Irrationaliteten i aktiemarknaden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Någon som vågar sig på att sia om hur börserna öppnar på måndag, efter Trumps handelshinderinförande?

Redan igår var jag benägen och skriva att jag inte tror -0.5% räcker på måndag morgon.

Nu har Kanada svarat med att dom också höjer sin tull mot USA till 25%.
Trump har verkligen sparkat igång kaoset på marknaden och börsbolagens värderingar var redan på utmanande nivåer så håll i hatten! Hela veckan, kanske hela våren...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Redan igår var jag benägen och skriva att jag inte tror -0.5% räcker på måndag morgon.

Nu har Kanada svarat med att dom också höjer sin tull mot USA till 25%.
Trump har verkligen sparkat igång kaoset på marknaden och börsbolagens värderingar var redan på utmanande nivåer så håll i hatten! Hela veckan, kanske hela våren...
Ev sprucken börsbubbla och handelskrig.
På väg mot "the perfect storm"?
Eller som Trump kallar det "a small disruption".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ev sprucken börsbubbla och handelskrig.
På väg mot "the perfect storm"?
Eller som Trump kallar det "a small disruption".

Trump har väl sällan rätt.

Däremot så vet vi ju inte vad Trump gör imorgon, han är ju uppenbarligen totalt galen och ingen verkar våga hålla fast honom.

Han kan ju dra tillbaka tullarna lika snabbt men faktum kvarstår att världens största ekonomi nu styrs av någon som ändrar spelreglerna hipp som happ.

Så oavsett vad så har han gjort marknaden osäker och volatil.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Trump har väl sällan rätt.

Däremot så vet vi ju inte vad Trump gör imorgon, han är ju uppenbarligen totalt galen och ingen verkar våga hålla fast honom.
Han har ju tillsatt ett helt kabinettet med JA-sägare som inte ens under ed vid utfrågningar sa att dom skulle välja konstitutionen före en order från Trump.
Så hans "gäng" är ju minst lika galna som han själv och kommer göra allt hans säger utan en konstruktiv tanke kring resultatet.

Som jag skrivit förut, det blir spännande fyra år med galna beslut och en aldrig sinande ström av rättfärdiganden och what-about-ismer från anhängare som ju aldrig kommer erkänna att dom hade fel 🫣

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är relativt säker på att detta i sig inte utlöser en vargavinter på börsen.
Låt oss se vad han har på gång. Kanada exporterar väl mestadels olja och gas till USA? Det är inte så att det är områden som vi inte hört något om nyligen, tex krav på OPEC och ökad inhemsk produktion.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Låt oss se vad han har på gång. Kanada exporterar väl mestadels olja och gas till USA? Det är inte så att det är områden som vi inte hört något om nyligen, tex krav på OPEC och ökad inhemsk produktion.

Beakta att Kanada skulle kunna sätta exportavgift på olja och gas som exporteras till USA, då trycker dom på inflationen ännu hårdare i USA.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Beakta att Kanada skulle kunna sätta exportavgift på olja och gas som exporteras till USA, då trycker dom på inflationen ännu hårdare i USA.
Ja låt oss se, jag tror inte Trump kommer haverera börsen. Det vore liksom inte rätt.
Det är inte Hugo Chavez direkt

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja låt oss se, jag tror inte Trump kommer haverera börsen. Det vore liksom inte rätt.
Det är inte Hugo Chavez direkt

Han har redan stuckit nålen i den bubblan genom att visa sig vara som en elefant i en porslinsaffär. Marknaden hatar risk och Trump har gjort marknaden mer riskabel än den varit på många decennier.

Kanske mer riskabel och oförutsägbar än någonsin tidigare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Han har redan stuckit nålen i den bubblan genom att visa sig vara som en elefant i en porslinsaffär. Marknaden hatar risk och Trump har gjort marknaden mer riskabel än den varit på många decennier.

Du har rätt i teorin men inte nödvändigtvis i praktiken, börsen borde i så fall kraschat redan när det stod klart att Trump vinner valet.
Eller varit trög/nedåtgående 2016-2020.
Kanske tror inte marknaden att det är osäkert om Trump kan hantera detta?
Men vi får se, att börsen kommer få ett rejält hack i kurvan under 2025 tror många, själv vet jag inte. Jag har trott det många gånger och fått fel. Om det kommer en stor nedgång under 2025 blir jag inte förvånad i alla fall.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har rätt i teorin men inte nödvändigtvis i praktiken, börsen borde i så fall kraschat redan när det stod klart att Trump vinner valet.
Eller varit trög/nedåtgående 2016-2020.
Kanske tror inte marknaden att det är osäkert om Trump kan hantera detta?
Men vi får se, att börsen kommer få ett rejält hack i kurvan under 2025 tror många, själv vet jag inte. Jag har trott det många gånger och fått fel. Om det kommer en stor nedgång under 2025 blir jag inte förvånad i alla fall.

Jag tror inte att särskilt många förväntade sig detta. Jag tror de flesta förväntade sig att det bara var tomt skrammel för att lura till sig korkade maga-väljare. Och hot för att förhandla med.

Han påstår sig ju ha en examen från Wharton, kanske värdens mest ansedda handelshögskolan och han verkar inte förstå ens motsvarande grundkurser i nationalekonomi.

Så jag började googla lite och det finns väldigt mycket skrivet som ifrågasätter denna examen. De flesta av hans årsklass har ingen aning om att han skulle ha gått med dom. Jag börjar förstå att mina inte så höga förväntningar på honom var nog trots allt ändå för höga.

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
El
Aluminium
Gödning
Plastråvaror
Guld
Trävaror
Tillhör topp 10 produkterna.
Så mycket tillverkning, matproduktion och byggsektorn lär ju drabbas.
Minns härom året när US dammsög marknaden på OSB-skivor för att Canada inte kunde leverera. Det var priser det!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Det här.

Alla aktörer måste ta höjd för risk. Trumps intåg har inneburit ökade risker eftersom ingenting går att förutse förutom att han ständigt kommer att komma med nya utspel i olika frågor och MAGA-tomtarna bräker med.

Mycket dåligt för världsekonomin även om det naturligtvis innebär glada tider för försvarsindustrin.

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det här.

Alla aktörer måste ta höjd för risk. Trumps intåg har inneburit ökade risker eftersom ingenting går att förutse förutom att han ständigt kommer att komma med nya utspel i olika frågor och MAGA-tomtarna bräker med.

Mycket dåligt för världsekonomin även om det naturligtvis innebär glada tider för försvarsindustrin.

Mvh

Ja, normalt sett kunde det vara rationellt för många företag att starta produktion i USA för att slippa tullar men med en vettvilling vid rodret vet man ju aldrig vad som händer imorgon. Hur ska man då våga investera i USA?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa