ISLE Of MAN - racerapport!

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hej Hököga! :hihi Visst är det lite skralt med matten och nu har jag justerat. Jag blir lätt överoptimistisk, men trots allt så gillar jag att intresset för tråden ökar nu. Så jag hoppas att vi fortsätter att tomta ännu mera. Idag börjar jag att packa radioprylar som skall med till Öa! :)

Edit: Vid räknaren står det "Visningar". Jag har klickat på uppdatera flera gånger nu men räknaren reagerar inte på det utan står kvar på samma antal. Jag misstänker att det något annat än uppdatera som räknas. Kanske inloggningar eller något annat, men jag har loggat ut och in igen och räknaren står kvar på samma antal. Någon som vet hur det funkar? :confused:

Kan vara iploggning.

Men vi får hoppas att Björns resultat ökas med nån konstig uträkning i slutänden!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ja så kan det vara. 62 nya på de senaste två timmarna.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hej Hököga! :hihi Visst är det lite skralt med matten och nu har jag justerat. Jag blir lätt överoptimistisk, men trots allt så gillar jag att intresset för tråden ökar nu. Så jag hoppas att vi fortsätter att tomta ännu mera. Idag börjar jag att packa radioprylar som skall med till Öa! :)

Edit: Vid räknaren står det "Visningar". Jag har klickat på uppdatera flera gånger nu men räknaren reagerar inte på det utan står kvar på samma antal. Jag misstänker att det något annat än uppdatera som räknas. Kanske inloggningar eller något annat, men jag har loggat ut och in igen och räknaren står kvar på samma antal. Någon som vet hur det funkar? :confused:

Kan vara iploggning.

Men vi får hoppas att Björns resultat ökas med nån konstig uträkning i slutänden!

Ja så kan det vara. 62 nya på de senaste två timmarna.

Jag springer runt på jobbet och kollar tråden på alla datorer jag kan hitta. Det genererar ju lite olika IP:n. Fast jag har inte hunnit med 62 datorer senaste två timmarna, så någon annan måste göra samma sak. :)
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag springer runt på jobbet och kollar tråden på alla datorer jag kan hitta. Det genererar ju lite olika IP:n. Fast jag har inte hunnit med 62 datorer senaste två timmarna, så någon annan måste göra samma sak. :)
Förstår att du har fullt upp! För nu är 86 sedan i morse 7.15! :)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Endurance på Knutstorp 1:e maj!

Som vanligt har jag jämnt skägg med att hinna med uppdateringar mellan allt som ska hinnas med innan avfärd till ön, men nu är tiden åtminstone kommen för lite mer info kring mina körförberedelser så här långt...

Det går inte att vila sig i form inför ett TT och en av svårigheterna med att komma väl förberedd körmässigt är att Isle of Man TT går av stapeln så tidigt på säsongen. För oss nordbor gäller det att hitta de körtillfällen som bjuds eftersom vår säsong här hemma brukar börja runt månadsskiftet april/maj.

På mc-mässan i januari kom jag att språka med Anders Christansson och det visade sig att han och hans kompis Kenneth Borén var i behov av en tredjeförare i sitt team B.E.R.T 1 till årets första endurance-tävling som ägde rum på Knutstorp 1 maj. För er som inte känner till tävlingsformen så går det ut på att två eller tre chaufförer ska ta en och samma motorcykel så många varv som möjligt runt en bana på en förutbestämd tid. Vanligtvis kör vi 6h tävlingar i Sverige men i VM där det mest kända loppet är Le Mans kör man enda upp till 24h. Byte av chaufför sker i samband med de tankstopp som man ändå måste göra under tävlingens gång. Anders berättade att grabbarna ämnade köra en nyinförskaffad BMW S1000RR från 2012, d.v.s. snarlik den jag har och om jag ville fick jag gärna vara med och köra på deras hoj.

Detta var ett ypperligt tillfälle för mig att träna körkondition eftersom det skulle betyda att jag skulle kunna köra ca. 1 timme i sträck innan jag behövde gå i depå för tankning så jag tackade omedelbums ja. Ett bättre sätt att förbereda sig på hemmaplan inför TT än att köra endurance går inte att hitta. En vanlig bandag eller en SM-tävling innebär oftast bara korta pass under 20-30 minuter på banan i ett sträck, vilket inte är till mycket hjälp när jag måste förbereda mig på att orka uppåt 2 h i ett sträck under Senior och Superbike-racen som går över 6 varv på TT.

34331773631_d6c7d8fa03_z.jpg
På väg ner mot Lito-kurvan. (Tack Sara Huhtanen för de fina bilderna du tagit och delat med dig av!)

Den 1:e maj rullade jag in på Knutstorps motorbana utanför Helsingborg. Kenneth och Anders hade kommit ner från Stockholm kvällen före och gjort i ordning depåboxen ihop med Kenneths bror som snällt nog skulle hjälpa oss att tanka under dagen. Tyvärr skulle Knutstorpstävlingen bara gå över 4½ timme men Anders och Kenneth hade förberett mig på att de nog inte ville köra mer än 35-40 min i sträck för att kunna behålla skärpan under sina körpass, så jag skulle få ett par rejäla svängar i sadeln i alla fall.

Dagen inleddes med ett 45 min långt kval och Kenneth gick ut först men kom in efter bara ett par varv. Det visade sig att gasvajrarna hoppat ur sina positioner inne vid trottelhuset. Det betydde att tank, luftburk m.m. behövde plockas av för att kunna åtgärda felet och trots en snabb mekanikerinsats från Anders och Kenneth så missade vi resten av kvalet och fick därför starta sist. Nåväl, nu gjorde inte det så mycket eftersom de kylslagna vädret ändå medförde att det lilla lätta tävlingsbatteriet trilskades vid våra startförsök. Vi valde med andra ord det säkra före det osäkra och startade med batterikablar från depån. Jag fick äran att köra första körpasset och eftersom jag aldrig kört på hojen tidigare tog det ett tiotal varv innan jag började bli lite kompis med hojen. Så småningom började jag arbeta mig upp genom fältet från min sistaposition. Efter 40 min fick jag dock svartflagg av tävlingsledningen. Det visade sig att vår transponder hade slutat fungera och därför fick vi inga varv registrerade på oss längre.

Arrangören hjälpte oss att tejpa dit en lånetransponder och sedan gav sig Anders ut på banan. Han låg och matade in varv stadigt och fint under 35-40 min innan han kom och lämnade över till Kenneth. Oturligt nog fick Kenneth problem med växellänkaget efter bara 20 min på banan och kom in i depån för åtgärd. Därefter stack jag ut på min andra "stint" som ett körpass kallas på endurancespråk. Joakim Jansson, fjädringsguru på FJ Racing, hade vi dessförinnan konsulterat då vi upplevde fjädringen som lite för styvt satt. På 30 sekunder hade Jocke förvandlat hojen till en betydligt angenämare körupplevelse genom att skruva lite på justeringarna och mitt förtroende för hojen ökade för varje varv. Jag fick nu ett helt körpass på 66 min utan några bekymmer och trots att däcken började bli slitna fick jag till hyggligt anständiga varvtider även om det var mycket trafik på banan då startfältet var proppfullt.

Lagom matt i kroppen kom jag in och lämnade över till Anders som fortsatte att mala på i ett bra och jämt tempo. Kenneth hade, trots att han inte hade fått köra särskilt länge under sin tidigare stint innan problemen med växelspaken uppstod, ändå varit generös nog att lämna över sin avslutande körning till mig för att jag skulle få så mycket åkträning som möjligt. Vi började förbereda oss för tankning och förarbyte när det blev en saftycar-situation ute på banan. Dessvärre visade det sig att det var Anders som "highsidat" ut ur vänstern efter hårnålen. Tävlingen avslutades alltså 45 min innan målgång för vår del med att vi fick kast in handduken. Hojen hade fått en del stryk i landningen och Anders var avförd till sjukstugan med ambulans för observation. Dessbättre klarade han sig utan brott även om han var ganska blåslagen.

För teamets del blev det alltså inte riktigt som vi hade hoppats med en del teknikstrul och en avslutande krasch som gjorde att vi aldrig fick ta målflagg. För egen del hade jag dock fått ut precis det jag hoppats på genom ett par ordentliga körpass på en fysiskt krävande bana. Oerhört värdefullt för mig i mina TT-förberdelser. När ekonomin skulle göras upp efter tävlingen meddelade dessutom Kenneth att han och Anders inte vill ha något betalt av mig för min medverkan. Det var deras sätt att hjälpa mig med mina Isle of man-förberedelser menade de. Hatten av för dessa vänliga själar!:Bugar

Ett stort tack till hela B.E.R.T-teamet, arrangörerna bakom Svenska Endurancecupen och alla medtävlare med sina team för en trevlig dag på banan!

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Lite förvånad över att ingen nämt BG´s seedning i LW ännu, eller är det lika självklart som att det regnar på sommaren ?:7peta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Lite förvånad över att ingen nämt BG´s seedning i LW ännu, eller är det lika självklart som att det regnar på sommaren ?:7peta

Haha... det är bra att du är på hugget Brutale!
Jag gjorde mitt sista arbetspass i går kväll så nu har jag helgen på mig att komma ikapp lite med rapporteringen. En kommentar till Lightweight-rankingen kommer inom kort...

På återhörande (snart)!
/BG
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Nu är startfältet i Lightweight TT också officiellt!

liten.jpg
Nu är det bara en dryg vecka kvar innan det är dags att släppa ut kopplingen på första träningen inför 2017 års TT! Foto: Iréne Gunnarsson

I förrgår presenterades så äntligen hela startnummerordningen bland de 20 första toppförarna i Lightweight-klassen. Det är ovanligt sent i jämförelse med tidigare år men jag tror att förklaringen står att finna i att det är många toppförare som kommit in ganska sent i klassen.

För er som inte känner till tävlingsklassen Lightweight så är det den gamla 250GP-klassen som, sedan tillverkarna slutade utveckla tvåtakts-racers, numera istället körs med 650cc fyrtaktstwinnar. Klassen finns inte i norden men är väldigt stor i Storbritannien och förkommer även ute i Europa där den vanligtvis kallas för Supertwin. Reglementet är ganska fritt men de flesta hojarna har sin utgångspunkt i Kawasaki ER6 eller Suzuki SV650 vars motorer trimmats till en bit över 100 bakhjulshästar i sina värsta utföranden.

Det blir sjätte året som man kör med nuvarande reglemente och klassen har bara blivit starkare för varje år. Från att inte attraherat den översta eliten bland förare när den introducerades så har de absolut bästa förarna succesivt gjort sitt intåg och ifjol så hade man det starkaste startfältet någonsin. Trots detta lyckades jag ju ta en niondeplats efter att ha seedats som nummer 20. Som jag nämnde för någon vecka sedan i ett separat inlägg, när jag tröttnat på att vänta på den officiella rankinglistan, så har ju min seedning förbättrats med två platser till i år. Alltså kommer jag gå ut från 18:e startposition när racet flaggas iväg den 7:juni.

När jag nu ser vilka mina konkurrenter kommer att bli inser jag att jag kommer att få ta i som aldrig förr om jag ska kunna återupprepa fjolårets topp 10-placering. Det är många av de absolut bästa förarna som verkar komma till start i år.

Här följer en kort betraktelse av startlistan från min horisont:
Som nummer 1 kommer Lee Johnston att gå ut. Han är ju även rankad etta i det knallhårda Supersport-fältet och dessutom kör han för KMR Kawasaki-teamet som anses ha de bästa Lightweight-cyklarna.

