Dimljusen är inte tillåtna tillsammans med halvljus, annat än vid kraftigt försämrad sikt (som dimma
). Det är inte alltid som ljusen bländar direkt (om de är rätt konstruerade och monterade), men med en blöt vägbana reflekteras ljuset uppåt från asfalten och är riktigt störande. Jag brukar iofs inte blinka helljus mot de med dimljus, för det stör mig inte tillräckligt mycket. Då är det jobbigare med felinställda halvljus som många åker omkring med (ser de inte att det pekar åt fanders ?).
Däremot borde större delen av befolkningen lära sig mörkerkörning. De flesta bländar av för tidigt (en del innan de ens ser strålkastarna) och vägen lämnas mörk en lång sträcka. Man ska bara blända av först när man själv besväras av den andres lyse (vilket förmodligen gör att de andra bländar av först - jag har många feta extraljus på bilarna
).
De som nu vill ligga och köra långsamt/lagligt får väl göra det. De kanske inte kan hantera högre hastigheter. Fine! Men, de får gärna hjälpa till lite och gå åt sidan om utrymme finns och därmed minska riskerna vid omkörning. Att en tradare inte vill ägna hela dagen åt att ligga på vägrenen kan man förstå, utan det är främst vanliga bilister som saknar känsla för samarbete i trafiken.
Backspeglar/sidospeglar vore önskvärt om fler använde sig av. T.ex. i samband med omkörningar. Det är tämligen ofta som man kommer ifatt en karavan av fordon och man kollar bakåt, lägger på blinkers och ett par helljussignaler (för att förvarna om att "här kommer jag!!"). Men likförbaskat är det någon som går ut för omkörning ändå. Ibland mitt i kön och andra gånger sist eller längst fram. Har de inte tagit sig om tidigare, så kan de gott vänta några sekunder till och öppna möjligheter för de som har bättre driv i körningen (eller har jävligt bråttom). Signalhorn och 450W helljus tillämpas på dessa marodörer. Att sånt händer när man kommer på hoj är ännu vanligare, men då finns det en större förståelse i och med hastighetsskillnader och fordonets (avsaknad av) storlek.
Nåja, det finns mycket att haka upp sig på. Det är säkert många som retar sig på mig och hur jag kör (oftast de som precis blivit omblåsta så de fick moppefrilla).