Är du säker på att det är en förlustaffär? Kolla lång historik mot börsen. Jag vet att Buffet brukar påpeka att guld inte producerar något och därmed saknar möjlighet till tillväxt men guld stiger i takt med ökad penningmängden.
Och största fördelen jag ser är att guldet ofta brukar svänga I motfas mot börsen.
Jag är inte säker, men skall man köpa fysiskt guld så är det antingen i form av smycken eller Krügerrand (eller liknande).
Båda dessa former har ett bearbetningspåslag som gör det dyrare än "pappersguld" - är vi överens så långt?
Sedan har jag guldet "i fickan" och vill sälja det (i fredstid) - då vänder jag mig till??? och där börjar jag bli osäker - vem betalar guldvärdet + påslaget(som jag redan betalat) - där är jag osäker/tveksam på hur lätt det är att bli av med det till önskat pris. Visst - det har stigit, men eftersom det stigit även för "pappersguld" så är detta troligen enklare att bli av med och till samma pris.
För att då övergå till fysiskt guld i orostider - javisst, det är något man kan bära med sig, "pappersguld" är mer osäkert. Men...... när jag vill sälja i orostider så är det inte för att göra mig en hacka utan mer troligt för att få mat/husrum/transport - dvs jag vill göra mig av med guldet för att få något jag behöver nu/genast/för att överleva. Vid en sådan transaktion lär jag inte ha något större förhandlingsutrymme om priset - då kan man se det som en förlustaffär. Samtidigt som det i orostider är en mycket god försäkring.
Därför är min tanke att fysiskt guld i fredstid inte är någon jättebra affär jämfört med "pappersguld".
Men att äga en del i orostid är en bra säkerhet men ingen investering.
Blev det helt oförståeligt?