Trevlig midsommarhelg!
Så här i midsommartider passar jag på att önska alla läsare en fin midsommarhelg med en personlig hälsning till alla svenska TT-fans från en av de riktigt stora superstjärnorna inom Isle of Man TT, australiensaren Cameron Donald.
"Cam" som han kallas har vunnit IoM TT i superbike och superstock och kört för alla de stora teamen under de senaste tio åren som exempelvis TAS Suzuki, Honda Legends och de senaste två åren varit Nortons affischnamn i deras stora racingsatsning. Nätet är nedlusat av videoklipp där Cam förekommer i intervjuer och racingklipp men för den stora massan är han kanske mest känd som en av stjärnorna som porträtterades i bio-succén "Closer to the edge" som handlar om TT-tävlingarna och som kom för några år sedan.
Vad få nog känner till är att Cam började sin karriär på Isle of Man körandes för TC racing, samma team som jag tävlade för i år, och han är den ende förutom mig som lyckats slå sig in bland topp tio i resultatlistan på någon av teamets tävlingshojar tidigare. Cam, hans fru "Kaz" och deras dotter Lola har förblivit nära vänner till TC-racing familjen och bakgrunden till fotot är följande:
I slutet av träningsveckan skulle vi fira att allt hade gått så bra med en liten grillfest i depån. Cam med familj kom så klart förbi för att vara med under kvällen. Min flickvän Karin hade kläckt den briljanta idén att vi skulle ge vårt Isle of Man-baserade team en inblick i svenska midsommartraditioner. Hon hade därför sonika släpat över lite exklusiviteter som olika sorters sill, svensk ost, knäckebröd och självklart det svenskaste av allt, Kalles kaviar ihop med lite mer globalt erkända varor som rödlök, gräddfil m.m. som införskaffades på plats.
Vi dukade upp hela spektaklet som förrätt innan grillen på traditionsenliga papptallrikar med svenska flaggor som vi lyckat nog fått av Bettan och Thomas i depån samma dag. Reaktionerna bland det 20-tal personer som närvarande var som väntat ganska ehh..., låt oss säga blandade. Nästan alla hittade dock något de uppskattade men kaviaren verkade ha svårast att hitta sympatisörer bland britterna. Australiensarna, och då framförallt Cam, blev emellertid stormförjust i både sill och Kaviar då de tydligen har mat som påminner om dessa saker i hemlandet.
Självklart passade jag på att fråga Cam om han skulle kunna tänka sig att ställa upp på en idolbild för sina svenska fans inför den stundande midsommarhelgen. Cam, som är en sällsynt lättsam kille trots sin status som superstar och att han tyvärr drabbades av en massa mekaniska bekymmer med Wilson Craig-Hondorna i årets TT, poserade glatt och ville som synes rekommendera både sill och kaviar.
En annan upplevelse under kvällen var vår introduktion av det nordiska verktyget osthyveln. Flera av oss nordbor tänker inte på att i resten av världen skär man enbart ost med kniv och försöken att hantera detta märkliga redskap ledde till många stora garv under kvällen när vi svenskar och finnar i teamet gjorde tålmodiga utbildningsinsatser. Men det är en annan historia som det brukar heta...
På återhörande!
/Björn