ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej Björn,

Det är som vanligt en fröjd att ta del av dina synpunkter.
Hoppas att din rehab går enl.plan.

/kiddec

Hej själv!
Tackar som frågar. Jo då, reahabiliteringen går framåt. Jag besökte farbror doktorn förra veckan och svaren jag fick kan väl kryptiskt betecknas som både positiva och negativa på samma gång. Jag har sedan ett antal veckor tillbaka jobbat halvtid men gick i veckan äntligen upp till fulltid igen. Det blir dock till att nöja sig med att köra skrivbord ett bra tag framöver som det ser ut nu. Ber om ursäkt över att jag inte hunnit bevaka tråden särskilt bra den senaste tiden men jag har under eftermiddagen totat ihop ett litet pressmeddelande till Rachid eftersom han gjort påstötningar. Om han inte dröjer allt för länge med att annonsera dem på Highsider.se så tänkte jag ge honom nöjet att få vara först med mina tankar om framtiden innan jag kommenterar dem här. Jag återkommer alltså i ärendet längre fram...:tungan



Kris, jag uppskattar dina ansträngningar att minimera kostnaden för tröjan, för jag tror att vi alla vill att så mycket pengar som möjligt ska komma Björn tillgodo.
Om det tar lite extra tid gör inget.
Om det blir så att tröjan för dyr kan jag faktiskt avstå min tröja för att Björn ska få mer pengar.

Klart som tusan att ni ska ha tröjor! Å tröjorna ska dessutom banne mig vara snygga, eftersom sådana supportrar som ni enbart förtjänar det bästa.:Bugar Designen har jag inga synpunkter på men om Kris tror på brodyr så tycker jag att vi kör på det. Det håller väl dessutom bättre i tvätten gissar jag. Kris och jag hörs inte av så ofta så här års men vi hade en kontakt förra helgen där vi kom fram till att vi måste skynda på tröjprocessen nu när hans geniala plan om hemleverans via vår gemensamme bekant från filipinerna lagom till jul ändå verkar spricka./bg

Inte vet jag. Men skulle det inte vara roligare och billigare att köpa in billiga tröjor som Björn signerar?

Eller att han signerar något annat ting som uppskattas lika mycket. Exempelvis ett fotografi. För tricket är som jag förstår att det är bra om Björn får pengar istället för en tröjtillverkare.

Jag har inte sponsrat ännu, ja jag vet fyy!! Men jag skulle vilja veta om Mr. Bear har några planer inför 2013?
Jag är absolut inte ovillig att sponsra en sådan satstning.
Så hur är det Björn. Du blev väl inte åksjuk sist :rodnar

Beroende på hur saker och ting utvecklar sig framöver med eventuella sponsorer, framtida teamfärger m.m. så är det väl inte omöjligt att din idé kan plockas upp så småningom, utifall att ni tror att det skulle kunna finnas ett intresse av något sådant. Jag tycker dock att de som i höstas på vinst och förlust i ett tidigt stadium la ut så mycket pengar ur egna fickor för att hjälpa mig att betala min krasch förtjänar något alldeles extra. Jag tänker mig lite av en "limited edition-utgåva". Hur låter det? Jag vet i alla fall att Kris jobbar på att försöka få ihop något snyggt och prisvärt utan att ni förhoppningsvis ska behöva vänta allt för länge till. Fram till dess att alla har fått sina tröjor levererade så har jag ju dessutom tidigare lovat att jag ska försöka hålla den här tråden levande med mina tankar och funderingar kring Isle of Man som någon slags tröst. Hoppas bara inte att ni tycker att jag börjar bli långrandig...:brinnerup /bg

Grymt kört och kämpa på med rehaben.
En fråga, du hade alltså Daytona Sec Evo och pajjade foten,
vad har du för skador i foten och gick innerskon sönder?

Har själv mosat en fot en gång i Astars då värsta dojja,
bytte sen till Daytona och klarat fötterna i två rätt rejäla smällar,
intressant att veta vad som fallerade.

Tack för berömmet Petter!
Det stämmer bra att jag kört med Daytonastövlar sedan 2006. Jag inledde säsongen 2006 med exakt likadana Alpinestars som de du hade vid din krasch och jag var mycket nöjd med dessa stövlar då de var lätta och smidiga. Minns dock väl bilderna som du postade i din vurp-rapport den våren och blev lite blek om nosen när jag insåg att jag hade likadana stövlar som du. Fick i samma veva möjlighet att köpa Daytona-stövlarna till ett bra pris via en syster till samme Kris955 som nu engagerat sig i den här trådens tröjprojekt. Även om stövlarna var dyra så slog jag till direkt efter att ha läst om dina erfarenheter. Jag har varit toknöjd med mina Daytonastövlar sedan dess och kostade dessutom på mig ett par nya överdrag för 2000 kr inför Isle of Man-resan. Tack vare mina Daytonastövlar har jag åtminstone alltid kunnat gå iväg på egna fötter från olycksscenerierna, även om jag någon gång förvisso varit så vimmelkantig av hjärnskakning att jag gått i cirklar...:3freak:hihi

Som alla vet så finns det dock aldrig några fullständiga garantier inom racing och den här gången har jag tyvärr fått ganska många ben krossade i fotleden. Exakt hur min skada uppstod har ingen kunnat utröna men teorierna kretsar kring antingen mitt våldsamma nedslag i asfalten, alternativt att jag råkade få foten i kläm under hojarna när de rutchade förbi mig på asfalten efter att jag glidit ca. 75 meter på rygg. Jag beskrev hela olycksförloppet ganska noggrant i min racerapport från senior-racet tidigare i tråden. Jag kände dock aldrig att foten var trasig förrän jag reste mig upp från marken och tvingades halta iväg på benpiporna (det var så det kom att kännas efter en stund i alla fall) för att rädda mig undan medtävlarna som kom i full karriär nedför backen.

Alla som är vana att bryta ben vet att man har några minuter på sig att agera innan smärtan från ett benbrott kickar in på allvar, och som jag tidigare berättat använde jag den tiden för att bl.a. ta av mig stövlen på den trasiga foten i en försök att lura sjukvårdarna på glädjen att klippa upp stöveln vilket annars brukligt är...:arsele I efterhand har det dock visat sig att jag kunnat bespara mig det besväret eftersom niten som håller ihop innerskon vid insidans ankel trasats sönder och att det är brottanvisningar på de hårda kevlardelarna kring fotleden.

Det blir med andra ord till att köpa nya stövlar till nästa säsong och även om foten fortfarande är alltför svullen för att prova något annat än lågskor, så var jag härom veckan faktiskt förbi Bikes nyöppnade lokaler i Göteborg eftersom jag sett att de säljer Daytona. Toppmodellen är dock svettigt dyr (närmare 10 000kr) och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag istället ska försöka hitta en motsvarande sko från någon annan tillverkare. Daytona har väl allmänt ansetts som de säkraste skorna i racingbranchen under ganska lång tid nu men jag vet att det kommit några prisvärda alternativ den senaste tiden. Nåväl, jag har ju några månader på mig att fundera innan jag behöver fatta det beslutet. Klart är dock att jag inte kommer att nöja mig med en lägre skyddsfaktor än den jag haft tidigare. Har man ambitionen att gasa så måste man ju också försöka köra med så bra skyddsutrustning som möjligt.

Förresten Petter så kommer jag ihåg att du vaksamt nog tog några bilder på mig när jag i snygg stil mer eller mindre tog ett jätteskutt i 150 km/h över sandfållan efter flygrakan på Anderstorp under en SM-tävling för något år sedan. Det var några kåpskruvar som den gången rycktes loss ur glasfiberkåporna av fartvinden, med påföljd att underkåpan gled in under bakhjulet så att det varken gick att bromsa eller lägga ner hojen in i kurvan. Jag behöver väl inte påpeka att den erfarenheten har legat till grund för hur vi preparerade kåpstag och fastsättning när jag senare den säsongen gjorde min real roadracing-debut i Tyskland. Det var en upplevelse som man möjligen kan unna sig på Anderstorp med sina fina avåkningszoner, men det är ett bra exempel på fel som man måste förutse och förebygga på Isle of Man.

På återhörande!
/Björn
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Björn.
nej exakta skadeförloppet brukar vara svårt att klura ut, min fotskada har jag knåpat ihop händelseförloppet runt till sist, iaf hyfsat. Inte för att det hjälper men i just det fallet va det en intressant grej att göra då stöveln helt slets sönder. Sen som sagt blev det Daytona, och då GP modellen som jag tycker är värt extra pengen.
I en highsider där hojen landade på foten och när jag skrotade på vägen ut bland träd mm för 2 år sedan och slog i det mest med skador på axel rygg nacke och ett mosat lårben så har min stövlar räddat fötterna.
Jag tror att dina stövlar räddade dig från allvarligare skador än de du fick i fötterna,
sen vad man lägger pengar på i skyddsväg i landsvägslopp är ju en kanske en annan prioriterings-sak.
Men går det eg att skydda mot de skador som brukar göra att det går riktigt illa? än?
Har du sett eller hört att man använder de airbag-i-skinnställ som finns nu?

Bra tänk där med att ta lärdom (från anderstorp) och förebygga ev risker,
jag kom att tänka på vad Jonas Svensson (TT 98- ca 00, 108mph) sa om riskerna, tredje året är farligast,
då tror många att dom kan banan och börjar gasa.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Misstag och erfarenheter

Björn.
...

Jag tror att dina stövlar räddade dig från allvarligare skador än de du fick i fötterna,
sen vad man lägger pengar på i skyddsväg i landsvägslopp är ju en kanske en annan prioriterings-sak.
Men går det eg att skydda mot de skador som brukar göra att det går riktigt illa? än?
Har du sett eller hört att man använder de airbag-i-skinnställ som finns nu?

Bra tänk där med att ta lärdom (från anderstorp) och förebygga ev risker,
jag kom att tänka på vad Jonas Svensson (TT 98- ca 00, 108mph) sa om riskerna, tredje året är farligast,
då tror många att dom kan banan och börjar gasa.

Absolut! Sannolikheten att skadorna hade varit ännu mer omfattande med andra stövlar är stor och det läggs också stor energi på besiktningen av både tävlingshoj och förarens utrustning på IoM. Både hoj och förare måste passera besiktningsgaraget inför varje framträdande på banan under både träningsvecka och tävlingsvecka. Hjälmarna fick t.ex. inte vara äldre än tre år (om de inte var synbart oanvända för då verkade det som om de kunde acceptera upp till 5 år gamla hjälmar). Alla dräneringshål eller eventuella skrapmärken i underkåpan efter förra passets landningar efter hoppen var tvungna att plastas ihop då gummipluggar, silvertejp eller liknande krigslagningar var stängeligen förbjudna. Listan kan göras lång med regler och krav som ställdes i besiktningen "over there". Några airbag-skinställ såg jag dock inte till därborta.

Det ligger säkert något i det som Jonas berättat för dig även om jag tror att man gör klokt i att försöka behålla en väldigt ödmjuk attityd inför varje körpass och varje varv man genomför på The Mountain Course. Jag upplevde att det kunde räcka med att flytta spårvalet ett par, tre decimeter i sida för att man skulle riskera att t.ex. träffa en ojämnhet i vägbanan som kunde göra det svårt att styra in i svängen som man tänkt sig. Eftersom den 6 mil långa bansträckningen medför att det blir så få genomföranden av varje sväng i racetempo så tar det nog betydligt mer än 3 år innan man känner att man hittar runt någorlunda.

Hittade bilderna som du skickade till mig från avåkningen efter flygrakan på Anderstorp Petter. Skickligt av dig att hinna med med kameran där! Det var en av de två otrevligaste upplevelser jag haft i den kurvan genom åren. Som jag skrev i inlägget ovan så berodde det på att den modellen av glasfiberkåpa hade en klantig delning i kombination med att kåpskruvarna där var för få. Skruvarna revs helt enkelt loss ur glasfibern av fartvinden på vänstersidan strax innan det var dax att bromsa vid 200m-skylten, med påföljden att underkåpan först gled in under bakdäcket när jag försökte bromsa. Trots att farten var alldeles för hög så försökte jag svänga in i kurvan ändå men kåpan fladdrade i det läget ut till höger och gjorde det omöjligt att lägga ner hojen eftersom det blev som att försöka svänga med sidostödet nere. Har ingen egentlig aning om hastigheten när korten är tagna men det kan säkert gått uppåt 150 km/h eftersom jag inte fick stopp på ekipaget förrän någon meter innan armco-räcket utanför bildkant, trots att sandfållan där är både bred, djup och fylld med Leca-kulor vilka vanligtvis stoppar upp bra.

