Irriterande trender

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Liksom......
Lyssna på ett radio eller tv-program, gärna intervjuer, debatter m.fl. - finns ingen särskild att peka ut, men lyssna på Titti Schultz, kunde korta programmet en bra stund om "liksom" undveks.
Liksom används ibland tre gånger per mening och bara som utfyllnad
"... vi var liksom ute..." - vadå "liksom" - antingen är man ute eller inne eller på väg åt endera hållet
".... du är ju liksom svensk mästare...."
Är det ett uttryck som används för att ingen längre vågar vara säker på sin sak - allt skall lindas in i ett töcken av osäkerhet eller mesighet?
Det är ett utfyllnadsord, sånt där som används för att hjärnan ska hinna ifatt munnen, eller osäkerhet som du säger.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Alltså är det där en grej som man enbart ser svenskar göra, blinka vänster i rondell. Vad fyller det liksom för funktion? annat än att missa blinka höger när man ska svänga ut? :hihi
Den enda gång som man behöver blinka vänster är när man byter fil i en flerfilig rondell, annars är det ju enbart slöseri på blinkersolja.
I en småstad med bara enfiliga rondeller med ibland mer än 4 anslutande vägar fyller "vänsterblinkning" en stor funktion som tyvärr få har insett.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Alltså är det där en grej som man enbart ser svenskar göra, blinka vänster i rondell. Vad fyller det liksom för funktion? annat än att missa blinka höger när man ska svänga ut? :hihi
Den enda gång som man behöver blinka vänster är när man byter fil i en flerfilig rondell, annars är det ju enbart slöseri på blinkersolja.
Har frågat vid några tillfällen när jag åkt med som passagerare i bil; ”Varför blinkar du vänster när du kör in i rondellen, du får ju inte köra medurs?” ”Det har de lärt ut i körskolan att man ska göra”
Jösses. Men blinka höger när man kör ut är inte lika viktigt; ”Jag skulle ju till vänster och har redan blinkat för det…”
Inte undra på att det ser ut som skit i trafiken - och bråttom som fan har alla.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är ett utfyllnadsord, sånt där som används för att hjärnan ska hinna ifatt munnen, eller osäkerhet som du säger.
Jag vet, men det är så frekvent idag att man hör mer av det än meningens innehåll - lyssna själv o räkna antalet under ett program. Och.... som visades i mina exempel (lyssnat från radion igår) så blir det mycket ofta löjeväckande.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag vet, men det är så frekvent idag att man hör mer av det än meningens innehåll - lyssna själv o räkna antalet under ett program. Och.... som visades i mina exempel (lyssnat från radion igår) så blir det mycket ofta löjeväckande.
En bieffekt av att allas åsikter anses jämnbördiga, idioterna är överallt och behöver mycket tid på sig för att hjärnan ska hinna ikapp munnen.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Det är trevligt för andra som står i rondellen att veta att man ska svänga åt vänster.
Men det är väl lite överkurs, med tanke på att de flesta inte blinkar alls i rondeller.
Det är även helt onödigt eftersom de flesta som är på väg in i cirkulationsplatsen verkar tolka alla blinkningar som "den där bilen ska svänga av åt höger, jag kan köra!". Jag har sett folk titta mig rätt i ögonen och svänga ut rakt framför mig när jag blinkat vänster för att underlätta deras val då jag ska fortsätta runt rondellens krökning - faktum är att jag undrar om det inte händer oftare när jag blinkar vänster än när jag bara skiter i det och enbart blinkar ut, till höger.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är även helt onödigt eftersom de flesta som är på väg in i cirkulationsplatsen verkar tolka alla blinkningar som "den där bilen ska svänga av åt höger, jag kan köra!". Jag har sett folk titta mig rätt i ögonen och svänga ut rakt framför mig när jag blinkat vänster för att underlätta deras val då jag ska fortsätta runt rondellens krökning - faktum är att jag undrar om det inte händer oftare när jag blinkar vänster än när jag bara skiter i det och enbart blinkar ut, till höger.
Hur folk kör i rondeller varierar med var man är i landet, på en del ställen är det snarare så att alla som ska in i rondellen inte vågar köra förrän det är helt tomt istället.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Mer trafik, hur vågar man vara en "bakluckeåkare" ? Trafikverket hade en krocktest där man åkte i 7 km/tim när det tog tvärstopp.
Hur många hade vågat åka i den stolen om man ökat till 80-90 km/tim inne hos Volvo där dem slungar bilar mot varandra ?
Att ha en "bakluckeåkare" upplever jag som mycket obehagligt och irriterande, är det platsbrist på vägen eller ?

