Irrationaliteten i aktiemarknaden

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Sååå, jag bestämde mig för att sälja fonderna, eftersom att de inte har imponerat alls sedan jag köpte dem... Well, den ena, när jag lade säljordern låg på -1%. Bara att äta en liten förlust. Det tar tre dagar att sälja den, och nu är den -9.5%. Well... Jag antar att det var bra att jag bestämde mig för att sälja den ändå, men hade ju varit trevligt om den hållit sig i skinnet i några dagar till. :gnissla
Som det är nu ligger jag +/-0. Jävla fonder som äter upp vinsten från aktier.
Var det smala nischade fonder eller typ indexfonder?
Hur länge satt du på dem innan du sålde, tänker att du kanske var lite väl snabb på säljknappen om du ändå tycker att det är bra fonder långsiktigt.

XACTHDIV dippade här förra vecka. Skitbra att priset blev lägre. Då köpte jag mer, inte sålde. Om jag säljer så gör jag det när jag tror priset är högt, inte när priset redan gått ner, då är det lite sent.

Samtidigt om du tror pengarna framöver arbetar bättre på annat håll så är det såklart helt rätt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var det smala nischade fonder eller typ indexfonder?
Hur länge satt du på dem innan du sålde, tänker att du kanske var lite väl snabb på säljknappen om du ändå tycker att det är bra fonder långsiktigt.

XACTHDIV dippade här förra vecka. Skitbra att priset blev lägre. Då köpte jag mer, inte sålde. Om jag säljer så gör jag det när jag tror priset är högt, inte när priset redan gått ner, då är det lite sent.

Samtidigt om du tror pengarna framöver arbetar bättre på annat håll så är det såklart helt rätt.
Den här fonden är en nischfond.
Och den är på väg ner ganska ordentligt. Att ha pengarna låsta i en fond som ligger stilla är illa nog, de hade kunnat ökat med 15% istället. Att tappa 10% är sämre. Och vad det ser ut som så kommer det fortsätta neråt, så jag föredrar att tacka för mig och ta mina leksaker och gå till en annan sandlåda istället.
Satt på den i tvä månader nu, och hade jag suttit kvar kanske den återhämtat sig, men det är ju fortfarande dumt att hålla pengarna kvar i den om pengarna kan växa bättre nån annanstans.
Indexfonden jag har ligger mer sansat ganska stilla överlag. Men stilla är ju inte heller sådär jättebra med tanke på inflationen just nu så innebär ju att när det ligger stilla så förlorar jag 10% över året.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och den är på väg ner ganska ordentligt. Att ha pengarna låsta i en fond som ligger stilla är illa nog, de hade kunnat ökat med 15% istället. Att tappa 10% är sämre. Och vad det ser ut som så kommer det fortsätta neråt, så jag föredrar att tacka för mig och ta mina leksaker och gå till en annan sandlåda istället.
Satt på den i tvä månader nu, och hade jag suttit kvar kanske den återhämtat sig, men det är ju fortfarande dumt att hålla pengarna kvar i den om pengarna kan växa bättre nån annanstans.
Indexfonden jag har ligger mer sansat ganska stilla överlag. Men stilla är ju inte heller sådär jättebra med tanke på inflationen just nu så innebär ju att när det ligger stilla så förlorar jag 10% över året.
Du gjorde nog helt rätt.

Jag tänker i termer av år iaf gällande "bra" bolag som investmentbolag och breda fonder/etfer. Vad som händer ett kvartal eller tre försöker jag inte få säljpanik över även om det inte är helt lätt.
Koppla bort bolag och aktiekurs. Tuffar bolaget på så kommer aktiekursen långsiktigt spegla det, på vägen är det både upp och ner.

Gjorde den missen i Ratos. Sålde ut mig och hade jag bara setat still hade jag nu haft fler kr i depån. Nu fick visserligen pengarna jobba vidare på annat håll så det är lite vanskligt att utvärdera.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Du gjorde nog helt rätt.

Jag tänker i termer av år iaf gällande "bra" bolag som investmentbolag och breda fonder/etfer. Vad som händer ett kvartal eller tre försöker jag inte få säljpanik över även om det inte är helt lätt.
Koppla bort bolag och aktiekurs. Tuffar bolaget på så kommer aktiekursen långsiktigt spegla det, på vägen är det både upp och ner.

Gjorde den missen i Ratos. Sålde ut mig och hade jag bara setat still hade jag nu haft fler kr i depån. Nu fick visserligen pengarna jobba vidare på annat håll så det är lite vanskligt att utvärdera.
Mjo, jag tänkte väl jobba långsiktligt, och pengarna jag har i aktier är i bolag som jag tänker ha kvar i många år även om jag inte skyggar för att kasta mindre pengar på galna spekulationer.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Time in the market beats timing the market, för det mesta. Tänk långsiktigt.

Jag själv lekte trader igår och körde bear swedbank x5. Fick kalla fötter och sålde efter bara några timmar. Förlorade 10% på traden och fick ännu en påminnelse att jag inte ska tradea.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Helt klart, och det är ju mitt uttalade mål här i tråden. Men, samtidigt ska man inte sitta kvar på en dålig investering, jag säljer när det börjar osa bränt. Hittills har min säljinstinkt visat sig ganska bra, största problemet med fonden var att det tar 3 dagar att sälja. Hade den sålts när jag lade ordern hade jag inte tappat lika mycket, utan istället haft såndär oförskämd bonntur igen. :hihi
Men, långsiktlighet är målet. Jag tänkte bygga en hyfsad summa pengar under ett par årtionden.

Jag själv lekte trader igår och körde bear swedbank x5. Fick kalla fötter och sålde efter bara några timmar. Förlorade 10% på traden och fick ännu en påminnelse att jag inte ska tradea.
Jo, galna spekulationer kan väl vara roligt om man lyckas pricka rätt, men det gör ont i smålänningssjälen att förlora pengar.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Säger som en bekant som jobbar med finans/värdepapper/placeringar.
Du kan tradera och chans spekulera bear-bull mm men se det som en kul grej med småpengar tex istället för att spela på travet.
Det är inte många som har tur hela tiden går det bra ett tag då växlar många upp och öser ner stora pengar sen brakar det fort åt fel håll. Han har många exempel på det.
Jag tänker långsiktigt och månadsparar sett på långsiktigt går det väldigt bra

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Du kanske skulle ha köpt säljoptioner istället, det kostar mer i i förlorat tidsvärde varje dag men den potentiella förlusten blir mindre så det kan vara lättare att ha is i magen.

Jag misstänker för övrigt att vi bara haft en uppstuds och att det snart vänder neråt igen så jag köpte precis säljoptioner i omx. Vågar inte gå på terminerna på den här nivån för jag tror det kan skena snabbt åt vilket håll som helst.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du kanske skulle ha köpt säljoptioner istället, det kostar mer i i förlorat tidsvärde varje dag men den potentiella förlusten blir mindre så det kan vara lättare att ha is i magen.

Jag misstänker för övrigt att vi bara haft en uppstuds och att det snart vänder neråt igen så jag köpte precis säljoptioner i omx. Vågar inte gå på terminerna på den här nivån för jag tror det kan skena snabbt åt vilket håll som helst.
Ja exakt , dom som köpt dyrt o fått fall skall låta allt ligga , möjligtvis kicka av det om rekylen nu gör +/- 0 om nån vecka/månad men helst glömma av papprena till kommande vinter.
Skit i samma om värdet rasar , kommer ju tebax.

Annars kränga o satsa i höst innan det drar upp

Nu vet man ju inte om det blir ett ras på 10-20% mot sommarn/höst utan det kanske bara flyter på halvdant eller så

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som jag nämnde ovan, köp investmentbolag istället. Lägre förvaltningsavgifter, och du kliver av dom blixtsnabbt.

Kompisen sålde exakt samma fond både från sin Avanza och Nordnet depå för någon vecka sedan, han la in säljorder ungefär samtidigt hos bägge mäklarna. Nordnet tog ett dygn extra innan han fick pengarna och då till en sämre kurs.
Finansbranschen är ganska äcklig.
Investment och/eller långsiktigt sparande. Ingen kan tajma upp och ned ändå, antingen är man med eller inte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Investment och/eller långsiktigt sparande. Ingen kan tajma upp och ned ändå, antingen är man med eller inte.

