ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
"Det låter illa i mina öron." Så imponerad av ombordmaterialet blev hon...:rolleyes: Men du får börja tävla med trecylindrigt, Kris kan berätta hur trevligt det är, så kanske hon uppskattar det mer! :tungan Men ska du till Linköping http://www.mchk-racing.org/ http://årsracet.se/ så blir det inte så många cylindrar. :tummenupp

Jo tack, jag är fullt medveten om hur gôtt en trepip låter...:kär Som Kris skriver så har jag roat mig med att tävla på både Triumphs 955 och 675 Daytonor i den nordiska enduranceserien när den var som störst för en handfull år sedan. 675:an har dessutom det kanske bästa chassit jag upplevt på en fyrtaktshoj, med en fantastisk känsla för framhjulet genom svängarna (dock lite på bekostnad av stabiliteten under hård inbromsning). På en högfartsbana som The Mountain Course runt Isle of Man, med alla sina snabba svängar, tror jag att Trajjan skulle kunna vara ett synnerligen giftigt vapen.

Faktum är att när jag planerade mitt deltagande i Manx Gp var jag inne på Johans MC här i Göteborg och försökte få till en deal på en begagnad 675R (den med Öhlinare originalmonterade). De var mycket trevliga men med de små avanser som råder inom MC-branschen för tillfället så får man acceptera att det inte finns särskilt mycket att göra på prislapparna. I slutänden blev det istället ett beprövat kort i form av Nordgren racing som har ett mångårigt och framgångsrikt sammarbete med Honda. En CBR600 är kanske dessutom en av de mest prisvärda RR-hojarna på dagens marknad med tanke på att den varit oförändrad under ganska många säsonger vid det här laget. En fyrcylindrig 600cc på 15000 varv låter annars ganska mäktigt det också (för er som hunnit lyssna på förbiåkningen på Sulby straight i DVD.n), eller hur?



Min fru har föreslagit att vi ska dit men när vet jag inte.
Vad sägs om Manx GP 2014...;)

Helt klockrent kört Björn!
Visste med tanke på facit att du körde bra men knappt en enda tvekan på varvet mycket imponerade.
Det jag lovade dyker upp efter semestrarna var så säker:yoparty
Tillbaka skall du:tummenupp

Tack för berömmet Marcus! Jag är ju ytterst tacksam för all hjälp jag kan få med min ambition att komma tillbaka till ön som du vet...;)

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Fler DVD:er!

Verkligen sanslöst skoj att flera av er läsare redan hunnit höra av sig och varit intresserade av att få ta del av Manx-DVD:n.:Bugar

Jag har nyss satt mig och besvarat era PM och lägger skivorna på posten snarast möjligt. Jag har faktiskt också dristat mig till att be Kristoffer trycka upp en ny laddning i rent förebyggande syfte så att ingen ska bli utan. Det kanske kan tyckas osannolikt hur ett litet bidrag på 200 kr ska kunna hjälpa till att ta mig över till IoM ytterligare en gång, men kraften bakom det gamla ordspråket " Många bäckar små..." ska inte underskattas. Någon har dessutom haft godheten att skjuta till ytterligare en slant och det kan inte nog upprepas hur tacksam jag är för all hjälp.

Lägg därtill effekten av att några av er också har förmedlat kontakter som kanske kan få stor betydelse inför framtiden... ;)

Det kanske är på plats med ett förtydligande dock. Om någon av er önskar en DVD så skickar ni ett PM (=privat meddelande) till min profil här på "sporthoj.com" med namn+adress. I retur får ni sedan mina kontouppgifter. På så sätt blir det lättast för mig att hålla ordning på saker och ting och se till så att alla får vad de önskar.

IMG_3525.jpg

På återhörande!
/Björn
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Ser fram emot att DVDn dimper ner i brevlådan. Fråga mig inte varför jag inte beställde den direkt :huvet

Hur ser det ut med sponsring inför din satsning nästa år Björn? Har du några färdiga "sponsorpaket" eller är det flexibelt så att säga :)

Jag har precis fått klart att jag ska dit och uppleva detta på plats nästa år och ser fram emot det något vansinnigt (som åskådare då....) Jag hoppas verkligen att allt går i lås för dig och att du tar dig dit, kör som aldrig förr och VINNER :rock
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jo tack, jag är fullt medveten om hur gôtt en trepip låter...:kär Som Kris skriver så har jag roat mig med att tävla på både Triumphs 955 och 675 Daytonor i den nordiska enduranceserien när den var som störst för en handfull år sedan. 675:an har dessutom det kanske bästa chassit jag upplevt på en fyrtaktshoj, med en fantastisk känsla för framhjulet genom svängarna (dock lite på bekostnad av stabiliteten under hård inbromsning). På en högfartsbana som The Mountain Course runt Isle of Man, med alla sina snabba svängar, tror jag att Trajjan skulle kunna vara ett synnerligen giftigt vapen.

Faktum är att när jag planerade mitt deltagande i Manx Gp var jag inne på Johans MC här i Göteborg och försökte få till en deal på en begagnad 675R (den med Öhlinare originalmonterade). De var mycket trevliga men med de små avanser som råder inom MC-branschen för tillfället så får man acceptera att det inte finns särskilt mycket att göra på prislapparna. I slutänden blev det istället ett beprövat kort i form av Nordgren racing som har ett mångårigt och framgångsrikt sammarbete med Honda. En CBR600 är kanske dessutom en av de mest prisvärda RR-hojarna på dagens marknad med tanke på att den varit oförändrad under ganska många säsonger vid det här laget. En fyrcylindrig 600cc på 15000 varv låter annars ganska mäktigt det också (för er som hunnit lyssna på förbiåkningen på Sulby straight i DVD.n), eller hur?
Så då kan det bli en 675R nästa år...:tummenupp

Vad sägs om Manx GP 2014...;)

/Björn

Fixa dekal och tröja så vet vi vart semstern går nästa år! :banana
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
:) idag kom DVD:n i brevlådan.
Har kollat på filmen och jag måste säga att jag är grymt inponerad.
Det måste vara väldigt påfrestande både fysiskt och mentalt att köra den banan, och flera varv dessutom.
Måste vara svårt att hela tiden hålla koncentrationen på högsta nivå.

Jag hyser stor respekt för dej Björn och alla andra RRR-åkare som kör på Isle of Man

Haha, kommentaren från mannen i slutet av filmen är klockren:tummenupp
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Sponsring!

Ser fram emot att DVDn dimper ner i brevlådan. Fråga mig inte varför jag inte beställde den direkt :huvet

Hur ser det ut med sponsring inför din satsning nästa år Björn? Har du några färdiga "sponsorpaket" eller är det flexibelt så att säga :)

Jag har precis fått klart att jag ska dit och uppleva detta på plats nästa år och ser fram emot det något vansinnigt (som åskådare då....) Jag hoppas verkligen att allt går i lås för dig och att du tar dig dit, kör som aldrig förr och VINNER :rock

Vore kul att ses på ön till 2014 Micke!:tummenupp
Skivan borde dyka upp vilket ögonblick som helst hos dig nu och sen har du hela vintern på dig att utifrån den lära känna banan och välja ut de intressantaste åskådarplatserna!:)

Beträffande sponsring så befinner jag mig ännu på "brainstorming-stadiet", där jag tillsammans med vänner och team-medlemmar diskuterat olika lösningar och varianter. Jag som alltid huvudsakligen tävlat för pengar ur egen ficka, har varken upparbetade kanaler eller rutiner för att hantera sådant här sedan tidigare säsonger. Jag, som alltid levt efter principen att man aldrig ska skuldsätta sig för att köra racing, är nu för första gången i en situation där jag vill försöka ge mig i kast med något som man som vanlig "löneslav" egentligen inte har råd med. Till Manx GP 2012 hade jag ju sparat i 2 år för att ha råd att förverkliga drömmen, men jag är väl medveten om att jag inte kan fullfölja målsättningen om att både köra Manx GP hösten 2014 och TT-tävlingarna våren 2015 på för enbart egna pengar.

Dessvärre saknar jag dessutom helt för motorsport underlättande faktorer som onödigt rika gamla fastrar eller tur i spel och dobbel...:rolleyes: Turligen nog har jag däremot folk i min omgivning som har lite pejl på saker som företagsekonomi, marknadsföring o.s.v. men vi har som sagt inga egentliga upparbetade kontakter ännu, även om vi, bl.a. tack vare initiativrika läsare av tråden, eventuellt har en eller annan tråd att dra i inför hösten. Tanken är nämligen att sjösätta hela projektet som en 2 års-plan för 2014 och 2015 under kommande höst/vinter.

