Irriterande trender

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
I en småstad med bara enfiliga rondeller med ibland mer än 4 anslutande vägar fyller "vänsterblinkning" en stor funktion som tyvärr få har insett.
Hur vet man då vilken av vägarna vederbörande har tänkt svänga av på? I många fall ligger ju platsen man ska till på vänster sida om motorvägen, fast avfarten är till höger och sen går över/under motorvägen. Ska man då blinka vänster när man svänger av?
Där må det vara användbar, i före detta fyrvägskorsningar som ”byggts om” till cirkulationsplats med en liten prick i mitten.
Ja, själv kör jag vänstertrafik på vägar byggda före högeromläggningen, allt annat vore ju idioti. Detsamma gäller i korsningar som inte hade trafiksignaler från början, där struntar jag i dom och kör efter ursprungsskyltningen. Det är många som tutar uppskattande :tummenupp

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur vet man då vilken av vägarna vederbörande har tänkt svänga av på? I många fall ligger ju platsen man ska till på vänster sida om motorvägen, fast avfarten är till höger och sen går över/under motorvägen. Ska man då blinka vänster när man svänger av?

Ja, själv kör jag vänstertrafik på vägar byggda före högeromläggningen, allt annat vore ju idioti. Detsamma gäller i korsningar som inte hade trafiksignaler från början, där struntar jag i dom och kör efter ursprungsskyltningen. Det är många som tutar uppskattande :tummenupp
Det är vad jag kallar karaktär, en Sven Duva!

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?

Jo ser du att det visar man lätt med att blinka höger när man tänkt ta sig ut ur cirkulationsplatsen(kör inte för många varv, då kan du bli yr), för det var väl sådana vi diskuterade? Inte motorvägsavfarter.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ser jag nån som blinkar vänster i en cirkulationsplats tar jag det som indikation på att människan inte vet vad hen håller på med. För mig betyder det "iakttag extra försiktighet".
Kan också vara någon som med pedagogisk övertydlighet vill underlätta för omkringvarande flumpellar, av självbevarelsedrift.
Bara för att de tog bort plikten att visa var man skulle, betyder det inte att det var en dålig idé.
Du tillhör väl också det nu ålderstigna garde som fick lära sig att göra så?
Extra roligt att vänsterblinka i Norge då det får baggarna att tappa huvudet fullständligen, med den tråkiga bieffekten att det spär på svenskföraktet.
Hur kan någon ha ont av övertydlighet? Finns det öht något som är lättare att bortse ifrån om man nu inte gillar det.
Hur dålig gemene man är på att blinka ut ur karusellen är en heeeelt annan tia!

Som motorcyklist blinkar jag vänster vid trekvartsvarv. Kanske lindrar det risken att bli torpederad, kanske inte. Slipper gärna veta.

Last edited:

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ser jag nån som blinkar vänster i en cirkulationsplats tar jag det som indikation på att människan inte vet vad hen håller på med. För mig betyder det "iakttag extra försiktighet".
Ser jag någon som inte gör det tänker jag ungefär samma! Ignorant jävel som inte orkar visa medtrafikanterna sina avsikter.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ju tydligare man är med signaler ju färre farliga situationer uppstår.

Min gen fick lära sig att:
- Blinka vänster om du ska vänster.
- Blinka höger om du ska höger.
- Låt bli att blinka om du ska rakt fram.
Vilket för mig iaf är tämligen logiskt. :va

Nu lärs det ut att man inte ska blinka alls in i rondellen utan först när man ska ut.
Vilket betyder att man skall släppa vänster hand från ratten mitt i rondellen och sedan försöka leta rätt på blinkerspaken och föra den uppåt samtidigt som höger hand ensamt skall "knuffa" ratten vänster.
Vem fan kom på den brillianta idén? :3freak
Inte sällan man ser bilar vingla till när den manövern skall utföras.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Vad jag sett i filmer som dykt upp från diverse körskolor osv så rekommenderar de att man blinkar vänster på väg in i en rondell du ska "åt vänster" i, för att underlätta framförallt för tung trafik så de kan planera sin körning bättre, men de är även tydliga med att det inte är ett måste, men det är bra att göra.

Att däremot blinka höger ut ur rondellen är ett måste.

