Vill du verkligen rota i den maskburken?
Jag känner mig både hedrad och rörd över att bli ihågkommen i detta sammanhang
Men ja, drygt två år senare är det bara att konstatera att Karlshamnsborna fortfarande inte vet hur man ska köra i sin egen jävla rondell
Skit i det här med hur man ska blinka, det är det ju inte många som kan över huvud taget. Men i Karlshamn kan folk inte ens placera sig i rätt fil. Det är tydligt skyltat innan rondellen att de som vill ta tredje utfarten (när man kommer ifrån centrum) och köra mot Asarum ska placera sig i vänsterfilen och hålla den genom rondellen, men likförbannat har man alltid något jävla hjon liggandes till höger om sig genom hela rondellen när man själv kör genom den på korrekt sätt.
Angående användandet av körriktningsvisare så har jag fått lära mig att om man vill ta den första avfarten i rondellen så placerar man sig i högerfilen och blinkar höger redan innan man kör in i rondellen, och ska man ta den andra avfarten så signalerar man inledningsvis ingenting utan påbörjar högersignalering och eventuellt filbyte när man passerat den första avfarten i syfte att tydligt visa att man avser utrymma rondellen via den andra avfarten. Man kan, beroende på vad som är tillåtet i den berörda rondellen, placera sig i både höger- och vänsterfilen om man vill bruka avfart nummer två, men generellt sätt brukar det vara lämpligast att placera sig i högerfilen redan från början.
Ska man däremot ta avfart nummer tre eller en senare avfart så placerar man sig redan från början i vänsterfilen och blinkar vänster för att påbörja högersignalering och utfart efter att man passerat avfarten innan den man avser nyttja. Man placerar sig ALDRIG i högerfilen initialt om man avser nyttja avfart nummer tre eller senare (om man inte är dum i huvudet, jag tittar på er karlshamnsbor) eftersom man då riskerar att få vänsterfilstrafikanterna som avser nyttja avfart nummer två i sidan när man plötsligt passerar båda de avfarter man borde ha tagit med tanke på sin initiala placering.
Vad jag förstått så är denna typ av signalering inte längre ett krav (filplaceringen däremot är det), men det är å andra sidan inte förbjudet att signalera på detta vis och jag tycker oavsett att det är det mest hjälpsamma och förebyggande sättet att signalera på. Jag kan inte tänka mig några nackdelar med denna typ av signalering, man visar tydligt vad ens avsikt är vilket underlättar för mottrafikanter, hjälper trafikflödet och förebygger olyckor.
För den som tror att jag överdriver problematiken kring Karlshamnsrondellen:
View attachment 483518
Ganska tydligt skyltat. Högerfilen gäller för de som vill nyttja avfart ett och två, vänsterfilen gäller för avfart tre. Glasklart, om man inte är efterbliven. Observera den orangea lastbilen långt fram i högerfilen:
View attachment 483519View attachment 483520View attachment 483521
... Känns som att allt som behöver sägas om lastbilschauffören redan är sagt.
Om vi vänder blicken bakåt istället så ser vi en ny dag, nya fordon och samma problem. Observera lastbilen i vitt som kör in i rondellen via samma påfart/fil som i exemplet ovan (de påföljande avfarterna är numrerade för extra tydlighet när vi nu byter synvinkel):
View attachment 483522View attachment 483523View attachment 483524
Google maps bjuder oss alltså på två separata tillfällen, och folk gör fel vid båda.
Denna sista bildserie visar också tydligt varför det är ett så stort problem att nyttja fel fil vid rondellkörning. Om den svarta skodan, som använder rätt fil, hade hållit lite jämnare steg med lastbilen så riskerar vi en situation där föraren av Skodan tror att det är fritt fram att påbörja sin utfart ur rondellen eftersom lastbilen "SKA" ha försvunnit vid antingen avfart ett eller två på grund av dennes initiala placering. Men när lastbilen nu kör som den gör så kan dessa två fordon hamna sida vid sida vid avfart tre, och om föraren av Skodan förutsätter att lastbilschauffören inte är helt dum i huvudet utan vet hur man kör genom en rondell på korrekt sätt och därför inte ska finnas på högersidan när utpassage ur rondellen påbörjas så kanske Skodaföraren inte ser sig för ordentligt och då finns risken att den kör in i sidan på lastbilen som ju inte ska finnas där. Och det blir Skodans förare som är vållande till olyckan, eftersom man alltid har skyldighet att tillse att filbyte kan utföras säkert. Trots att det är lastbilschauffören som gjort fel från början.