Hur blev era börsår? Jag kör en betting varje år (Nåja, två år i rad) på ppm då jag tycker den är roligast att tävla med för alla har exakt samma förutsättningar och det är inga om och men.
(19% 2023, 10,6% snitt sedan 1998, 0,13% avgift)
?????????????
Ppm vette fan, årsavkastningen har dom ju hunnit nolla efter årsskiftet och orangea kuvertet har dom inte färdigställt.
Min depå ser ganska konstig ut ur den synvinkeln, dels har jag flyttat pengar lite fram och tillbaka mellan isk och vanlig depå och dels har jag putsat in en del extra pengar under året så depån visar plus 1.46% men räknar jag på den nominella vinsten mot portföljens nuvarande värde så blir avkastningen 25%.
Men ingen av siffrorna är ju egentligen rätt.
Med tanke på att jag ofta tar stora risker, inte drar mig för att använda belåning, blanka eller köpa och ställa ut optioner så är egentligen 25% för lite. Den avkastningen kunde jag haft med bara Investor och till en betydligt lägre risk.
Jag hjälper morsan med hennes depå, månadssparande i Avanza Zero, och så snart det blivit runt 20000 kr i den fonden säljer jag fonden och köper istället Investor. Hennes depå har ökat 24%. Kan det bli enklare och bättre med relativt låg risk?
Egentligen har jag en liknande portfölj åt dottern men den sinkades av att jag bröt strategin och köpte Intrum åt henne så hon stannade på 21%.
Investor är helt enkelt det shit i en långsiktig depå. Man behöver egentligen inget annat. Den har dubblats var femte så långt bakåt i tiden man kan hittar historiska kurser. Finns ingen anledning att man som lekman ska lägga tid på att göra jobbet att försöka sig på stockpicking när Wallenbergarna gör bättre.
Vad gäller ppm så kan man ju säga samma om ap7, eftersom den är den enda fonden med hävstång så blir det ju inte så lätt att slå den långsiktigt.