Irrationaliteten i aktiemarknaden

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det här.

Alla aktörer måste ta höjd för risk. Trumps intåg har inneburit ökade risker eftersom ingenting går att förutse förutom att han ständigt kommer att komma med nya utspel i olika frågor och MAGA-tomtarna bräker med.

Mycket dåligt för världsekonomin även om det naturligtvis innebär glada tider för försvarsindustrin.

Mvh

Visst är det så. Samtidigt krävs det drastiska åtgärder för att få bukt med drogproblemet i USA och om dessa tariffer får grannländerna att lägga manken till, så är kanske ett slag mot ekonomin värt det.

110,000 människor dog i överdoser 2023. Det är upp från 17,000 år 2000. För att sätta det i perspektiv så dog det under samma period ca 43,000 i bilolyckor och ca 25,000 i dråp/mord.

De senaste officiella siffrorna visar på en minskning under 2024, men då får man också ställa det mot en 100% ökning av narcan (över 2M doser 2023).

Av de 55.5 miljoner piller med fentanyl som togs i beslag under 2024 har hälften en dödlig dos. Ner från 70% tidigare år.

Personligen tycker jag det är skamligt att vi inte lägger större fokus på att lösa det här problemet. Somliga anser säkert att det handlar om den socioekonomiska situationen, men faktum är att fentanylens utbredning i USA har slagit väldigt hårt mot befolkningen i stort och en strypning av införseln borde vara en absolut prioritet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nikkei ner 2,66% vad jag kan se i Avanza-appen.
Och Bitcoin verkar rasa rätt friskt.
OMX ner 2,16% efter 2 minuter ungefär samma för resten av de nordiska börserna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Visst är det så. Samtidigt krävs det drastiska åtgärder för att få bukt med drogproblemet i USA och om dessa tariffer får grannländerna att lägga manken till, så är kanske ett slag mot ekonomin värt det.

110,000 människor dog i överdoser 2023. Det är upp från 17,000 år 2000. För att sätta det i perspektiv så dog det under samma period ca 43,000 i bilolyckor och ca 25,000 i dråp/mord.

De senaste officiella siffrorna visar på en minskning under 2024, men då får man också ställa det mot en 100% ökning av narcan (över 2M doser 2023).

Av de 55.5 miljoner piller med fentanyl som togs i beslag under 2024 har hälften en dödlig dos. Ner från 70% tidigare år.

Personligen tycker jag det är skamligt att vi inte lägger större fokus på att lösa det här problemet. Somliga anser säkert att det handlar om den socioekonomiska situationen, men faktum är att fentanylens utbredning i USA har slagit väldigt hårt mot befolkningen i stort och en strypning av införseln borde vara en absolut prioritet.

Det sägs att 1% av fentanylen i usa kommer från Kanada. Om det stämmer så är det ju bara ett tramsigt svepskäl.
Dessutom så är det väl huvudsakligen usa som ska kontrollera sina gränser?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det sägs att 1% av fentanylen i usa kommer från Kanada. Om det stämmer så är det ju bara ett tramsigt svepskäl.
Fentanylkrisen är ju i mångt och mycket Kina som använder samma taktik som UK för att bryta ner en stark motståndare.
Det största problemet med fentanyl är att det tillverkas av fullt lagliga precursors med enkla medel, så om Usa lyckas blockera det vid gränsen så kommer det vara tillverkas i landet istället.
Om jag inte minns fel har det redan börjat hända

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fentanylkrisen är ju i mångt och mycket Kina som använder samma taktik som UK för att bryta ner en stark motståndare.
Det största problemet med fentanyl är att det tillverkas av fullt lagliga precursors med enkla medel, så om Usa lyckas blockera det vid gränsen så kommer det vara tillverkas i landet istället.
Om jag inte minns fel har det redan börjat hända

Jag undrar om allt bara ä en rökridå för att Trump har nåt annat han vill uträtta i smyg när alla har panik över finansmarknaden.
Bara en tanke som slog mig men och andra sidan så tror jag samtidigt att Trump är så jävla dum att han själv tror på det han gör.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag undrar om allt bara ä en rökridå för att Trump har nåt annat han vill uträtta i smyg när alla har panik över finansmarknaden.
Bara en tanke som slog mig men och andra sidan så tror jag samtidigt att Trump är så jävla dum att han själv tror på det han gör.
Ja, det har jag också funderat på men det känns lite konspiratoriskt. :rodnar
Finns det en guldkruka i slutet på regnbågen?
Vill man riva ner allt och bygga upp bättre igen?
Är det för att sko sig själv och de andra oligarkerna?
För visst fan måste man veta vad man gör?

