Irrationaliteten i aktiemarknaden

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jomän! De kommer få med jättevinst nästa kvartal och rusa några tusen procent på börsen vettu!
- Såna där galna impulsköp kan - med fru Fortuna på rygg - löna sig.
När "falska doktorshatten"´s Fermenta gled mot avgrunden, köpte farsan på sig en försvarlig hög av dem, och innan de slutligen tippade ut från börsen för gott, steg de en aning.
Han gjorde god förtjänst på det skräpet när han sålde mitt i den puckeln.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Såna där galna impulsköp kan - med fru Fortuna på rygg - löna sig.
När "falska doktorshatten"´s Fermenta gled mot avgrunden, köpte farsan på sig en försvarlig hög av dem, och innan de slutligen tippade ut från börsen för gott, steg de en aning.
Han gjorde god förtjänst på det skräpet när han sålde mitt i den puckeln.
Jag har faktiskt ett par tusen i sas, kände att jag lika gärna kan kasta en femhundring i den sjön ibland som att köpa rader på Eurojackpot. Försvinner aktien så är det pengar jag ändå hade förlorat och jag förväntar mig inte någon vinst.

Men om det blir något så kan jag ju skryta vitt och brett om vilket investeringsgeni jag är. :rofl
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
- Ok, men om du har längre placeringshorisont än 2-3 år så lär du komma igen 👌
Finns annat jag gjort bra, eller mindre dåligt. Pressat kostnader, gjort av med skuld och fått ett rejält ökat sparutrymme så det går väl egentligen ingen nöd på mig. Handlar mer om nedstigande led. Har själv inte så höga anspråk i tillvaron. Vill inte bli besatt av pengajakt. Sett hur lätt det smyger sig på hos mig. Det är givetvis olika från person till person.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dead cat bounce tror jag.

Inte konstigt att det dyker upp fyndköpare efter så så här snabba nedgångar. Jag var både kort och lång under gårdagen och just nu ligger jag lång men räknar med att korta igen inom inte allt för avlägsen framtid när jag bedömer att upprekylen är över.

Men jag skulle inte råda bågon att försöka apa efter för som citatet igår, Time in the market beats timing the market.

Min mor och min dotter har dock portföljer som jag sköter med mer förnuft och dom ligger med kanske 40% likvider som köps med automatiskt månadsspar 2 ggr i månaden och dom bör vara fullinvesterade om 1-2 år. Det tror jag är lämpligare än att hoppa in och ut som jag gör med min egen portfölj.
Jag testade det där med att ta ut en massa pengar och sedan återinvestera, var helt fiasko för mig. Går. Inte. Tajma. Marknaden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag testade det där med att ta ut en massa pengar och sedan återinvestera, var helt fiasko för mig. Går. Inte. Tajma. Marknaden.

En lösning för att ändå göra vinst på svängningarna är ju att följa modellen att investera som en kackerlacka och balansera om regelbundet. Googla på "Invest like a cockroach".

Men jag tror man ska ha mer än 25% på börsen för det är ju där den största tillväxten finns.
Sen har jag svårt att se poängen med att ha både kontanter och obligationer.

Guld tenderar att svänga I motfas mot börsen så det är nog en bra alternativ placering att balansera med.

Så min egen variant på kackerlacksmodellen skulle nog vara något i stil med
50-80% aktier
10-25% guld
10-25% obligationer
Och vilken procentsats man än väljer så håller man sedan den strikt. Köper och säljer i takt med att det svänger.
Bara tänka på att affärerna behöver vara tillräckligt stora i relation till courtaget.
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
En lösning för att ändå göra vinst på svängningarna är ju att följa modellen att investera som en kackerlacka och balansera om regelbundet. Googla på "Invest like a cockroach".

Men jag tror man ska ha mer än 25% på börsen för det är ju där den största tillväxten finns.
Sen har jag svårt att se poängen med att ha både kontanter och obligationer.

Guld tenderar att svänga I motfas mot börsen så det är nog en bra alternativ placering att balansera med.

