Irrationaliteten i aktiemarknaden

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Fan vad det guppar på värdepappershavet nuförtiden.

Är det Putin, Jinping eller halvledarna som är mest slut?
Eller den allmänna ängsligheten när omvärlden inte beter sig som det anstår en civiliserad organism.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här är en klassisk dysterkvist tillika besserwisser, har alltid något negativt att komma med, år efter år.

1000033353.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här är en klassisk dysterkvist tillika besserwisser, har alltid något negativt att komma med, år efter år.

View attachment 503478

Jag håller med dysterkvisten. Idag kom det statistik som visade att Sverige haft negativ tillväxt Y-Y. Trots att kronan fallit 7% mot dollarn på samma period.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag håller med dysterkvisten. Idag kom det statistik som visade att Sverige haft negativ tillväxt Y-Y. Trots att kronan fallit 7% mot dollarn på samma period.

Ja det kan vara rätt, men vad är kvistarnas rekommendation då?

Gå ur börsen och hur länge? Tajma botten kan ingen, så vad gör man?

Fortsätt köpa varje månad är mitt tips i alla fall.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sälja av högriskinvesteringar och peta in pengarna i internationella indexfonder?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sälja av högriskinvesteringar och peta in pengarna i internationella indexfonder?
Visst, men när ska du köpa tillbaka dessa högriskinvesteringar? Dessutom är ju tech bolagen inklusive NVIDIA alla med som tio största innehav i just de fonderna. Så du kommer inte undan dem på det sättet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Visst, men när ska du köpa tillbaka dessa högriskinvesteringar? Dessutom är ju tech bolagen inklusive NVIDIA alla med som tio största innehav i just de fonderna. Så du kommer inte undan dem på det sättet.
När det har varit en riktig krasch eller när man hittar ett guldkorn som är kraftigt undervärderat och som har en sund strategi och marknad? Det är ju inte så att det är en dålig investering att ha pengarna i internationella indexfonder även om det är goda tider.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
När det har varit en riktig krasch eller när man hittar ett guldkorn som är kraftigt undervärderat och som har en sund strategi och marknad? Det är ju inte så att det är en dålig investering att ha pengarna i internationella indexfonder även om det är goda tider.
Känner inte till vilka investeringar du menar men i de stora indexfonderna så finns nu alla samma aktier som anses vara hög risk.
Det är en av grejerna med bubblor, aktierna blir så högt värderade att de automatiskt letar sig in överallt, inklusive AP7, att när/om de faller så faller allt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Känner inte till vilka investeringar du menar men i de stora indexfonderna så finns nu alla samma aktier som anses vara hög risk.
Det är en av grejerna med bubblor, aktierna blir så högt värderade att de automatiskt letar sig in överallt, inklusive AP7, att när/om de faller så faller allt.
Japp, men de är ordentligt diversifierade och om nu inte eknomonin går så totalt åt helvete att den aldrig återhämtar sig så kommer indexfonderna att hämta sig. Man kan ju stoppa pengarna i platinum eller något liknande som håller värdet ganska bra annars om man vill men det är ju inte direkt en investering så mycket som en värdelagring.
Annars kan man alltid köpa sig en gård med odlingsbar mark om man har så mycket pengar. Det ger inte herrejössesavkastning, men det är ändå ganska säkert.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag kortar OMX-terminer med ordentlig hävstång men det är väl inget jag direkt rekommenderar.

Ett sundare råd är väl att köra kackerlacksmodellen som vi diskuterat tidigare.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Guld tenderar att vara en god placering när börsen faller, och den senaste veckan har det följt skolboken och guldet är upp 1.2% denna vecka samtidigt som OMX gått ner runt 3.7%.

Räntan brukar ju också falla när börsen går ner och det leder ju till att långa obligationer går upp när börsen faller.

Så den som har en lite guld och obligationer i portföljen kan vid börsfall sälja av lite obligationer och guld för att öka i aktier.

AVA_guld.jpg

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...