Irrationaliteten i aktiemarknaden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är jag ju förvisso inte ute efter att plocka 1% om dagen, så jag är nöjd med mina beskedliga 10% i månaden som aktierna snittat hittills, och det är ingen daytrading.
Hade inte orkat hålla på med daytrading. Tar sån jävla tid att hitta vettiga aktier och den mängden tid vill jag inte lägga på aktier.
Fint om du kan snitta 10%/månad. Disappointment: coming up.

??

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fint om du kan snitta 10%/månad. Disappointment: coming up.

??
HAha, jaa.. Som jag sa så förväntar jag mig mer en siffra närmare 8% per år.
En av mina aktier har faktiskt backat sedan jag köpte den, med runt 4%. ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Aktier som backat,bottnat nu är bra nästa år iaf o frammåt
Mjaeh, jag säljer den och byter mot något som pekar åt rätt håll snart istället. Sitta på en aktie bara för att dne kanske kommer vända om ett halvår känns oproduktivt, då kan jag köpa den om ett halvår igen istället och låta pengarna jobba på annat håll tills dess.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Mjaeh, jag säljer den och byter mot något som pekar åt rätt håll snart istället. Sitta på en aktie bara för att dne kanske kommer vända om ett halvår känns oproduktivt, då kan jag köpa den om ett halvår igen istället och låta pengarna jobba på annat håll tills dess.
Hade nån sån men tar utdelningen snart o sticker vidare.

Halverar förlusten iaf

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HAha, jaa.. Som jag sa så förväntar jag mig mer en siffra närmare 8% per år.
En av mina aktier har faktiskt backat sedan jag köpte den, med runt 4%.
8% i snitt är bra.

Enklast är att kolla vad man gör på ppm, det är rättvist över tid.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
8% i snitt är bra.

Min pension har snittat 11.5% per år har jag för mig... Men ja 8% är väl över vad snittet för hobbyinvesterare lyckas med med ganska god marginal. :hihi

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
8% i snitt är bra.

Min pension har snittat 11.5% per år har jag för mig... Men ja 8% är väl över vad snittet för hobbyinvesterare lyckas med med ganska god marginal. :hihi
Normalt sett, men nu har vi ju haft 12%+ inflation på senaste året, och då är ju inte en 8% ökning görhäftigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är remarkable beroende hur länge du har att mäta på.
Jag har ca 10,5% sedan 1998.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Normalt sett, men nu har vi ju haft 12%+ inflation på senaste året, och då är ju inte en 8% ökning görhäftigt.
Börsen har spunk för tillfället med, men 8% är ganska mycket när än 0,1% som man får på sparkonto.
Och om man har i åtanke att börsmäklare inte brukar klara av att uppnå ens index som snitt så är 8% ganska stöddigt mål för en klåpare.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Börsen har spunk för tillfället med, men 8% är ganska mycket när än 0,1% som man får på sparkonto.
Och om man har i åtanke att börsmäklare inte brukar klara av att uppnå ens index som snitt så är 8% ganska stöddigt mål för en klåpare.
På så sätt, absolut.
Men du förstår vad jag menar, någon reell ökning i värde är det ju inte just detta år.

Sitter på en post som jag bedömer har peakat, där jag kan plocka ut en tio-procentig "vinst", men nu kärvar tekniken och det har inte gått att sälja av skiten på tre dygn nu.... (Systemfel)
Ollon säger jag om det. :gnissla

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
På så sätt, absolut.
Men du förstår vad jag menar, någon reell ökning i värde är det ju inte just detta år.

Sitter på en post som jag bedömer har peakat, där jag kan plocka ut en tio-procentig "vinst", men nu kärvar tekniken och det har inte gått att sälja av skiten på tre dygn nu.... (Systemfel)
Ollon säger jag om det. :gnissla
Jo, idag sålde jag en aktie som jag gick back 120 kronor på. :gnissla Men jag får vara nöjd med att den sjönk ännu mer efter att jag sålde den. Men i snitt sedan jag skapade tråden har jag ökat pengarna med 5% hittills, och det är mest för den där hälften i indexfonder som drar ner det. Men en månad och lite växel är ju ingen tid att bedöma trend när tidshorisonten är ett par årtionden, finns gott om tid kvar att förlora alltihop. :hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
2% på Swedbank iallafall

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
8-12% per år över tid är inget konstigt. Ganska standard om man kör indexfonder.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Sååå, jag bestämde mig för att sälja fonderna, eftersom att de inte har imponerat alls sedan jag köpte dem... Well, den ena, när jag lade säljordern låg på -1%. Bara att äta en liten förlust. Det tar tre dagar att sälja den, och nu är den -9.5%. Well... Jag antar att det var bra att jag bestämde mig för att sälja den ändå, men hade ju varit trevligt om den hållit sig i skinnet i några dagar till. :gnissla
Som det är nu ligger jag +/-0. Jävla fonder som äter upp vinsten från aktier.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sååå, jag bestämde mig för att sälja fonderna, eftersom att de inte har imponerat alls sedan jag köpte dem... Well, den ena, när jag lade säljordern låg på -1%. Bara att äta en liten förlust. Det tar tre dagar att sälja den, och nu är den -9.5%. Well... Jag antar att det var bra att jag bestämde mig för att sälja den ändå, men hade ju varit trevligt om den hållit sig i skinnet i några dagar till. :gnissla
Som det är nu ligger jag +/-0. Jävla fonder som äter upp vinsten från aktier.

Som jag nämnde ovan, köp investmentbolag istället. Lägre förvaltningsavgifter, och du kliver av dom blixtsnabbt.

Kompisen sålde exakt samma fond både från sin Avanza och Nordnet depå för någon vecka sedan, han la in säljorder ungefär samtidigt hos bägge mäklarna. Nordnet tog ett dygn extra innan han fick pengarna och då till en sämre kurs.
Finansbranschen är ganska äcklig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Som jag nämnde ovan, köp investmentbolag istället. Lägre förvaltningsavgifter, och du kliver av dom blixtsnabbt.

Kompisen sålde exakt samma fond både från sin Avanza och Nordnet depå för någon vecka sedan, han la in säljorder ungefär samtidigt hos bägge mäklarna. Nordnet tog ett dygn extra innan han fick pengarna och då till en sämre kurs.
Finansbranschen är ganska äcklig.
Jo, planen var att flytta pengarna till något som faktiskt genererar vinst. Tanken med fonderna var att ha en stabil bas för investerandet, men det blev ju sådär. Aktierna tuffar och går, är upp 15% just nu, men fonderna är bara sorg och besvär. Nåja, läxan lärd. Och jag har ju bara tagit leksakspengarna och kastat på aktiemarknaden så det är ju inte direkt så det skadar mig att fonderna skiter ner sig. Hellre misstag innan det börjar bli riktiga pengar det handlar om. Nu så länge är förlusterna mindre än vad jag brukar köpa leksaker för varje månad.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0