Utan att gå händelserna i förväg lutar det i stora drag åt ett upplägg där vi söker en eller ett par stora huvudsponsorer som får möjlighet att ge sina synpunkter på utformning av team, färgsättning, profilkläder m.m. Därefter vore det önskvärt med ett antal mellanstora och mindre sponsorer som vill var med och synas men framför allt hjälpa till.

Just det där sista med att "hjälpa till" måste nämligen vara det centrala för alla inblandade parter och genomsyra hela upplägget. Det här ska inte utvecklas till något stort "flashigt luftslott" där vi lovar runt och håller tunt. Det har aldrig varit min stil och jag jobbar hellre med ett färre antal lojala, jordnära personer som fattar vad det handlar om, än med en massa stekare som bara är ute efter glitter, glamour och kortsiktig vinning. Det sistnämnda kanske kan ge fördelar ur det korta perspektivet, men min magkänsla säger att i det långa loppet segrar alltid det enkla och handfasta. Därmed inte sagt att det inte vore kul om det också kan se snyggt och proffsigt ur samtidigt. Det gäller dock att inte låta sig kollras bort av dyra solglajjer och blänkande trailers, när det centrala i själva verket är att ta sig till start och sätta snabba varvtider. Den som inte har lärt sig den läxan blir inte särskilt långvarig som förare då lasset snabbt riskerar att bli övermäktigt att dra runt...:tungan Jag är medveten om att folk prioriterar olika här i livet, men detta är åtminstone min sanning. Så var det sagt.:)

Under hösten hoppas jag med andra ord kunna vara lite mer konkret i frågan men som jag har sagt tidigare: Skulle någon av er sitta på kontakter som ni tror skulle ha rätt profil så lägg gärna ett gott ord för mig, så ska jag försöka komma ut och presentera mig efter bästa förmåga i tal och skrift för dem som har lite mer reella idéer och förslag.:)

På återhörande!
/Björn
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Tänkte dela med mig av hur jag fick det "fint" i DVD-hyllan hemma.

Först gjorde jag ett omslag:
ManxGP3.jpg

http://wastegate.se/ManxGP3.jpg
Sen sparade jag bilden ovan, antingen genom att högerklicka på länken ovan och spara mål som eller klicka på länken så bilden öppnas i ett nytt fönster, högerklicka på bilden och välj spara bild som.
Därefter öppna bilden ni sparat ner på datorn samt skriv ut den som "kantfri A4" (eller vad er dator vill kalla det för att skriva ut en bild som täcker en hel A4) och därefter klipper ni ut bilden.

Om ni inte vill göra som jag och slakta fodralet till "Stekta gröna tomater" och stoppa in bilden i så finns fodral på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.com/se/DVD-fodral-Exibel/Pr381377000

mvh. Fredrik
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle kunna ställa upp som obetald kock! Inga Michelinstjärnor (mera Avon:D,) men mer än bara tea and Bacon buns

Vore häftigt om din arbetsgivare ställde upp och lackade hojen! Lindén hade så. Skulle nog bli uppmärksammat!

Nu har jag tyvärr inga kontakter med stora sponsorer men med en 675R borde man kunna få lite spons av Trajaklubben och få lite fart här http://www.tomccsweden.org/racing
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Tänkte dela med mig av hur jag fick det "fint" i DVD-hyllan hemma.

Först gjorde jag ett omslag:
View attachment 387596

Wow, super! Tack för omslag. Det fixar jag direkt til min DVD därhemma. Jag tänkte inte på omslag innan. Men det verkar som om du är snitsig på bildeditering. Får kanske använda dina talanger till 2014 filmen. :)
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Wow, super! Tack för omslag. Det fixar jag direkt til min DVD därhemma. Jag tänkte inte på omslag innan. Men det verkar som om du är snitsig på bildeditering. Får kanske använda dina talanger till 2014 filmen. :)

