt bökigt att sitta och skicka filmer först till Dropbox för att sen hämta därifrån till paddan.

Kanske kan man köra iTunes, jag har inte testat. Testade det en gång för länge sen på min PC, men det fuckade upp hela mitt mediebibliotek så jag tänkte aldrig mer.

Vill absolut inte synka allt jag har, det går dessutom inte eftersom det inte skulle få plats.
Ni som har lite koll på iTunes, hur fan gör jag lättast?

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag tror mer på en Seagate Satellite. Ska tjaxa mig en imorron tror jag.

Mitt problem är att jag vill kunna kopiera in filmer/bilder/musik till paddan.
Vissa bilder kanske skall editeras för att sen skickas tillbaka till datorn. Har man Wifi så kan det funka att köra via Dropbox, men det är onödigt bökigt att sitta och skicka filmer först till Dropbox för att sen hämta därifrån till paddan.

Kanske kan man köra iTunes, jag har inte testat. Testade det en gång för länge sen på min PC, men det fuckade upp hela mitt mediebibliotek så jag tänkte aldrig mer.

Vill absolut inte synka allt jag har, det går dessutom inte eftersom det inte skulle få plats.
Ni som har lite koll på iTunes, hur fan gör jag lättast?

Skapar playlists som du väljer att synka, dvs att du synkar inte allt utan valda delar.
Du kan även skapa smarta listor, t.ex. 100låtar av genre dance eller vad du nu vill.

För att kopiera in filmer till paddan så är alternativen antingen att konvertera filmen till iTunesformat och lägga in i iTunes och då synka till paddan, eller så installerar du t.ex. VLC eller Buzz Player i iPaden och sen lägger in filmen i det programmet i iTunes, då sker ingen konvertering utan filmen sparas i sitt format i paddan och kan enbart spelas upp i det programmet. Funkar riktigt bra.

Vad gäller ditt bibliotek så kan du välja att kryssa i att den inte skall ordna ditt bibliotek själv, då gör den inget med ditt bibliotek utan skapar en indexfil för all musik du har som gör att iTunes även kan läsa ditt bibliotek.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
För att kopiera in filmer till paddan så är alternativen antingen att konvertera filmen till iTunesformat och lägga in i iTunes och då synka till paddan, eller så installerar du t.ex. VLC eller Buzz Player i iPaden och sen lägger in filmen i det programmet i iTunes, då sker ingen konvertering utan filmen sparas i sitt format i paddan och kan enbart spelas upp i det programmet. Funkar riktigt bra.

Vad gäller ditt bibliotek så kan du välja att kryssa i att den inte skall ordna ditt bibliotek själv, då gör den inget med ditt bibliotek utan skapar en indexfil för all musik du har som gör att iTunes även kan läsa ditt bibliotek.

Jo, så gör jag idag. Musik behöver jag inte i paddan.
Det svåraste är inte hur jag skall få IN saker i paddan, utan hur jag skall få ut dom.
Om jag tex editerar 100 bilder och vill få över dom till min Mac. Inte en i taget utan alla på en gång?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC