Efter en intensiv arbetsvecka där jag och 7 andra mc-burna kollegor ansvarat för förberedelser och genomförande av eskorten för Chiles president som var här i Göteborg i torsdags tillsammans med vårt eget kungapar, har det nu äntligen blivit dags för en racerapport från förra helgens SM-premiär på Anderstorp.
Jag anlöpte depån sent på torsdagskvällen för att vara med på fredagsträningen. Det var ju första gången någonsin under karriären som jag skulle få möjlighet att köra en 125cc tvåtaktsracer. Som jag redogjorde för i ett tidigare inlägg så stod min egen Honda 600cc på pallbockar hemma i garaget eftersom Jocke på FJ racing renoverat fjädringen på den. Jag kommer ju att ta med både bakstötdämpare och framgaffel till ön om någon vecka för att montera på den lånade Hondan jag ska köra i supersport-klassen.
Även om jag aldrig någonsin kört en 125cc så har jag ju ett par SM-silver i 250cc-klassen sedan tidigare och den typen av körstil med höga kurvhastigheter har alltid passat mig bra. Dessutom är det något visst med att köra en riktig tvåtakts racerhoj som är byggd för bana från fabrik och inte en ombyggd klumpig fyrtaktare som startat sitt liv som en massproducerad packåsna fylld av kompromisser för att tillmötesgå säkerhets- och miljökrav, passagerarmöjligheter m.m.
Den senaste Honda TSR 250cc som jag tävlade med 2010 lär ha haft runt 105 bakhjulshästar och en vikt på ca. 100 kg om jag minns rätt. Det var förmodligen den mest extrema mc jag någonsin kommer att få möjlighet att tävla med. Det enda som skulle kunna toppa den körupplevelsen vore en tvåtakts 500cc-racer men den klassen försvann tyvärr på nationell nivå långt innan jag påbörjade min racerkarriär.
View attachment 430345
Tvåtaktarnas fördel är den låga vikten och den 125cc som jag skulle få köra för Nordgren racing under helgen väger bara drygt 70 kg. Effektuttaget ligger på knappt 45 hästar och rätt injusterad ska det räcka för gissningsvis 220 km/h i toppfart med en lättare pilot än mig. Med mina 70 kg är jag egentligen för tung för klassen men målet för helgen var ju att lägga ytterligare en mc-upplevelse till erfarenhetsbanken samt att få ett par tävlingstillfällen inför Isle of Man.
Den fria fredagsträningen skulle innebära 6 stycken 20 min pass på banan och det var välbehövligt eftersom åkstilen skiljer sig markant från vad jag tävlat med de senaste åren. Jag såg det dock som en utmaning då egenskapen att lätt kunna hoppa från en hoj till en helt annan och försöka köra snabbt direkt är en värdefull egenskap på Isle of Man där man ofta kör ett träningsvarv med en cykel för att sedan byta till något helt annat. Den Kawasaki som jag ska köra i Lightweight i år skiljer sig dessutom en hel del från den Hondan jag tävlar med i Supersport så att köra en 125cc i SM var ett perfekt övningstillfälle för att vässa denna egenskap.
Jag kom dock bara ett varv på första träningspasset innan kolven skar i samma ögonblick som jag slog av gasen i slutet av långa flygrakan på Anderstorp för att påbörja inbromsningen från drygt 200 km/h. Jag kände bara hur bakhjulet låste upp och det tog någon sekund innan jag fattade vad som hade hänt eftersom jag knappast var speciellt van vid hojen ännu. Jag drog sedan snabbt in kopplingen och kunde undvika den annalkande vurpan för att därefter rulla in till bankanten där jag blev stående och fick nöja mig med att studera konkurrenterna som for förbi. Jag påmindes abrupt om hur det är att köra tvåtakt. Det är oftast "heaven or hell" - när allt funkar finns det ingen häftigare upplevelse men om allt inte är injusterat rätt är katastrofen aldrig långt borta. Kompromisslöshet var ordet sa Bull! När motorn svalat gick den runt igen men att försöka sig på en återstart vore oklokt innan vi fastställt felet. Det fick bli skamkärran in till depån.
I depån konstaterade min duktige mekaniker och tvåtaktsexperten Anders Larsson att det var den nya tändboxen som var boven och att den bränt ett stort hål i kolvens ovansida. Andra träningspasset missades p.g.a. kolvbyte och montering av annan tändbox. Väl ute på det tredje passet gick hojen som en potta skit när jag försökte möta med gasen ut ur Anderstorps långdragna svängar. In i depån för en snabb ombestyckning av förgasaren och sedan ut igen. Marginellt bättre men samtidigt var jag ju tvungen att köra några varv för att vänja mig vid bana och chassi så jag fick linka runt bäst jag kunde. Till fjärde passet fick det bli en annan nål i förgasaren men inte heller detta botade den ryckiga gången. Väl inne i depån fann vi att reedventilen spruckit och att det var därför hojen gick så illa vid gaspåslag.
