Irriterande saker i trafiken

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Rohlen skrev:
2064883 Tror tyvärr inte att det är så mycket bättre här. Man blir ju rätt less på de som ska rejsa vid rödljus tex. och sprutar upp stenskott och annat elände.

Det handlar inte om att rejsa..men man skall fan vara redo att åka då ljusen slår om.."det blir inte grönare än så"
 

Rohlen

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Umeå
Hoj
Hojlös
Nursey skrev:
2064937 Det handlar inte om att rejsa..men man skall fan vara redo att åka då ljusen slår om.."det blir inte grönare än så"
Tror du missförstod mig, jag segar inte i onödan, men rejsar inte heller inne i stan. Tyvärr gillar vissa att tävla i starten, när jag kör iväg som folk så resulterar det i att deras däck skickar småsten och skräp på mig.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Kia skrev:
2064895 Då skulle ju var och varannan kille vara Hagamannen då.... Hur många av er killar har K*ken till att bara hänga där som en snygg accessoar??

Kallar aldrig människor korkade eller dumma i huvet för att de har andra åsikter och ett annat tänkande än mig...respekterar att människor tycker olika. Tvingar ingen att ha dimljusen tända på bilen eller att ens vara i närheten av att tycka som jag... men jag kallar ingen korkad eller dum i huvet... då har ja ju automatiskt visat att jag inte klarar av att på ett vettigt sätt motargumentera och diskutera... Lättare att dra till med en elak kommentar.. Tycker det är bra att ha ett eget tänkande... sen kan man tvista i oändlighet om vad som är rätt och fel.. Men egna åsikter är aldrig fel...
Och jaaa jag bara älskar mitt jobb.... :banana

De e som med dimljusen den används efter behov
Och med det innebär det att jag inte går omkring med konstant ståfräs

Jag använder bara ordet korkad när personen i fråga inte har respekt för andra(dvs släcker dimljuset när det uppenbart bländar folk)
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Saxat från vägverket:

"Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen."

Även så att man försämrar den egna sikten då dimljuset lyser förnära bilen och därav tittar man förnära bilen.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Boije skrev:
2064981 Saxat från vägverket:

"Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen."

Även så att man försämrar den egna sikten då dimljuset lyser förnära bilen och därav tittar man förnära bilen.
:fakta Word!
-Dessutom ser det löjligt ut.
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Rohlen skrev:
2064951 Tror du missförstod mig, jag segar inte i onödan, men rejsar inte heller inne i stan. Tyvärr gillar vissa att tävla i starten, när jag kör iväg som folk så resulterar det i att deras däck skickar småsten och skräp på mig.

Okej :) my bad :tummenupp.
 

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
"Eftersom dimljus är gjorda för att lysa nära bilen så blir resultatet bara att du får väldigt mycket ljus nära bilen och det är inte bra.

Ögat dras alltid till den ljusaste punkten vilket innebär att mycket ljus nära bilen gör att du sitter och tittar nära bilen och inte där du borde titta nämligen 50-75 m framför bilen.
Ögats fokus dras bort från halvljuset och dras till dimljuset. Du ser helt enkelt inte så bra som du kanske tror.

Och det är fakta.

Carina Franzén
OSRAM Fordonsbelysning"


Alltså det är bara satyg med dimljus. :D
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kia skrev:
2064895 Då skulle ju var och varannan kille vara Hagamannen då.... Hur många av er killar har K*ken till att bara hänga där som en snygg accessoar??

Du förstod inte riktigt vad han menade va?
 

x-per

Muffinspector
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Borås - Halmstad
Hoj
Suzuki RM125
Det klingar riktigt bra i mina öron att en lapplisa inte kan förstå och rätta sig efter
bestämmelserna för dimljus. ;)
 

Kia

Guest
x-per skrev:
2065114 Det klingar riktigt bra i mina öron att en lapplisa inte kan förstå och rätta sig efter
bestämmelserna för dimljus. ;)


Varför klingar det så himla bra då? Jag bevakar parkeringar inte vilka ljus bilarna väljer att ha tända när de kör... Förstår bestämmelserna... men rättar mig inte alltid efter alla... Precis som vem som helst...
 

Mie

Vart är solen?
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Sålt den....
Kia skrev:
2064244 Men om man har såna problem med ögonen att mina dimljus bländar... (Har testat och jag vet att de är inte bländande ens om man står väldigt nära...) Då kanske man ska ta och gå till en optiker innan man kör bil nästa gång... Vad vet jag...