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Har vi haft uttrycket: "Ja men precis" ?
Nej men...

Jag vet inte om det varit uppe men motorcyklar som har chassi som slutar innan bakhjulet för att sedan stoppa på ett kvastskaft för att ha lite stänkskärm och regplåt plus en annan jävla pinne med en liten stänkskräm modell "långtbakhugger"

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jag blinkar vänster ibland. Om bilar som kommer från höger bara ska svänga höger direkt så kan de åka ut i sin fil medan jag ligger innerst i min vänstersväng.
Om jag inte blinkar så kan de tro att jag ska rakt fram. Alltså kör de inte ut eftersom vi då smäller och då blir de vållande. Man blinkar för att underlätta för andra.
Gäller ditt påstående en enfilig rondell? Förstår inte isåfall hur vänsterblinkande kan ge "mera" utrymme i rondellen?
I en småstad med bara enfiliga rondeller med ibland mer än 4 anslutande vägar fyller "vänsterblinkning" en stor funktion som tyvärr få har insett.
Kan du förklara för en ickevänsteblinkare hur det hjälper till?

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Så länge vänsterblinkaren blinkar vänster (inne i cirkulationsplatsen) kan åskådare (utanför som väntar på att komma in) snabbt se att det inte är läge att åka in eftersom vänsterblinkaren avser att fortsätta runt. Som många andra beteenden i trafiken förutsätter den dock att alla gör likadant, så det blir lite överflödigt eftersom det finns
1) förutsägbara vänster- och högerblinkare (dvs de som vill försöka hjälpa till kanske lite för mycket)
2) enbart högerblinkare (dvs de som snart är på väg att ge upp blinkandet)
3) de som blinkar som om det vore en fyrvägskorsning (dvs de som förutsätter att man såg var de åkte in så man tixempel kan räkna ut att blinkar de inte så avser de att ta andra utfarten sett från deras egocentriska synvinkel)
4) BMW&Merca (de som aldrig behöver blinka eftersom de vet var de själva är på väg hela tiden och det räcker)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Har vi nån bild på det? Det låter lite farligt.
Chassi som slutar innan bakhjulet slutar.

Gäller ditt påstående en enfilig rondell? Förstår inte isåfall hur vänsterblinkande kan ge "mera" utrymme i rondellen?

En tvåfilig rondell.
Är det en enfilig rondell så blinkar jag ut. Det är lag på det och det händer att polisen bötfäller. Blinkersknappen sitter precis vid tummen.
Bilister och andra som åker ut framför mig när jag kommer i rondellen blir tutade på. Ofta åker jag upp jämsides också även om vi inte skulle åt samma håll. Om inte annat för att se att budskapet gått fram.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En trend som däremot hängt med i säkert något tiotal år nu är att vissa lagt sig till med ovanan att blinka vänster innan en cirkulationsplats trots att de kör "rakt fram" genom den.
Jag praktiserar faktiskt denna (i vanliga fall) idioti nästan dagligen på väg till jobbet: Jag behöver korsa en led där det i regel är kö/mycket långsam trafik genom rondellen, dvs från mitt vänster åt mitt höger.
Jag måste ju stanna och lämna företräde till kön och om jag inte blinkar tar det tid innan någon vill släppa in mig eftersom jag förutsätts vilja tränga mig in i ledet. Om jag däremot blinkar vänster så lämnas snabbt en plats åt mig att smidigt passera genom kön.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC