Nu är det officiell premiär för bokning av supporterbussresan till Manx GP 2014 på Isle of Man!
De återkommande läsarna av denna tråd kanske drar sig till minnes att jag redan i höstas flaggade för att vi var i färd med att fixa en bussresa från Sverige för att ge intresserade svenskar en möjlighet att uppleva denna magnifika ö i samband med mitt tävlande i Manx GP 2014. Att detta överhuvudtaget är möjligt är helt och hållet min vän Peter Karlssons förtjänst som axlar reseledaransvaret för resan.
Peter och jag har under hösten diskuterat oss fram till ett upplägg av resan som vi tror på och härmed finns det alltså en möjlighet för alla och envar att anmäla sitt intresse av att följa med.
Upplägget ser i stora drag ut enligt följande:
Tidigt fredag morgon 22 augusti avgår supporterbussen från Örebro i riktning mot Malmö. Färdvägen i Sverige är lite beroende av var det största antalet resenärer finns att hämta upp men så fort Öresundsbron passerats är det raka spåret genom Danmank, Tyskland och ner till hamnen Hook of Holland. Där avgår färjan (med hytter) kl. 22.30 fredag kväll. Lördag morgon kl. 06:30 anlöper färjan hamnen i Harwich.
Eftersom hela lördagen är avsatt för transport upp genom England kommer bussen att göra ett stopp på Duxford Airfield som är ett av Europas största historiska flygfält och krigsmuseum. Britterna är inte bara duktiga på att vårda sina real roadracingtraditioner utan även sin krigshistoria. När vi stannade till där i samband med att jag var över och körde en classic racingtävling på Brands Hatch för några år sedan, fick vi tillfälle att se bl.a. både en Spitfire och en Lancasterbombare i luften eftersom det flygs regelbundet med många av planen i samlingarna. En syn- och hörselupplevelse som inte ligger så vansinnigt långt efter att se en RR-hoj på fullt skaft nedför Bray Hill...
Klockan 02:15 natten mellan lördagen och söndagen avgår färjan från Heysham i norra England och kl. 06.00 är den framme i Douglas på Isle of Man.
Väl på ön har Peter bokat 50 bäddar på Best Western Palace som ligger längs med strandpromenaden i Douglas och på gångavstånd från depå och Grand Stand. Det är del i dubbelrum som gäller för resans deltagare!
Tävlingarna körs måndag 25/8, onsdag 27/8 och fredag 29/8 och däremellan vet jag att Peter planerar småutflykter på ön till bl.a. ett bryggeri m.m. för dem som så önskar. Eftersom det där är Peters avdelning får han presentera ett mer detaljerat program varefter som bitarna faller på plats. Ön har ju dessutom massor av vacker natur att erbjuda!
Mitt bidrag i det hela ser ungefär ut som följer:
-Alla deltagare i supporterupplägget kommer att få en officiell fanclubs T-shirt vid ankomsten till ön, dels som en inträdesbiljett till supporterupplägget, men framförallt för att
vi ska kunna synas och höras på ön...
-Vi ska se till att bussa runt alla supportrar som så önskar runt den 6 mil långa banan med mig som guide där jag berättar om svårigheterna, mina referenspunkter i de olika sektionerna och hur jag går till väga för att hantera dessa i racefart, tips på bra publikplatser m.m.
-Depåvandring där vi tar en runda i depån och kollar in klassiska racerhojar, reder ut hur den berömda leaderboarden framför huvudläktaren fungerar med de handmålade varvtiderna m.m.
-Besök på hotellet någon av kvällarna för lite filmvisning från min onboardkamera och föredrag om upplevelserna från träningsveckan.
Hemresan börjar lördag morgon den 30:e augusti med färjeavgång kl 08.00 från Douglas.
På kvällen kl. 22.30 går nästa färja från Harwich för att anlöpa till Holland tidigt söndag morgon. Därefter går färden norrut för att anlända till Örebro sent under söndagskvällen 31:e augusti.
Priset för ovanstående äventyr är 12900 kr. För den som funderar på att anmäla sig är det dock viktigt att tänka på att en anmälan är bindande eftersom en kamratresa av den här typen inte tål avhopp utan att förutsättningarna för vår planering trasslas till. Självklart går det dock utmärkt att sälja sin plats vidare om man skulle få förhinder. För att undvika spekulationer vill jag också tydligt klargöra att en mindre del av anmälningsavgiften på 12900 kr är tänkt att gå till att delfinansiera mina tävlingskostnader m.m. Det är det som är själva supportertanken.
Vid anmälan kommer man att få betalningsinformation där man ombeds att sätta in 4000 kr omgående för att anmälan ska vara giltig. Detta eftersom bl.a. hotellbokning måste förskotteras. Annars gäller som vanligt först till kvarn för att få en av de 50 bussplatserna.
För den som vill sköta resa och boende på egen hand så går det ändå utmärkt att ta del av själva supporterupplägget med T-shirt, banguidning, hotellföreläsning och andra påhitt genom att ta kontakt med Peter och anmäla sitt intresse av att hjälpa till och stötta undertecknad på plats på ön. Priset för detta är 1500 svenska riksdaler.
EFTERSOM JAG FÖR NÄRVARANDE HAR FULLT UPP MED ALLT SOM RÖR MITT TÄVLANDE PÅ ÖN SÅ ÄR DET PETER SOM TAR EMOT ALLA ANMÄLNINGAR, HANTERAR BOKNINGAR OCH BETALNINGAR, SVARAR PÅ FRÅGOR OM RESAN M.M.
PETER NÅS PÅ:
peterportimao@gmail.com
På återhörande och en riktigt God Jul er alla!
/Björn