Irriterande trender

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Måste säga att Luleå är nog den stad i Sverige där folk är sämst på just det där med att lägga sig i högerfilen. Åtminstone av de städer jag kört i och det är många.

Jag har en bra historia från när jag med alldelens nytaget körkort höll på att krocka i en liten by.

Jag tyckte att jag hade rätt enligt högerregeln i den korsningen, så jag klev ut ur bilen för att höra vad mottrafikanten hade att säga.

Han sa: "Jävla idiot, vägen jag kör på har ju funnits sedan 50 talet, vägen du körde på byggdes ju inte förän på 60 talet, så det är klart att jag har förkörsrätt i korsningen..."

Det var högerregeln som gällde, inte vilken väg som byggdes först...

Det är ju också lite svårt för mig att veta vilken väg som byggdes först, eftersom båda byggdes innan jag var född, men så funkade trafiken där tydligen...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Måste säga att Luleå är nog den stad i Sverige där folk är sämst på just det där med att lägga sig i högerfilen. Åtminstone av de städer jag kört i och det är många.

Jag tänkte först hålla med men sedan kom jag ihåg att jag ju kört bil i Piteå också...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tänkte först hålla med men sedan kom jag ihåg att jag ju kört bil i Piteå också...

Det är för att så många Lule bor åker dit för att handla...

Jag lumpade i Lule, har haft svärfar i Pite och har dottern i Boden, och tja, det har kanske inte riktigt gått in hos den äldre befolkningen att det har gått ifrån att vara byar till att likna städer....
Dom kör fortfarande som om det är småbyar utan trafik dom är i.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Inte kritisera Svartöstadingarna, då blir vi snart förväxlade med Överkalixbor som kör vänstertrafik runt Mjölkuddsrondellen...Vilket i och för sig är en ganska rolig historia...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är för att så många Lule bor åker dit för att handla...

Jag lumpade i Lule, har haft svärfar i Pite och har dottern i Boden, och tja, det har kanske inte riktigt gått in hos den äldre befolkningen att det har gått ifrån att vara byar till att likna städer....
Dom kör fortfarande som om det är småbyar utan trafik dom är i.

Lulebor kör utan blinkers och principen "Störst går först"
Bodenbor kör efter högerregeln, precis överallt, oavsett om det är huvudled eller inte
Pitebor...tja, de har inget system överhuvudtaget... ;)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Även här har folk sina egna idéer om hur trafikregler ska tillämpas. Vanligast förekommande är väl att alla bara förutsätts veta att vissa gator brukar behandlas som huvudleder av lokalbefolkningen. Trots att så absolut inte är fallet.

Men det är ingen trend, för så har det alltid varit.

En trend som däremot hängt med i säkert något tiotal år nu är att vissa lagt sig till med ovanan att blinka vänster innan en cirkulationsplats trots att de kör "rakt fram" genom den.

Blinkersanvändande över lag är det väl lite si och så med.

Eller som någon gång när jag åkte med en äldre släkting. Släktingen i fråga svängde i en korsning utan att använda blinkers. Så jag frågade varför ingen blinkers hade använts. "Nämen jag visste ju att jag skulle svänga där" var svaret jag fick... :huvet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Även här har folk sina egna idéer om hur trafikregler ska tillämpas. Vanligast förekommande är väl att alla bara förutsätts veta att vissa gator brukar behandlas som huvudleder av lokalbefolkningen. Trots att så absolut inte är fallet.

Men det är ingen trend, för så har det alltid varit.

En trend som däremot hängt med i säkert något tiotal år nu är att vissa lagt sig till med ovanan att blinka vänster innan en cirkulationsplats trots att de kör "rakt fram" genom den.

Blinkersanvändande över lag är det väl lite si och så med.

Eller som någon gång när jag åkte med en äldre släkting. Släktingen i fråga svängde i en korsning utan att använda blinkers. Så jag frågade varför ingen blinkers hade använts. "Nämen jag visste ju att jag skulle svänga där" var svaret jag fick... :huvet

En annan variant är att "alla vet ju att jag bor/jobbar där".

