Irrationaliteten i aktiemarknaden

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tror fortfarande att det handlar om en rekyl efter den snabba nedgången som bottnade förra måndagen.
Jag är ganska ordentligt kort nu.

Om/när Trump blir vald, och om han får stöd för mer inflytande över the Fed, då tror jag vi kan se en snabb justering av räntor och en ny rusch på börsen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om/när Trump blir vald, och om han får stöd för mer inflytande över the Fed, då tror jag vi kan se en snabb justering av räntor och en ny rusch på börsen.

Lär väl krävas en del beslut innan Trump tagit makten över fed om han ens kan det?

Och lyckas han med det så är jag rent rädd för de långsiktiga effekterna på ekonomin både i USA och världen.

Om populistiska politiker får makten över världens största centralbank så kommer dom pissa i byxorna direkt bara för den sköna värmen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad blir följderna om Trump får kontroll över fed?

Han sänker räntan så dollarn kommer falla och usa-inflationen stiger.

För oss i Sverige och resten av världen kommer den sänkta dollarn hjälpa att få ner inflationen på kort sikt så att räntorna kan sänkas.

Sen är vi tillbaka i tiden då billiga pengar leder till att fårket bjuder över varandra på allt som säljs vilket pressar upp inflationen, sedan kommer den höga usa-inflationen tvinga upp usa-räntan oavsett vad Trump vill och det i sin tur ger ökade räntor för oss och resten av världen.

Men beträffande investeringar så ska man förstås ligga fullinvesterad då räntan går ner men sen kommer stigande inflation leda till att fårket får börja betala för lånefesten, stigande räntor ger ytterligare sten på bördan för fårket.

De som har pengar kommer ha blivit rikare på vägen dit och fårket får betala kalaset.
Sen kommer förstås ändå de stigande räntorna leda fram till en ny lågkonjunktur med nya börskrascher, fast många år senare.

Sedan har vi kvar en ekonomi där populistiska politiker styr räntan som alltid kommer ligga för lågt relativt inflationen men inflationen som ständigt kommer vara hög gör att räntorna trots det kommer vara höga. Ungefär som på 80-talet och jag tror inte att någon egentligen vill ha tillbaka de räntorna och inflationen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad blir följderna om Trump får kontroll över fed?

Han sänker räntan så dollarn kommer falla och usa-inflationen stiger.

För oss i Sverige och resten av världen kommer den sänkta dollarn hjälpa att få ner inflationen på kort sikt så att räntorna kan sänkas.

Sen är vi tillbaka i tiden då billiga pengar leder till att fårket bjuder över varandra på allt som säljs vilket pressar upp inflationen, sedan kommer den höga usa-inflationen tvinga upp usa-räntan oavsett vad Trump vill och det i sin tur ger ökade räntor för oss och resten av världen.

Men beträffande investeringar så ska man förstås ligga fullinvesterad då räntan går ner men sen kommer stigande inflation leda till att fårket får börja betala för lånefesten, stigande räntor ger ytterligare sten på bördan för fårket.

De som har pengar kommer ha blivit rikare på vägen dit och fårket får betala kalaset.
Sen kommer förstås ändå de stigande räntorna leda fram till en ny lågkonjunktur med nya börskrascher, fast många år senare.

Sedan har vi kvar en ekonomi där populistiska politiker styr räntan som alltid kommer ligga för lågt relativt inflationen men inflationen som ständigt kommer vara hög gör att räntorna trots det kommer vara höga. Ungefär som på 80-talet och jag tror inte att någon egentligen vill ha tillbaka de räntorna och inflationen.

Räntehöjningar är således ett pissdåligt sätt att bromsa inflationen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Räntehöjningar är således ett pissdåligt sätt att bromsa inflationen.

Nej, du får nog läsa om vad jag skrev.

