Irrationaliteten i aktiemarknaden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
JA. Problemet med bra bolag är att de inte ofta blir billiga. De ökar...för att de är bra. Lex Lundbergs.

Som nån skaplig investerare sa:
"It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price."
Ja herrejävlar...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Var inne o köpte en del svenska industribolag och leverantörer innan nedgången nu och styrelsefolk/fonder verkade va där o köpte också , sjönk 10 prosse nu i veckan men jag tror dom visste att det var stabila saker med bra/mycket potential på sikt iaf 2-3 år 50-200%

Fast är ni likvida kan ev en nedgång mot sommarn/höst vara tiden ni skall tjöpa istället

Skulle själv idag väntat
Skulle vilja gå in i Latour, igen. Men den blir ju heller aldrig billig och det finns det ju såklart en anledning till.
Ned 33% på ett år och fortfarande upp 115% på fem år.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni får ju bottenfiska men i stabila stora bolag inom skog,bygg o industri och men vänta ut lite, vanskligt o gå in nu dock
Jag lyckades pricka ett industribolag för ett tag sedan som står för en majoritet av mina aktier, de har gått ner lite förra veckan men de är fortfarande upp sedan jag köpte, och en hyfsad utdelning.
Har letat lite efter ITbolag som ser friska ut och inte kostar massor nu när det är allmän sordin i den sektorn men lite halvdant med att hitta något som är intressant.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag lyckades pricka ett industribolag för ett tag sedan som står för en majoritet av mina aktier, de har gått ner lite förra veckan men de är fortfarande upp sedan jag köpte, och en hyfsad utdelning.
Har letat lite efter ITbolag som ser friska ut och inte kostar massor nu när det är allmän sordin i den sektorn men lite halvdant med att hitta något som är intressant.
Lite läskigt läge nu men många är medvetna om att det kan dra nedåt om veckor/månader rejält och det kan vara -10-20% efter en rekyl som nu.Ligger man plus efter våren kan det vara läge o sälja snart o handla till hösten igen.Men som sagt , omöjligt o spå - ett möjligt scenario bara

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sitter och funderar på vad jag ska lägga pengarna från fonden jag sålde på...
Eftersom att det är ett ISK-konto så blir det ingen skatt på utdelning, så då får jag ju alla de där ganska säkra 10%en för en av aktierna jag håller, och tror inte jag kan slå 10% ganska säkert med något annat... ?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Eftersom att det är ett ISK-konto så blir det ingen skatt på utdelning, så då får jag ju alla de där ganska säkra 10%en för en av aktierna jag håller, och tror inte jag kan slå 10% ganska säkert med något annat... ?
Essity B , men stack den upp lite efter puttrat runt 280 strecket.

Köp imån bitti

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Essitys snackas om att den förtjänar ett bättre värde.

Men folk slutar skita o mensen uteblir plötsligt hos alla kvinnor efter du tjöpt :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Eftersom att det är ett ISK-konto så blir det ingen skatt på utdelning, så då får jag ju alla de där ganska säkra 10%en för en av aktierna jag håller, och tror inte jag kan slå 10% ganska säkert med något annat...
Kan du vänligen utveckla det här inlägget?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
SSAB ligger för närvarande på 12,7% i utdelning mot dagens kurs så det finns anledning att ha såna i sin portfölj.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Såhär ett par månader efter att ha börjat titta på aktiemarknaden kan jag säga att rekommendationerna från aktieanalytiker verkar vara ungefär lika träffsäkra som är använda begagnat dasspapper som Rorschachanalys för vad man ska köpa. :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Såhär ett par månader efter att ha börjat titta på aktiemarknaden kan jag säga att rekommendationerna från aktieanalytiker verkar vara ungefär lika träffsäkra som är använda begagnat dasspapper som Rorschachanalys för vad man ska köpa. :hihi

Bortsett från att dessa köpråd lika gärna kan vara publicerade för att de själva vill sälja så ska man ju beakta att dessa råd först går till VIP-kunderna, sedan deras rika men ändå mindre betydliga kunder, sedan till samtliga kunder och ytterligare en tid senare publiceras råden offentligt utanför kundkretsen så då när vi får råden är nog råden ofta lite för begagnade.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Bortsett från att dessa köpråd lika gärna kan vara publicerade för att de själva vill sälja så ska man ju beakta att dessa råd först går till VIP-kunderna, sedan deras rika men ändå mindre betydliga kunder, sedan till samtliga kunder och ytterligare en tid senare publiceras råden offentligt utanför kundkretsen så då när vi får råden är nog råden ofta lite för begagnade.
Det är ju säkert sant. Och sedan är ju antagligen de som faktiskt är riktigt duktiga på att pricka rätt på marknaden redan ekonomiskt oberoende och behöver inte skriva sånt till andra.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0