Irrationaliteten i aktiemarknaden

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tror att den största utmaningen blir att försöka överblicka och förekomma ev. kommande konsekvenser av Indiens kursfall. En krångligare, mer oförutsägbar ekonomi än Kina och USA.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om Nasdaq började på minus sex gissar jag att det slutar på minus 2,5-3,0 och om en vecka är det ungefär flat från dagens stängning.

Idag kan det mycket väl bli som du säger men på längre sikt tror jag vi har en bra bit kvar tills marknaderna bottnat.
De här oroligheterna tycker jag inte känns som att dom blåser över på en vecka.

Konsumtion och försäljningssiffrorna har vikt neråt och det finns ganska mycket skulder här och där.

Nu pratas det om att FED ska rädda marknaden men inflationen är fortfarande hög och det är inte FEDs uppgift att rädda spekulerande finansvalpar även om dom ändå brukar göra det emellanåt när rasen blivit allt för stora. Men så mycket har det inte rasat ännu.

Det fattas bara lite utökat krig i mellersta Östern och strypta oljekranar så hoppar inflationen upp.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Idag kan det mycket väl bli som du säger men på längre sikt tror jag vi har en bra bit kvar tills marknaderna bottnat.
De här oroligheterna tycker jag inte känns som att dom blåser över på en vecka.

Konsumtion och försäljningssiffrorna har vikt neråt och det finns ganska mycket skulder här och där.

Nu pratas det om att FED ska rädda marknaden men inflationen är fortfarande hög och det är inte FEDs uppgift att rädda spekulerande finansvalpar även om dom ändå brukar göra det emellanåt när rasen blivit allt för stora. Men så mycket har det inte rasat ännu.

Det fattas bara lite utökat krig i mellersta Östern och strypta oljekranar så hoppar inflationen upp.
Håller med men tycker ändå att trots alla kriser sedan jag började med detta lilla intresse som jag är total amatör i 1997 så har det alltid landat ok förutom några år i början av millenieskiftet då det gick ner tvåsiffrigt år efter år. Men visste jag svaret hade jag inte suttit här och gaggat men corona, Brexit, Trump, Grekland, Lehman eller telekom krisen/it bubblan slutade väl.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Håller med men tycker ändå att trots alla kriser sedan jag började med detta lilla intresse som jag är total amatör i 1997 så har det alltid landat ok förutom några år i början av millenieskiftet då det gick ner tvåsiffrigt år efter år. Men visste jag svaret hade jag inte suttit här och gaggat men corona, Brexit, Trump, Grekland, Lehman eller telekom krisen/it bubblan slutade väl.

Ja, börsen kommer alltid igen. Det är bara en tidsfråga men nöjde vi oss med det konstaterandet så skulle inte den här tråden finnas.

Själv har jag den naiva förhoppningen om att kunna köpa mer längre ner hellre än nu. Och jag försöker dessutom tjäna pengar på nedgångar emellanåt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag tror vi kan se en fördelaktig utveckling runt statsobligationer när avsäljningen av JPY carry trades lugnar ner sig. Personligen tycker jag en 4-5% avkastning är bra på korta statsobligationer - problemet blir återinvestering när (om) priserna väl stiger. Potentiellt finns det en möjlighet till ökad avkastning inom corporate bonds när/om vi ser mer motgångar inom industrin.

Tajma börsen är dock inget för mig. Där ligger man nog lugnast i diverse index-fonder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror vi kan se en fördelaktig utveckling runt statsobligationer när avsäljningen av JPY carry trades lugnar ner sig. Personligen tycker jag en 4-5% avkastning är bra på korta statsobligationer - problemet blir återinvestering när (om) priserna väl stiger. Potentiellt finns det en möjlighet till ökad avkastning inom corporate bonds när/om vi ser mer motgångar inom industrin.

Tajma börsen är dock inget för mig. Där ligger man nog lugnast i diverse index-fonder.

Med 4-5% på statsobligationer, vad blir då boräntorna? 8%?
Inte mig emot iofs om priset på pengar ökar så att rätt investeringar premieras men jag tror att några barn skulle åka ut med badvattnet då.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, börsen kommer alltid igen. Det är bara en tidsfråga men nöjde vi oss med det konstaterandet så skulle inte den här tråden finnas.

Själv har jag den naiva förhoppningen om att kunna köpa mer längre ner hellre än nu. Och jag försöker dessutom tjäna pengar på nedgångar emellanåt.
Kul, hur har det gått över tid, blir det bättre eller sämre än index?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Med 4-5% på statsobligationer, vad blir då boräntorna? 8%?
Inte mig emot iofs om priset på pengar ökar så att rätt investeringar premieras men jag tror att några barn skulle åka ut med badvattnet då.

Skulle förtydligat att jag tänkte på amerikanska statsobligationer, vilka fortfarande ligger på de nivåerna, och ja, bolån är 7-8%.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kul, hur har det gått över tid, blir det bättre eller sämre än index?

Sämre, jag är inte så smart som jag tror.
Men jag har haft en jävligt bra månad nu.

Sen är jag inte säker på att det är mina kortningar som gjort att min portfölj underpresterar det känns mer som att det som huvudsakligen brukar sänka mig är mer affärer i enstaka bolag där jag tagit i för mycket och sedan fått fel.

Just det här året började jag med facit på hand korta allt för tidigt och gick därmed minus när börsen rusade på uppåt de sista procenten mot toppen.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Dead cat bounce tror jag.

Inte konstigt att det dyker upp fyndköpare efter så så här snabba nedgångar. Jag var både kort och lång under gårdagen och just nu ligger jag lång men räknar med att korta igen inom inte allt för avlägsen framtid när jag bedömer att upprekylen är över.

Men jag skulle inte råda bågon att försöka apa efter för som citatet igår, Time in the market beats timing the market.

Min mor och min dotter har dock portföljer som jag sköter med mer förnuft och dom ligger med kanske 40% likvider som köps med automatiskt månadsspar 2 ggr i månaden och dom bör vara fullinvesterade om 1-2 år. Det tror jag är lämpligare än att hoppa in och ut som jag gör med min egen portfölj.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
-Bästa sättet att bli miljonär på är att vara miljardär och köpa ett flygbolag.
-VD Ryan Air.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Var det inte igår du hade rört till ett bostadsköp? 😅
- Jag letar tomt/fastighet, har inte fått tag i någon lämplig ännu. Det jag stör och störde mig på är/var att tappa 100´/v typ, när jag tacksamt hade tagit in lite extra nu om jag hittar rätta boendet.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln