Irrationaliteten i aktiemarknaden

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En på mitt jobb sa upp sig för något år sedan för att bara hålla på med daytrade av aktier/krypto.
Han hade 300 000 i kapital och var bombsäker på att det räckte.
Min chef (som har hållit på med aktier ca30 år) bara skakade på huvudet och sa lycka till.
Efter några månader så kom han tillbaka och jobbar lite extra timmar. Nu har han börjat jobba heltid på en annan firma och fortfarande kör extra timmar på vårt företag.
Det var inte så lätt som han trodde....

Det är lätt att lura sig själv om man har turen att börja på en marknad som rusar, typ krypto. Det är hela tiden sin egen hybris som är ens största fiende.

Jag hade en korridorgranne(medicinsk doktorand) under it-yran som trodde sig vara proffstrader, fram tills den bubblan sprack. Vi hade några diskussioner om det förnuftiga i it-bolagens värderingar men det slutade med att han slog bort mina argument med argumentet att han visste minsann bättre för han hade ju levt på sin trading av it-bolag ett helt år.

Sen rasade börsen och han nämnde aldrig mer aktier eller börsen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inflationen håller i sig. Nu på morgonen kom tysk statistik som inte heller tyder på att några räntor kan sänkas den närmaste tiden, snarare ännu högre räntor på kort sikt.
Ja ekonomin kommer nog vara lite ledsen i 3-4 år till.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Så långt fram i tiden vågar jag inte gissa men allt tyder väl på ytterligare 0.5% högre styrränta i april.
Nej, det är väl lite vanskligt att gissa så långt fram, men större ekonomiska nedgångar brukar väl vara i 3-4 år. Sedan kommer nog inte räntan att vara hög så länge. Men att grunda några stora planer på det kan ju vara lite problematiskt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Finns ju ett uppdämpt behov efter corona o rus/ukr samt att energipriserna sjunker , behövs i.g bara åositova signaler så att räntan kan droppas lite tidigare

Annars får vi vi äta råttor o slås om bra ställen me godbitarna

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Finns ju ett uppdämpt behov efter corona o rus/ukr samt att energipriserna sjunker , behövs i.g bara åositova signaler så att räntan kan droppas lite tidigare

Annars får vi vi äta råttor o slås om bra ställen me godbitarna
I början av chinkenpox så rusade aktiemarknaden, många länder tryckte massvis av extra pengar för att kunna hjälpa till med kaoset de själva ställde till med och nedlåsningarna i stora delar av välrden orsakade problem med ekonomin. Rusningen måste mer eller mindre ha en moteffekt, det sinneslösa tryckandet av mer pengar måste ha en moteffekt i form av tokhög inflation och nedlåsningen har skadat många företag så de inte har de resurser de borde haft att hantera en ekonomisk nedgång.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ungefär en tredjedel av världens pengar trycktes under pandemin. Det är inte konstigt att vi får inflation nu, det konstiga är bara att den inte kom tidigare.
Folk tyckte jag var en foliehatt när jag varnade för det 2020. Satt på kontoret och sa ”inflationen är på väg” varje vecka. Typ som en idiot med skylten ”The end is near”.

Trots att jag visste vad som komma skulle så blev jag tagen på sängen. Jag var helt övertygad om att man skulle maskera inflation i BS-KPI och köra full gas med låga räntor något eller ett par år till. Man har gjort det förr.
Istället börjar FED agera hyfsat ansvarsfullt och höjer räntorna så börsen dumpar. Jag hann inte kliva av och har tagit hela nergången utan att sälja. Bestämde mig för att köpa mer istället.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0