WebGringo skrev:
2620625 utveckla gärna.
ur min synvinkel så har inte mönstert på själva däcket allt för stor inverkan på det totala greppet då det sitter 20mm isdubb. det är väl dubben som greppar , inte mönstert i däcket innanför.
Min tankegång kring det hela är att
eftersom ett regndäck kräver "kylning" för att inte smälta bort så istället för att vara skithårt när de e kallt så är det istället medelhårt-hårt.
Ett vanligt däck borde väl däremot vara skithårt när de e kallt.. och då kan inte däcket röra sig lika lätt.
Så enligt min mening så blir däcket mer rörligt om man kör med regndäck med dubb.
Sen angående mönstret...
om du tänker dig en pulka som är helt slät på under sidan.
sätter du i en spik så att den sticker ut 20mm... så lär inte det förändra så värst mycket om den inte går ner i något hårt.
Men om man däremot har en "klack" som regndäck har så får man mer "motstånd" i snön
dvs den "skottar"
Och när man ska ut o köra på isen o det ligger lite snö så anser jag att den e bättre att ha regndäck med dubb än slicks med dubb, för att om dubben inte får tag på isen (för mycket snö tex) så har du noll fästa med slicks... medans man man regndäck kanske har 10% fäste för att däcket är "rörligare" samt har "klackarna" som plogar i snön..