bg
"Probably the best Bear in the world"
Träningskvällen på jurby igår!
Min Lightweight redo för träning...
Om det någon där hemma i Sverige som mot förmodan väntar på en uppdatering från träningen på Jurby igår kväll så kommer den här…
Gårdagsträningen gick på det stora hela ganska bra. Det är tredje eller fjärde året som jag tar chansen att utnyttja det öppna träningstillfället på Jurby som traditionsenligt hålls innan TT-träningarna startat. Jag har dock aldrig varit med om att det varit så bra väder där uppe som det var igår. Det var värme som en fin svensk högsommardag och ingen vind vilket verkligen inte hör till vanligheterna på den här ön som ju annars har typiskt kustklimat.
Några stora förändringar på motorcyklarna finns det så klart inte utrymme för så här dagarna innan verkligheten börjar. Det var ändå skönt att få komma ut och lägga några varv på den lilla gropiga banan för att känna sig för. Det är ju tre veckor sedan jag senast satt på en racehoj. Jag inledde med några varv på BMW:n. Vi ville prova några modifieringar av sadeln för att se om det skulle ge mig bättre support och därmed bättre kontroll ut ur svängarna. Det blev något bättre på rakorna men medförde tyvärr samtidigt sämre känsla i inbromsningar och svängar. Första träningen med 1000cc-hojarna blir ändå inte förrän på måndag vilket betyder att jag har några dagar på mig att fundera över hur jag ska göra.
När det gäller Lightweight-hojen så körde jag inte mer än nödvändigt vilket betydde 15-20 min. TC-racing-teamet hade ställt in hojen chassimässigt så som jag körde den senast när jag var här för ett år sedan. Allt vi behövde göra var att ställa in styre och reglage efter mina önskemål. Eftersom motorn är så hårt trimmad ville vi spara den i möjligaste mån inför större uppgifter de kommande två veckorna.
Sammanfattningsvis var det en nyttig kväll på banan även om de flesta av oss som var där tog det ganska försiktigt för att inte äventyra något. Nu kommer man visserligen inte upp i några högre hastigheter på Jurby, men så här långt känns det ganska okey inför vad som komma skall. Det enda jag kan önska mig när nu allvaret snart ska börja vore väl i så fall att jag hunnit få mer träningstid på den nya BMW:n under våren, men det är som det är med den saken. TT-tävlingarna har ägt rum på vårkanten under mer än 100 år och som den amatörförare jag är har jag ändå försökt att starta säsongen så tidigt som möjligt som ni vet. Att sedan väderförutsättningar och min vurpa ställt till det hör till sporten. Jag är hur som helst fantastiskt sugen på att få komma ut på Mountain Course för att se hur våra teorier ska fungera i skarpt läge och sedan får jag helt enkelt ta det stegvis där ifrån.
Idag har vi ägnat hela eftermiddagen åt inskrivning inför tävlingarna, riders briefing eller förarmöte som det heter på svenska samt diverse besiktningar och kontroller av allt från mina skinnställ och hjälmar till mekanikernas flamsäkra overaller m.m. Depån börjar att bli ganska full nu men ännu rullar det in en hel team. Det märks på stämningen av spänd förväntan som lägrat sig över snart sagt hela ön tror jag, att det är nära nu. Imorgon eftermiddag har alla newcomers sitt ”speed controlled lap” bakom föråkare och sedan är det dags för det första riktiga träningspasset. Det är bara Lightweight och Supersport-klasserna som har träningstid imorgon så det blir förhoppningsvis en bra mjukstart. Tyvärr har det lovats sämre väder men som vanligt på den här ön hinner prognosen säkert ändras många gånger inom det närmaste dygnet.
På återhörande!
/Björn
Min Lightweight redo för träning...
Om det någon där hemma i Sverige som mot förmodan väntar på en uppdatering från träningen på Jurby igår kväll så kommer den här…
Gårdagsträningen gick på det stora hela ganska bra. Det är tredje eller fjärde året som jag tar chansen att utnyttja det öppna träningstillfället på Jurby som traditionsenligt hålls innan TT-träningarna startat. Jag har dock aldrig varit med om att det varit så bra väder där uppe som det var igår. Det var värme som en fin svensk högsommardag och ingen vind vilket verkligen inte hör till vanligheterna på den här ön som ju annars har typiskt kustklimat.
Några stora förändringar på motorcyklarna finns det så klart inte utrymme för så här dagarna innan verkligheten börjar. Det var ändå skönt att få komma ut och lägga några varv på den lilla gropiga banan för att känna sig för. Det är ju tre veckor sedan jag senast satt på en racehoj. Jag inledde med några varv på BMW:n. Vi ville prova några modifieringar av sadeln för att se om det skulle ge mig bättre support och därmed bättre kontroll ut ur svängarna. Det blev något bättre på rakorna men medförde tyvärr samtidigt sämre känsla i inbromsningar och svängar. Första träningen med 1000cc-hojarna blir ändå inte förrän på måndag vilket betyder att jag har några dagar på mig att fundera över hur jag ska göra.
När det gäller Lightweight-hojen så körde jag inte mer än nödvändigt vilket betydde 15-20 min. TC-racing-teamet hade ställt in hojen chassimässigt så som jag körde den senast när jag var här för ett år sedan. Allt vi behövde göra var att ställa in styre och reglage efter mina önskemål. Eftersom motorn är så hårt trimmad ville vi spara den i möjligaste mån inför större uppgifter de kommande två veckorna.
Sammanfattningsvis var det en nyttig kväll på banan även om de flesta av oss som var där tog det ganska försiktigt för att inte äventyra något. Nu kommer man visserligen inte upp i några högre hastigheter på Jurby, men så här långt känns det ganska okey inför vad som komma skall. Det enda jag kan önska mig när nu allvaret snart ska börja vore väl i så fall att jag hunnit få mer träningstid på den nya BMW:n under våren, men det är som det är med den saken. TT-tävlingarna har ägt rum på vårkanten under mer än 100 år och som den amatörförare jag är har jag ändå försökt att starta säsongen så tidigt som möjligt som ni vet. Att sedan väderförutsättningar och min vurpa ställt till det hör till sporten. Jag är hur som helst fantastiskt sugen på att få komma ut på Mountain Course för att se hur våra teorier ska fungera i skarpt läge och sedan får jag helt enkelt ta det stegvis där ifrån.
Idag har vi ägnat hela eftermiddagen åt inskrivning inför tävlingarna, riders briefing eller förarmöte som det heter på svenska samt diverse besiktningar och kontroller av allt från mina skinnställ och hjälmar till mekanikernas flamsäkra overaller m.m. Depån börjar att bli ganska full nu men ännu rullar det in en hel team. Det märks på stämningen av spänd förväntan som lägrat sig över snart sagt hela ön tror jag, att det är nära nu. Imorgon eftermiddag har alla newcomers sitt ”speed controlled lap” bakom föråkare och sedan är det dags för det första riktiga träningspasset. Det är bara Lightweight och Supersport-klasserna som har träningstid imorgon så det blir förhoppningsvis en bra mjukstart. Tyvärr har det lovats sämre väder men som vanligt på den här ön hinner prognosen säkert ändras många gånger inom det närmaste dygnet.
På återhörande!
/Björn