Irriterande saker i trafiken

Kia

Guest
2fast4hjo skrev:
2066854 va där nere du, inte mycket hojåkande när det är så varmt så att asvalten smälter :rofl , jag triv här uppe där det är :cool:


Jooo fantisera kan man ju alltid.... :D :lol
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Finns mycket som är irriterande och själv är man väl inte bäst i trafiken heller, men iaf så försöker jag hjälpa andra så mycket jag kan och se till att inte vara i vägen.
En sak som är väldigt farligt när man kommer på motorcykel på t.ex. 70-väg är folk som tror man är en moped (kör motard så det uppfattas väl lättare som en moppe än en sporthoj) och tänker "jag hinner ut innan".
Förra sommaren var jag på väg i laglig hastighet genom ett villaområde (50väg) varpå det kör ut en bil rakt framför mig ifrån höger. Jag tokväjer givetvis till vänster, ut i andra filen för att undvika kollision. Då svänger människan till vänster för att köra in på en väg där, det här utspelar sig på ca 10 m. Får tokbromsa, väja max och lyckas köra förbi bilen med 10 cm tillgodo. Hennes ursäkt var "jag trodde du var en moped och att jag skulle hinna ut innan". Jävlar vad arg jag var då! :huvet

FeeBee skrev:
2064274 ALLA är inte ute efter att jävlas med andra, det Finns faktiskt snälla människor också..!

2fast4hjo skrev:
2064828 Lägg ut en bild på bilen för detta måste jag bara se.. :hihi
:rofl

Kia skrev:
2064843 Men det är just de där tillrättavisningarna som kan vara så farliga ute i trafiken...
När någon blinkar funderar man väl till? Är helljuset på, något fel på bilen, poliskontroll, kände jag honom? Det är väl inte så farligt, tycker det är bra när folk påminner om man har glömt nåt eller märker nåt man själv inte har uppmärksammat.

Kia skrev:
2064895 Då skulle ju var och varannan kille vara Hagamannen då.... Hur många av er killar har K*ken till att bara hänga där som en snygg accessoar??
Du verkar bara svara på det du vill svara på, typ halva meningar och sånt? Eller förstod du inte vad han menade?

Förmodligen så har du väldigt roligt åt att provocera folk eller så är du bara så osympatisk som du verkar.
 
Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
FeeBee skrev:
2064320 Rattfulla kör också för fort, och blir de inte varnade så gör de det förbi kontrollen också. Jag tvivlar på att jag nånsin har kört där du brukar köra, på de allra flesta vägar häromkring går det alldeles utmärkt att vända.

Dessutom anser jag att man får skylla sig själv om man kör för fort, jag gör det själv nästan alltid på 70/90/110-väg, och blir jag stoppad och får böter är det mitt fel och mitt ansvar, inte mina mötande medtrafikanters.
Jag menade inte att du behövde tala om/försvara ditt agerande.

Jag bara talade om att jag vart irriterad på sånna i trafiken :hihi

Kerplunk skrev:
2066024 Jag stör mig på det mesta i trafiken och gormar ofta på andra bilister, även om jag kör som en idiot själv ibland, eller rätt ofta om jag ska vara ärlig. :rolleyes:
Aha!
Nästan som jag då, fast jag kör ju världsbäst förståss:nicka
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
ITZHAK skrev:
2066702 Massa skitsnack.
Jösses!!! Fundera en extra gång vad du skriver. De enda fordon i trafiken som har en anledning att vara där är de som utför ett arbete. Lastbilar har endast ett syfte, att transportera gods. Ska godset över på järnväg kan du glömma färsk mjölk i affären, grönsaker i hyllorna, osv, osv. Järnväg + distribution funkar bra på stora flöden till företag som hanterar fulla lastbilslaster, det funkar uselt till de företag som endast kan ta emot 1-5 pall åt gången. Följ med mej en dag på jobbet så kanske du fattar vad du snackar om sedan.
//Stefan som kör lastbil 12000 mil per år, varav 4000 mil i stockholmsområdet.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Nr:18 skrev:
//Stefan som kör lastbil 12000 mil per år, varav 4000 mil i stockholmsområdet.

:Bugar utan er skulle sverige stå still. Lastbilar stör jag mig absolut inte på. Många verkar tro att ni är skyldiga att gå ut på väggrenen.