Jag kan inte se hur det skulle göra saker otydligare och värre att blinka vänster än att inte göra det. Så jag kommer fortsätta att göra det. Men det gäller då f-n att se till att man slår om till högerblink så snart du passerat den sista avfarten innan du ska ut ur rondellen. Tydlighet!

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det här med cirkulationsplatser är ju något som kommer upp med jämna mellanrum. När de tog beslutet att jämställa en cirkulationsplats med en oändlig väg i samband med en olycka så var ju olyckan (om jag kommer ihåg rätt) i cirkulationsplatsen den ovanför E4 vid Upplands Väsby. Den är enorm och i en sån funkar de nya reglerna. Men i den nedan känns det bara fånigt att blinka höger när man ska rakt fram, och naturligt att blinka vänster om man ska ditåt, lite samma regler som i en korsning.

Det är ju det som är imho problemet. Cirkulationsplatser upp till en diameter på 25 meter borde ha samma regler som en korsning och större enligt de "nya" reglerna. Tilläggsskylt under vanliga skylten?

1682578951043.png

Och sen har vi den spännande varianten där vi på Glömstavägen har en rondell men inte är en cirkulationsplats.

1682579175268.png

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ju tydligare man är med signaler ju färre farliga situationer uppstår.

Nu lärs det ut att man inte ska blinka alls in i rondellen utan först när man ska ut.
Vilket betyder att man skall släppa vänster hand från ratten mitt i rondellen och sedan försöka leta rätt på blinkerspaken och föra den uppåt samtidigt som höger hand ensamt skall "knuffa" ratten vänster.
Vem fan kom på den brillianta idén? :3freak
Inte sällan man ser bilar vingla till när den manövern skall utföras.
Hur menar du? Fortsätter du blinka vänster ut ur rondellen? Du byter väl när du passerat "rakt fram", i den händelse det är 4 till-/av-farter, annars sista innan den du ska ut i?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur menar du? Fortsätter du blinka vänster ut ur rondellen? Du byter väl när du passerat "rakt fram", i den händelse det är 4 till-/av-farter, annars sista innan den du ska ut i?
När man vrider om ratten höger för att lämna rondellen så slutar man blinka automatiskt.
Nuförtiden så blinkar jag höger då jag lämnar rondellen eftersom det är vad som lärs ut idag.
Och som sagt, ju tydligare man är med signaler ju färre farliga situationer.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...i den nedan känns det bara fånigt att blinka höger när man ska rakt fram, och naturligt att blinka vänster om man ska ditåt, lite samma regler som i en korsning.

View attachment 483493
Jag blinkar inte höger i denna trafiklösning eftersom den inte är skyltad cirkulationsplats utan bara väjningsplikt från detta håll. Den är dock skyltad cirkulationsplats från övriga infarter vilket jag antar egentligen innebär att skyltningen är felaktig.

Nu spelar det väl(?) ingen större roll i detta fall men om det hade funnits en cykelöverfart i anslutning till en av utfarterna så hade väjningsplikten mellan bil/cykel sett olika ut beroende på vilket håll bilen hade kommit ifrån.

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jaha. Tackar. OK, men är det inte så alla motorcyklar är byggda? Kanske inte dom äldre där ramen sträcker sig hela vägen längs sätet och bakskärmen?
Ja, det är klart vanligt med tyskrövar. Det betyder inte att jag tycker att det är bra :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade det inte varit för att folk är nå jävulsk dumma hade vi inte behövt mer än en trafikregel. Men "var inte en idiot" räcker inte, så det behövs en massa småregler. Som folk knappt följer ändå.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Hur vet mottrafikanten på andra sidan cirkulationsplatsen (alltså den som iom det skulle kunna svänga ut framför dig utan att kollision uppstår) att du ska "rakt fram" om de missade att hålla ögonen på dig i ögonblicket du körde in på motsatt sida?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
När jag övningskörde med sonen skolade jag in honom på att blinka väster om han skulle vänster i rondell, och sen alltid blinka höger när han ska ur densamma. Den gamla stofila körskolan plockade ur honom vänsterblinket snabbt och brutalt. Och på uppkörningen fick han feedbacken av uppkörningsmannen att han borde visa tydlighet genom att blinka vänster i rondell när så var avsikten. Där har ni facit.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka