Irrationaliteten i aktiemarknaden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni måste läsa detta nedan nu så ni förstår att det kan dra ned i kärret fort igen innan en riktig uppgångstrend i höst

Inte placera huspengar,mc,semestet eller brölloppskassan , dangerzone nu

Ja, det har ju sett lite udda ut när flera av aktierna man har flera dagar i rad hoppar 3-5% när börsen öppnar.
Men vad vet jag, har ju inte ens bestigit mount stupid klart än.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man tror att detta rullar på lite till , tjöp innan stängning när kurserna dippar lite , sälj vid 14 imån and repeat några dar , så många ni vågar.

Me 100 lax kan ni dra in påskfestkassan hyfsat med 2000 per dag , köp bygg,volvo ab, o lite bank

Tar inga reklamationer :krama

Angående Volvo AB , xdag imån o utdelning 14 pesetas om ni tjackar nu.Går väl inte loosa på aktien med 6-10 månaders horisont

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag har för lite pengar i marknaden för att göra några relevanta pengar, men aktierna jag plockat upp har hittills gått upp med 30, 19, 17, 10, 17, 7 och 9 %. Lite styvt 15% i snitt till värdet de gått upp på 2-ish månader, så det går väl bra iaf. Överträffar mitt mål på 8% med en hyfsad marginal hittills i år. :hihi
Har bara gått back på en enda aktie. Det var lite mindre plus för en vecka eller två sedan, men det hämtade sig.

Hittade ett "nytt" bolag som kan sätta fart inom ett halvår med om deras produkt visar sig intressant i testerna de håller på och genomför nu i vår, så en del av skatteåterbäringen ska jag nog lägga på den aktien och hålla tummarna för att den stiger.
Det tråkiga med aktier och fonder är att man måste satsa för att vinna, vilket också innebär att man kan förlora. Köper man litet och det går upp irriteras man av att man inte köpte mer, och tvärtom. Nu hoppas man på en stabil och långsamt stigande marknad, utan nya påhitt från Putin eller naturkatastrofer eller bankkrascher. Lite positiva siffror om inflation och från detaljhandeln skulle hjälpa.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Håll koll på usa börserna nu när dom öppnar , blir det analt där kanske morgondagen anal här

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det tråkiga med aktier och fonder är att man måste satsa för att vinna, vilket också innebär att man kan förlora. Köper man litet och det går upp irriteras man av att man inte köpte mer, och tvärtom. Nu hoppas man på en stabil och långsamt stigande marknad, utan nya påhitt från Putin eller naturkatastrofer eller bankkrascher. Lite positiva siffror om inflation och från detaljhandeln skulle hjälpa.
Det gäller allt i livet. Man måste satsa för att vinna. Är man inte med förlorar man per default.
Och som jag beskrivit tidigare i tråden så är det en 10+år plan jag jobbar på, så det ska nog bli bra förr eller senare.
Och det brukar ju sägas att de stora vinsterna gör man när det går dåligt, så det är väl nu man ska kasta in pengar, och sedan sitta kallt och vänta. Förutsatt att aktiemarknaden inte kommer helt byta egenskaper så kommer det vända igen. Och de index jag tittat på lite hastigt ser ju ut att ha börjat lugna ner sig undan för undan.

Personligen har jag inget att gräma mig över att jag itne satsade mer. Jag har inte mer att satsa utan att göra skitdumma saker som att öka belåning på boende och kasta de pengarna på aktiemarknaden. Tänker hålla mig till att peta in 10k i månaden, det har jag råd med och kommer jag inte sakna hemskt mycket till vardags.
Kommer inte heller plocka ut pengar från aktiemarknaden förrän om 10-20 år, så förutsatt att jag inte satsar på fel hästar så bör det iaf inte bli totalkatastrof, och jag tänker inte satsa allt på en enda sak.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Den här tråden är ett skämt va?
Näe , den är ju irrationell perfekt för o psykvrak av folk.

Var snabb denna uppptresa nu som man slapp se portföljsn minska i värde 6 siffrigt som i mars , nu e man back on track

Han dumpa massa papper som gick upp i veckan men rasa idag så de bidde en bra lön.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Detta är också läsvärt vad som kan hända när det blir räntedrop i us

Små lätta söta nedgångar som kan dröja innan dom lagar sig :hihi

Kan ni inte läsa artikeln , sök på Fedpivot crash , börsen har total crashat ibland med 50% i samband med räntesänk

Små söta nedgångar..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Näe , den är ju irrationell perfekt för o psykvrak av folk.

Var snabb denna uppptresa nu som man slapp se portföljsn minska i värde 6 siffrigt som i mars , nu e man back on track

Han dumpa massa papper som gick upp i veckan men rasa idag så de bidde en bra lön.

Ju förr du lär dig räkna i procent desto bättre för din ekonomiska framgång.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ja men det är ju bra go likvid inför detta o vara redo o vid en botten

Volvo AB var bra , man fick bra utdelning och studs upp nu efter xdagen nu så man kunde både äta kakan o ha den kvar

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ja men det är ju bra go likvid inför detta o vara redo o vid en botten

Volvo AB var bra , man fick bra utdelning och studs upp nu efter xdagen nu så man kunde både äta kakan o ha den kvar
Metall ser ut att gå bra med.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...