Räntehöjningar som är för sena och räntor som ständigt är lägre än inflationen är däremot ett pissdåligt sätt att bromsa inflationen, det kommer driva upp inflationen eftersom det blir rationellt att konsumera i förskott för lånade pengar.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Lär väl krävas en del beslut innan Trump tagit makten över fed om han ens kan det?

Och lyckas han med det så är jag rent rädd för de långsiktiga effekterna på ekonomin både i USA och världen.

Om populistiska politiker får makten över världens största centralbank så kommer dom pissa i byxorna direkt bara för den sköna värmen.

Tror inte heller att det kommer att hända, men det räcker med att det ligger som ett diskussionsämne för att börsen ska börja räkna in det i bolagsvärderingar. Sen vänder det när det står klart att det bara var snack.

Så kortsiktigt tycker jag det finns rum på börsen, medan vi skulle kunna se svagare utvecklingen runt mitten på nästa år. Men vad vet jag…
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte heller att det kommer att hända, men det räcker med att det ligger som ett diskussionsämne för att börsen ska börja räkna in det i bolagsvärderingar. Sen vänder det när det står klart att det bara var snack.

Så kortsiktigt tycker jag det finns rum på börsen, medan vi skulle kunna se svagare utvecklingen runt mitten på nästa år. Men vad vet jag…

Det här tror jag kan leda till fallande börs redan i höst eller vinter. Jag vet inte hur dom mäter denna "trueflation men bilden visar alltså aggregerad inflation i USA. Just nu är trueflation 1.5%(CPI var väl 3% sist) inflation i USA.
Det intressanta är att priserna föll från oktober fram till januari och eftersom man mäter från föregående månad pekar det alltså på att inflationen hoppar upp ganska ordentligt med smygstart i oktober för att bli som värst i januari.
Om nu inte priserna faller på motsvarande sätt den här hösten.
Det finns risk att de som räknat med fallande inflation och fallande räntor kan bli lite ledsna när CPI-siffrorna trillar in under hösten.


priser.png

 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tycker det är svårt att få fram information som inte presenterats på ett sett skaparen vill att den ska mottagas. Får googla lite senare när jag har tid.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu är hela nedgången återhämtad med lite marginal väl?

Apropå AP7 så går den näst sämst av mina fyra fonder i ppm hittills i år.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Rensar upp portföljen och säljer aktier med ringa värde tex First Venture, Exsitec och Embracer. Tänker att det räcker till fler Berkshire Hathaway.

Ser även över ppm men noterar att jag tror på det jag har så svårare att optimera.

I övrigt så är det skräckinjagande att se värdet och värdeökning på Nvidia. Jag tror inte alls AI är så viktigt faktiskt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror ai kommer förändra mycket hos många företag på lite sikt men för de företag som erbjuder verktygen tror jag att de har sin storhetstid nu och deras vinster kommer nog pressas ner av ökande konkurrens.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det här har ju chans att bli en klassiker typ "internet är en fluga". 😘
Det där beror ju på, om där faktiskt finns någon intelligens där. I så fall så är ju vi kött-å-blod tomtar rätt onödiga direkt.
Men som jag förstår det - nu är inte jag fruktansvärt väl insatt - så är det fruktansvärt mycket mer A än i i AI. Typ chat gpt är inte mycket mer än en talande sökmotor.
AI genererad media &/ information &/ nyhetsartiklar etc så kommer ju att öka tillgången på dessa fruktansvärt, men vad händer riktigt när man pumpar in ett överflöd av något i en marknad? Blir det bättre eller sämre av att man inte kan garantera någon kvalitet?
Njaaaa...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det här har ju chans att bli en klassiker typ "internet är en fluga". 😘
Kände också det men jag gillar höga odds, se bara på när jag tyckte en rysk invasion hade varit stimulerande, hur mycket glädje gav inte det övriga medlemmar?

Skämt åsido, AI är så klart superbra och används redan och kommer växa massor men jag tror betydelsen kommer bli aningen mindre än vad som påstås av vissa. Jorden ska gå under, ingen behöver jobba, allt blir annorlunda. Nja säger jag.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top