Irriterande saker i trafiken

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Ähhh, jag ställer mig nog på Kias sida... Man får köra med dimljus och parkeringsljus, man får köra med halvljus och parkeringsljus. Jag kör en hel del och tycker att xenon eller tungt lastade bilar bländar mer än en bil med halvljus/dimljus samtidigt. Det finns värre brott att reta upp sig på.

Jag retar upp mig på folk som gör riktigt dumma saker som kan riskera andra personer i trafiken samt folk som skall ligga och låsa ytterfiler strax under hastighetsbegränsningen.
Dock förstår jag också att dom retar upp sig när det slutar med att man i frustration gör någon tokomkörning bara för att komma förbi stoppklossar (som kör under hastighetsbegränsning) så på det hela blir vi kvitt :)

Sen är det ingen höjdare med tung trafik som håller 10 m avstånd bara för att lastbilen går fortare. Om en bil och lastbil börjar bromsa samtidigt från 90 km/h så har lastbilen fortfarande 70 km/h när personbilen stannat. Det kan bli en kort personbil :(
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Kia skrev:
2064114 Har dimljus i spoilern på Saaben.... Å de är alltid tända... Även på dagen... Å när det inte är dimma... Å när nån blinkar med helljusen vinkar jag glatt tillbaka och tar det som en komplimang...

Kul nöje, men kan bli dyrt. Vid nästa tillfälle kommer kanske den som vinkar tillbaka att vinka med en speciell spade och lämnar även över en liten papperslapp med ett värde av 600:- En bild ur det verkliga livet som du tydligen inte stött på än?

Hoppas verkligen att du glömde ironiparenteserna och att inte din bils blinkers är ur bruk oxo.
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
seveneleven skrev:
2064088 Jag retar upp mig fruktansvärt mycket på hur folk beter sig i trafiken...

QUOTE]

Hmm... fjuniga unga grabbar iklädda skärmkepa och M3 är ett störande vardagsinslag, både när jag kommer på bågen och i familjens förstabil (den ser ut att gå utav h-e och det gör den också).

Påfrestningarna är som störst när M3-kepan o jag (på bågen) råkar hamna först vid ett rödljus som sedan slår om till grönt. Efter detta har kepan fattat att det inte är någon idé eftersom jag då har kommit upp i ca 235 km/tim efter 400m. Med bilen är det svårare att få ner effekten i backen.

Håhå, jaja...
 

Kerplunk

Den dagen den sorgen...
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Östergötland
Hoj
-
Jag stör mig på det mesta i trafiken och gormar ofta på andra bilister, även om jag kör som en idiot själv ibland, eller rätt ofta om jag ska vara ärlig. :rolleyes:
 

Jonathan

Guest
Jag stör mig på folk som inte kan sitta som folk i bilen när dom tjör. :4skrika

Helst ska armen/axeln vara över huvudhöjd, samtidigt som det ser ut som om dom försöker lukta sin äckliga svett i armhålan.
Dessa människor är i min ålder och åker ofta überhäftiga turbo saabar, volvo 740 med extra allt, audi 100 med inslag av rost i skärmkanterna (eller det som är kvar av skärmarna) etc.

ÅK SOM FOLK IDIOTJÄVLAR! :4skrika
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Rohlen skrev:
2064927 Antar att du menar cyklisterna här i stan? :gnissla
Total avsaknad av trafikvett.

Just de cyklisterna..
Saknar de nån speciell gen eller vad är det som felas? Är ju helt sjukt hur vissa åker runt utan att bry sig om trafikljus ens..

(konstigt att det inte är flera som skadas/dör..) :död
 

Kia

Guest
spectre skrev:
2066139 Nä, men du sitter väll inte direkt i den positionen så att du kan göra det heller.


Bara pinsamt att sänka sig till den nivån.... :D Min position är lite högre än så... ;) :pannkyss
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
TinaTjejen skrev:
2064271
Vad jag däremot älskar är folk som går åt sidan och sedan blinkar "varsågod" efter att man kört om dem och blinkat "tack".
Speeders som man kan ligga och köra efter, för är det snutkontroll så åker de dit på den först :hihi
Folk som ligger i högerfilen för att de vet att de hör hemma där....

Folk som dig gillar jag i trafiken... de som blinkar tack efter att de kört om en då man gått åt sidan. Helt underbart att möta trevliga människor i trafiken, finns tyvärr alldeles för få!

Orkar inte räkna upp allt jag stör mig på i trafiken eftersom listan kan göras lång, särskilt här nere i Malmö. Här råder det mer eller mindre anarki i trafiken :näsblod
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Kia skrev:
2064213Har man lampor i spoilern ska man använda dem...

Så då ska man använda helljuset också? Oavsett om man får möte eller inte?! Hänger inte alls med på dina resonemang...
Och att folk bländar tillbaka beror ju på att det är ett enkelt sätt att göra den andra föraren uppmärksam på att man bländas.
Självklart kan man glömma helljusen/dimljusen på, men då är det väl bara bra om man blir "påmind" av andra trafikanter?
 

Gabor

Guest
Jäv----a tjat om dimljus. :7peta ...det är väl inget stort problem.

Alla dessa idioter till arroganta bilister som inte använder BLINKERS... :fatta!

MOBILTELEFONANVÄNDARE under tiden dom försöker framföra fordon utan koll på det som händer runt omkring sig...FYFAN...
 