Till femte passet gick äntligen motorn som den skulle och jag fick så smått upp farten i böjarna i takt med att jag började känna mig hemma. När farten ökade fann jag dock att framgaffeln var alldeles för stum och hela hojen i obalans p.g.a detta. Fjäderkonstanterna hade vi redan ändrat under tidigare pass och de verkade vara rätt för min vikt, däremot tömde vi ut en del olja ut gaffeln för att försöka göra den mer följsam till sjätte och sista passet. Tyvärr orsakade ett oljespill i en annan klass att tidschemat fördröjdes och mitt sista pass brann därför inne.
När det var dags för den 20 min tidsträningen på lördag morgon hade jag alltså fortfarande inte kört ett enda varv där både motor och chassi varit i någorlunda harmoni. Med erfarenheterna från gårdagen hade vi dock chansat rätt i våra justeringar och för första gången uppträdde hojen som jag ville ha den. Det räckte till en femte plats i startordningen vilket innebar andra led i det 10 personer starka fältet. När starten gick i race 1 höll jag min femteplats inledningsvis och jag försökte koncentrera mig på att komma in i körningen. Detta var ju bara mitt andra riktiga framträdande med fungerande hoj så min utvecklingskurva var fortfarande ganska brant. Jag höll länge en fjärdeplats men i sista kurvan "highsidade" en av de tre som slogs om förstaplatsen. Den förarlösa hojen rullade över mållinjen och transpondern registrerade en tid, men då reglerna förskriver att krasch innan målgång innebär automatisk uteslutning tillföll tredjeplatsen mig.
View attachment 430346
En smula oförtjänt kanske om man tittar på varvtiderna men nu är det ju så att racing en gång för alla handlar om att komma i mål så min glädje var inte mindre när jag fick äntra prispallen i mitt första SM-race i 125cc/Moto3-klassen.
Söndagen inleddes med ett nytt kval och jag kapade ytterligare någon sekund och kom till slut ner på 1:47:4 som bästa varvtid i takt med att jag lärde mig alltmer om den lilla hojens styrkor och svagheter. Anderstorp är ju en snabb och motorkrävande bana men kurvhastigheten och framför allt ingångsfarten i kurvorna som en 125.a medger är helt makalös. Jag kan lova att jag hade ett brett leende i hjälmen. Jag kvalade fyra och flyttades fram i första startled.
Starten i race 2 gick över förväntan och jag var tvåa in i första kurvan. Min i 125-sammanhang överviktiga lekamen tog dock ut sin rätt på flygrakan och jag passerades av två eller tre förare innan andra kurvan. Jag körde dessutom med en äldre variant av tvåtaktsmotor vilken saknade avgasport som annars är till för att förbättra mellanregistret, vilket gjorde att jag fick börja gasa väldigt tidigt för att kunna hänga på framföravarande ut ur långsvängarna. jag tappade succesivt till en isolerad fjärdeplats när jag mitt i det 12 varv långa loppet fick problem med domningar i högerhanden. Det var tumme, pekfinger och långfinger som fullständigt förlorade känseln. För varje varv fick jag allt svårare att reglera gas och frambroms och när det var 3 varv kvar hade jag ingen finmotorik kvar. Två man närmade sig bakifrån men plötsligt såg jag att ledaren stod i sandfållan efter flygrakan och jag gav mig attan på att försöka försvara tredjeplatsen på nytt.
Det höll in i mål och eftersom det var separat poängutdelning i helgens båda race innebar det att jag nu sammanlagt ligger på andra plats i SM-tabellen. Inte så dåligt för någon som bara kom dit med ambitionen att bli en upplevelse rikare och som inte har vare sig ekonomi eller semestertimmar nog för att vara med i sommarens övriga deltävlingar. Tredjeprispokalerna hemma i bokhyllan kan dock ingen ta i från mig...
Helgens enda smolk i glädjebägaren är att känselförlusten i högerhanden har visat sig vara återkommande efter bara några kilometer varje gång jag satt mig på tjänstehojen under veckan. Efter konsultation av min kompis medicinmannen i Karlstad lyder domen att det rör sig om en retning av medianus-nerven (borde inte den nerven sitta i arslet föresten, eller blottlade jag mina bristfälliga latinkunskaper nu?
). Jag försöker för tillfället häva detta med en maxdos Ipren och att sova med ett handledskydd på högerhanden. Imorgon söndag ska jag köra 6 h endurance på Sviestadbanan Linköping, vi får väl se hur handen svarar på det?
På återhörande!
/Björn