(y) Fast inte och/eller utan det är helt enkelt det långsiktiga sparandet.
Åt dottern och sedan ett halvår även åt morsan har jag lagt in månadssparande i Avanza Zero resp Nordnets motsvarighet, när det blir någonstans över 15kkr säljer jag det och köper Investor för pengarna.
Utdelningen på Investor är runt 2% direktavkastning som också återinvesteras löpande, därför ligger det ytterligare ett månadssparande 2 veckor efter barnbidraget/pensionen. Det blir alltså 24 köptillfällen och därmed automatiskt bra riskspridning på köpen.

Kräver minimalt med arbete och engagemang och jag tror portföljerna slår index och därmed även de flesta småsparare utan att risken är särskilt hög. De flesta småsparare har nog betydligt sämre sharpkvot än dessa portföljer.

Anledningen till att jag valt Investor är att dom även är belånade så det blir lite som med 7e ap-fonden, på lång sikt lite överavkastning mot index.

Ska man prestera bättre än det så krävs det nog att man är proffs som jobbar över 40 timmar i veckan och dessutom sitter med professionella kollegor att dela information med.

Den enda detaljen jag skulle ändra på ifall min egen portfölj var likvärdig är att jag skulle ställa ut optioner mot innehavet, covered call.

Med mina egna pengar är jag långt ifrån lika smart men det är en annan historia.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
(y) Fast inte och/eller utan det är helt enkelt det långsiktiga sparandet.
Åt dottern och sedan ett halvår även åt morsan har jag lagt in månadssparande i Avanza Zero resp Nordnets motsvarighet, när det blir någonstans över 15kkr säljer jag det och köper Investor för pengarna.
Utdelningen på Investor är runt 2% direktavkastning som också återinvesteras löpande, därför ligger det ytterligare ett månadssparande 2 veckor efter barnbidraget/pensionen. Det blir alltså 24 köptillfällen och därmed automatiskt bra riskspridning på köpen.

Kräver minimalt med arbete och engagemang och jag tror portföljerna slår index och därmed även de flesta småsparare utan att risken är särskilt hög. De flesta småsparare har nog betydligt sämre sharpkvot än dessa portföljer.

Anledningen till att jag valt Investor är att dom även är belånade så det blir lite som med 7e ap-fonden, på lång sikt lite överavkastning mot index.

Ska man prestera bättre än det så krävs det nog att man är proffs som jobbar över 40 timmar i veckan och dessutom sitter med professionella kollegor att dela information med.

Den enda detaljen jag skulle ändra på ifall min egen portfölj var likvärdig är att jag skulle ställa ut optioner mot innehavet, covered call.

Med mina egna pengar är jag långt ifrån lika smart men det är en annan historia.
Jag har både och men Investor når ju bara en bråkdel av de underliggande aktierna i fondutbudet så jag har svårt att se att det ska vara antingen eller. Om det ska vara det ena eller det andra skulle jag säga att man bör investera i olika utländska PE bolag för att få en bra spridning.

Över lång tid tror jag att en billig globalfond är det bästa, om man måste välja ett enda investeringsslag.

Själv har jag säkert 40-50 olika aktier och 20-30 fonder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har både och men Investor når ju bara en bråkdel av de underliggande aktierna i fondutbudet så jag har svårt att se att det ska vara antingen eller. Om det ska vara det ena eller det andra skulle jag säga att man bör investera i olika utländska PE bolag för att få en bra spridning.

Över lång tid tror jag att en billig globalfond är det bästa, om man måste välja ett enda investeringsslag.

Själv har jag säkert 40-50 olika aktier och 20-30 fonder.

Ja, lite i någon global fond är nog gynnsamt om man betraktar risken ur ett globalt perspektiv och det bör man göra. Men tänker man sig att leva i Sverige så tycker jag nog det är bäst riskhantering att ha huvudsakliga delen av sina pengar placerade i Sverige. I det sammanhanget ligger ju också att jag inte vet hur min 10-åriga dotter kommer vilja leva sitt liv i framtiden...

