Irrationaliteten i aktiemarknaden

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Flertalet av daytradings går minus. Åtminstone förr.
Höll på med aktier för länge sen. Hade Enea köpt för 39kr. Gick som ett skott. Många sa sälj efter nån dubbling. Sålde tyvärr vid 480kr. Gick upp till 1700kr
Den gamla goda tiden
Daytradings kakor har ätits upp av algoritmer och trading bots nuförtiden.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så lätt är det ju inte då det går ned o upp o kräver lite jobb också , kolla på SAAB B aktien finns många som dratt in fett med med lite kapital.

Nu är det väl nedgångstrend och sitta still i båten som gäller

Kolla dom handlat runt med SAAB B t.ex

Det var ju du som pratade om ett par procent om dagen. Och sen 7k vinst på en dag med 300k = 2.3%? Eller var det fortfarande från 100k, = 7%?

2.3% om dagen så har dina 100k blivit 3 miljoner på 1 år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Flertalet av daytradings går minus. Åtminstone förr.
Höll på med aktier för länge sen. Hade Enea köpt för 39kr. Gick som ett skott. Många sa sälj efter nån dubbling. Sålde tyvärr vid 480kr. Gick upp till 1700kr
Den gamla goda tiden

Majoriteten av de som försöker förlorar sina pengar. Man ska inte vara känslomässigt normal i skallen för att lyckas som trader.
Dessutom tror jag det var betydligt lättare förr. Nu är informationen mer och snabbare spridd och ovanpå det så handlar robotarna väldigt lurigt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Det var ju du som pratade om ett par procent om dagen. Och sen 7k vinst på en dag med 300k = 2.3%? Eller var det fortfarande från 100k, = 7%?

Vissa går ju ner o så o dippar lite så du får ju vänta men 100k kan iaf bli dubbelt för dig på ett år om du jobbar på det med känsla.

Du måste ju sprida det lite på några poster.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vissa går ju ner o så o dippar lite så du får ju vänta men 100k kan iaf bli dubbelt för dig på ett år om du jobbar på det med känsla.

Så du tjänar alltså inte några procent om dagen? Du pratar om en bråkdel av din portfölj som råkade vara rätt placerad just idag?

En daytrader bryr sig inte om det rör sig uppåt eller neråt han tjänar pengar både på uppgång och nedgång och dessutom kan han tjäna pengar på att det står stilla om han bettar på det och har rätt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

borde väl bli ännu mer? 100000x1,023^365=402 mil
eftersom börsen bara är öppen typ 200 dagar per år så blir det ynka 9,4 mil. Året efter är man och nosar på miljarden. Året efter det är man uppe på nästan 100 miljarder. Tre års slit kan jag ta.

Undrar bara varför klockringaren tradear med småbelopp när denne är god för miljarder.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Så du tjänar alltså inte några procent om dagen? Du pratar om en bråkdel av din portfölj som råkade vara rätt placerad just idag?

En daytrader bryr sig inte om det rör sig uppåt eller neråt han tjänar pengar både på uppgång och nedgång och dessutom kan han tjäna pengar på att det står stilla om han bettar på det och har rätt.
Nä man handla ju runt med dom som klev i väg , dom som stod stilla/ner fick ligga kvar o då tar man hand om dom när dom rör sig

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Dubblar du varje år så tillhör du eliten i världen. Har aldrig hört talas om någon som varaktigt klarar det. Hur rik är du?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
borde väl bli ännu mer? 100000x1,023^365=402 mil
eftersom börsen bara är öppen typ 200 dagar per år så blir det ynka 9,4 mil. Året efter är man och nosar på miljarden. Året efter det är man uppe på nästan 100 miljarder. Tre års slit kan jag ta.

Undrar bara varför klockringaren tradear med småbelopp när denne är god för miljarder.

Börsen är öppen ungefär 250 dagar om året.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför sitter du inte dygnet runt och blir miljardär på 2 år då om det är så lätt?
Min förvisso begränsade erfarenhet säger att det är hyfsat lätt att daghandla med ungefär samma vinst som provision och andra omkostnader landar på. Vilket ju är poänglöst.
Den säger också att det är bra mycket lättare att få marginal på sina affärer om man har lite mer kapital att svänga med.

Själv så har jag gjort en liten vinst på nästan allt i min portfolio, men sedan är det en jäkel till aktie som krashat totalt, så jag ligger ganska precis +/- 0 ändå. :huvet

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Min förvisso begränsade erfarenhet säger att det är hyfsat lätt att daghandla med ungefär samma vinst som provision och andra omkostnader landar på. Vilket ju är poänglöst.
Den säger också att det är bra mycket lättare att få marginal på sina affärer om man har lite mer kapital att svänga med.

Själv så har jag gjort en liten vinst på nästan allt i min portfolio, men sedan är det en jäkel till aktie som krashat totalt, så jag ligger ganska precis +/- 0 ändå. :huvet
Hur mycket har du tradeat? Det handlar om vinst över tid och tusentals eller tiotusentals affärer innan man har facit. Om det är hyfsat lätt så är det bara att gå full ape med hävstång och större kapital. Men det är inte hyfsat lätt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Så här kan det se ut under en dag för en aktie

+20kr skillnad , 100 aktier ger ju 2 lakan på en dag minus skatt o lite avgift om den handlas under rätt tid

Screenshot_20230221-224357_Samsung Internet.jpg

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Så här kan det se ut under en dag för en aktie

+20kr skillnad , 100 aktier ger ju 2 lakan på en dag minus skatt o lite avgift om den handlas under rätt tid

View attachment 481138
Jag börjat misstänka att du bara snackar skit. Det här krossar hela min världsbild. Säg att dina berättelser om gymnasietjejer åtminstone är sanna!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Vad gäller min tanke med alla magiska formler är att de kanske fungerar ett tag, men marknaden kommer anpassa sig för dem förr eller senare, speciellt när de finns i böcker som vem som helst kan läsa.
Någon som har någon åsikt på området?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Soros har la köpt massa Tesla , kan ju inte bli depression utan de måste va billigt eller så försöker han lura alla..

Haha
Det har väl inte varit direkt fel att köpa Tesla, det har man kunnat bli rik på om man varit med från starten. Men man ska ju sälja innan det börjar gå ner igen.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vad gäller min tanke med alla magiska formler är att de kanske fungerar ett tag, men marknaden kommer anpassa sig för dem förr eller senare, speciellt när de finns i böcker som vem som helst kan läsa.
Någon som har någon åsikt på området?
Vilka formler? Menar du teknisk analys? Typ att man ser en julgran i charten så betyder det att det kommer dumpa?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0