Tycker ni sköter er mycket bra jämfört mot bilisterna o brukar i regel tacka er om ni mot förmodan ligger åt sidan och underlättar min omkörning. Blir :) om ni ;) tillbaka

my 2 cent.
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Det har vart väldig mycket snack om dimljus, men bara främre dimljusen... visst att möta en bil med dimljus under mörker är bländande.
De blinkar jag på med helljuset, OM jag blir bländad annars kvittar det för min del man ser de ju ändå bara en så kort stund vid möte, men än värre är de bilar med dimljus bak och de är kopplade så att det inte enbart går att sätta på de främre, de bakre går igång samtidigt och i mörker bländar de nått enormt. Kan man inte köra om på en gång utan måste ligga där ett par kilometer har man ju för fan inget mörker seende alls kvar sen.
kommer jag ikapp en idiot med sån bil som har sina fina dimljus igång för att bilen ser snyggare ut framifrån med dem igång, att de bländar bakåt har de oftast ingen aning om.
Har stannat några sånna idioter ett par gånger när jag har fått chansen. reaktionen blir oftast "OJJdååå, har jag dimljus bakåt också?? hade jag ingen aning om..."
haha, alla blir så chokade att ingen vågar käfta emot... eller också kanske de fattar att de bländar om någon gör nått åt saken... nått måste det vara iaf.
 

Qvicksilver

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2005
Ort
Under en tuva
Hoj
En röd grej
2fast4hjo skrev:
2068089 :Bugar utan er skulle sverige stå still. Lastbilar stör jag mig absolut inte på. Många verkar tro att ni är skyldiga att gå ut på väggrenen.

Tycker ni sköter er mycket bra jämfört mot bilisterna o brukar i regel tacka er om ni mot förmodan ligger åt sidan och underlättar min omkörning. Blir :) om ni ;) tillbaka

my 2 cent.

:tummenupp :tummenupp
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Zee skrev:
2066724Det är lite skillnad på halv+dim och HELLJUS. Du TOTALbländar när du flänger på helljuset.
Det är genom att blinka med hellyset åt en mötande man påpekar något, till exempel att de bländar eller har glömt sitt helljus. Helt normalt.
Zee skrev:
2066724Folk ska få köra i 20 km/h på 90-väg om det känner för det.
Jag är ganska övertygad om att polisen skulle ha ett och annat att säga om du ligger i 20 km/h på en nittioväg "bara för att du känner för det". Man ska inte hindra annan trafik i onödan.
 

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
Boije skrev:
2064981 Saxat från vägverket:

"Aldrig dimljus och halvljus tillsammans

Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.
När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen."

Även så att man försämrar den egna sikten då dimljuset lyser förnära bilen och därav tittar man förnära bilen.


Äntligen! satt och väntade på att nån skulle kommentera det där med att det lyser för nära bilen.. mina argument för det brukar vara att dels så ser du kortare eftersom ögat ställer om sig för ljuset som blir starkare närmare bilen och du får alltså sämre mörkerseende. Dessutom har du ju inte en suck att ens reagera för nåt som dyker upp i den sträckan dimlusen lyser upp om du kör med någorlunda hastighet.

Men nu fick jag ju ett till argument "Även så att man försämrar den egna sikten då dimljuset lyser förnära bilen och därav tittar man förnära bilen"

Gringo_83 skrev:
2065428 Jag kör alltid med dimljus/parkeringsljus på dagen i min (BMW :tungan) för att det är snyggt, så de e så! Sen att vissa väljer att ha halvljusen tända samtidigt stör mig inte det minsta.

i fullt dagsljus är det fullt lagligt att köra med dimljus och parkeringsljus. Så kör jag alltid med sommarbilen då den ser hemsk ut med halvljusen uppfällda.. OBS endast i dagsljus!
 
Last edited:

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
Zee skrev:
2066724 Men hallå låtsaspolis.

1) Du ska hjälpa folk när de ska på motorvägen.

2) Jag blinkar ALDRIG in rondeller. Endast när jag ska ut ur dem. Folk som blinkar "till vänster" när de går in i en rondell är :näsblod. Minst sagt.

3) Det är lite skillnad på halv+dim och HELLJUS. Du TOTALbländar när du flänger på helljuset. Det fattar t.o.m. en idiot. Fattar inte du det?

4) Folk ska få köra i 20 km/h på 90-väg om det känner för det. Det är du som är pucko som ligger i röven på dem. Håll avstånd och gör en flygande omkörning vid tillfälle.

Vet inte om detta inlägg var en flame från din sida, men om det inte var det verkar du inte ha hela toppackningen tät. :dummer

1. Jag fick då på alla körskolor jag gått på, har ABECEDE kk så det är ett par... Lära mig att accelera upp ordentligt på påfarten och leta en lucka. Självklart ska man underlätta för andra. Men i slutänden är det ändå den på påfarten som har väjningsplikt.

