Irrationaliteten i aktiemarknaden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grymt, vad var drivare i det och vad har du för snitt?
Det som lyfte det hela var Scandinavian Astor Group.
Det är snittet sen i februari när jag började kasta pengar på aktier. Får hoppas att det går lika bra i år, men det är väl tveksamt. Gjorde ett skitdumt köp som ligger -30% nu, och förväntar mig inte direkt att den ska gå upp heller, men jaja. Det gick ju bra totalt iaf.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ppm vette fan, årsavkastningen har dom ju hunnit nolla efter årsskiftet och orangea kuvertet har dom inte färdigställt.

Scrolla ner, du har allt där och du kan se år för år.

Av de skäl du i övrigt anger som försvårande att jämföra så är ppm lättast att se över tid. Alla andra medel flyttar man hit och dit, byter bank, fyller på med andra pengar osv, jag har i och för sig en löjligt noggrann uppställning över allt det där också inklusive all annan egendom etc men den betyder inget för någon annan mig. ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det som lyfte det hela var Scandinavian Astor Group.
Det är snittet sen i februari när jag började kasta pengar på aktier. Får hoppas att det går lika bra i år, men det är väl tveksamt. Gjorde ett skitdumt köp som ligger -30% nu, och förväntar mig inte direkt att den ska gå upp heller, men jaja. Det gick ju bra totalt iaf.
Köpte du aktier i ppm? Don't think so. ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Måste ha varit Asien som förstörde en ppm så pass då Ryssland är stängt?
Nej, inge ppm.

Det mesta av portfolion går rätt bra, framförallt de viktiga långsiktiga bolagen. Någon annan ger bra dividend istället för att stiga i värde.
Men ett bolag har skitit ner sig totalt, så på den vägen är det.

Slipper åtminstone skatta på en förlust, och nu pratar vi ändå småpengar, så det rör inte mig egentligen.
Till skillnad från vad staten lägger vantarna på och spolar ner i toaletten...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Scrolla ner, du har allt där och du kan se år för år.

Av de skäl du i övrigt anger som försvårande att jämföra så är ppm lättast att se över tid. Alla andra medel flyttar man hit och dit, byter bank, fyller på med andra pengar osv, jag har i och för sig en löjligt noggrann uppställning över allt det där också inklusive all annan egendom etc men den betyder inget för någon annan mig. ?

Det står inte procentsats där men det gick ju att räkna, 15.1% för ppm.
Jag har en liten del av innehavet guldrelaterat och ränta för att kunna köpa billigare vid börsnedgångar. Det är ju i alla fall inte gynnsamt när börsen går upp 20%.
Inte ens säker på att det blir gynnsamt i längden oavsett.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, inge ppm.

Det mesta av portfolion går rätt bra, framförallt de viktiga långsiktiga bolagen. Någon annan ger bra dividend istället för att stiga i värde.
Men ett bolag har skitit ner sig totalt, så på den vägen är det.

Slipper åtminstone skatta på en förlust, och nu pratar vi ändå småpengar, så det rör inte mig egentligen.
Till skillnad från vad staten lägger vantarna på och spolar ner i toaletten...

Det är samma här egentligen, några felspeck i skitbolag som sänkt resten.
Det är sån skit som man borde hålla sig ifrån och därför jag predikar "Investor" men så står man där och upprepar samma jävla misstag gång på gång.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det står inte procentsats där men det gick ju att räkna, 15.1% för ppm.
Jag har en liten del av innehavet guldrelaterat och ränta för att kunna köpa billigare vid börsnedgångar. Det är ju i alla fall inte gynnsamt när börsen går upp 20%.
Inte ens säker på att det blir gynnsamt i längden oavsett.
Gå hit: https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondportfolj/

Scrolla ner, välj år.

Gällande Investor håller jag med men lägg på fler liknande investeringar med andra investmentbolag (inklusive riskkapital och PE) och de nästan gratis globala indexfonderna.

Samtidigt är det omöjligt att inte se hur ens tech fonder går över tid också. Svårt att predika när man får facit år efter år känner jag ibland.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
+24%
Hur ca hälften i SEB Teknologifond som var upp 46%.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.

(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)

?????????????
ppm: +43% 2023 +10,4% sedan start 2000
Avanza: +26,84% 2023

Ser ju bra ut men en djupare analys visar att jag är en idiot som haft tur under detta år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gå hit: https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondportfolj/

Scrolla ner, välj år.

Gällande Investor håller jag med men lägg på fler liknande investeringar med andra investmentbolag (inklusive riskkapital och PE) och de nästan gratis globala indexfonderna.

Samtidigt är det omöjligt att inte se hur ens tech fonder går över tid också. Svårt att predika när man får facit år efter år känner jag ibland.

Investor har hävstång på sin portfölj det gör att det blir svårt för obelånade investmentbolag att slå Investor på lång sikt. Precis som ap7.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Tips från "experterna" på DI om aktier att äga 2024.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Investor har hävstång på sin portfölj det gör att det blir svårt för obelånade investmentbolag att slå Investor på lång sikt. Precis som ap7.
Jag skulle inte säga att de har ett överlägset resultat, vilken tidsperiod tittar du på?

Sedan är det väl också så att Investor ska förvalta x biljoner till kommande generationer i tretusen år, de som vill ha lite kortare perspektiv kanske inte skall lägga alla ägg i den korgen.

Jag har aktier i Investor, Industrivärden, Latour, Lifco, EQT, Flat och någon mer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
ppm: +43% 2023 +10,4% sedan start 2000
Avanza: +26,84% 2023

Ser ju bra ut men en djupare analys visar att jag är en idiot som haft tur under detta år.
10,4% i snitt är väl inte bara tur i ett år. ????✨
Vad har du för innehav i ppm?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.

(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)

?????????????
Bra att du tog upp frågan! ?

Jag tittar allt för sällan. ?
Men nu bytte jag in 10% småbolag då flera verkar propagera för det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle inte säga att de har ett överlägset resultat, vilken tidsperiod tittar du på?

Sedan är det väl också så att Investor ska förvalta x biljoner till kommande generationer i tretusen år, de som vill ha lite kortare perspektiv kanske inte skall lägga alla ägg i den korgen.

Jag har aktier i Investor, Industrivärden, Latour, Lifco, EQT, Flat och någon mer.

Sen 80-talet.

Att lägga allt aktier i samma korg är ju egentligen olämpligt även om det handlar om ett bolag som investor. Så visst man bör som vanligt diversifiera.

Investor slår Index med råge, inte ens omx30gi med utdelning inkluderad slår investor.

Under kortare tid kan förstås andra fonder vara bättre. Ratos hade ju tex sin tid när den slog allt, Kinnevik var också bra en gång i tiden men verkar nu mest vara något som en oportunistisk styrelse mjölkar på pengar.

Investor kan man köpa och glömma bort i byrålådan resten av livet. Det kan du förvisso göra med Industrivärden också men dom har ingen belåning om jag minns rätt och kommer därför knappast slå index över tid jag förväntar mig snarare att den ska prestera som index över tid. Sen kan man ju förvisso använda sig av belåning i sin egen portfölj och med 25-30% belåning borde en portfölj med industrivärlden prestera jämnt mot en obelånad portföljen investor.

Latour kanske men risken är att den utan Gustav Douglas går samma öde till mötes som Kinnevik utan Stenbäck.

Lundbergs och Industrivärlden är nog mina två alternativa investmentbolag.

Bifogat

• Screenshot_20240102-134732.png
    Screenshot_20240102-134732.png
    150.3 KB · Visningar: 6

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
10,4% i snitt är väl inte bara tur i ett år. ????✨
Vad har du för innehav i ppm?

Jag ligger strax över 7%, mycket för att jag under många år hade placerat i räntebärande och därefter mer eller mindre glömt bort eller förträngt ppm.
Men ickevalet ap7 ligger väl bortåt 15% per år i snitt pga belåningen så majoriteten av oss som petar runt blir slagna av soffliggarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sen 80-talet.

Att lägga allt aktier i samma korg är ju egentligen olämpligt även om det handlar om ett bolag som investor. Så visst man bör som vanligt diversifiera.

Investor slår Index med råge, inte ens omx30gi med utdelning inkluderad slår investor.

Under kortare tid kan förstås andra fonder vara bättre. Ratos hade ju tex sin tid när den slog allt, Kinnevik var också bra en gång i tiden men verkar nu mest vara något som en oportunistisk styrelse mjölkar på pengar.

Investor kan man köpa och glömma bort i byrålådan resten av livet. Det kan du förvisso göra med Industrivärden också men dom har ingen belåning om jag minns rätt och kommer därför knappast slå index över tid jag förväntar mig snarare att den ska prestera som index över tid. Sen kan man ju förvisso använda sig av belåning i sin egen portfölj och med 25-30% belåning borde en portfölj med industrivärlden prestera jämnt mot en obelånad portföljen investor.

Latour kanske men risken är att den utan Gustav Douglas går samma öde till mötes som Kinnevik utan Stenbäck.

Lundbergs och Industrivärlden är nog mina två alternativa investmentbolag.
Jag gillar Creades investeringar, bra med lite tech. De var väl först in i, och ut ur, Klarna tex.
Ska bli intressant se om de får ordning på sin Spac också, vilken skitidé egentligen.
Håller med om att Investor är en livstidsaktie.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024