Irrationaliteten i aktiemarknaden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Guld tenderar att vara en god placering när börsen faller, och den senaste veckan har det följt skolboken och guldet är upp 1.2% denna vecka samtidigt som OMX gått ner runt 3.7%.

Räntan brukar ju också falla när börsen går ner och det leder ju till att långa obligationer går upp när börsen faller.

Så den som har en lite guld och obligationer i portföljen kan vid börsfall sälja av lite obligationer och guld för att öka i aktier.

View attachment 503481
Allt det där bygger på att tajma marknaden, det kommer jag inte klara så jag tror mer på att välja sin riskprofil och köra på den i vått och torrt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Allt det där bygger på att tajma marknaden, det kommer jag inte klara så jag tror mer på att välja sin riskprofil och köra på den i vått och torrt.

Nej du har missförstått, subjektiva åsikter ingår inte i modellen.
Poängen är att ha en fast kvot och eftersom guld svänger i motfas så förändras kvoten när börsen och guldet rör sig så måste du ombalansera för att behålla fördelningen. Och vid det läget kommer du oavsett marknadstro sälja det som gått upp för att köpa det som gått ner. Eller ibland kanske du bara köper det som stått stilla.

Detta samtidigt som din portfölj blivit stabilare, dvs fått en bättre sharpvot.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej du har missförstått, subjektiva åsikter ingår inte i modellen.
Poängen är att ha en fast kvot och eftersom guld svänger i motfas så förändras kvoten när börsen och guldet rör sig så måste du ombalansera för att behålla fördelningen. Och vid det läget kommer du oavsett marknadstro sälja det som gått upp för att köpa det som gått ner. Eller ibland kanske du bara köper det som stått stilla.

Detta samtidigt som din portfölj blivit stabilare, dvs fått en bättre sharpvot.
Okej, fattar.

Jag tolkade "Så den som har en lite guld och obligationer i portföljen kan vid börsfall sälja av lite obligationer och guld för att öka i aktier." som att man ska höfta till lite.

Köper man aktier på nedgång, och nedgången fortsätter, som kan hända, så tar guldet slut och du sitter ändå med en full aktieportfölj, och tvärtom. Frågan är vad man gör då, efter två månaders nedgång har du köpt dig full på aktier och börsen fortsätter sjunka.

Hur ser modellen ut mer exakt, kan du illustrera?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okej, fattar.

Jag tolkade "Så den som har en lite guld och obligationer i portföljen kan vid börsfall sälja av lite obligationer och guld för att öka i aktier." som att man ska höfta till lite.

Köper man aktier på nedgång, och nedgången fortsätter, som kan hända, så tar guldet slut och du sitter ändå med en full aktieportfölj, och tvärtom. Frågan är vad man gör då, efter två månaders nedgång har du köpt dig full på aktier och börsen fortsätter sjunka.

Hur ser modellen ut mer exakt, kan du illustrera?

Nej, guldet tar aldrig slut ifall du ständigt har tex 20% guld i portföljen.

Ifall du har 20% guld och 80% aktier i portföljen och aktierna faller så kanske du står där med 22% guld och 78% aktier, då säljer du dessa 2 procentenheter guld för att köpa aktier för pengarna.
Och då har återigen 20/80 i portföljen.
När aktier går upp blir det tvärtom, du säljer lite aktier för att köpa guld som då troligen stått stilla.

Eller säg att du har 15% guld, 15% obligationer och 70% guld så blir det ungefär likadant.

Exakt vilken procentandel som är ideal vågar jag inte säga.
Och hur ofta man ska balansera om beror ju på hur stor portfölj man har.

Courtaget ska ju inte äta upp vinsten.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ni skulle gjort som jag skrev här i mars 23 :hihi

Gjort bra me cäsh :tummenupp

Iaf kommer det ofta justeringar vid federalpivot , har man tur så en kort spike nedåt så sitt lugn i båten o rid ut.

Skulle säga att är har ni pengar ni behöver inom nära framtid på 6-12 månader kan det vara bra o ta ut dom

Fedpivot vs sp500

Fed-Pivot-974x1024-1.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Iaf kommer det ofta justeringar vid federalpivot , har man tur så en kort spike nedåt så sitt lugn i båten o rid ut.

Skulle säga att är har ni pengar ni behöver inom nära framtid på 6-12 månader kan det vara bra o ta ut dom

Fedpivot vs sp500

View attachment 504648
Är det något jag skulle vilja ha mer av på detta forum så är det inlägg från dig.

🫡

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Fedpivot vs sp500

View attachment 504648

Korrelation ja. Men i vilken riktning är kausualiteten?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är inte så säker på den saken. Konkunkturläget ser inte positivt ut och det fattades väl bara en trigger.

Alla index har gått starkt sedan botten i början av augusti så det finns mycket fallhöjd. Många kortsiktiga som säkert har tjänat bra.
Asien följde med neråt under natten så jag är inte lika säker på den saken.
Nvidia 108 usd då, 133 usd nu.

Hur går krypto förresten?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nvidia 108 usd då, 133 usd nu.

Hur går krypto förresten?

Rubriken för tråden är väl ganska passande? Alla konjunkturindikatorer pekar neråt, konkurserna haglar men värdens börsindex står nära all time high.

Bitcoin står också hyfsat högt, jag har börjat betrakta den som en slags indikator på hur girig och riskvillig marknaden är för tillfället.

Hang Seng föll 9.4% medans vi sov, det är många miljarder men börserna i väst tog det med en gäspning. Det blir intressant att se vad som händer i Asien under natten.

