TT-skvaller...
Det börjar presenteras spännande nyheter i snabb takt nu inför årets Isle of Man TT! Visserligen är det någon vecka kvar innan anmälningskontoret slutgiltigt stänger sina portar och sedan lär vi få vänta ytterligare några veckor innan de officiella startlistorna anslås.
Just denna "happening" när årets startlistor presenteras för respektive klass är lika spännande för en TT-förare som julklappsutdelningen är för en femåring. Det startnummer som du tilldelas är ju nämligen inget annat än en ranking på var du förväntas kunna placera dig enligt arrangörernas prognoser, baserat på dina tidigare resultat och varvtider. Det blir med säkerhet något som vi kommer att få anledning att återkomma till i februari med andra ord.
Redan nu offentliggörs emellertid toppförarnas val av team och motorcyklar. Den absolut hetaste nyheten hittills tillkännagavs idag och innebär att publikfavoriten Guy Martin gör comeback efter ett års frånvaro. Guy har ägnat sig åt diverse programledarjobb åt TV, mountainbike-tävlingar m.m. under sin frånvaro men som det brukar sägas; "Once you've caught the TT-racing bug you always come back -sooner or later!" Senast det begav sig gränslade Guy en BMW för Tyco-teamet men 2017 är han tillbaka på Honda. Teamkompis blir föga förvånande John McGuinness som jagar sin 24:e TT-vinst.
Ännu mer förvånande för TT-fansen än Guy Martins comeback är nog dock att Josh Brookes väljer att ställa upp i TT-17 på nytt efter att ha deltagit 2013-14. Josh som vann världens tuffaste nationella Superbike-serie, Brittiska BSB, för ett par år sedan har sedan dess huserat i Superbike-VM. Nu väljer han dock att göra comeback på Isle of Man med Nortons nya värsting. Jag gissar att det måste ha kostat Norton-teamet en slant för att få Brookes signatur på kontraktet. Nortons andra hoj kommer att köras av min gamla teamkompis i TC Racing, David Johnson. "Davo" och jag körde ju varsin Lightweight-Kawasaki för TC Racing under mitt första TT-år 2015 som någon kanske minns?
Ytterligare en av toppförarna som har förutsättningar att placera sig i topp-tio och som är bekant för en del svenskar är Dan Kneen. Dan lärde jag känna genom vår gemensamme bekant Tuukka Korhonen för några år sedan och Dan var också en av de förare som kom för att hälsa på den svenska kontingenten av SMC:are i Hailwood center i TT-depån i somras. I år har han skrivit på för BMW i det tyska Penz13.com-teamet tillsammans med Danny Webb (känd från Moto3-VM) och Alex Polita från Superbike-VM.
Dan Kneen iklädd gul Yamaha-tröja bredvid mig längst bak i salen på Hailwood center - påpassligt fångad av Mats Klingborg.
Det ser ut att kunna bli en riktigt stark "line up" inför årets Isle of Man TT! Kul för oss som planerar att befinna oss på plats, eller hur? Om någon av er läsare sent om sider kommit på att ni vill uppleva TT-17 på plats så tror jag att Peter kan förmedla 4-5 platser på vår supporterresa från deltagare som tvingats till avhopp under vintern och att SMC eventuellt fortfarande har några platser kvar på sin resa.
På återhörande!
/Björn