@ seveneleven
WORD!!
ABECEDE här med....4 år som trucker
håller med du till 100%...
man kan inte begära att en normal Människa har samma rutin/vana i trafiken som en yrkeschafför..
tex,hur många ggr har inte du räddat en livsfarlig situation?pga att du sett faran innan den var där?
det är rutin och det kan ingen moralkärring i världen ändra på
ang dom här förbannade dimljusen..visst e det fräckt.
är det lagligt...nä..(dock under vissa förutsättningar beroende på väder/väglag)
får man blinka med helljusen enligt lagtext?...ja...
om man anser att det är en fara ska man med ljud elr ljustuta påkalla uppmärksamhet...
om man nu anser att det är en fara att bli bländad(vilket det förövrigt är) så ska man givetvis ge ett tecken på sin obekväma situation.
jag förövrigt är ABSOLUT ingen moralputte som är laglig..nejdå.
men OM jag gör ngt fel så tar jag skiten för det oxå..UTAN att börja babbla om att du/han/hon/ni tror dom är låtsaspoliser...
alltså..sunt förnuft kommer man långt med.
/Mina 5 spänn
EDIT: glömde ju skriva vad jag stör mig på i trafiken..
jo..
1**"folk som saknar flyt och planering i sin körning"
hur många ggr sitter man inte i en korsning och undrar om kärringen/gubbjäveln somnat,elr det finns ngn annan vettig förklaring till varför dom tvunget ska vänta in hela kommunen i just den korsningen.
och..
2**"Ungdommar som genom ett mirakel lyckats få sitt körkort till denna sommaren och envist ska hålla 50km/h utanför mitt hus..pga att det är "laglig" hastighet" låt mig då stilla påminna om att även om man håller 50"lagligt" så åker man likförbannat dit för vårdslös körning om det händer ngt(i bostadsområde)"man ska hålla en sådan fart att om hinder elr fara uppstår SKA man kunna stanna..även om det nu råkar vara 50km/h på just denna vägsträckan...elr 30 för den delen...sålänge det är tätbebyggt område så ska man kunna stanna om ngt inträffar..(undantag finnes givetvis)
vill minnas att just denna delen kallas bromsberedskap
återigen låter vi suntförnuft råda