Så min egen variant på kackerlacksmodellen skulle nog vara något i stil med
50-80% aktier
10-25% guld
10-25% obligationer
Och vilken procentsats man än väljer så håller man sedan den strikt. Köper och säljer i takt med att det svänger.
Bara tänka på att affärerna behöver vara tillräckligt stora i relation till courtaget.
- När du skriver aktier, menar du då bland/aktiefonder eller rena aktier?
Jag tror inte på den fördelningen om det är aktier som avses, men det är ju jag det, med i dagsläget kortare horisont : )

Underliggande certifikat till Ethereum skulle jag blanda in i den leken.
Utvecklingen har varit extremt gynnsam där.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- När du skriver aktier, menar du då bland/aktiefonder eller rena aktier?
Jag tror inte på den fördelningen om det är aktier som avses, men det är ju jag det, med i dagsläget kortare horisont : )

Underliggande certifikat till Ethereum skulle jag blanda in i den leken.
Utvecklingen har varit extremt gynnsam där.

Vanligtvis menar jag rena aktier när jag skriver det men i det här fallet syftas det nog på allt som har ren exponering på aktiemarknaden. Alltså även aktiefonder.

Vad gäller aktiemarknaden så är investmentbolag generellt bättre än fonder då deras avgifter tenderar vara lägre och man får ändå en riskspridning samt proffs som sköter portföljen. Och köp av övriga enskilda aktier brukar inte bli så bra för småsparare som alltid ligger steget efter i information.

Kryptovalutor betraktar jag fortfarande mer som spekulation än seriösa investeringar. Dom verkar dessutom svänga med börsen mer än mot så jag ser dom inte heller som något som skulle kunna stabilisera portföljen och bidra med värde för att köpa aktier när börsen fallit.

Huvudpoängen jag ser med kackerlackamodellen är att den över tid via svängningarna borde kunna leda till att man kan ackumulera fler aktier och det är ju i aktierna som den verkliga tillväxten finns.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En lösning för att ändå göra vinst på svängningarna är ju att följa modellen att investera som en kackerlacka och balansera om regelbundet. Googla på "Invest like a cockroach".

Men jag tror man ska ha mer än 25% på börsen för det är ju där den största tillväxten finns.
Sen har jag svårt att se poängen med att ha både kontanter och obligationer.

Guld tenderar att svänga I motfas mot börsen så det är nog en bra alternativ placering att balansera med.

Så min egen variant på kackerlacksmodellen skulle nog vara något i stil med
50-80% aktier
10-25% guld
10-25% obligationer
Och vilken procentsats man än väljer så håller man sedan den strikt. Köper och säljer i takt med att det svänger.
Bara tänka på att affärerna behöver vara tillräckligt stora i relation till courtaget.
Hur investerar du i guld?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Spararna tog rygg på Warren Buffett

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kul.
Vad har du för avgift och snitt på ppm?

Jag har inget bra snitt på ppm, jag har gjort en del dumheter där också. Det var ganska lite pengar under många år pga studier så ibland har den bara legat flera år med räntebärande placeringar. Från början hade jag 100% Rysslandssfond som gick bra i procent men det var väl bara 5000 kr eller nåt sånt så jag kollade ju aldrig upp den och helt plötsligt hade den undepresterat.

Nu 2024 blir nog ett intressantare år med ppm-portföljen som är lite åt kackerlackshållet. Överpresterar den inte under ett år med stora svängningar så ska jag flytta allt till sjunde apan.

Jag kollade bakåt lite och jag har slagit ap7 under dåliga år men inte under goda år.
2020 gick min portfölj upp 31% men jag tror jag hade mer eller mindre 100% guldgruva större delen av året pga pandemin. Sen var jag i vanlig ordning för sen med att vikta tillbaka till aktier.

1000022442.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beträffande guld så är det ju för oss svenskar även väldigt dollarberoende så under den senaste veckans börsfall har ju dollarn fallit och därmed har guldet inte varit lika gynnsamt som det brukar vara vid börsfall.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top