Det nämnde jag inte för det är försumbara 2% av dotterns pengar ligger i en global fond men 10-20% borde nog kanske egentligen ligga globalt som jag ser det. Och andra sidan hävstången som erhålls via Investors belånade portfölj tror jag gör att Investor slår de flesta globala fonder på lång sikt.
Och egentligen borde man väl ha kanske 10% i guld samt viss procentandel räntebärande och regelbundet balansera det genom köp och sälj. Men det det börjar kräva arbete och poängen var att det skulle vara enkelt.

Sen kommer problemet att fonderna tar allt för höga avgifter, jag tror inte att något svenskt investmentbolag har lika hög andel av värdet som försvinner i förvaltningsavgifter.
Och fondernas förvaltningen tillför sällan eller aldrig något mervärde för kunderna. Det är ju i praktiken knappt någon fond som slår index eller sitt bransch-index.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man bör nog snegla på svenska industriföretag , lågt värderade.

Stora trygga och Investor , kan bli ännu bättre köpläge mot efter sommarn kanske eller mest troligt så

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Stora trygga och Investor , kan bli ännu bättre köpläge mot efter sommarn kanske eller mest troligt så
JA. Problemet med bra bolag är att de inte ofta blir billiga. De ökar...för att de är bra. Lex Lundbergs.

Som nån skaplig investerare sa:
"It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har man ett månadssparande så skiter man i att försöka tajma sånt, man bara gläds åt att man får fler andelar vid köpen när börsen har sina svackor. Och som både Tegel och Markus redan nämnt är det i princip ingen som i praktiken klarar att tajma marknaden.

Sen tror jag också att det kommer bli värre innan det blir bättre, därav består min egen portfölj idag till 90% av guld och knappt 10% är säljoptioner på omx.
Jag är nämligen så urbota dum att jag tror jag kan tajma min handel.

Jag är mer stolt över hur jag hanterar min dotters portfölj än min egen...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
JA. Problemet med bra bolag är att de inte ofta blir billiga. De ökar...för att de är bra.

"It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price."

Warren Buffet, han har väldigt många liknande enkla kloka citat som nästan ingen är ödmjuk nog att lyssna på.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Warren Buffet, han har väldigt många liknande enkla kloka citat som nästan ingen är ödmjuk nog att lyssna på.
Yes.
Det här tex. Fick mig att tänka en vända till kring det här med bra bolag, långsiktighet och bolagsrisk.
Så innan ni tittar. Gissa hur många av de 20 största bolagen mätt i börsvärde för 30 år sedan som ligger kvar på listan över dagens 20 största bolag? Och likaledes, hur många av de 20 största idag kommer ligga kvar på listan om 30 år?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Yes.
Det här tex. Fick mig att tänka en vända till kring det här med bra bolag, långsiktighet och bolagsrisk.
Så innan ni tittar. Gissa hur många av de 20 största bolagen mätt i börsvärde för 30 år sedan som ligger kvar på listan över dagens 20 största bolag? Och likaledes, hur många av de 20 största idag kommer ligga kvar på listan om 30 år?

Det generella är väl att 1 av 5 går väldigt dåligt, 1 av 5 går väldigt bra, och 3 av fem presterar medelmåttigt. Följaktligen skulle 4 bolag åkt ut, och 4 nya har hoppat in på listan.

Fast jag har en känsla av att det är fler nya bolag än så på listorna som hoppat in med nya produkter. På usa-börsen fanns ju inte Meta, Tesla, Microsoft, osv för 30 år sedan.

Det kanske bara är den bästa femtedelen kvar, alltså 4 bolag?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
JA. Problemet med bra bolag är att de inte ofta blir billiga. De ökar...för att de är bra. Lex Lundbergs.

Var inne o köpte en del svenska industribolag och leverantörer innan nedgången nu och styrelsefolk/fonder verkade va där o köpte också , sjönk 10 prosse nu i veckan men jag tror dom visste att det var stabila saker med bra/mycket potential på sikt iaf 2-3 år 50-200%

Fast är ni likvida kan ev en nedgång mot sommarn/höst vara tiden ni skall tjöpa istället

Skulle själv idag väntat

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...