Som jag skrivit så många ggr, spännande att se vart det tar vägen...

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är nog en möjlig taktik att lägga ut rökridåer och hota med allt möjligt för att få media att nappa och gräva i skit som är helt oväsentligt medan han pysslar med något viktigare lite mer i skymundan. Att ta Grönland tex känns som värsta tramset för att få folk att kolla åt andra hållet medan han gör något tveksamt i fred.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog en möjlig taktik att lägga ut rökridåer och hota med allt möjligt för att få media att nappa och gräva i skit som är helt oväsentligt medan han pysslar med något viktigare lite mer i skymundan. Att ta Grönland tex känns som värsta tramset för att få folk att kolla åt andra hållet medan han gör något tveksamt i fred.

Eller så om några veckor när han skapat total kaos på finansmarknaden så smyger han in trupper på Grönland med nåt argument om att Grönland behöver starkare försvar. Han har ju för någon dag sedan påpekat att Danmark inte har tillräckligt starkt försvar på Grönland.

Lite som Putin började med att flytta in ryssar på Krim.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Eller så om några veckor när han skapat total kaos på finansmarknaden så smyger han in trupper på Grönland med nåt argument om att Grönland behöver starkare försvar. Han har ju för någon dag sedan påpekat att Danmark inte har tillräckligt starkt försvar på Grönland.

Lite som Putin började med att flytta in ryssar på Krim.
Nu börjar du låta som några av mina betes-nappande vänstervänner :mattias.
Men han är en blindgalen buffel på hal is i ett glashus. Vad som helst kan hända, eller iallafall sägas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Tack för fakta i ärendet.

Som jämförelse:

Antalet avlidna till följd av läkemedels- och narkotikaförgiftningar i Sverige uppgick enligt ovanstående definition till 903 personer under 2018.

4ggr vanligare i USA än i Sverige alltså.

Det är väl jättebra att man gör vad man kan.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR

De siffror jag sett har varit relaterade till beslag, inte vad som förts in i landet över respektive gräns. Där har du däremot rätt - beslagen är många gånger större vid den södra gränsen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De siffror jag sett har varit relaterade till beslag, inte vad som förts in i landet över respektive gräns. Där har du däremot rätt - beslagen är många gånger större vid den södra gränsen.

Det som jag tycker är underligare är väl egentligen att dessa handlare tillverkar det i Kanada istället för att tillverka det direkt i USA och slippa smuggla fentanylen.

Kanske är det så att det egentligen produceras för behovet inom USAs gränser men att det vid tillfälliga svackor med underskott smugglas det över gränsen?
Så kanske det lika ofta smugglas fentanyl från USA till Kanada?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det som jag tycker är underligare är väl egentligen att dessa handlare tillverkar det i Kanada istället för att tillverka det direkt i USA och slippa smuggla fentanylen.

Kanske är det så att det egentligen produceras för behovet inom USAs gränser men att det vid tillfälliga svackor med underskott smugglas det över gränsen?
Så kanske det lika ofta smugglas fentanyl från USA till Kanada?

Enligt de dokumentärer jag sett tidigare så beställdes fentanyl oftast direkt från Kina. Det är såpass billigt att man kan ta risken att några paket fastnar i tullen.

Vad som gjort att man valt att gå via Kanada får jag ta och kolla upp.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
OMX stängde upp ca 0,2% och USA har öppnat uppåt.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag är övertygad om att effekten av Trumps yviga/ogenomtänkta (?) beslut är en tillfällig ekonomisk och geopolitisk hausse som lär ge en rekyl som skakar om rejält lite längre fram.

Den som får se lever 😐

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...