Därefter följer Ivan Lintin som vunnit klassen de senaste två åren och behöver väl därför inte någon närmare presentation.

Som nummer tre går Martin Jessop ut. En förare med massor av rutin från British Superbike, BSB, och som dessutom vann sin premiärseger i landsvägsloppet North West 200, en bra värdemätare inför TT, för en vecka sedan vilket betyder att han borde vara i sitt livs form.

Nummer 4 är Michael Rutter med rutin ifrån Superbike och MotoGP-VM. Han har varvrekordet för klassen och kör dessutom en italiensk Paton, vilket sannolikt är den effektstarkaste hojen i startfältet.

Som nummer 5 går Dan Cooper ut och han har mycket erfarenhet av klassen och förhandtippas som en möjlig podiumkandidat.

Michael Dunlop har fått nummer 6, precis som i de större klasserna, och som de senaste årens TT-suverän och tillika innehavare av det absoluta varvrekordet i Superbike på Isle of Man är han den klarast lysande TT-stjärnan just nu.

Gary Johnsson, flerfaldig TT-vinnare, med startnummer 7 kör återigen för kinesiska WK Moto och de har visserligen haft vissa tillförlitlighetsproblem med sin Kawasaki-kopia till motor men ifjol vill jag minnas att det äntligen höll hela vägen in i mål och lyckas de med den bedriften så kan det bli pallplacering för dem.

Nummer 8 är James Cowton och han var newcommer tillsammans med mig i Manx GP 2012, gick upp till TT året efter och blev trea i Lightweight TT 2014. I år blir han teamkompis med Michael Dunlop.

Efter Cowton går Steve Mercer ut som nummer 9 och han är en landsvägsspecialist som kör allt han kommer över och gör bra resultat oavsett om det handlar om Classic eller modernt.

Peter Hickman, nr 10, är en av de bästa förarna på att blanda landsvägsracing med short circuit-racing, det vi kallar road racing i Sverige, och en av de få att ha potential att både komma på pallen i TT och i BSB, vilket ju anses som världens bästa nationella Superbike-serie.

Nummer 11 är Stefano Bonetti som startade som första icke seedade förare ifjol, d.v.s. 21, eftersom han hade bästa träningstid bland de oseedade. Han blåste förbi mig på långrakan upp mot Cronk-y-Voddy och jag hade inte ens en chans att hänga med i suget bakom hans Paton, så mycket snabbare var den. Bonetti blev femma ifjol om jag minns rätt.

Michael Russell, nr 12, vet jag inte så mycket om men han lär ha vunnit Manx GP, amatörtävlingen på Isle of Man, ett par gånger och han ska köra på en av de få Suzuki-hojarna bland toppförarna för JHS-teamet som min gamla mentor Dave Moffit tidigare tävlat för.

Dan Hegarty startar 13:e och kröntes inte bara till privateers champion i TT i fjol, utan sitter dessutom på startfältets förmodligen snabbaste hoj i form av den tredje fabriks-Patonen.

Finske Tuukka Korhonen (som tyvärr inte ställer upp i TT i år) introducerade mig för några år sedan för sin polare Dan Kneen när vi gjorde ett gemensamt besök på Isle of Man. Dan som är född Isle of Man-bo kommer från en släkt av TT-förare och är en av de mest spektakulära förarna att titta på (sök gärna på hans namn på youtube) eftersom han alltid ger järnet i alla lägen. Dan Kneen går ut som nummer 14 i år.

Nummer 15 är Danny Webb och han är något av en klasspecialist van som han är vid körstilen från lätta, lite effektsvagare maskiner efter att ha fostrats på banorna runt om i världen i Moto3-VM.

Nummer 16 blir Derek Shiels, en av Irlands främsta real road racing-förare som har möjlighet att starta i ett tjugotal landsvägslopp per säsong i sin del av världen och som brukar hamna på pallen i de mindre tävlingarna där de allra bästa förarna inte bryr sig om att ställa upp.

Rob Hodson är utan tvekan ett ungt stjärnskott på väg upp i TT-sammanhang även om hans team ställde till stort rabalder i depån ifjol genom att stoppa en 750-motor i 600-ramen i fjolårets supersport-TT vilket fick dem diskvalificerade. I år är han dock tillbaka och seedad som nummer 17.

Nummer 18 är Sveriges enda bidrag till årets Isle of Man TT, d.v.s jag själv. Jag kommer som jag tidigare nämnt att för tredje året i rad tävla för det inhemska teamet DP Coldplaning/TC Racing i den här klassen. Eftersom de här hojarna inte finns som klass i Sverige så har jag ju inte möjlighet att träna på den hojen jag tävlar med borta på IoM under resten av året. Jag har under min karriär emellertid samlat på mig ganska mycket erfarenhet av mindre hojar som kräver att man håller upp kurvhastigheten, något som brukar passa min körstil bra. Teamet har inte gjort några stora uppdateringar på hojen sedan ifjol så jag räknar alltså inte med att de ca. 90 hästarna på bakhjulet ska ha blivit så värst många fler. De blir alltså istället upp till mig att ta i hårdare om jag ska kunna försvara min niondeplacering från i fjol i det här startfältet fyllt av världens bästa real road racing-förare. Spännande kommer det definitivt att bli!

Som nummer 19 kommer ännu en irländsk landsvägsspecialist att starta, nämligen Derek McGee. Om jag minns rätt var han newcommer i TT samma år som mig nämligen 2015 och han har landsvägsracingrutin som vi nordbor bara kan drömma om. Det blir en svår nöt att knäcka.

Colin Stephensson har fått nummer 20. Ännu en gammal kompis till mig som gjorde sitt första Manx GP 2012 ihop med mig. Tyvärr ser han ut att bli en "non-starter" eftersom han inte fått tag i någon lämplig maskin efter vad jag kan förstå.

Jag vet inte hur många tävlande det kommer att vara totalt i klassen i år men det brukar ligga runt 70-75 förare som beviljas starttillstånd. Utanför det seedade startfältet finns en rad stjärnor med förmåga att placera sig i topp 10. Mest berömd är utan tvekan australiensaren Josh Brookes som vann BSB-serien 2015 och som körde full säsong i Superbike-VM för Milwaukee-BMW förra året. Han sitter på en KMR Kawasaki precis som Johnston, Hickman och Webb och varje kurva som jag kommer att kunna hålla honom bakom mig kommer att vara en personlig seger.
:yoparty

På återhörande!
/Björn
 

TOHI

Medlem
Gick med
20 Nov 2012
Ort
Mariestad
Hoj
CRTT
På väg

För en icke överskådlig tid sedan kunde två man, tillsammans med tre hojar, i en Transit, åka europa runt i veckor för att köra i VM.
Numera krävs det tydligen minst ett mob förråd för att köra lite landsväg. Hur skall detta sluta :D
TH
ps. Snyggt jobbat Peter och till Björn, good fart :tummenupp
(pss För er yngre: Mob förråd = stort förråd med krigsmateriel.)

DSC05123.JPG
DSC05125.JPG
DSC05127.JPG
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
För en icke överskådlig tid sedan kunde två man, tillsammans med tre hojar, i en Transit, åka europa runt i veckor för att köra i VM.
Numera krävs det tydligen minst ett mob förråd för att köra lite landsväg. Hur skall detta sluta :D
TH
ps. Snyggt jobbat Peter och till Björn, good fart :tummenupp
(pss För er yngre: Mob förråd = stort förråd med krigsmateriel.)

View attachment 437460
View attachment 437461
View attachment 437462

Det har blivit en rejäl snöbollseffekt skulle man väl kunna benämna det som, sen vi åkte över första året i folkabuss till Manx GP 2012...;)

Kul att lastning och avfärd verkar ha gått bra. Nu hoppas vi bara att hela ekipaget som ju ska vara vårt hem under tre veckor kommer fram tryggt och säkert men med Anders som chaufför kommer det säkert att lösa sig på bästa sätt.

På återhörande!
/Björn
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Häftigt att du fått startnummer 18:Bugar:banana:banana:banana

Inget dåligt motstånd du får i racet, men du har i allafall ett helt gäng supportrar längs banan, som kommer att heja fram dig till nya framgångar på Ön:fakta:)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Sista brevet innan utresan...

Här följer ett långt inlägg. Ber om ursäkt för detta men det kommer sig av att idag är sista chansen för mig att skriva på datorn på ett tag. Ni får väl dela upp och läsa inlägget styckvis...

Nu är det mesta äntligen fixat och packat. Den stora trailern lämnade Sverige i förrgår kväll och imorgon flyger jag och mina föräldrar över för att möta upp Peter och Anders i depån på Isle of Man och sedan har vi förmodligen ett par dagars arbete med att bygga upp lägret som ska bli vårt hem för 8 personer under 3 veckor framöver.

När det nu bara i stort sett är handbagaget kvar att tänka på så tänkte jag stjäla ett par timmar för att berätta lite mer om våra förberedelser och funderingar inför min femte tävlingssäsong på Isle of Man...

Uppladdning
Den sista veckan har jag försökt lägga lite energi på att repetera upp spårval, bromspunkter m.m. med hjälp av diverse lämpliga ombord-filmer jag samlat på mig genom åren. I år är första säsongen som jag inte tagit mig tid att åka över till Isle of Man för att reka vilka förändringar som banan har genomgått iform av nya knutor och hål, beläggningsarbeten etc. Jag känner mig emellertid ganska trygg med bansträckningen vid det här laget så på den fronten känner jag mig väl förberedd

IMG_2903 (800x600).jpg
Sista chansen till justeringar och tester gjordes på SVEMO:s träningsläger i Andertorp 6-7 maj...

Istället för att åka till IoM i mars har jag ägnat de semesterdagarna och pengarna åt att försöka köra så mycket BMW S1000RR som möjligt på racerbana. Min nya hoj (och klassbytet) är ju det oprövade kortet i år och vis av erfarenheterna från bygget av den Honda CBR600 som stod klar till säsongen 2014 har jag mentalt förberett mig på att det kommer att vara mycket jobb med utsortering. Faktum är att vi räknar med att hela vår vistesle på ön i år i huvudsak kommer att gå åt att samla erfarenheter, data och intryck för att göra så bra ifrån oss som möjligt till 2018. Det betyder att jag kommer att känna mig för ordentligt under träningsveckan och sträva efter att inte gå för fort fram. När det väl blir dags för tävling kommer jag dock självklart att försöka köra så fort som jag klarar av om jag känner mig själv rätt. Begränsningen kommer emellertid att utgöras av hur väl vi lyckats med inställningarna under träningsveckan.

Det där med träning inför tävling är annars en balansgång på slak lina. När man som jag förbereder sig för en enda stor tävling årligen så finns hela tiden vetskapen om att man inte får skada sig eller bli sjuk precis innan tävlingen med i bakhuvudet. När detta skrivs har vi tyvärr nåtts av beskedet att den levande TT-legenden John McGuinness (23 TT-segrar) inte kommer att ställa upp i årets TT eftersom han skadade sig allvarligt (men inte livshotande) när han kraschade, efter vad som verkar vara ett gashäng på sin nya Honda Fireblade, under träningen inför North West 200 förra helgen. John och Guy Martin, som i år bildat ett dreamteam i Hondas officiella TT-team, hade kommit till tävlingen som årligen går på Nordirland och som används som en testhelg inför Isle of Man TT av alla de stora TT-teamen och professionella förarna. Om jag har hängt med i informationsflödet så togs även Guys hoj ur drift efteråt eftersom teknikerna var tvungna att analysera orsakerna bakom kraschen men jag har inte hört något annat än att målsättningen är att ha allt klart till TT beträffande Guys medverkan.

