Grymt, vad var drivare i det och vad har du för snitt?Slutade med +28%.
Grymt, vad var drivare i det och vad har du för snitt?Slutade med +28%.
Det som lyfte det hela var Scandinavian Astor Group.Grymt, vad var drivare i det och vad har du för snitt?
Ppm vette fan, årsavkastningen har dom ju hunnit nolla efter årsskiftet och orangea kuvertet har dom inte färdigställt.
Köpte du aktier i ppm? Don't think so. ?Det som lyfte det hela var Scandinavian Astor Group.
Det är snittet sen i februari när jag började kasta pengar på aktier. Får hoppas att det går lika bra i år, men det är väl tveksamt. Gjorde ett skitdumt köp som ligger -30% nu, och förväntar mig inte direkt att den ska gå upp heller, men jaja. Det gick ju bra totalt iaf.
Måste ha varit Asien som förstörde en ppm så pass då Ryssland är stängt?Typ 15% åt skogen.
Men det gör inte så mycket.....
Gubevars nej.Köpte du aktier i ppm? Don't think so. ?
Nej, inge ppm.Måste ha varit Asien som förstörde en ppm så pass då Ryssland är stängt?
Scrolla ner, du har allt där och du kan se år för år.
Av de skäl du i övrigt anger som försvårande att jämföra så är ppm lättast att se över tid. Alla andra medel flyttar man hit och dit, byter bank, fyller på med andra pengar osv, jag har i och för sig en löjligt noggrann uppställning över allt det där också inklusive all annan egendom etc men den betyder inget för någon annan mig. ?
Nej, inge ppm.
Det mesta av portfolion går rätt bra, framförallt de viktiga långsiktiga bolagen. Någon annan ger bra dividend istället för att stiga i värde.
Men ett bolag har skitit ner sig totalt, så på den vägen är det.
Slipper åtminstone skatta på en förlust, och nu pratar vi ändå småpengar, så det rör inte mig egentligen.
Till skillnad från vad staten lägger vantarna på och spolar ner i toaletten...
Gå hit: https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondportfolj/Det står inte procentsats där men det gick ju att räkna, 15.1% för ppm.
Jag har en liten del av innehavet guldrelaterat och ränta för att kunna köpa billigare vid börsnedgångar. Det är ju i alla fall inte gynnsamt när börsen går upp 20%.
Inte ens säker på att det blir gynnsamt i längden oavsett.
ppm: +43% 2023 +10,4% sedan start 2000Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.
(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)
?????????????
Gå hit: https://www.pensionsmyndigheten.se/service/fondportfolj/
Scrolla ner, välj år.
Gällande Investor håller jag med men lägg på fler liknande investeringar med andra investmentbolag (inklusive riskkapital och PE) och de nästan gratis globala indexfonderna.
Samtidigt är det omöjligt att inte se hur ens tech fonder går över tid också. Svårt att predika när man får facit år efter år känner jag ibland.
Jag skulle inte säga att de har ett överlägset resultat, vilken tidsperiod tittar du på?Investor har hävstång på sin portfölj det gör att det blir svårt för obelånade investmentbolag att slå Investor på lång sikt. Precis som ap7.
10,4% i snitt är väl inte bara tur i ett år. ????ppm: +43% 2023 +10,4% sedan start 2000
Avanza: +26,84% 2023
Ser ju bra ut men en djupare analys visar att jag är en idiot som haft tur under detta år.
Bra att du tog upp frågan! ?Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.
(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)
?????????????
Jag skulle inte säga att de har ett överlägset resultat, vilken tidsperiod tittar du på?
Sedan är det väl också så att Investor ska förvalta x biljoner till kommande generationer i tretusen år, de som vill ha lite kortare perspektiv kanske inte skall lägga alla ägg i den korgen.
Jag har aktier i Investor, Industrivärden, Latour, Lifco, EQT, Flat och någon mer.
10,4% i snitt är väl inte bara tur i ett år. ????
Vad har du för innehav i ppm?
Jag gillar Creades investeringar, bra med lite tech. De var väl först in i, och ut ur, Klarna tex.Sen 80-talet.
Att lägga allt aktier i samma korg är ju egentligen olämpligt även om det handlar om ett bolag som investor. Så visst man bör som vanligt diversifiera.
Investor slår Index med råge, inte ens omx30gi med utdelning inkluderad slår investor.
Under kortare tid kan förstås andra fonder vara bättre. Ratos hade ju tex sin tid när den slog allt, Kinnevik var också bra en gång i tiden men verkar nu mest vara något som en oportunistisk styrelse mjölkar på pengar.
Investor kan man köpa och glömma bort i byrålådan resten av livet. Det kan du förvisso göra med Industrivärden också men dom har ingen belåning om jag minns rätt och kommer därför knappast slå index över tid jag förväntar mig snarare att den ska prestera som index över tid. Sen kan man ju förvisso använda sig av belåning i sin egen portfölj och med 25-30% belåning borde en portfölj med industrivärlden prestera jämnt mot en obelånad portföljen investor.
Latour kanske men risken är att den utan Gustav Douglas går samma öde till mötes som Kinnevik utan Stenbäck.
Lundbergs och Industrivärlden är nog mina två alternativa investmentbolag.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|