2. Blinka i rondeller.. skrev jag.. inte in.. jag kanske skulle varit övertydligt och skrivit ut... och du gör inget fel om du blinkar vänster heller bara du blinkar ut sen. Men du MÅSTE inte blinka vänster. Du hjälper mer än du stjälper om du blinkar vänster iaf!

3. uppskattar inte att bli kallad idiot.. men jag förbehåller mig rätten att göra andra uppmärksamma på att dom bländar.

4. Folk får inte köra 20 på 90 väg.. (enl. lag) försök planera in en flygande om körning när det tar fem minuter att axa från 70 till 90... (långtradare)


Detta verkar trots allt vara ett känsligt ämne det här med trafik(o)vett.. Kul att nivån (med vissa undantag) är hög på diskutionen också! keep it up! alla har ju som sagt rätt till sin egen åsikt och uppfattning.

det var cylinderfoten som läckte... inte toppackningen.. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114895 (se längst ner)
 
Last edited:

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
-00, Suzuki GSX750
@ seveneleven

WORD!!
ABECEDE här med....4 år som trucker :yoparty

håller med du till 100%...
man kan inte begära att en normal Människa har samma rutin/vana i trafiken som en yrkeschafför..
tex,hur många ggr har inte du räddat en livsfarlig situation?pga att du sett faran innan den var där?
det är rutin och det kan ingen moralkärring i världen ändra på :D

ang dom här förbannade dimljusen..visst e det fräckt.
är det lagligt...nä..(dock under vissa förutsättningar beroende på väder/väglag)

får man blinka med helljusen enligt lagtext?...ja...
om man anser att det är en fara ska man med ljud elr ljustuta påkalla uppmärksamhet...
om man nu anser att det är en fara att bli bländad(vilket det förövrigt är) så ska man givetvis ge ett tecken på sin obekväma situation.

jag förövrigt är ABSOLUT ingen moralputte som är laglig..nejdå.
men OM jag gör ngt fel så tar jag skiten för det oxå..UTAN att börja babbla om att du/han/hon/ni tror dom är låtsaspoliser...

alltså..sunt förnuft kommer man långt med.

/Mina 5 spänn

EDIT: glömde ju skriva vad jag stör mig på i trafiken..
jo..
1**"folk som saknar flyt och planering i sin körning"
hur många ggr sitter man inte i en korsning och undrar om kärringen/gubbjäveln somnat,elr det finns ngn annan vettig förklaring till varför dom tvunget ska vänta in hela kommunen i just den korsningen.

och..
2**"Ungdommar som genom ett mirakel lyckats få sitt körkort till denna sommaren och envist ska hålla 50km/h utanför mitt hus..pga att det är "laglig" hastighet" låt mig då stilla påminna om att även om man håller 50"lagligt" så åker man likförbannat dit för vårdslös körning om det händer ngt(i bostadsområde)"man ska hålla en sådan fart att om hinder elr fara uppstår SKA man kunna stanna..även om det nu råkar vara 50km/h på just denna vägsträckan...elr 30 för den delen...sålänge det är tätbebyggt område så ska man kunna stanna om ngt inträffar..(undantag finnes givetvis)
vill minnas att just denna delen kallas bromsberedskap :3freak


återigen låter vi suntförnuft råda :tummenupp
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Hej

Nåt jag går igång på är :tomten :tomten som inte gasar på när dom ska köra om, utan kör ca 2km/h fortare än den dom ska om.
Speciellt när det är 2-1-2-1 filig väg, och dom tar hela den 2 filiga delen på sig att köra om så ingen annan kommer förbi. :mad:
 

Kia

Guest
Emmi skrev:
2066956 Du verkar bara svara på det du vill svara på, typ halva meningar och sånt? Eller förstod du inte vad han menade?

Förmodligen så har du väldigt roligt åt att provocera folk eller så är du bara så osympatisk som du verkar.


Jag antar att det är upp till var och en att bedöma....
Hur det egentligen ligger till är det ingen som vet.... :tungan
 

Jezqio

Coca-Cola skall drickas ur burk!
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Uppsala Salabackar
Hoj
Honda Africa Twin -93
Saker jag retar upp mig på i trafiken som jag tror ingen tagit upp tidigare:

1. Vid 2-1 körfält: när folk saktar ned till 80knyck för att det läskigt med räcken för att sedan öka till 110 när det blir tvåfiligt och man vill om.

2. Högerregeln: Vet inte hur många gånger jag nästan blivit påkörd för att folk kör efter "största vägen regeln". Visst får man tänka lite själv och inte köra ut bara för att man vet att man har rätt, men när man faktiskt desutom är först till korsningen och den andra bara behöver släppa lite på gasen blir jag ruggit irriterad när dom inte gör det och missar en med ca halvmetern.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top