Ännu värre verkar tyvärr amerikanen Nicky Hayden, 2006 års MotoGP-världsmästare och nuvarande förare i Hondas fabriksteam i Superbike-VM, ha råkat ut. Hayden lär ha varit ute och träningscyklat i de italienska bergen mellan tävlingshelgerna i Superbike-VM när han blev påkörd av en bilist och då ådragit sig så svåra huvudskador att han nu svävar mellan liv och död. Vi är många som hoppas på ett snabbt tillfrisknande för Hayden.

Med detta vill jag belysa att det inte går att vila sig iform, även om det så klart säkert skulle vara minst riskfyllt. Ska man tävla på motorcykel måste emellertid både huvud och kropp vara i gott skick och själv har jag fokuserat på intervall-löpning och tränings av nackmuskler den senaste tiden i min träning. Nacke och hals är den muskelgrupp som får allra mest stryk på Isle of Man. Det är aldrig något problem när man kör på vanlig banor eftersom snittfarterna är så låga på en permanent racerbana. På "The Mountain Course" blir vindtrycket mot hjälmen däremot ganska snabbt olidligt eftersom man håller sig över 200 km/h mestadels runt banan. På Lightweigten som bara toppar 240-250 km/h är det inget större problem men på 600cc och 1000cc blir det betydligt tuffare för nacken.

Anderstorp
Körmässigt har jag haft tre tillfällen att köra med vår nya BMW sedan den blev körbar. Först i Spanien i mars, sedan i Slovakien i april, träningsläger vilka jag båda avrapporterat i separata inlägg tidigare. Däremot har jag inte hunnit berätta att vi hade en sista träningshelg på Anderstorp 5-6 maj. Helgen arrangerades av förbundet SVEMO och var tänkt som en träningshelg för de förare som ämnade ställa upp i SM veckan senare. Själva hade vi dock lyckats samla ihop merparten av vårt IoM-team för att försöka hinna testa det sista. Sorgligt nog regnade merparten av söndagen bort för oss men vi hann ändå med en hel del.

Väl medveten om att minsta marksyning skulle kunna äventyra hela TT-deltagandet eftersom ingen tid fanns att reparerara några skador innan packningen, fick jag ta det väldigt försiktigt ute på banan. Jag försökte att inte hamna i några klungor eller bjuda in till några bromsdueller för att inte riskera att bli påkörd och fälld av förarna som var där för att vässa formen inför SM-premiären på samma bana helgen efter.

IMG_2809 (800x600).jpg
Ett konstverk signerat Håkan Månsson och Lars-Inge Johansson...

Det var dock skönt att få lufta hojen och känna sig för i sadeln så klart. Viktigast var att prova vår nya 24-liters tank som vi måste ha på TT för att komma två varv mellan tankstoppen. Den är ett konstverk, designad av min chefsmekaniker Håkan Månsson, och ihopsvetsad av Lars-Inge på Johansson Svets och Reparation AB. Att öka tankvolymen från 17,5 liter till 24 liter är inte gjort i en handvändning när reglerna säger att hojens profil inte får förändras. Det betyder att man inte kan bygga på höjden (vilket man ändå inte vill eftersom det höjer ekipagets tyngdpunkt) utan måste få plats med de extra litrarna under befintliga kåpor.

Tanken var egentligen klar i Slovakien och jag hann med några testvarv där. Dock kunde vi konstatera att jag fick bränslebrist när det var flera liter kvar i tanken så det föll på Håkans lott att göra om skvalpplåtarna inne i tanken efter hemkomsten. På Anderstorp fick jag provköra med både full och nästan tom tank på varsitt pass. Köregenskaperna verkade inte förändras dramatiskt efter vad jag kunde känna på den förhållandevis korta jämförelsetiden och dessutom föreföll jag kunna utnyttja en större del av bränslemängden än tidigare, så förändringarna fungera förhoppningsvis som vi tänkt. Anderstorp är en sak, verkligheten på Isle of Man är en helt annan och det återstår att se på träningsveckan om jag kan klara mig från bränslebrist från Creg-Ny-Baa och fram till mållinjen under andra varvet.