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
En annan variant är att "alla vet ju att jag bor/jobbar där".

En bekant flyttade till ett litet samhälle i Västerbottens inland. Tog inte ens en månad innan hennes kille krockat med en gammal gubbe inne i byn.. Definitivt gubbens fel.

...förutom enligt befolkningen. För han är ju stelopererad i nacken och kan inte se sig för i trafiken så alla vet att man måste hålla sig undan när han kommer körande.
Och det är ju inte farligt eftersom han bara kör till butiken och macken.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En bekant flyttade till ett litet samhälle i Västerbottens inland. Tog inte ens en månad innan hennes kille krockat med en gammal gubbe inne i byn.. Definitivt gubbens fel.

...förutom enligt befolkningen. För han är ju stelopererad i nacken och kan inte se sig för i trafiken så alla vet att man måste hålla sig undan när han kommer körande.
Och det är ju inte farligt eftersom han bara kör till butiken och macken.

Så var det på slutet med en släkting, läkaren vägrade ta av honom körkortet, polisen likaså, trots att han var så förvirrad att han körde 4km på fel sida av vägen för att handla för att han hade glömt bort att dom nyss ändrat det där... (15 år tidigare)

Folk i byn hade ju vett att hålla sig undan när dom såg han komma, men det finns ju utsoknes bilister också...
Som tur var körde han sakta, och det fanns gott om traktorer som kunde dra upp honom ur diket.

Till slut saboterade en släkting bilen för honom och tipsade den lokala verkstaden om att dom skulle döma ut den (och talade om vad som var gjort och varför)
Den lokala verkstaden spelade med och sa att bilen var för dyr att laga, då gick gubben in i bilhallen och tittade på en ny bil... (det slutade med att det gjordes en deal med den lokala taxi att ge gubben "färdtjänst" som betalades av släkten varje månad, för läkaren ville inte skriva ut det intyget heller)

I en annan by tog faktiskt läkaren av en farbror körkortet, för att han var i princip blind, den farbrorn köpte då en moppebil som inte krävde körkort....
Guess what, han såg inte bättre när han körde den)

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Trenden att gorma om att staten behöver mer pengar, dagens 2000 miljarder om året räcker inte...
Samtidigt som man blundar för statens utgifter, tillhörande slöseri och oansvar.

"En normalinkomsttagare avtvingas idag mer än varannan intjänad krona, när alla olika skatter läggs ihop. Trots detta lyfts nu röster i den offentliga debatten om att höja skatterna ytterligare och införa nya, ja även återinföra sådana som tidigare tagits bort"

Den ständiga jakten på mer pengar att tvinga in från folket.
Maktkoncentrationen och att man sedan inte känner något ansvar utan gärna slösar bort pengarna på rosa enhörningar, konst för maskar eller placerar ut trafikfarliga rökmaskiner i rondeller...

Samtidigt har vi undermålig skola, bostadsbrist, låg framtidstro osv.
Medan gängkriminella äger stadsdelar och sportbilar, båtmotorer m.m. stjäls och körs ut ur landet dagligen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skatteuttag får aldrig bli ett självändamål. Uttaget av skatt innebär minskad frihet för enskilda och ökad makt till politiska representanter och tjänstemän på myndigheter. Om dessa inte lyckas förvalta skattepengarna på ett bättre sätt än vad de enskilda individerna själva klarar, finns ingen anledning att lämna bort pengarna.
Hur skulle det gå till ens teoretiskt? "Bättre sätt" än vadå?

Och vad innebär förvalta på bästa sätt, vem bestämmer vad som är bästa sätt? Om jag vill elda upp mina pengar så innebär det att det är så jag vill "förvalta" mina pengar just i det ögonblicket för annars hade jag inte gjort det. Det ger mig högre värde att elda upp dem än andra alternativ.

Hazel S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2023
Hoj
Crescent
Det går fort nu och vad något betyder kan ändra sig fort... ;)

Influerare är i reklam- och mediesammanhang ett samlingsnamn för opinionsbildare och andra personer som uttalar sig i sociala medier och andra kanaler för att påverka attityder och handlingar hos läsare och följare med samma intressen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Influerare
Plattformar för sociala medier har blivit en integrerad del av det moderna livet. Var och en av dessa plattformar erbjuder något annorlunda och ger användarna möjlighet att interagera och uttrycka sig på olika sätt. Sociala medier ger kreativa innehållsskapare möjlighet att visa upp sin talang. Och vissa köper följare för att öka sin närvaro på nätet. Du kan göra det här https://sollowers.com/kopa-tiktok-foljare/ till exempel, och det bästa är att de kommer att vara riktiga följare. Men det är mycket viktigt att göra det på ett klokt sätt. För att missbruka denna möjlighet kan leda till oönskade konsekvenser, och det kommer inte att ge dig hållbar tillväxt. I det långa loppet kommer det att vara mycket mer fördelaktigt för dig om du fokuserar på att skapa kvalitetsinnehåll och engagera dig med din verkliga publik.

Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Att applåder har ersatts av en massa skrik och tjoande kan jag tycka är mindre hedrande om man har gjort något bra med publik på plats.
Det finns en tjej som alltid sitter väldigt nära SR när dom rapporterar från fotbollsmatcher där Malmö spelar hemma, hon skriker så mycket att man inte orkar lyssna även om man vill. Idiot.

Last edited:

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Att applåder har ersatts av en massa skrik och tjoande kan jag tycka är mindre hedrande om man har gjort något bra med publik på plats.
Det finns en tjej som alltid sitter väldigt nära SR när dom rapporterar från fotbollsmatcher där Malmö spelar hemma, hon skriker så mycket att man inte orkar lyssna även om man vill. Idiot.
Det var lite samma som i nån av de senaste hemmamatcherna för Växjö i hockeyslutspelet nu. En av Cmores mikrofoner satt nära nån gubbe som sjöng med för full hals (och det ska man såklart göra tycker jag) och det blir ganska jobbigt när en och samma röst hörs så tydligt. Man får ju hoppas att Cmore hörde detta och flyttade micken till efterföljande match (helst borde de ha insett det snabbt och flyttat micken under match). :)

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Alltså är det där en grej som man enbart ser svenskar göra, blinka vänster i rondell. Vad fyller det liksom för funktion? annat än att missa blinka höger när man ska svänga ut? :hihi
Den enda gång som man behöver blinka vänster är när man byter fil i en flerfilig rondell, annars är det ju enbart slöseri på blinkersolja.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alltså är det där en grej som man enbart ser svenskar göra, blinka vänster i rondell. Vad fyller det liksom för funktion? annat än att missa blinka höger när man ska svänga ut? :hihi
Den enda gång som man behöver blinka vänster är när man byter fil i en flerfilig rondell, annars är det ju enbart slöseri på blinkersolja.
Det verkar också vara enda gången blinkers fungerar på BMW.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag blinkar vänster ibland. Om bilar som kommer från höger bara ska svänga höger direkt så kan de åka ut i sin fil medan jag ligger innerst i min vänstersväng.
Om jag inte blinkar så kan de tro att jag ska rakt fram. Alltså kör de inte ut eftersom vi då smäller och då blir de vållande. Man blinkar för att underlätta för andra.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är trevligt för andra som står i rondellen att veta att man ska svänga åt vänster.
Men det är väl lite överkurs, med tanke på att de flesta inte blinkar alls i rondeller.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Liksom......
Lyssna på ett radio eller tv-program, gärna intervjuer, debatter m.fl. - finns ingen särskild att peka ut, men lyssna på Titti Schultz, kunde korta programmet en bra stund om "liksom" undveks.
Liksom används ibland tre gånger per mening och bara som utfyllnad
"... vi var liksom ute..." - vadå "liksom" - antingen är man ute eller inne eller på väg åt endera hållet
".... du är ju liksom svensk mästare...."
Är det ett uttryck som används för att ingen längre vågar vara säker på sin sak - allt skall lindas in i ett töcken av osäkerhet eller mesighet?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS