Irriterande saker i trafiken

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Där jag bor (Örebro) är nog det mest irriterande alla j**la cyklister som är precis överallt.. Sen är väl örebro "den cycklande standen" eller nått sånt... Irriterande är det i alla fall.. Det och folk som pratar i mobilen och inte tittar om det är grönt ljus.
 

x-per

Muffinspector
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Borås - Halmstad
Hoj
Suzuki RM125
Aldrig fattat varför man ska köra med dimljus "för att det ser snyggare ut", lixom
DU sitter i bilen och ser inte ett skit hur din egna bil ser ut framifrån, så varför?
 

_teSSan_

Guest
x-per skrev:
2064502 Aldrig fattat varför man ska köra med dimljus "för att det ser snyggare ut", lixom
DU sitter i bilen och ser inte ett skit hur din egna bil ser ut framifrån, så varför?
Har redan kommenterat det till henne, men fick inget svar... Undrar varför.. :rolleyes:
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Själv cyklar jag mycket och riskerar livet varje gång då bilisterna verkar sakna trafikvett totalt :fatta!

Örebro måste vara en av de städer i Sverige där bilisterna kör sämst.

Vissa kör fort som fan även inne i täta villaområden, ibland upp mot 60-70km/h där 30km/h råder.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
burner skrev:
2064510 Själv cyklar jag mycket och riskerar livet varje gång då bilisterna verkar sakna trafikvett totalt :fatta!

Örebro måste vara en av de städer i Sverige där bilisterna kör sämst.

Vissa kör fort som fan även inne i täta villaområden, ibland upp mot 60-70km/h där 30km/h råder.


Med tanke på hur "du" ser ut på avataren så tror jag att det kan vara anledningen till att alla blir tokiga :tungan
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
AleX skrev:
2064527 Med tanke på hur "du" ser ut på avataren så tror jag att det kan vara anledningen till att alla blir tokiga :tungan

Haha. Satt precis också och tänkte på det! :hihi
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Dimljus och halvljus påslagna samtidigt är fan det lamaste som finns, det är så sannolikt fult när folk kommer med sina BEMWEEE och har på skiten.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dimljusen är inte tillåtna tillsammans med halvljus, annat än vid kraftigt försämrad sikt (som dimma :rolleyes: ). Det är inte alltid som ljusen bländar direkt (om de är rätt konstruerade och monterade), men med en blöt vägbana reflekteras ljuset uppåt från asfalten och är riktigt störande. Jag brukar iofs inte blinka helljus mot de med dimljus, för det stör mig inte tillräckligt mycket. Då är det jobbigare med felinställda halvljus som många åker omkring med (ser de inte att det pekar åt fanders ?).

Däremot borde större delen av befolkningen lära sig mörkerkörning. De flesta bländar av för tidigt (en del innan de ens ser strålkastarna) och vägen lämnas mörk en lång sträcka. Man ska bara blända av först när man själv besväras av den andres lyse (vilket förmodligen gör att de andra bländar av först - jag har många feta extraljus på bilarna :) ).

De som nu vill ligga och köra långsamt/lagligt får väl göra det. De kanske inte kan hantera högre hastigheter. Fine! Men, de får gärna hjälpa till lite och gå åt sidan om utrymme finns och därmed minska riskerna vid omkörning. Att en tradare inte vill ägna hela dagen åt att ligga på vägrenen kan man förstå, utan det är främst vanliga bilister som saknar känsla för samarbete i trafiken.

Backspeglar/sidospeglar vore önskvärt om fler använde sig av. T.ex. i samband med omkörningar. Det är tämligen ofta som man kommer ifatt en karavan av fordon och man kollar bakåt, lägger på blinkers och ett par helljussignaler (för att förvarna om att "här kommer jag!!"). Men likförbaskat är det någon som går ut för omkörning ändå. Ibland mitt i kön och andra gånger sist eller längst fram. Har de inte tagit sig om tidigare, så kan de gott vänta några sekunder till och öppna möjligheter för de som har bättre driv i körningen (eller har jävligt bråttom). Signalhorn och 450W helljus tillämpas på dessa marodörer. Att sånt händer när man kommer på hoj är ännu vanligare, men då finns det en större förståelse i och med hastighetsskillnader och fordonets (avsaknad av) storlek.

Nåja, det finns mycket att haka upp sig på. Det är säkert många som retar sig på mig och hur jag kör (oftast de som precis blivit omblåsta så de fick moppefrilla).
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Argyle skrev:
2064564 Dimljus och halvljus är fan det lamaste som finns, det är så sannolikt fult när folk kommer med sina BEMWEEE och har på skiten.
Du menar i kombination va? För halvljus ska man ha på.

TomK skrev:
2064577Däremot borde större delen av befolkningen lära sig mörkerkörning. De flesta bländar av för tidigt (en del innan de ens ser strålkastarna) och vägen lämnas mörk en lång sträcka. Man ska bara blända av först när man själv besväras av den andres lyse (vilket förmodligen gör att de andra bländar av först - jag har många feta extraljus på bilarna :) ).
Vid backkrön kan jag dock tipsa om att blända av aningen innan den andre gör det (innan man ser lysena). Blir mycket lättare att se siluetten av eventuella fotgängare eller hinder då.
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Orca69 skrev:
2064589 Du menar i kombination va? För halvljus ska man ha på.

Vid backkrön kan jag dock tipsa om att blända av aningen innan den andre gör det. Blir mycket lättare att se siluetten av eventuella fotgängare eller hinder då.

Jo, jag har också tagit körkort.
 

Jonathan

Guest
Kia skrev:
2064213 För att de ger bilen en snyggare front... Har man lampor i spoilern ska man använda dem...


Förlåt, men det där var nog det dummaste jag läst från dig hittills.

Varför tror du dom skriver det uttryckligen i teoriboken att man inte ska ha halvljus + dimljus tända samtidigt ?
En rekommendation ?

Förresten så kan du komma hit och vara häftig med diverse überstylade Audi 100, Volvo 240, Mazda 626 som också har sina koola dimljus på, för det är ju faktiskt jättesnyggt när man har dom tända mitt på dagen :tummenupp
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hur vore det att enkelt ta reda på lite fakta vad som gäller egentligen innan alla postar sig blåa?

Tillsammans med halvljus får man INTE använda några andra ljus framåt. I mörker får endast halvljus användas framåt.
Dimljus får användas men då EJ i kombination med halvljus och inte vid mörkerkörning.

http://www.vv.se/filer/publikationer/fordonsbelysning.pdf

Att detta ska vara så himla svårt för vissa??! :va
 

_teSSan_

Guest
timm skrev:
2064637 Hur vore det att enkelt ta reda på lite fakta vad som gäller egentligen innan alla postar sig blåa?

Tillsammans med halvljus får man INTE använda några andra ljus framåt. I mörker får endast halvljus användas framåt.
Dimljus får användas men då EJ i kombination med halvljus och inte vid mörkerkörning.

http://www.vv.se/filer/publikationer/fordonsbelysning.pdf

Att detta ska vara så himla svårt för vissa??! :va
Det är visst coolhetsfaktorn som räknas.... :huvet
 

Kia

Guest
FeeBee skrev:
2064507 Har redan kommenterat det till henne, men fick inget svar... Undrar varför.. :rolleyes:


För att jag loggade ut och såg inte ditt svar.... :)
Jag har dimljusen på jämt för att jag ser så jäkla dåligt å dimljusen är sååå himla starka så de lyser upp hela världen så jag ser vart jag kör.... därför... :tummenupp ;)
 

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Storvreta/Uppsala
Hoj
spätta på en blackbird
Dert som retar mig mest i trafiken är folk som inte blinkar i tid och särskilt poliser....
Polisen ska i mina ögon föregå med gått exempel.

Cyklister är oxå ett h***** för sig tror att de äger både trottoar och all annan plats i stan (Uppsala). Vet inte hur många gånger man nästan har blivit eller tom blivit på körd av dessa trafik marodörer.
 

Kia

Guest
Joe Schmoe skrev:
2064450 På tal om låtsaspoliser, är inte du lapplisa... :rolleyes:


Absolut.. Dessutom en Nitisk en åxå...
Jag jobbar med att straffa bilister som inte kan parkera enligt reglerna... Det är mitt jobb...
Gubben i volvon jag mötte som blinkade åt mina dimljus jobbar inte som trafikpolis... Det är inte hans jobb att straffa mig med helljuset...
Lika lite som ni vill att Svensson springer runt och lappar bilar hur som helst lika lite vill jag att svenssons lär mig att slå av mina icke bländande dimljus på dagen.... ;) :pannkyss

Polisen jobbar med att straffa bilister som "glömt" dimljusen på... Det är deras jobb...
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Kia skrev:
2064723Jag har dimljusen på jämt för att jag ser så jäkla dåligt å dimljusen är sååå himla starka så de lyser upp hela världen så jag ser vart jag kör.... därför... :tummenupp ;)
Men bländar ingen? Riiiiiight!

/N
 

Kia

Guest
isse skrev:
2064748 Men bländar ingen? Riiiiiight!

/N


Oj nu ber jag så hemskt mycket om ursäkt igen då.... Gömde för allt ivärlden att påpeka att inlägget om dimljusen som lyser upp hela min värld var aningen ironiskt.... Så nu har jag fått säga det åxå så alla vet... :pannkyss
 

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
de nada
Kia skrev:
2064753Gömde för allt ivärlden att påpeka att inlägget om dimljusen som lyser upp hela min värld var aningen ironiskt....
Och det för att du inte har ett vettigt svar till vad du har dimljusen till. Ne nu är det du som åker hem o monterar dem kring husvagnen istället så du ser om natten när du ska ut o pinka.

/N
 

Kia

Guest
isse skrev:
2064760 Och det för att du inte har ett vettigt svar till vad du har dimljusen till. Ne nu är det du som åker hem o monterar dem kring husvagnen istället så du ser om natten när du ska ut o pinka.

/N


Jag sa ju vad jag har de till....
Jag berättade att jag hade de påslagna för jag tyckte att fronten såg snyggare ut då.... Det fick de flesta i tråden att sätta kaffet i halsen och se rött så då fick jag berätta att det åxå var för att jag ser så himla dåligt.. Å eftersom alla här har påpekat för mig vilka starka lampor det faktiskt är dimljusen så är de väl jättebra att jag har dem på så att jag ser vägen?

Näää den riktiga anledningen är nog helt enkelt den att jag kör oftast när de skymmer eller är mörkt och tycker att dimljusen lyser upp ett bredare synfält än halvljusen... så man ser bättre vad som finns i vägkanterna... Sen glömmer jag faktiskt att slå av dem när jag tar bilen nästa dag och råkar köra i dagsljus... Så enkelt var det... Men visst är det lite en stajling fråga åxå såklart... :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top