Ett annat helt oprövat kort för mig och teamet är bakhjulsbytena som vi kommer att bli tvungna att göra under tävling. Med vår tidigare 600cc har vi klarat 4 varv som supersporttävlingarna varar, men en 1000cc har så mycket effekt att den helst vill ha ett nytt bakdäck vid varje tankstopp, d.v.s. vartannat varv. Mina kluriga mekaniker har försökt att modifiera befintlig hjulupphängning så gott de kunnat men superstock-reglementet har begränsningar som gör att vi inte får ta ut svängarna hur som helst. Drömmen hade varit att hinna byta bakhjulet på de 45 sekunder som det tar att fylla tanken men det riskerar att bli svårt. Runt minuten är nog mer realistiskt om inget krånglar efter de hjulbytarsimuleringar som vi gjorde i Anderstorp. Det betyder att när jag tävlar i Superbike och Senior-tävlingarna som går över 6 varv och har friare regler för detta kommer jag förmodligen att tappa ett antal sekunder mot dem som har utrustning för att byta snabbare.

Som ni hör kommer vi ha många överväganden och beslut att fundera över när det väl blir skarpt läge på ön. Sedan har vi allt arbete med att hitta rätt fjädrings- och chassi set-up som är helt avgörande för att jag ska kunna utnyttja de 200 bakhjulshästarna. För det krävdes ett Manx GP 2014 och ett TT 2015 innan jag var helt nöjd med Hondan. En tusenkubikare är ännu mer krävande chassimässigt p.g.a. den höga effekten men å andra sidan har jag och teamet betydligt mer erfarenhet numera. Nyckeln till framgång i det avseendet kommer dock vara att vi har Jocke Jansson från FJ Racing och K-tech med oss som fjädringsspecialist till Isle of Man.

Summa summarum kan jag sammanfatta med att min uppfattning är att jag och teamet har gjort allt som står i vår makt för att försöka komma så väl förberedda som möjligt, även om det som ni förstår finns oändligt många osäkerhetsfaktorer på det här stadiet. Framförallt önskar jag kanske att jag hade fått lite fler timmar i sadeln på mitt nya TT-vapen för att lära mig tillämpa den annorlunda körstilen som en superbike kräver. Hade jag varit en professionell förare med fabriksuppbackning hade vi så klart kunnat hinna betydligt längre med tester o.s.v. men sett till våra resurser känns det ändå som att vi ligger ganska bra till trots allt.

Kul ska vi åtminstone ha där borta och erfarenheter kommer vi garanterat samla på oss, förhoppningsvis övervägande positiva sådana inför 2018.

På återhörande!
/Björn
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Hur som helst så kommer vi att uppdatera och uppdatera för att se om du skrivit några korta rapporter.

Vi här i Göinge Fridhem håller inte bara tummarna utan alla fingrar och tår för dig.



Du får börja med brottning vinterhalvåretför att träna nackmuskulaturen.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Jag som är en dum praktikant och inte kan något, går Isle Of Man att följa på TV/webb? någon som live sänder? :confused: :rodnar
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag som är en dum praktikant och inte kan något, går Isle Of Man att följa på TV/webb? någon som live sänder? :confused: :rodnar

Du kan lyssna på Manx Radio:
http://www.manxradio.com/

Klicka på "Listen Live", välj "Listen to AM", luta dig tillbaka och njut.

Annars är det bästa stället att följa händelserna den här tråden. Silja gör ett hästjobb från pressläktaren och uppdaterar allt i princip i realtid. Kom ihåg att klicka på uppdatera bara. Ofta. ;)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top