iPhone-tråden

creare

Guest
Tja alla ajfååners. Undrar om det är något som använt sig av Spotify utomlands? Någon som vet hur det går med sina få "offline-playlist" som går o spela utan nät. Bör inte kosta mig något om jag endast spelar dem va? Står ju alltid "connect" när man startar app'en så man blir ju osäker. Vill inte kunna placera mig själv bland dem som fått 10k-räkningar.. :p

thanks on the förhand!

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Tja alla ajfååners. Undrar om det är något som använt sig av Spotify utomlands? Någon som vet hur det går med sina få "offline-playlist" som går o spela utan nät. Bör inte kosta mig något om jag endast spelar dem va? Står ju alltid "connect" när man startar app'en så man blir ju osäker. Vill inte kunna placera mig själv bland dem som fått 10k-räkningar.. :p

thanks on the förhand!

Det är inga problem, använder det hela tiden på mina resor utanför Sverige.
Det du skall ha koll på är att "Data Roaming" är "OFF".
Du hittar denna inställning under: Allmänt, Nätverk. Den skall per default stå i off, men kolla för säkerhets skull. Det innebär att all datatrafik på annat nät än ditt hemmanät inte används.

creare

Guest
Det är inga problem, använder det hela tiden på mina resor utanför Sverige.
Det du skall ha koll på är att "Data Roaming" är "OFF".
Du hittar denna inställning under: Allmänt, Nätverk. Den skall per default stå i off, men kolla för säkerhets skull. Det innebär att all datatrafik på annat nät än ditt hemmanät inte används.

Tack Kwasten :Bugar

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Hade du dålig GPS-täckning på Navigon förra veckan?

Inte vad jag vet, den hängde med bra och varnade för fartkameror och gav mig körfält och hela klabbet hela vägen.
Kör Honda Civic så det är en rätt lutande framruta som den satt i så den hade klar sikt uppåt, kanske hjälper lite.

Kul att du var nöjd. IPhone 4 fungerar alltså bra utan GPS förstärkare?
Om du skulle märka att mottagningen är svag kan du alltid köpa till en TomToms CarKit. Se bara till att du får en adapter så att det fungerar till IPhone 4. Hållaren är nämligen tillverkad för 3G & 3GS. Det är bara en liten plastdetalj man klistrar fast så att telefonen ska få kontakt.

Jag får se om jag köper en IPhone 4. Troligtvis väntar jag tills den uppdateras framåt hösten eller när det nu blir av innan jag slår till.

Köp TomToms CarKit till din 3GS. Den oerhört dåliga interna GPS mottagaren är säkert förklaringen till dina problem. Chipet som sitter i den externa hållaren är nämligen samma som TomTom själva använder sig av i sina egna externa GPS.

Yes, det har jag koll på och har det som alternativ om det inte hade funkat så bra som det gjorde.

Nu har jag ju kritiserat iPhone på flera olika sätt tidigare, men det här har jag aldrig tänkt på att fråga er ägare om.

Visst måste dom ha snålat nåt oerhört på GPS biten på iPhones?

Min HTC och alla andra Androidtelefoner jag har provat GPS på har snarare varit snabbare på att låsa satteliter än en normal bil GPS och fungerar bättre inomhus dessutom, medans iPhonen nästan inte klarar sig utan aktiva hållare i bil.

Sitter samma chip i iPhone som i många andra lurar, kan vara antennen som är annorlunda.
Men som sagt, jag har inte upptäckt några problem och jag kör utan aktiv hållare.

Sen är det lite lustigt att du har GPStäckning inomhus... borde vara svårt att få kontakt med satelliter då. ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen är det lite lustigt att du har GPStäckning inomhus... borde vara svårt att få kontakt med satelliter då. ;)

Det är väl inte ett dugg lustigt?
Jag kan lyssna på P3 inomhus också, det är radiovågor båda delarna.

Det är ju bara beroende på hur hög effekt satelliten sänder med (samma för alla), och hur bra GPS mottagare man har.

Därav min fråga om den verkligen är OK på iPhones

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det är väl inte ett dugg lustigt?
Jag kan lyssna på P3 inomhus också, det är radiovågor båda delarna.

Det är ju bara beroende på hur hög effekt satelliten sänder med (samma för alla), och hur bra GPS mottagare man har.

Därav min fråga om den verkligen är OK på iPhones

GPS kräver klar sikt till de satelliter den skall ha kontakt med.
De GPS som klarar av inomhus också kör med så kallad aGPS (Assisted GPS) vilket även iPhone har, då pejlar den mot mobilmasterna också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
GPS kräver klar sikt till de satelliter den skall ha kontakt med.
De GPS som klarar av inomhus också kör med så kallad aGPS (Assisted GPS) vilket även iPhone har, då pejlar den mot mobilmasterna också.

