Irrationaliteten i aktiemarknaden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen vet väl när en krasch kommer, inte ens de skarpaste hjärnorna på Wall Street verkar ha någon samlad konsensus om den saken och har väl aldrig haft. Men för min del har jag varit negativt inställd till börsen under nästan hela 2024.

De flesta börser är väldigt nära all time high trots att vi är någonstans i en lågkonjunktur.
Kanske i början, kanske i mitten men jag tror i all fall knappast att vi är i slutet av lågkonjunkturen.
Många bolag har väldigt utmanande nyckeltal samtidigt som vinster och omsättning har börjat falla.

Många hoppas på att bli räddade av sänkta räntor men jag tycker mig bara skönja stigande inflation som följd av det än så länge vilket i värsta fall kan leda till att räntorna måste höjas trots att vi befinner oss i en lågkonjunktur.

Dessutom verkar Trump vara på väg att starta ett handelskrig som grädde på moset.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att diskussioner dyker upp om elektronik som överlever ett "nuclear event" kan påverka börskurserna.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Att diskussioner dyker upp om elektronik som överlever ett "nuclear event" kan påverka börskurserna.
- Jag oroar mig - om jag nu måste oroa mig för något - snarare för att den exponentiella utvecklingskurvan för AI skulle få för sig att monetärt kapital är ett hot för människans välbefinnande, och därmed släcka onödiga ettor och nollor i bankernas server- och molntjänster.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Jag oroar mig - om jag nu måste oroa mig för något - snarare för att den exponentiella utvecklingskurvan för AI skulle få för sig att monetärt kapital är ett hot för människans välbefinnande, och därmed släcka onödiga ettor och nollor i bankernas server- och molntjänster.
Fast den är inte exponentiell längre. Och den AI alla bygger nu har ingen agens så den kan inte förstå eller ta beslut.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det några som är intresserade av en börskamp på kul 2025?

Förslag på upplägg:

Vi kör i ppm och med print screen
Månadsvis uppföljning
Bäst 31/12-2025 får välja ett 90-konto dit alla andra deltagare måste betala 100kr

Jag kör om en lunch med en kompis varje år, alla har exakt samma förutsättningar att lyckas och det finns en inbyggd kontinuitet då pengarna inte går att flytta, alla har samma utbud, man behöver inte justera för bankbyte, skatteeffekter eller andra störningsmoment.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Fast den är inte exponentiell längre.
- Eh..says who exactly?
Vi allmogen har knappast full insyn i den utvecklingen förrän något presenteras, och så här långt är det ju redan makalösa maskiner som beräknar och donar långt över vad vi kan matcha.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Eh..says who exactly?
Vi allmogen har knappast full insyn i den utvecklingen förrän något presenteras, och så här långt är det ju redan makalösa maskiner som beräknar och donar långt över vad vi kan matcha.
Säger tekniken bakom llm. Det är en statistisk motor. Ska det bli scifi ai måste det till någon helt ny paradigm för att lösa det. Genetiska program är enligt mig det som har störst chans för emergent intelligens, men det är fortfarande inte något jag skulle förvänta mig händer utan några mer stora revolutioner i hårdvara.

Och vad gäller exponentiell utveckling så är det ju mer av ett statistiskt faktum sedan de senaste månaderna, de nya versionerna visar sig vara ungefär likadana som de gamla, trots att marknadsfolket sagt att det kommer vara revolutionerande.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Säger tekniken bakom llm. Det är en statistisk motor. Ska det bli scifi ai måste det till någon helt ny paradigm för att lösa det. Genetiska program är enligt mig det som har störst chans för emergent intelligens, men det är fortfarande inte något jag skulle förvänta mig händer utan några mer stora revolutioner i hårdvara.

Och vad gäller exponentiell utveckling så är det ju mer av ett statistiskt faktum sedan de senaste månaderna, de nya versionerna visar sig vara ungefär likadana som de gamla, trots att marknadsfolket sagt att det kommer vara revolutionerande.
- O jag menar att det inte krävs scifi för att en AI-dator ska radera data/kod efter egna dragna slutsatser sålänge det ligger inom ramen för vilken information den tilldelas. Vem definierar "skadlig kod" och i vilka sammanhang? En anledning till att vi inte redan har överrumplats av katastrofala infrastrukturella IT-störningar är att datorerna idag behöver ett nät att sända genom, alternativt vara sammankopplade fysiskt och de längst utvecklade "intelligenserna" hålls nog rimligen separerade från all allmänna kommunikationsmedier, skulle jag tro.

Men det här är OT tills börsen drabbas, så låt oss fokusera på aktuell status.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Några månader kanske är för lite tid för att dra allt för stora slutsatser?
Men jag köper dina argument, du fick mig precis att ifrågasätta mina tidigare tankar om att AI kommer utvecklas enligt Moores lag. Men varje högre steg i utvecklingen ska ju fortfarande programmeras av människor vilket bör begränsa utvecklingshastigheten till att bli linjär.

Hela ämnet är ju egentligen värt en helt egen tråd. Men beträffande den till synes bromsade utvecklingen kan man ju också fundera över om den verkligen har bromsat upp eller ifall de som finansierar den utvecklingen helt enkelt vill nyttja det bästa själva istället för att sälja det.

Säg tex att du tror dig kunna ta fram en AI som predikterar världens börsrörelser. Då skulle du ju hålla den hemlig hellre än att sälja ut den.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
..varje högre steg i utvecklingen ska ju fortfarande programmeras av människor
- Det här gäller möjligen här och nu, beroende på vad "högre steg" innebär för oss människor. Annars finns det ju AI-intelligens sedan länge som kan generera kod för vadsomhelst, och därigenom skapa datorer.
Frågan är om människans definition av vad som är viktigt/farligt/säkert etc. spelar så stor roll när en avancerad AI kan prediktera utfallet av en eller fler möjliga handlingar, och därmed gör en bedömning och verkställer vad som anses logiskt rimligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
- Det här gäller möjligen här och nu, beroende på vad "högre steg" innebär för oss människor. Annars finns det ju AI-intelligens sedan länge som kan generera kod för vadsomhelst, och därigenom skapa datorer.
Frågan är om människans definition av vad som är viktigt/farligt/säkert etc. spelar så stor roll när en avancerad AI kan prediktera utfallet av en eller fler möjliga handlingar, och därmed gör en bedömning och verkställer vad som anses logiskt rimligt.

Det var ungefär därför jag klämde in ordet "fortfarande" i meningen du citerar.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457