SpeedArtDesign, Mariestad, 7-8 September 2013
Att racing är den noblaste av alla konstarter torde väl vara allom bekant, åtminstone för alla läsare av den här bloggen...
Detta har emellertid även innevånarna i Mariestad insett och för tredje gången sedan starten 2007 (-07, -10, -13) bjuder man därför in till SpeedArtDesign i höst. Hela Mariestads stadskärna spärras då av under två dagar enkom för att 30 000 besökare ska få en chans att bevittna "konst på temat fart" i en salig blandning av allt från racingmålningar och modellbilar till extremenduro och flyguppvisning.
Ur ett MC-perspektiv hittar man godbitar i programmet som t.ex. dödsryttarna från Sala motorcirkus, utställning och föreläsning av konstprofessor och tillika Classic RR-förare Urban Engström, Toymans Supebikegarage, tävling i extremenduro, stuntuppvisning med Sune Andersson, utställningar från MC- Collection och Motorcykelhistoriska klubbens racingsektion etc.
Varvat med fasta utställningar och olika tävlingar eller uppvisningar med bil, båt ,flyg och mc finns också möjlighet att lyssna på diverse olika föredrag. Bland föredragshållarna märks "Sveriges snabbaste mustasch", alias Picko Troberg. Picko, som även fått äran att inviga hela tillställningen, brukar beskrivas som racerförare och playboy under 60- och 70-talen och i modernare tider som entreprenör och talangscout inom bilracing då han matchat fram herrar som Rydell och Ekström.
Jag har aldrig bevittnat någon av de tidigare upplagorna av SpeedArtDesign men i våras fick jag en förfrågan från organisationen bakom eventet om jag inte kunde tänka mig att komma och prata, eller "kåsera" som de så snofsigt kallade det, kring mina upplevelser på Isle of Man i fjol. Min arena skulle i så fall bli stadshuset i Mariestad...
Efter några ögonblick av tvekan insåg jag att man bara får en chans i livet att stå i ett stadshus och missionera kring landsvägsracingen på världens coolaste ö...
Klockan 14:30 lördagen 7 september kommer alltså eder egen kåsör att stå i en sal på Mariestads stadshus och svettas inför en knapp timmes föredrag baserat på bilder och film från mitt deltagande på Manx i fjol. Om några av er läsare råkar befinna er i närheten så vore det ju trevligt om ni kom förbi så att jag slipper stå där alldeles ensam...
Här är ett klipp från premiären av eventet 2007
http://www.youtube.com/watch?v=zlSglMq09bM&feature=player_embedded#at=52
Å här är länken till hela evenemanget med program m.m.
http://www.speedartdesign.se/index2.htm
På återhörande!
/Björn