Irrationaliteten i aktiemarknaden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du tänkte att Trump skulle ge upp direkt omvärlden svarade med mottullar?

Eller tänkte du att alla världens länder bara skulle acceptera tullarna?
Jag trodde som resten av alla världens investerare, möjligen undantaget Warren Buffett, att detta inte skulle bli riktigt så radikalt.

Sedan behöver vi ju inte överdriva heller, alla aktier av intresse är ändå upp jämfört med april 2024, vi som var med både 2000 och 2007-2008 samt 2011 och 2016 och 2020 har sett liknande rörelser. Men du var med redan 1987 gissar jag?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag trodde som resten av alla världens investerare, möjligen undantaget Warren Buffett, att detta inte skulle bli riktigt så radikalt.

Sedan behöver vi ju inte överdriva heller, alla aktier av intresse är ändå upp jämfört med april 2024, vi som var med både 2000 och 2007-2008 samt 2011 och 2016 och 2020 har sett liknande rörelser. Men du var med redan 1987 gissar jag?

Början av 90-talet, förstod egentligen ingenting köpte bara sånt som gått ner för att köpa när det nåt tillbaka till någon ursprunglig nivå. Ägde bla fermenta men värsta misstaget var väl att sälja Nokia.

Nokia var bildäck och tv-apparater då, dom hade precis börjat tillverka mobiltelefoner men det var dyra saker som inte många hade råd till och ännu mindre att ringa med.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Handeln på IG visar just nu en uppgång på 7% för OMX.

Vi får nog en short squize av guds nåde imorgon.

Faran är ju inte över, Trump har ju bara skjutit upp allt med 90 dagar och han bråkar fortfarande med kineserna så jag tror att det främst handlar om blankare som alla vill stänga sina positioner samtidigt.

Jag tror att imorgon blir en bra dag för att sälja några procent av sin aktieportfölj och köpa lite guld och/eller obligationer i väntan på nästa utspel från clownen.

Och nu är jag förbannad för att pensionsmyndigheten har haft mina omplaceringar på kö i ca en vecka för att några tior i arvspengar ska placeras.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Handeln på IG visar just nu en uppgång på 7% för OMX.

Vi får nog en short squize av guds nåde imorgon.

Faran är ju inte över, Trump har ju bara skjutit upp allt med 90 dagar och han bråkar fortfarande med kineserna så jag tror att det främst handlar om blankare som alla vill stänga sina positioner samtidigt.

Jag tror att imorgon blir en bra dag för att sälja några procent av sin aktieportfölj och köpa lite guld och/eller obligationer i väntan på nästa utspel från clownen.

Och nu är jag förbannad för att pensionsmyndigheten har haft mina omplaceringar på kö i ca en vecka för att några tior i arvspengar ska placeras.
Vecka? De brukar vara snabba.

Flytta tjänstepension är skräcken, kan ta upp till 5-6v men ingen garanterar ens det.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Vågar man...om Mister tunnhårig och ingenjören flyttar ihop i en byhåla! Så fixar dom Världen! :hjarta:krama

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vecka? De brukar vara snabba.

Flytta tjänstepension är skräcken, kan ta upp till 5-6v men ingen garanterar ens det.

Handeln med arvsvinster startar mellan den 4:e och 8:e varje månad, och tar oftast mellan 2-3 dagar att genomföra. Om du byter fonder under den tiden läggs fondbytet på kö, tills handeln med arvsvinster är klar.
Ja det brukar gå snabbt. Jag har dålig koll på exakt när allt skett.

Jag gissar att jag la ändringen 1-2 dagar före dom där arvspengarna skulle placeras, tror det var i onsdag-torsdag jag försökte vikta upp till mer aktier. Måndag-tisdag när jag loggar in står min order fortfarande på kö och mycket har hänt så jag plockade bort den och la in den igen med lite justeringar.
Nu ikväll ser jag att den fortfarande inte är påbörjad och imorgon när alla ska köpa i tron att handelskriget är över så vill inte jag göra stora förändringar så nu tog jag bort ordern igen och
har lagt in den igen med bara en liten ökning av aktiefonderna.

Tidigare betalades arvsvinsterna ut en gång om året. Jag skulle föredra det framför att nu få 5-8 dagar i månaden då omplaceringar kan bli fördröjda upp till en vecka. Särskilt i tider som nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja det brukar gå snabbt. Jag har dålig koll på exakt när allt skett.

Jag gissar att jag la ändringen 1-2 dagar före dom där arvspengarna skulle placeras, tror det var i onsdag-torsdag jag försökte vikta upp till mer aktier. Måndag-tisdag när jag loggar in står min order fortfarande på kö och mycket har hänt så jag plockade bort den och la in den igen med lite justeringar.
Nu ikväll ser jag att den fortfarande inte är påbörjad och imorgon när alla ska köpa i tron att handelskriget är över så vill inte jag göra stora förändringar så nu tog jag bort ordern igen och
har lagt in den igen med bara en liten ökning av aktiefonderna.

Tidigare betalades arvsvinsterna ut en gång om året. Jag skulle föredra det framför att nu få 5-8 dagar i månaden då omplaceringar kan bli fördröjda upp till en vecka. Särskilt i tider som nu.
Det här förstår jag inte heller, får du löpande insättningar i premiepensionen? Aldrig sett eller hört talas om.

Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...