Isdäck till sporthoj?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
tobbeviking skrev:
2590684 Jag och MangeH har inte ens i närheten av liknande nicknames.
Det jag skrev var bara tänkbara situationer som kan ge gratisprylar av sin arbetsgivare. Precis som dom flesta kontorsanställda kan dra kopior, faxa, ringa och surfa privat på arbetsgivarens bekostnad så kan golvanställda få förmåner av sina arbetsgivare.
Släpp detta nu, fokusera på att tipsa om dina erfarenheter med isdäck ist.

Back on topic.
//Tobbe

Låter bli att komentera kontorspersonalen...
Inte så mycket att bidra med här. Har bara testkört skruvdubbade däck aldrig haft energin att snickra egna. Men det är väl beskrivet ovan. Vet att isracingåkarna använder brandslang på insidan för att skydda slangen... Kanske för att Posa är brandman och nyttjar sina förmåner att tömma sopkonteinern först. Vad vet jag?
En sak funderar jag över och det är varför så breda isdäck på sporthojarna? Tror att det kan vara en fördel med smalare på isen. I den mån som fälgarna tillåter förståss. Nästa problem är väl att hitta rätt antal dubb?
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
NÅGON SOM HAR TESTAT BIL-DUBB ? och dess fäste på is... ska köra mycket asfalt+lite is
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
lasse kongo skrev:
2590842 NÅGON SOM HAR TESTAT BIL-DUBB ? och dess fäste på is... ska köra mycket asfalt+lite is
Finns dubb till entreprenadmaskiner (och traktorer) som man skruvar in i däcket utifrån. Går nog inte att göra i att sporthojsdäck då det är för tunnt, men går nog kanske i ett roadracing-regndäck...vad vet jag :va
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Mikey skrev:
2590869 Finns dubb till entreprenadmaskiner (och traktorer) som man skruvar in i däcket utifrån. Går nog inte att göra i att sporthojsdäck då det är för tunnt, men går nog kanske i ett roadracing-regndäck...vad vet jag :va


nja tänkte till min fiddy.. där finns bra "mönster" jepp skruva utifrån! man skulle visst ha något superdäck-lim för 300kr tuben
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Ligger spiken i linje blir det en sågklinga och det vill man ju inte ha.

Bästa att använda är väl riktiga isracingspik men dom är inte så snälla mot plånboken, vanliga härdade bult kan nog funka ganska bra.
 

Bifogat

  • liggande spik.JPG
    liggande spik.JPG
    31.9 KB · Visningar: 168
  • däck 1.JPG
    däck 1.JPG
    69.9 KB · Visningar: 226
  • däck 2.JPG
    däck 2.JPG
    84.6 KB · Visningar: 264

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
zzpike skrev:
2591625 Ligger spiken i linje blir det en sågklinga och det vill man ju inte ha.

Bästa att använda är väl riktiga isracingspik men dom är inte så snälla mot plånboken, vanliga härdade bult kan nog funka ganska bra.

Coooool! Var köper man de sär skruvarna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
zzpike skrev:
2591625 Ligger spiken i linje blir det en sågklinga och det vill man ju inte ha.

Bästa att använda är väl riktiga isracingspik men dom är inte så snälla mot plånboken, vanliga härdade bult kan nog funka ganska bra.

:tummenupp Vad är det för längd och diameter? Hur många dubb sätter ni i ett däck?

lasse kongo skrev:
2590842 NÅGON SOM HAR TESTAT BIL-DUBB ? och dess fäste på is... ska köra mycket asfalt+lite is

Ska du köra asfalt så har du inte så många andra alternativ. Lim är nog att rekomendera även med bildubb åtminstone bak. Greppet? Tja du kommer ju knappast göra powerwheeliesar eller stoppisar. Det ska finnas färdiga dubbdäck till scooter.
 
Last edited:

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
2 euro st. Svåra att få tag på just nu. Vet inte vad det är för material men dom är ruskigt hållbara.
Är ytbehandlade på nåt vis men vet ingen vet vad dom är gjorda eller vad det är för ytbehandling på dom.

48mm långa
8mm diameter
168 st i ett bakdäck.

Ev kommer det finnas en svensk spik snart som förhoppningsvis ligger på halva priset..

Hjälpte en kille för några år sedan med däck och han påstod att att fästet var bättre än på asfalt.
/zz
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
zzpike skrev:
2592170 2 euro st. Svåra att få tag på just nu. Vet inte vad det är för material men dom är ruskigt hållbara.
Är ytbehandlade på nåt vis men vet ingen vet vad dom är gjorda eller vad det är för ytbehandling på dom.

48mm långa
8mm diameter
168 st i ett bakdäck.

Ev kommer det finnas en svensk spik snart som förhoppningsvis ligger på halva priset..

Hjälpte en kille för några år sedan med däck och han påstod att att fästet var bättre än på asfalt.
/zz


jävla över 3lax ju
 

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
bildubb...

lasse kongo skrev:
2590842 NÅGON SOM HAR TESTAT BIL-DUBB ? och dess fäste på is... ska köra mycket asfalt+lite is
Åker andra vintern på samma bildubbade däck...på gata . har använt vanlig bildubb som sitter i xr 650 orginal däck (IRC) som har tacksamt mönster för att dubba...Körde ca 100 mil på isbelagd asfalt och har inte "sparat" på hjulspinnet för att spara däcket...o ändå har inte en enda dubb släppt..:tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jörgen Karlsson skrev:
2589958 Sen är det ju isdragracing på Sjörakan vid Ullna i vinter igen!
Jag hade kört om det inte vore för motorbytet i vinter.

Det verkar kul. Det var blandat sporthojar, Harlisar och crollar förra vintern.
Kolla in bilderna i länken!
http://www.ullnahillclimb.se/sjorakan.html

/J

Helvete Jörgen... det här ser ju skitkul ut! Har ju ett par fälgar extra till gammelsukkan... med däck... hmmmmmmmm.....

Fan... hur man än gör så kommer man på fler sätt att slänga ut pengar på hojåkande... skaffar jag spikdäck behöver jag vinterkläder också... ännu mer pengar.

Jävla Jörgen. Fy. :huvet
 

tede-77

Ny medlem
Gick med
10 May 2006
Ort
luleå
Hoj
KTM sx500 -08,KTM 300 exc -09,ktm sx 250 -09 ,KTM exc 525 motard, Honda cr 500, Yamaha yzf 426,2 st KTM sx junior,Honda qr 50 ,goes 90 ,ktm sx 50 lc,14e,honda monky,Yamaha pw 80,Honda mt 50,suzuki k50,polaris dragon 120,polaris widetrac 650 trippel
Slappa skrev:
2595453 Hur fäster man dubben i däcket, specialverktyg eller lämnade du in däcken på firma som gjorde jobbet?
Lånade en 3mm gummiborr o en manuell dubbpistol från en lokal däckfirma för en ynka bullpåse:pannkyss sedan borrade jag nästan ner till corden i varje gummidubb ,smorde dubben o sköt ner den i hålet....:tummenupp
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
jag borrade ett hål i sidan för en bilslang tog silvertejp på insidan så inte skruvskallarna gjorde punktering
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
gismo skrev:
2597062 jag borrade ett hål i sidan för en bilslang tog silvertejp på insidan så inte skruvskallarna gjorde punktering
Har du provkört det där?
Utsticket i kombo med grovleken på skruven ser ut att vara i häftigaste laget?
//Tobbe
 

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
det höll 2reper sen var det skrot.men billit va de .skall ta kortare typ 16mm utstick i stället o prova me de.eller om jag hittar ett gammalt cross däck att dubba.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top