Irrationaliteten i aktiemarknaden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En klåpare som jag vilken inte på långa vägar lyckas slå index och ännu mindre Investor tycker så ödmjukt att det vore väldigt intressant att se grafen från din aktiedepå, tillsammans med OMXS30GI och Investor. Sedan starten naturligtvis.
Går det att hitta en på AP7 sedan Q4 1998 samtidigt? Känner inte jag kan finna ro innan jag sett den. 😿

Konstigt de inte publicerar för mer än futtiga 10 år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Går det att hitta en på AP7 sedan Q4 1998 samtidigt? Känner inte jag kan finna ro innan jag sett den. 😿

Konstigt de inte publicerar för mer än futtiga 10 år.

Ja det är lite trist att dom inte visar längre än 10 års historik.
Men AP7 ser du här https://www.ap7.se/

Jag tror det är huvudsakligen hävstången som gör att AP7 överpresterar. Även Investor som jag ständigt talar mig varm för har ju belåning.
Vilket förstås inte är lika kul när börsen faller.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Uppmaningar om skyndsamma (och ev. högre) räntesänkningar och prognos om fortsatt stabilt inflationsläge kommer säkerligen gynna oss amatörspekulanter framöver : )

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dead cat bounce tror jag.

Inte konstigt att det dyker upp fyndköpare efter så så här snabba nedgångar. Jag var både kort och lång under gårdagen och just nu ligger jag lång men räknar med att korta igen inom inte allt för avlägsen framtid när jag bedömer att upprekylen är över.

Det här tror jag fortfarande att det handlar om och jag tror vi kommer få se lägre kurser framöver.
Exakt hur långt upprekylen går före det vänder ner är får vi se.

Eller om jag ens har rätt lär vi också få se.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, börsen hade ju en botten på måndagen. Men det har väl gått upp ganska ordentligt sedan måndag. Betydligt mer än 0.77%
Så är det men jag tänkte om 1 i bilden är "start måndag" och 2 är just nu så verkar det vara strax under 1% upp.
1723195438006.png

Bifogat

• 1723195429822.png
    1723195429822.png
    45.6 KB · Visningar: 3

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så är det men jag tänkte om 1 i bilden är "start måndag" och 2 är just nu så verkar det vara strax under 1% upp.
View attachment 502194

Ja, jag satt precis och tittade på graferna hos Avanza och drog samma slutsats som dig.

OMXPI stängde förra fredagen på 952 och ligger i skrivande stund på 958 så där ligger svaret.
SVD och Avanzas veckor startar vid olika tidpunkter.

Nåväl ifall någon bryr sig om min åsikt så tror jag att upprekylen kan vända redan idag, men jag utesluter inte att OMX30 går ända uppåt 2550 men sen tror jag på lägre kurser igen.
Jag tror OMX30 ska ner till åtminstone 2200.

Men jag kan ha ändrat åsikt om en timme och min portföljhistorik talar för att ingen bör följa mina råd.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag fick äntligen tillbaka mina Creades SPAC pengar som jag helt i onödan trots bättre vetande investerade i 2020.
Det var ju en idé man fnissade åt men FOMO var också en faktor.
Jag tror jag sätter slanten i Berkshire Hathaway, från en gammal gubbe till en annan liksom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag fick äntligen tillbaka mina Creades SPAC pengar som jag helt i onödan trots bättre vetande investerade i 2020.
Det var ju en idé man fnissade åt men FOMO var också en faktor.
Jag tror jag sätter slanten i Berkshire Hathaway, från en gammal gubbe till en annan liksom.

Du vet att han sålt och har ovanligt mycket oinvesterat just nu? Tänkte mest på tidigare resonemang om att inte försöka tajma marknaden.

Jag tror iofs att det nog är svårt hitta bättre placeringar. Det skulle väl vara mickezxr då som kanske lyckas bättre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du vet att han sålt och har ovanligt mycket oinvesterat just nu? Tänkte mest på tidigare resonemang om att inte försöka tajma marknaden.

Jag tror iofs att det nog är svårt hitta bättre placeringar. Det skulle väl vara mickezxr då som kanske lyckas bättre.
Ja jag såg det men jag tänker dels att jag som sagt inte kan/tänker försöka tajma men också att det är på många års sikt jag investerar.

Är det någon som satt sig in EQT Nexus? Ju mer jag läser desto mindre attraktiv tycker jag den är. Om någon inte håller med, shout!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln