Är det totalt dumt att bara sitta i båten tills nästa år någon gång?
Sparar i fonder, mest i USA och Norden. Medicin och teknik samt långa/korta räntor för att sprida riskerna.
Mvh
Det bästa rådet man kan ge någon är väl alltid just att sitta kvar i båten.
Med en sparhorisont på bara 1 år antar jag att du har något du behöver pengarna till och då skulle jag nog starkt sälja åtminstone delar idag, särskilt om jag bara hade aktiefonder men nu har ju du redan blandat med räntefonder så det är ju redan diversifierat.
Man kanske även ska fundera över sin geografiska spridning idag då jag tror att Trump mest kommer rasera USAs ekonomi mest men det finns ju dom som tror tvärtom där.
Jag har i alla fall lämnat AP7 i ppm, huvudsakligen för att dom är så tungt investerade i amerikanska aktier och dessutom med belåning.
På lite längre sikt så kommer ju marknaden börja räkna bort Trump och en återgång till det normala och då tror jag att om man zomar ut lite så tror jag att de flesta index kommer ha dubblats någon gång inom 5-10 år. Eller säg 4000 för OMX som nog kommer utgöra ett psykologiskt tak. Men på kortare sikt, alltså inom Trumps mandatperiod så kan det lika gärna halveras före den dagen.
Nu vill jag inte lura någon att försöka jaga bottnar och toppar för det brukar inte sluta bra men 2022 bottnade OMX runt 1800, det är en nivå som jag är rädd att vi kommer se innan året är över. Därefter runt 1240-1260 har OMX bottnat väldigt många gånger så under det tror jag är mindre sannolikt. Mycket kan ju hända politiskt innan dess men just nu skulle jag nog säga att det är en nivå då man borde överväga att gå all in.
Det är dessutom så hög volatilitet nu att OMX lika gärna kan ha droppat till 1800 som hoppat upp till 2500 redan nästa vecka.
Att köpa och sälja fonder har dessutom sådan fördröjning att man nu när börsen går upp och ner många procent samma dag riskerar man att att köpa och sälja på totalt fel dag.