ITZHAK

Musikalernas Robin Hood
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Nordväst om Ungern
Hoj
Kulturraket
Jag stör mig otroligt på lastbilar.
Långsamma, dryga jä*la fordon som sniglar sig fram på vägarna.
Om lastbilar tvunget ska få färdas på allmänna vägar så ska det vara omkörningsförbud för samtliga lastbilar.
Man blir ju så slut i huvudet på att ligga bakom en lastbil som tvunget måste köra om en annan. Vafan, titanernas kamp! :mad:
Drar upp grus och skit från vägrenen.
Allt detta för 33 slitna pallar som kunde gått med tåg och sedan interndistribuerats lokalt i varje stadsområde/kommun.
Rensa vägarna från lastbilar, ersätt med tåg och avveckla lastpallen.

Kuska runt med palljäklar fyllda med rea-kläder till lågprisaffärer.
Vad har hänt med svenska konsumenter som gör att vi måste ha sakerna "just in time"?
Trötta mig... :död

Till råga på allt, så finns det lastbilar som är sminkade som jäkla julgranar och modifierade för att låta "coolare".
Jag körde om en lastbil i somras som var motivlackad med "blue thunder" och hade ombyggt avgassystem för att låta så mycket som möjligt.
Det var nog det mest patetiska jag varit med om i hela mitt liv.
Jag skrattade så jag grät hela vägen hem.

Nog för att det är tillräckligt löjligt att köra fullflödessystem och sätta större diameter på sitt bilavgassystem, men på en lastbil? :zpy

Ge mig inga moralkakor om megafoner på motorcyklar för det skiter jag helt och hållet i.
Men på fyra (eller fler) hjul, så borde det bannlysas.

Min åsikt iaf.
 

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Ort
Kungsholmen
Hoj
Slutkört!
Som någon sa tidigare, xenon-ljus

Ok, jag hajjar. Man ser skitbra om man sitter i bilen, lyser up n% mer än vanliga ljus. Men det sticker fan i ögonen när man möter en fräsig bmw med såna lysen. Klart mycket värre än dimljus!
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
seveneleven skrev:
som kommer på motorvägspåfarter och vägrar anpassa farten för att gå ut bakom eller framför utan att jag behöver flytta mig? (kör tradare) och blir skitförbannade och blinkar med ljusen när dom måste tvärnita för att man själv inte tvärnitar så dom kan komma ut framför då jag inte kan byta fil för det är fullt med bilar där?

som inte kan blinka i rondeller?

som kör med dimljus och halvljus och blir skitförbannade när man bländar tillbaka med helljus?

som sitter och kör under fartgränsen utan att flytta på sig när man vill om och blir skitsura när man ligger skitnära och vill förbi? (står i nån paragraf att man ska: Inte onödigtvis hindra eller störa annan trafik.) Och kör man 75 på 90 väg i en modern bil så gör man ju just det! Kanske liten risk att nån på detta forum gör det men ändå..

Men hallå låtsaspolis.

1) Du ska hjälpa folk när de ska på motorvägen.

2) Jag blinkar ALDRIG in rondeller. Endast när jag ska ut ur dem. Folk som blinkar "till vänster" när de går in i en rondell är :näsblod. Minst sagt.

3) Det är lite skillnad på halv+dim och HELLJUS. Du TOTALbländar när du flänger på helljuset. Det fattar t.o.m. en idiot. Fattar inte du det?

4) Folk ska få köra i 20 km/h på 90-väg om det känner för det. Det är du som är pucko som ligger i röven på dem. Håll avstånd och gör en flygande omkörning vid tillfälle.

Vet inte om detta inlägg var en flame från din sida, men om det inte var det verkar du inte ha hela toppackningen tät. :dummer
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
ITZHAK skrev:
2066702 ...Massa text...

Jävlar nu har du skitit i den röda soptunnan. Om War-psycho läser det där så är du rökt :hihi

Zee skrev:
2066724 Men hallå låtsaspolis.

...

2) Jag blinkar ALDRIG in rondeller. Endast när jag ska ut ur dem. Folk som blinkar "till vänster" när de går in i en rondell är :näsblod. Minst sagt.

...

När jag tog mc-körkort 2002 så fick jag lära mig att man _inte_ ska blinka in i rondeller utan bara när man ska ut. Fast när jag tog bil några år innan så va det blinka in som gällde.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
burner skrev:
Örebro måste vara en av de städer i Sverige där bilisterna kör sämst.


Du borde komma ner på studiebesök i Malmö. :nicka

HanneZ skrev:
När jag tog mc-körkort 2002 så fick jag lära mig att man _inte_ ska blinka in i rondeller utan bara när man ska ut. Fast när jag tog bil några år innan så va det blinka in som gällde.


Ja, visst är det synd att folk inte tänker efter själv utan endast gör som ngt pucko på ngn taskig trafikskola sagt åt dem att göra?


We're all monkeys?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TomK skrev:
2064577
...
Däremot borde större delen av befolkningen lära sig mörkerkörning. De flesta bländar av för tidigt (en del innan de ens ser strålkastarna) och vägen lämnas mörk en lång sträcka. Man ska bara blända av först när man själv besväras av den andres lyse (vilket förmodligen gör att de andra bländar av först - jag har många feta extraljus på bilarna :) ).
...
Så sant, många tittar egentligen inte efter om de blir bländade, de ser bara att mötande fordon inte bländat av, och blir flångarga. Det har gjorts en undersökning som visar att om alla körde med helljus på, och lärde sig att inte titta in i mötande trafikens ljuskällor, så skulle alla se "mer", dvs när man bländar av så ser man ju inte mer än 50 meter framför bilen. Det kanske är lite väl hårt, men kör man på motorväg med åtskilda vägbanor så kan man vänta länge med att blända av, särskilt om ens egna ljus pekar utåt ur en kurva, bort från mötande trafik.

Mittfilskörare, högerfil används för att markera att jag om 3 km ska svänga av... Varför ska det vara så jobbigt att lägga sig i "högraste" filen om man inte gör en omkörning :va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top