Img_9898small.jpg71a.JPG71c.jpg

Den andra skräckupplevelsen som jag haft i slutet på flygrakan var när jag bromsade omkull mig i 260 km/h på en Triumph 955:a under ett endurancelopp 2006. Den gången var det intermediatedäcket fram som släppte i samma ögonblick som jag vidrörde bromshandtaget för att påbörja inbromsningen från toppfart. Analysen den gången blev att jag hade missat att bilracingen på banan packat ihop asfalten under sina inbromsningar till långa vågor. Normalt inga större bekymmer i torr väderlek men den morgonen var det en aning fuktigt på banan och dessa asfaltsvågor gjorde att det blivit en liten vattensamling precis där jag valt att börja bromsa... :brinnerup

Se där! Två exempel på lärdomar som bara tillräckligt många års tävlande kan ge, men som är bra att ha samlat på sig innan man påbörjar en real roadracing-karriär eftersom utrymmet för alla former av misstag är obefintligt på en landsvägsbana.

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Mina planer inför framtiden...

IMG_0771.jpg
Så där ja! Då har Rachid uppdaterat Highsider.se med mina funderingar kring möjligheterna att återvända till ön...

http://www.highsider.se/2012-12-10.aspx

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Äggtoddy

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Haninge
Hoj
Moped Hummel -58
Låter som ett klokt beslut att satsa på 2014. Är ingen tävling man kliver in i 90%?

Bättre att åka över och kunna ge 110% 2014 både ur ett ekonomiskt och hälsosamt perspektiv.

Ska hur som helst bli spännande att följa denna resa.

Sen finns det alltid någon som har det ännu jävligare. Om det kan vara till någon tröst :)

imagesCAF5QH58.jpg
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
"under någon av dagarna på MC-mässan i Stockholm"

Vilken, vilken, vilken..?!?!?!?! :)

Jag har lovat att det ska bli minst en dag i Nordgren Racings monter på mässan och då blir det sannolikt lördagen eftersom det vanligtvis brukar vara ganska mycket folk där då. Om det ordnar sig med semester, transporter och dylikt så hoppas jag dock kunna vara på plats även fredag och eventuellt även del av söndag. Ber att få återkomma i ämnet när mässan börjar närmar sig.

Hoppas att du har tid att komma förbi en sväng i montern den helgen!:tummenupp

På återhörande!
/Björn
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag har lovat att det ska bli minst en dag i Nordgren Racings monter på mässan och då blir det sannolikt lördagen eftersom det vanligtvis brukar vara ganska mycket folk där då. Om det ordnar sig med semester, transporter och dylikt så hoppas jag dock kunna vara på plats även fredag och eventuellt även del av söndag. Ber att få återkomma i ämnet när mässan börjar närmar sig.

Hoppas att du har tid att komma förbi en sväng i montern den helgen!:tummenupp

På återhörande!
/Björn

Absolut!
Jag hade tänkt gå på torsdagen eller fredagen för att slippa trängas men det verkar som att jag får planera om. Det vill man ju inte missa! ;)
 

kiddec

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Ronneby
Hoj
-80 Ducati MHRnr484 , -72 Laverda 750SF
Lugn och fin Kris,

Det är ingen ko på isen för tröjan skall ju
inte pryda kroppen före sommaren.:rock
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Hej sponsorer,

Jag har varit lite envis och hållit på att vi ska ha en pike skjorta med krage, vilket är lite lyxigare än T-shirt. Och jag ville också helst ha broderad tekst, inte tryckt, eftersom det är lyxigare och håller i tvätten. Alltså man ska inte vara rädd att använda och tvätta sin sponsortröja. Efter mycket strul så hittade jag en europeisk leverantör som inte runierade budgetet. Men jag fick tumma på mitt sista önskemål, brodering också på ryggen. Så det blir bara brodering på bröstet, inget på ryggen.

Färgkombinationen jag valde är lite racing 70-tal, Ronnie och Lotus-72 med svart bakgrund och gul(d) John Player Special. Se nedan vad det blev till...

shirt3.jpg

detaljbild...

shirt4.JPG

Leverans strax innan nyårsafton, så kan jag skicka ut till er i början av januari.

:)
Kris
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tusenlapp överförd! Det är kanske för sent för en T-tröja men det gör ingenting. :)

Man måste inte vara en sniken svensk utan det kan vara värt känslan att stötta någon som älskar IoM dessutom med, i mitt tycke, rätt inställning till hojåka.

En dekal eller två vore dock inte fel att klistra på hojen, om man får ha ett önskemål...
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Old Badger,

För sent för denna beställning, men aldrig för sent att vara med på något bra. Dvs, jag tar dig (plus eventuella andra) och gör en ny beställning sist i februari, så kan du få din tröja febr/mars. Det borde funka bra?

