Isdäck till sporthoj?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
gismo skrev:
2597908 det höll 2reper sen var det skrot.men billit va de .skall ta kortare typ 16mm utstick i stället o prova me de.eller om jag hittar ett gammalt cross däck att dubba.

Vissa lär sig sig av andras misstag. Andra måste göra alla misstagen själv...
 

Hans-Eric S

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki ZX10 RR -06
is däck till sporthoj

Tjenare Peter!
Jag skulle villja veta priset på en uppsättning grymma isdäck.
Skulle vara som en dröm att kunna träna även på vintern.

Mvh Hasse




Kan fixa grymma isdäck i 120/190 dimension...slipade o härdade m6:eek:r ca 20 mm utstick = stoppies,knäskrap o bakhjulsåka inga problem.
/ Peter i Luleå 070-6336980[/QUOTE]
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu är det på gång! Får hoppas att det funkar...
 

Bifogat

  • 2.jpg
    2.jpg
    111.9 KB · Visningar: 251
  • 1.jpg
    1.jpg
    139.1 KB · Visningar: 261

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vad man ser att många gör är att dom sätter dubben i rader i rotationsriktningen. Det gör ju att man inte får riktigt lika bra effekt som om man förskjuter dubben mot varandra så man får fler linjer i rotationsriktningen.
Nu lär det ju bita rätt bra ändå med utsticket och mängden dubb.
Men som sagt, ngt att tänka på till nästa gång :)
//Tobbe
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
AleX skrev:
2476123 Jag tror att det bästa är om man skaffar sig regndäck eftersom dessa är mjukare och på vintern är det kallt.... dessutom har de mönster

utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
WebGringo skrev:
2620625 utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.
Visst har mönstret en viss inverkan, frågan är bara om den inverkan på denna typen av däck är ngt att fundera över.
Har man grovt mönster så har man ju plats för mer löst matrial i däcket innan dubben lyfts från isen. Men som sagt, med 20mm utstick så har jag svårt att se att det skulle bli ngn skillnad som spelar roll om man ska leka lite på isen.
//Tobbe
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Så här ser framdäcket ut än så länge. Raderna är förskjutna mot varann:
 

Bifogat

  • Isdäck 004.jpg
    Isdäck 004.jpg
    116.5 KB · Visningar: 383
  • Isdäck 014.jpg
    Isdäck 014.jpg
    114.3 KB · Visningar: 238
  • Isdäck 019.jpg
    Isdäck 019.jpg
    127.5 KB · Visningar: 226

gismo

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Ort
Mölndal
Hoj
yamaha vmax 1985
undrar om det är stor skilnad på o slipade skruv eller spetsiga? hur många fick du i bakdäcket? (en som måste betala för skruv o bullt o bricka)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
gismo skrev:
2621113 undrar om det är stor skilnad på o slipade skruv eller spetsiga? hur många fick du i bakdäcket? (en som måste betala för skruv o bullt o bricka)

Vad jag hört så ska det vara bättre med slipade. Det går ju inte att köpa de så spetsiga eller? Jag har satt 300 st i varje däck.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
WebGringo skrev:
2620625 utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.

Ja kan gå i god för det men ejj tyvär utveckla för mkt.
Men jag har iaf erfarenhet från hemmagjort offroad-däck (Kan fota det imorn).
Det var riktigt bra fäste Tills det började slira, då vart det helt plötsligt Mkt sämre.

Det blev som någon sa Sågmönster i isen och isen imällan sågmönstret vart helt oberörd.
Ungefär såhär såg det ut i isen. |..|..|

| = där skruvarn grävt.
. = Oberörds is (Alltså massa fäste som inte utnyttjas!)
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
WebGringo skrev:
2620625 utveckla gärna.

ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.

Min tankegång kring det hela är att
eftersom ett regndäck kräver "kylning" för att inte smälta bort så istället för att vara skithårt när de e kallt så är det istället medelhårt-hårt.
Ett vanligt däck borde väl däremot vara skithårt när de e kallt.. och då kan inte däcket röra sig lika lätt.

Så enligt min mening så blir däcket mer rörligt om man kör med regndäck med dubb.

Sen angående mönstret...
om du tänker dig en pulka som är helt slät på under sidan.
sätter du i en spik så att den sticker ut 20mm... så lär inte det förändra så värst mycket om den inte går ner i något hårt.
Men om man däremot har en "klack" som regndäck har så får man mer "motstånd" i snön
dvs den "skottar"
Och när man ska ut o köra på isen o det ligger lite snö så anser jag att den e bättre att ha regndäck med dubb än slicks med dubb, för att om dubben inte får tag på isen (för mycket snö tex) så har du noll fästa med slicks... medans man man regndäck kanske har 10% fäste för att däcket är "rörligare" samt har "klackarna" som plogar i snön..
 

Anderson

Det är farligt o leva, man kan dö
Gick med
7 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
CBR 900 Streetfighter
gismo skrev:
2621113 undrar om det är stor skilnad på o slipade skruv eller spetsiga? hur många fick du i bakdäcket? (en som måste betala för skruv o bullt o bricka)
Det är en väldig skillnad på oslipade och slipade. Körde med oslipat och då spann den så fort jag släppte upp kopplingen, nu kör jag slipat och har inga problem att koppla upp den oavsett hastighet.
 

Bäbbe1

ha kul medans det går..
Gick med
14 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750 och KTM 660
Vad kostar det med 600 bult, brickor och nylockmuttrar? Ska ju byta däcken på min ena mc så då kan man kanske lika gärna göra lite terapi arbeta av det också med ett slutligt nöje hehe..
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Bäbbe skrev:
2640556 Vad kostar det med 600 bult, brickor och nylockmuttrar? Ska ju byta däcken på min ena mc så då kan man kanske lika gärna göra lite terapi arbeta av det också med ett slutligt nöje hehe..


Jag vet inte! Kom över mina gratis.
 

Bäbbe1

ha kul medans det går..
Gick med
14 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 750 och KTM 660
MangeH skrev:
2641137 Jag vet inte! Kom över mina gratis.

hehe jasså.. ja vissa har det bra.
Jag får ta och kolla upp det imon då.
Hade ju vart it grymt kul att köra i vinter.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Xyron skrev:
2643152 Har du hunnit prova det däcken, vart det bra fäste? :)

Nej, det är lite dåligt med is här nere. Dröjer nog till februari innan det går att köra tyvärr.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top