Irrationaliteten i aktiemarknaden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ärvda pensionsfonder.
Och det är inte ens en tia i månaden för jag ser nu att det på ppm total blivit insatt 388kr på ca 15 år.
Som du har ärvt eller som kommer via alla de stackare som inte ens hinner få sin lilla pension?

Det är så hemskt att man inte kan ha efterlevandeskydd på allmän pension, snacka om blåsning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som du har ärvt eller som kommer via alla de stackare som inte ens hinner få sin lilla pension?

Det är så hemskt att man inte kan ha efterlevandeskydd på allmän pension, snacka om blåsning.

Som jag ärvt.

Jag tror det var någon slags tjänstepension som hade någon slags efterlevandeskydd och varför den hamnar hos pensionsmyndigheten vet jag inte heller.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som jag ärvt.

Jag tror det var någon slags tjänstepension som hade någon slags efterlevandeskydd och varför den hamnar hos pensionsmyndigheten vet jag inte heller.
Aha, då fattar jag.
Förmodligen är skälet till den långa handläggningstiden att en avdelning har detta som arbetsuppgift (självklart avlönade med skattemedel) och om de gjorde det fort skulle de kunna effektivisera samt de skulle inte kunna gå till fint kontor, sannolikt nära Stockholms Central, och umgås på dagarna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det totalt dumt att bara sitta i båten tills nästa år någon gång? :va

Sparar i fonder, mest i USA och Norden. Medicin och teknik samt långa/korta räntor för att sprida riskerna.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det totalt dumt att bara sitta i båten tills nästa år någon gång? :va

Sparar i fonder, mest i USA och Norden. Medicin och teknik samt långa/korta räntor för att sprida riskerna.

Mvh

Det bästa rådet man kan ge någon är väl alltid just att sitta kvar i båten.

Med en sparhorisont på bara 1 år antar jag att du har något du behöver pengarna till och då skulle jag nog starkt sälja åtminstone delar idag, särskilt om jag bara hade aktiefonder men nu har ju du redan blandat med räntefonder så det är ju redan diversifierat.

Man kanske även ska fundera över sin geografiska spridning idag då jag tror att Trump mest kommer rasera USAs ekonomi mest men det finns ju dom som tror tvärtom där.
Jag har i alla fall lämnat AP7 i ppm, huvudsakligen för att dom är så tungt investerade i amerikanska aktier och dessutom med belåning.

På lite längre sikt så kommer ju marknaden börja räkna bort Trump och en återgång till det normala och då tror jag att om man zomar ut lite så tror jag att de flesta index kommer ha dubblats någon gång inom 5-10 år. Eller säg 4000 för OMX som nog kommer utgöra ett psykologiskt tak. Men på kortare sikt, alltså inom Trumps mandatperiod så kan det lika gärna halveras före den dagen.

Nu vill jag inte lura någon att försöka jaga bottnar och toppar för det brukar inte sluta bra men 2022 bottnade OMX runt 1800, det är en nivå som jag är rädd att vi kommer se innan året är över. Därefter runt 1240-1260 har OMX bottnat väldigt många gånger så under det tror jag är mindre sannolikt. Mycket kan ju hända politiskt innan dess men just nu skulle jag nog säga att det är en nivå då man borde överväga att gå all in.

Det är dessutom så hög volatilitet nu att OMX lika gärna kan ha droppat till 1800 som hoppat upp till 2500 redan nästa vecka.
Att köpa och sälja fonder har dessutom sådan fördröjning att man nu när börsen går upp och ner många procent samma dag riskerar man att att köpa och sälja på totalt fel dag.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja min horisont är kanske 5-15 år på de pengarna. Jag köpte minigrävare för de kortsiktiga medlen och den har nog klarat värdet bättre med tanke på inflationen…

Mvh

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inte hört någon som tycker man ska göra något annat än att sitta still i båten och följa sin strategi.

När jag senast flyttade min tjänstepension så fick jag klicka i att jag förstått att värdet kan komma att minska, tex med -90% på ett år

Det är däremot ett bra tillfälle att se över sin strategi, håller den för att börsen är värderad -50% jämfört med idag inom en månad? Om inte, sälj massor idag.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Trumps baby-lynne lär ju fortsätta skaka börsen när ingen kan förutse impulshandlingar.
Lägger han ner tjatet om att Europa är jättetaskiga, kanske vi kan få till ett normalt handelsavtal som lugnar både industri och småsparare.
Jag är idag glad att jag lyfte över nästan 50% till sparkonton innan han fick taktpinnen. Egentligen vill jag köpa in mig på extrapris förstås, men än sålänge känns inte ens det som en trygg placering.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trumps baby-lynne lär ju fortsätta skaka börsen när ingen kan förutse impulshandlingar.
Lägger han ner tjatet om att Europa är jättetaskiga, kanske vi kan få till ett normalt handelsavtal som lugnar både industri och småsparare.
Jag är idag glad att jag lyfte över nästan 50% till sparkonton innan han fick taktpinnen. Egentligen vill jag köpa in mig på extrapris förstås, men än sålänge känns inte ens det som en trygg placering.
Med en exponering om 50% mot aktier skulle jag vara rätt nöjd.
Vad ska man annars ha?

1000050436.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Usa börserna ner 5% ungefär.
Vad är det som hänt sedan igår? :va

Hotet kvarstår, det är bara uppskjutet 90 dagar.

Det vi såg igår var nog till stor del en short squize. Blankare som ville kliva ur sina positioner av rädsla.

Så tror jag men jag har ju haft fel förr.

Börsen har fallit så snabbt på kort tid så jag tror det kan bli en tids konsolidering, lite upp och ner, kanske rent av en liten uppgång oavsett om det sen går upp eller ner. Bara en ren gissning förstås.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med en exponering om 50% mot aktier skulle jag vara rätt nöjd.
Vad ska man annars ha?

View attachment 513037

I så där långa tidsperspektivet blir graferna nästan bättre med logaritmisk skala.

Det blir ett intressant paradigmskifte runt millennieskiftet där vi gick från hög inflation och höga räntor till en tid med låg inflation.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte, känns som om hattifnattarna fått tag i styret i världsekonomin på sistone.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här är ganska kul statistisk över tid.

De senaste åren är ju tyvärr inte med men det är ungefär såhär jag menade att avkastningen förändrades när inflationen började pressas hårdare. Jag hoppas ni förstår även om strecken hamnade lite fel.

Om man inflationsjuterade så skulle det nog inte se lika dramatiskt ut.

1000040677.jpg

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tog fram en logaritmisk graf över omx och en exponentiell kurvanpassning.
Vi ligger alltså under den långa exponentiella trendlinjen vilket skulle kunna tolkas som att det är billigt nu.

omx_log.png

Nu ska inte trendlinjen missförstås och tolkas som nåt slags facit, den är dynamisk och ändras över tid allt eftersom ny data inkommer. Skulle man tex gjort den runt toppen på IT-bubblan skulle den haft en betydligt brantare lutning och ganska kort tid efter toppen skulle det se billigt ut trots att det var lång väg kvar ner till botten.

Last edited:
Nyheter
Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...