Nej. det krävs inte alls klar sikt till satteliterna, det krävs att satteliterna "syns" ovanför horisonten, i övrigt fungerar radiovågorna precis som vanliga radiovågor.

Givetvis blir mottagningen sämre inomhus, den läser kanske 4 satteliter mot 7 när jag är utomhus, men det räcker med 2 för att få hyfsad lat/long men behövs oftast en till för att det ska verifieras.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nu har jag ju kritiserat iPhone på flera olika sätt tidigare, men det här har jag aldrig tänkt på att fråga er ägare om.

Visst måste dom ha snålat nåt oerhört på GPS biten på iPhones?

Se inte detta som något försvar av Apples produkt. Jag är den första att kritisera något som inte fungerar på ett önskvärt eller utlovat sätt.

Jag tror inte att Apple snålat när det gäller det inbyggda integrerade GPS chipet, även om man givetvis önskat att det haft bättre mottagning i t ex bilen än vad den har. Anledningen till det är att jag träffade en som varit med på utvecklingssidan hos någon av konkurrenterna. Man förstod på honom att de var rätt imponerad över IPhone i just det här avseendet. Har Apple snålat har de ändra med all sannolikhet de andra tillverkarna också gjort det.

Ingen renodlad GPS som jag använt mig av fungerar inomhus. Att en IPhones mottagning inte fungerar inomhus kan man nog inte härleda till något som är fel i produkten. Vad jag märkt är att Iphone är känslig för hög bebyggelse. I stadsmiljö förstör mottagningen. Sitter man då dessutom i bilen och precis startat upp programvaran. Då kan man bli lätt irriterad. Är man utomlands sliter man nog sitt hår i förtvivlan över hur värdelöst det fungerar eftersom man där måste aktivera datatjänsterna för att pejla in var man befinner sig. Det är ett underbetyg på produkten helt klart. TomTom insåg nog det och tog fram hållaren i fråga strax efter att man släppte programvaran till IPhone. Med den fungerar den precis lika bra som deras egna externa GPS. Ytterligare en stor fördel med hållaren är att det sitter en extern högtalare som gör att ljudkvalitén ökar samt att telefonen underhållsladdas. Med GPS/Navigatorprogrammen aktiverade slukar det batteri som inget annat.

Utvecklingen går ju uppenbarligen framåt när mottagningen förefaller ha förbättrats jämfört med 3G generationen av IPhone. Hur stor förbättringen är kan jag inte svara på.

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Någon som har en kvalificerad gissning hur länge snålvarianten 3GS skall tillverkas? Företaget jag jobbar på erbjuder bara den, min tanke är att om jag står ut tillräckligt länge med min nuvarande telefon så kanske tillverkningen upphör och jag får en 4 eller till och med 5 istället.
Är det bara Steve som vet som vanligt?...
Känns tråkigt att plocka ut en ny telefon och få något som känns gammalt..
Jäkla i-landsproblem jag vet men något måste man ju göra på dagarna.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Någon som har en kvalificerad gissning hur länge snålvarianten 3GS skall tillverkas? Företaget jag jobbar på erbjuder bara den, min tanke är att om jag står ut tillräckligt länge med min nuvarande telefon så kanske tillverkningen upphör och jag får en 4 eller till och med 5 istället.

Vänta några månader till så övergår iPhone4 till att bli snålvarianten.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR

I en del butiker kostar dom olika modellerna precis lika mycket. Konstigt att ditt företag är så motsträviga.

Var iaf så i den butiken jag var i runt augusti 2010.

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
I en del butiker kostar dom olika modellerna precis lika mycket. Konstigt att ditt företag är så motsträviga.

Var iaf så i den butiken jag var i runt augusti 2010.

Är i byggbranchen, motsträviga är vårat ledord, är ett under att det finns iphone att välja på överhuvudtaget.
F-n vet om jag orkar stå ut med min stenålders-mobil i ett halvår till.

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Köp TomToms CarKit till din 3GS. Den oerhört dåliga interna GPS mottagaren är säkert förklaringen till dina problem. Chipet som sitter i den externa hållaren är nämligen samma som TomTom själva använder sig av i sina egna externa GPS.
Eller så använder jag ett annat program som tar hänsyn till kvaliteten på GPS-chipet.
Både Waze, Maps (ingen navigator, jag vet) och NavMii håller sig i skinnet (även om de har andra nackdelar).

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Med några så menar du runt 5-7mån då antar jag.

Jo, det blir väl något sånt. Men han kommer bara störa sig på det annars.

En kompis till mig bestämde sig för iPhone och köpte 3GS 3månader innan 4:an kom ut.
Han ser alltid så snee ut nu när han plockar fram luren :D

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ganska stor skillnad på gpsen bara mellan 3GS och iPad.. Tror inte Apple snålat, snarare så att chippen förbättras..

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln