Irrationaliteten i aktiemarknaden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I Sverige borde ju SCB eller RSV kunna sammanställa ett stripperindex på ganska bred statistisk bas ändå. Bara att ta alla exotiska dansöser och se hur deras dricksinkomst förändras över tid som hel grupp. :hihi
Och strippbarers pengaflöde med.

Ja, först måste väl kanske knarkhandeln och organiserad brottslighet flitreras bort ur siffrorna med.
Kanske koksindex skulle vara en grej? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rubriken för tråden är väl ganska passande? Alla konjunkturindikatorer pekar neråt, konkurserna haglar men värdens börsindex står nära all time high.

Bitcoin står också hyfsat högt, jag har börjat betrakta den som en slags indikator på hur girig och riskvillig marknaden är för tillfället.

Hang Seng föll 9.4% medans vi sov, det är många miljarder men börserna i väst tog det med en gäspning. Det blir intressant att se vad som händer i Asien under natten.

Sen har vi ju Northvolt som kan skapa stora förluster både här och där, dom är ju nästan värda en egen tråd. Kanske tillsammans med satsningarnq på det gröna stålet.
En tråd om grön ekonomi rent generellt skulle garanterat väcka mitt intresse. Jag har en Timbro bok liggandes om Gröna bubblor som jag inte tagit tag i. Den är nog skriven långt innan den senaste vågen av satsningar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En tråd om grön ekonomi rent generellt skulle garanterat väcka mitt intresse. Jag har en Timbro bok liggandes om Gröna bubblor som jag inte tagit tag i. Den är nog skriven långt innan den senaste vågen av satsningar.

Jag har tyvärr inte lust att skriva en vettig trådstart just nu. Annars skulle jag startat en tråd om Northvolt

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fy fan vilken dag. Terminshandeln stänger kl 18 men jag stämplade ut kl 17:20.
Idag.png
Imorgon blir det räntebesked och igår förväntade sig alla att det blir 0.5% sänkning men efter kronraset har några börjat tvivla och spekulera i 0.25%. Plus allt som kan hända i USA och Asien fram till imorgon så kan det bli en spännande dag imorgon.

Vore det bara räntebeskedet så skulle jag betta på att det blir "sell on the news". Fast det har jag iofs ett litet bett på ändå.

Nu blir det en joggingtur för att rensa skallen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fy fan vilken dag. Terminshandeln stänger kl 18 men jag stämplade ut kl 17:20.
View attachment 506151
Imorgon blir det räntebesked och igår förväntade sig alla att det blir 0.5% sänkning men efter kronraset har några börjat tvivla och spekulera i 0.25%. Plus allt som kan hända i USA och Asien fram till imorgon så kan det bli en spännande dag imorgon.

Vore det bara räntebeskedet så skulle jag betta på att det blir "sell on the news". Fast det har jag iofs ett litet bett på ändå.

Nu blir det en joggingtur för att rensa skallen.
Bitcoin rusade idag så jag sålde innehavet och nöjde mig med ca 45% vinst.
Tror det kortsiktigt kommer gå bra för att ovissheten är över.
Långsiktigt är mer tveksamt...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bitcoin rusade idag så jag sålde innehavet och nöjde mig med ca 45% vinst.
Tror det kortsiktigt kommer gå bra för att ovissheten är över.
Långsiktigt är mer tveksamt...

Jag rör inte bitcoin med tång men just idag är en dag då man kanske borde handlat på sig lite bitcoin med tanke på att Trump verkar gilla bitcoin.
Trump är och andra sidan helt opålitlig och kan göra vad f-n som helst imorgon så det är väl vanskligt att betta pengar på teorier om vad han ska hitta på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag rör inte bitcoin med tång men just idag är en dag då man kanske borde handlat på sig lite bitcoin med tanke på att Trump verkar gilla bitcoin.
Trump är och andra sidan helt opålitlig och kan göra vad f-n som helst imorgon så det är väl vanskligt att betta pengar på teorier om vad han ska hitta på.
Jag tror du gör rätt.
Har funkat för mig (denna gång) men skulle inte ge det som investeringsförslag till någon.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ingen som tror på fysiskt guld i volatila tider som vi lever i nu?
Jag är iallafall nöjd med utvecklingen där, och i takt med AI´s orubbligt infiltrerande intåg i de levandes värld känns det gött att fingra på något mer fysiskt än en digital värdehandling.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
RB dubbelsänkte styrräntan idag så dom ser ingen volatilitet iaf...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen som tror på fysiskt guld i volatila tider som vi lever i nu?
Jag är iallafall nöjd med utvecklingen där, och i takt med AI´s orubbligt infiltrerande intåg i de levandes värld känns det gött att fingra på något mer fysiskt än en digital värdehandling.

Var köper och säljer man fysiskt guld utan att mellanhänderna tar hela vinsten?

Jag sålde min gamla vigselring i somras, kanske främst för att slippa se den men jag har däremot gärna guldpapper i portföljen. Pappersguld kan man ju köpa och sälja ganska smidigt utan att någon ska ta en jäkla massa pengar för att hantera det.
Men pappersguld har vi ju redan diskuterat i tråden.

Jag köpte förresten guld i portföljen nu på morgonen eftersom jag tror att kronan kan falla lite till.

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Var köper och säljer man fysiskt guld utan att mellanhänderna tar hela vinsten?

Jag sålde min gamla vigselring i somras, kanske främst för att slippa se den men jag har däremot gärna guldpapper i portföljen. Pappersguld kan man ju köpa och sälja ganska smidigt utan att någon ska ta en jäkla massa pengar för att hantera det.
Men pappersguld har vi ju redan diskuterat i tråden.
Guld i fysisk form kan vara bra att ha om man skall fly någonstans, i övrigt är det ungefär som du säger. Men även i det sammanhanget är det ren förlustaffär.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Guld i fysisk form kan vara bra att ha om man skall fly någonstans, i övrigt är det ungefär som du säger. Men även i det sammanhanget är det ren förlustaffär.

Är du säker på att det är en förlustaffär? Kolla lång historik mot börsen. Jag vet att Buffet brukar påpeka att guld inte producerar något och därmed saknar möjlighet till tillväxt men guld stiger i takt med ökad penningmängden.
Och största fördelen jag ser är att guldet ofta brukar svänga I motfas mot börsen.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är du säker på att det är en förlustaffär? Kolla lång historik mot börsen. Jag vet att Buffet brukar påpeka att guld inte producerar något och därmed saknar möjlighet till tillväxt men guld stiger i takt med ökad penningmängden.
Och största fördelen jag ser är att guldet ofta brukar svänga I motfas mot börsen.
Jag är inte säker, men skall man köpa fysiskt guld så är det antingen i form av smycken eller Krügerrand (eller liknande).
Båda dessa former har ett bearbetningspåslag som gör det dyrare än "pappersguld" - är vi överens så långt?
Sedan har jag guldet "i fickan" och vill sälja det (i fredstid) - då vänder jag mig till??? och där börjar jag bli osäker - vem betalar guldvärdet + påslaget(som jag redan betalat) - där är jag osäker/tveksam på hur lätt det är att bli av med det till önskat pris. Visst - det har stigit, men eftersom det stigit även för "pappersguld" så är detta troligen enklare att bli av med och till samma pris.

För att då övergå till fysiskt guld i orostider - javisst, det är något man kan bära med sig, "pappersguld" är mer osäkert. Men...... när jag vill sälja i orostider så är det inte för att göra mig en hacka utan mer troligt för att få mat/husrum/transport - dvs jag vill göra mig av med guldet för att få något jag behöver nu/genast/för att överleva. Vid en sådan transaktion lär jag inte ha något större förhandlingsutrymme om priset - då kan man se det som en förlustaffär. Samtidigt som det i orostider är en mycket god försäkring.

Därför är min tanke att fysiskt guld i fredstid inte är någon jättebra affär jämfört med "pappersguld".
Men att äga en del i orostid är en bra säkerhet men ingen investering.

Blev det helt oförståeligt?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Ja...eftersom lagen om return of investment fortfarande gäller.

Man köper billigt och säljer dyrt.
Eventuell kostnad i samband med inlösen/avyttring av tillgångar ska givetvis täckas av vinsten.
Allt annat är - som du säger - en förlustaffär = don´t go there.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte säker, men skall man köpa fysiskt guld så är det antingen i form av smycken eller Krügerrand (eller liknande).
Båda dessa former har ett bearbetningspåslag som gör det dyrare än "pappersguld" - är vi överens så långt?
Sedan har jag guldet "i fickan" och vill sälja det (i fredstid) - då vänder jag mig till??? och där börjar jag bli osäker - vem betalar guldvärdet + påslaget(som jag redan betalat) - där är jag osäker/tveksam på hur lätt det är att bli av med det till önskat pris. Visst - det har stigit, men eftersom det stigit även för "pappersguld" så är detta troligen enklare att bli av med och till samma pris.

För att då övergå till fysiskt guld i orostider - javisst, det är något man kan bära med sig, "pappersguld" är mer osäkert. Men...... när jag vill sälja i orostider så är det inte för att göra mig en hacka utan mer troligt för att få mat/husrum/transport - dvs jag vill göra mig av med guldet för att få något jag behöver nu/genast/för att överleva. Vid en sådan transaktion lär jag inte ha något större förhandlingsutrymme om priset - då kan man se det som en förlustaffär. Samtidigt som det i orostider är en mycket god försäkring.

Därför är min tanke att fysiskt guld i fredstid inte är någon jättebra affär jämfört med "pappersguld".
Men att äga en del i orostid är en bra säkerhet men ingen investering.

Ja, vi är nog överens hela vägen, inte bara ett bearbetningspåslag. Köper du en guldtacka hos pantbanken eller guldsmeden och vill sälja den dagen efter så får du väl bara 80% av vad du betalade skulle jag gissa. Köper du pappersguld så handlar det i vissa fall om promille i förlust.

Blir det sådan kris att man vill ha guld för att byta till sig mat så tror jag att diskussionen snarare hör hemma i preppingtråden.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år