Dekal? Hm, bra ide, ska kolla. Vad bör den innehålla? Samma text, plus en inramning? Banans layout som inramning, med texten i mitten? Hur stor? Inte allt för stor så den får plats på MC'n, 10x10, 15x15,...? Förslag mottages, men inget lovas ännu.

/Kris


Tusenlapp överförd! Det är kanske för sent för en T-tröja men det gör ingenting. :)

Man måste inte vara en sniken svensk utan det kan vara värt känslan att stötta någon som älskar IoM dessutom med, i mitt tycke, rätt inställning till hojåka.

En dekal eller två vore dock inte fel att klistra på hojen, om man får ha ett önskemål...
 
Last edited:

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Old Badger,

För sent för denna beställning, men aldrig för sent att vara med på något bra. Dvs, jag tar dig (plus eventuella andra) och gör en ny beställning sist i februari, så kan du få din tröja febr/mars. Det borde funka bra?

Dekal? Hm, bra ide, ska kolla. Vad bör den innehålla? Samma text, plus en inramning? Banans layout som inramning, med texten i mitten? Hur stor? Inte allt för stor så den får plats på MC'n, 10x10, 15x15,...? Förslag mottages, men inget lovas ännu.

/Kris

Om en annan också vill vara med och stödja Björn, är det bara att föra över pengar enligt tidigare instruktion?

/Fredrik
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Om en annan också vill vara med och stödja Björn, är det bara att föra över pengar enligt tidigare instruktion?

/Fredrik

Yeps, du överför pengar till kontot enligt tidigare inlägg, och noterar ditt sporthoj nickande så jag vet vem pengarna kommer från. Så kommer du med på nästa piké-tröja beställning i februari. Det är aldrig för sent att komma med i klubben.

Efter du överfört pengar, så ska du sända ett sporthoj PM till mig, med angivelse av din tröjas storlek, och din postadress var den ska skickas. Så kan du glassa i depån till våren.

Kris
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Old Badger,

För sent för denna beställning, men aldrig för sent att vara med på något bra. Dvs, jag tar dig (plus eventuella andra) och gör en ny beställning sist i februari, så kan du få din tröja febr/mars. Det borde funka bra?

Dekal? Hm, bra ide, ska kolla. Vad bör den innehålla? Samma text, plus en inramning? Banans layout som inramning, med texten i mitten? Hur stor? Inte allt för stor så den får plats på MC'n, 10x10, 15x15,...? Förslag mottages, men inget lovas ännu.

/Kris

Funkar bra.:) Björn har större behov av pengar än jag har av ännu en tröja!:tungan En DVD räcker gott. Hur dekalen ska se ut vet jag inte men tillräckligt stor så den syns, 10x10?

Tack Björn för SHs bästa tråd!:tummenupp Nu tillhör dem som läst men inte skrivit för att hålla tråden hyfsat ren. Jag visste redan innan att det inte går att vara idiot, vettvilling, självmordsbenägen eller bara stolle för att tävla på ön men det är så underbart beskrivet, och dessutom på svenska, så jag har skickat länk till denna tråd kamrater som inte ännu förstått!:) Jag lovar att komma förbi montern på mässan!


Dundrod finns med på klassiska V Four Victory från 1983 med Joey och Ulsters GP bör man känna till om man gillar IoM tycker jag... Denna är sevärd, hoppas inte Björn misstycker.:)

http://www.youtube.com/watch?v=AKNVj9U6ymY


Vad gäller Guy Martin så, förutom allt som sagts tidigare om honom som hojåkare, så tycker jag hans sätt att prata påminner om Vicky Pollard i Little Britain, förutom Vickys motsvarighet till honba, hanba, denba och liknande.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Dundrod finns med på klassiska V Four Victory från 1983 med Joey och Ulsters GP bör man känna till om man gillar IoM tycker jag... Denna är sevärd, hoppas inte Björn misstycker.:)

http://www.youtube.com/watch?v=AKNVj9U6ymY
..

Den Svenska och Finska flaggan som hänger där bredvid flying kilo är för Björns teampolare i Nordgren Racing. Teamet har kört ett antal olika race under 3 år på den banan och även på andra banor med. 2010 blev båda förarna "Best Newcommers" i var sin klass. :)
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top