Sen har vi ju Northvolt som kan skapa stora förluster både här och där, dom är ju nästan värda en egen tråd. Kanske tillsammans med satsningarnq på det gröna stålet.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Rubriken för tråden är väl ganska passande? Alla konjunkturindikatorer pekar neråt, konkurserna haglar men värdens börsindex står nära all time high.

Bitcoin står också hyfsat högt, jag har börjat betrakta den som en slags indikator på hur girig och riskvillig marknaden är för tillfället.

Hang Seng föll 9.4% medans vi sov, det är många miljarder men börserna i väst tog det med en gäspning. Det blir intressant att se vad som händer i Asien under natten.

Sen har vi ju Northvolt som kan skapa stora förluster både här och där, dom är ju nästan värda en egen tråd. Kanske tillsammans med satsningarnq på det gröna stålet.

Alla konjunkturindikatorer pekar inte nedåt. USA verkar gå så pass bra att man nu förväntar sig att skjuta på vidare räntesänkningar, vilket gav lyft på obligationsmarknaden. Morgan Stanley reviderade ned sin prognos för lågkonjunktur till 15%, vilket är normalläge (iofs satte de prognosen till 100% 2022, vilket inte förverkligades).

HSI är fortfarande upp 22% på månaden, så en viss tillbakadragning kanske inte var oväntad.

Jag tror personligen att det enorma utökandet av penningmängden har resulterat i ett nytt normalläge, där traditionella p/e inte längre gäller. Fastigheter är högt värderade och avkastning på obligationer sjunker - kvar blir då börsen, som iaf förväntas följa med inflationen.

Dessutom skjuter pensionssparande på indexfonder uppåt, vilket ger ett nästan förutsägbart lyft. Ska bli intressant att se hur demografiska förändringar påverkar när nästa kull börjar plocka av pensionspengarna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alla konjunkturindikatorer pekar inte nedåt. USA verkar gå så pass bra att man nu förväntar sig att skjuta på vidare räntesänkningar, vilket gav lyft på obligationsmarknaden. Morgan Stanley reviderade ned sin prognos för lågkonjunktur till 15%, vilket är normalläge (iofs satte de prognosen till 100% 2022, vilket inte förverkligades).

HSI är fortfarande upp 22% på månaden, så en viss tillbakadragning kanske inte var oväntad.

Jag tror personligen att det enorma utökandet av penningmängden har resulterat i ett nytt normalläge, där traditionella p/e inte längre gäller. Fastigheter är högt värderade och avkastning på obligationer sjunker - kvar blir då börsen, som iaf förväntas följa med inflationen.

Dessutom skjuter pensionssparande på indexfonder uppåt, vilket ger ett nästan förutsägbart lyft. Ska bli intressant att se hur demografiska förändringar påverkar när nästa kull börjar plocka av pensionspengarna.

Ja, USA verkar fortfarande stå starkt men håller det när försäljningen går neråt i Asien och Europa?
Bilförsäljningen går i alla fall neråt i USA och inte för att jag läser bolagsrapporterna men jag tycker subjektivt att dom allt som oftast verkar svaga om man ska tro nyhetsrapporteringen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå bilförsäljning och USA så hörde jag igår på en middag att det är USA som går bäst och att bmw är i big trouble med 1/3 sales i Kina

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Apropå bilförsäljning och USA så hörde jag igår på en middag att det är USA som går bäst och att bmw är i big trouble med 1/3 sales i Kina
Även Volkswagenkoncernen och Mercedes-Benz har drygt en tredjedel av försäljningen i Kina.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, USA verkar fortfarande stå starkt men håller det när försäljningen går neråt i Asien och Europa?
Bilförsäljningen går i alla fall neråt i USA och inte för att jag läser bolagsrapporterna men jag tycker subjektivt att dom allt som oftast verkar svaga om man ska tro nyhetsrapporteringen.
Om jag inte minns fel så pekar stripper index på att det just nu är sista paniken innan nedgången.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om jag inte minns fel så pekar stripper index på att det just nu är sista paniken innan nedgången.

:rofl Stämmer säkert i teorin men lite svårmätbart i praktiken bara. Att förlita sig på intervju med enstaka strippor som blivit ett år äldre och kanske dekat ner sig, och/eller kanske fått förändrad konkurrens är ju ett lite väl trubbigt analysinstrument.

En gång i tiden pratades det om att modet för kjollängderna följde konjunkturen men jag tror inte att det heller stämmer så bra.

VIX, aka skräckindexet har i alla fall gått upp en hel del på sistone.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
:rofl Stämmer säkert i teorin men lite svårmätbart i praktiken bara. Att förlita sig på intervju med enstaka strippor som blivit ett år äldre och kanske dekat ner sig, och/eller kanske fått förändrad konkurrens är ju ett lite väl trubbigt analysinstrument.

En gång i tiden pratades det om att modet för kjollängderna följde konjunkturen men jag tror inte att det heller stämmer så bra.

VIX, aka skräckindexet har i alla fall gått upp en hel del på sistone.
I Sverige borde ju SCB eller RSV kunna sammanställa ett stripperindex på ganska bred statistisk bas ändå. Bara att ta alla exotiska dansöser och se hur deras dricksinkomst förändras över tid som hel grupp. :hihi
Och strippbarers pengaflöde med.

Ja, först måste väl kanske knarkhandeln och organiserad brottslighet flitreras bort ur siffrorna med.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0