Kia skrev:
2064776 Det fick de flesta i tråden att sätta kaffet i halsen och se rött så då fick jag berätta att det åxå var för att jag ser så himla dåligt.. Å eftersom alla här har påpekat för mig vilka starka lampor det faktiskt är dimljusen så är de väl jättebra att jag har dem på så att jag ser vägen?

Näää den riktiga anledningen är nog helt enkelt den att jag kör oftast när de skymmer eller är mörkt och tycker att dimljusen lyser upp ett bredare synfält än halvljusen... så man ser bättre vad som finns i vägkanterna... Sen glömmer jag faktiskt att slå av dem när jag tar bilen nästa dag och råkar köra i dagsljus... Så enkelt var det... Men visst är det lite en stajling fråga åxå såklart... :yoparty

Finns du på riktigt eller??? :va :va :va
1. du tycker att folk som blir bländade av dina dimljus skall gå till optikern innan dom kör bil nästa gång....
2. dock så ser du själv så pass kasst så du måste lysa upp vägen med dimljus och halvljus...

:va


HanneZ skrev:
2064126 Fränt! Hur mycket har du kapat fjädrarna på sport-saaben? :hihi

:rofl
 
Last edited:

_teSSan_

Guest
Är det lönt och ens försöka?! Hon har ingen respekt för andra människors liv, utan skiter fullständigt i hur bra/dåligt de ser när de möter henne.. :huvet Kan inte va jättesmart när hon väljer att riskera andra människors liv för att hon vill ha en snygg front. Den blir så lagom snygg när hon har bländat nån så att de kommer över på hennes sida av vägen.. :dummer
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har kopplat ur dimljusen på min SAAB 9000, för det första så glappade det ena så bara ett fungerade på besiktningen, och jag skulle få en tvåa för det, för det andra så använde jag dom aldrig.
(för det tredje så är det bara överåriga fjortisar som tycker att bilen blir snyggare av det)

Jag slet ut kontakten ur brädan och tog loss kontaktstycket på bilprovningen, (för att slippa tvåan) det godkände han först inte, men när jag frågade om han hade en sidavbitare så jag kunde klippa bort kontaktstycket tror jag han förstod att jag inte skämtade, så jag slapp klippa....
 

_teSSan_

Guest
GuW skrev:
2065311 Jag har kopplat ur dimljusen på min SAAB 9000, för det första så glappade det ena så bara ett fungerade på besiktningen, och jag skulle få en tvåa för det, för det andra så använde jag dom aldrig.
(för det tredje så är det bara överåriga fjortisar som tycker att bilen blir snyggare av det)

Jag slet ut kontakten ur brädan och tog loss kontaktstycket på bilprovningen, (för att slippa tvåan) det godkände han först inte, men när jag frågade om han hade en sidavbitare så jag kunde klippa bort kontaktstycket tror jag han förstod att jag inte skämtade, så jag slapp klippa....
Menar du att du aldrig använder dina dimljus...?!? :skrämd








:rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
FeeBee skrev:
2065320 Menar du att du aldrig använder dina dimljus...?!? :skrämd








:rolleyes:

Vad jag försökte få fram är att så jävla mycket hjälp är dom inte ens riktigt dimmiga/snörökiga dagar att jag inte kan leva utan, och måste man ha dom på för jämnan så ska man lämmna tillbaka körkortet.

Jag har försvarat Kia och hennes yrkeskår ett par gånger i olika trådar, men i just det här avseendet har jag absolut ingen förståelse för hennes beteende.
Det är dumt mot medtrafikanterna , det gör INTE bilen snyggare, det är olagligt OCH dom behövs egentligen aldrig...
 

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Jag kör alltid med dimljus/parkeringsljus på dagen i min (BMW :tungan) för att det är snyggt, så de e så! Sen att vissa väljer att ha halvljusen tända samtidigt stör mig inte det minsta.
 

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Ort
stockholm
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Kia skrev:
2064244 Men om man har såna problem med ögonen att mina dimljus bländar... (Har testat och jag vet att de är inte bländande ens om man står väldigt nära...) Då kanske man ska ta och gå till en optiker innan man kör bil nästa gång... Vad vet jag...

Det finns en ögonsjukdom som heter Astigmatism (osäker stavning)
Den gör att ögonen ställer om sig jätte sakta jämfört med en vanlig person tex. från ljus till mörker.
Jag lider av detta och kan säga att alla ljus som är mer än halvljus är jobbigt.
Eftersom vid ett möte med någon som har massa ljus på så tar det ca 4 gånger så lång tid som det tar för en vanlig person att ställa om ögonen igen.

Och ja jag har varit till en optiker och jag får köra bil.

Om du sitter i en bilkö och ser att en bil vill ut! Hjälper du denna genom att släppa ut denne eller håller du på din plats i kön?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top