Hahaha, självklart ställer jag upp, men vågar väl knappt säga hur snabbt jag gjorde detta =) Spenderade ca 1½ timma med första versionen och sedan en halvtimme till med att göra om baksidan och det är inklusive att hämta bilderna från filmen. Dessutom på linux och programmet Gimp som jag inte gillar speciellt om man jämför med t ex Photoshop.
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
DVD-omslag

Hahaha, självklart ställer jag upp, men vågar väl knappt säga hur snabbt jag gjorde detta =) Spenderade ca 1½ timma med första versionen och sedan en halvtimme till med att göra om baksidan och det är inklusive att hämta bilderna från filmen. Dessutom på linux och programmet Gimp som jag inte gillar speciellt om man jämför med t ex Photoshop.

Mycket snyggt jobbat Fredrik och jag är säker på att det fler än jag och Kris som både uppskattar ditt initiativ med att tota ihop ett omslag och inte minst din vilja att dela med dig till alla andra trådläsare.:tummenupp

Att skriva ut och klippa till omslaget var ju busenkelt om man följde din instruktion, även för en datordysfunktionell nostalgiker som mig med faiblesse för runstenar och griffeltavlor...:brinnerup

Har haft väldans mycket att göra i helgen men postade nyss ett knippe nya kuvert med DVD:er till generösa Isle of Man-fantaster som hört av sig och önskat bidraga till att ställa en svensk på startlinjen även till 2014.

För kännedom så är mina MGP-skivor med detta tillfälligtvis slut, men Kris skickade en ny laddning från Danmark i förmiddags som borde dyka upp inom kort.

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Foten undgår steloperation!

Det har varit tunt med uppdateringar från min sida de senaste veckorna...:rodnar

Det har dock sina förklaringar i att livet äntligen snurrar på i full fart igen och den tid jag haft att lägga framför datorn har varit tämligen begränsad. De inloggningar jag gjort på SH.com under senaste veckorna har mest varit för att kolla PM i syfte om att förvissa mig om att folk verkligen fått sina beställda DVD:er. Postverket lyckades nämligen försnilla merparten av skivorna i senaste sändningen. Något som nu är åtgärdat så att åtminstone alla som hört av sig till mig ska ha fått sina skivor. Flera har dessutom återkommit via PM med frågor och recensioner efter att ha kikat på innehållet. Det har varit idel lovord så här långt och ni ska veta att det verkligen värmer!:)

Anledningen till att jag sedan en dryg månad tillbaka kunnat lämna rollen som konvalescent på kontorstolen och återgå till mitt ordinarie skiftjobb är förstås att jag i juni fick det efterlängtade beskedet från läkaren om att foten läkt ihop som den ska! Enligt alla förhandsprognoser skulle jag vara tvungen att vänta minst ett år innan läkarvetenskapen vågade uttala sig om utgången av min kross-skada i fotleden. Vid min niomånaderskontroll av foten visade dock röntgenbilderna att brottytorna redan läkt på ett sådant sätt att läkaren vågade lova att faran för den hotande steloperationen nu är helt borta! Jag visste väl att en halvliter mjölk på gröten varje morgon skulle göra underverk, hårt indoktrinerad av småskoletidens reklamkampanjer om att "mjölk ger starka ben" som jag är...
:banana

Allt som är kvar innan jag kan friskförklaras på riktigt är en sista operation under hösten där vi plockar bort alla ytligt liggande skruvar och plattor. I takt med att cirkulationen i fotleden blivit bättre har nämligen svullnaden gått ner vilket resulterat i att jag nu har problem med att skruvskallarna kring anklarna petar ut under skinnet och lätt skaver hål när jag försöker bära skodon med höga skaft. Det går dock att komma runt genom att bygga upp med skumgummi runt anklarna och sedan stoppa ner vänsterfoten i en rymlig cross-stövel. Förra helgen gjorde jag med hjälp av detta knep faktiskt en liten smygtävlingsdebut på Anderstorp med den Classic racing-maskin som Ingemar ställer till mitt förfogande, men mer om det i ett kommande inlägg.

Nu säger ju det gamla talesättet att man "inte ska sälja skinnet innan björnen är skjuten":)arsele) men enligt min doktor så är den operation som är kvar relativt enkel och konvalescenttiden inte längre än ett vanligt benbrott, d.v.s. 6-8 veckor. Förutsatt att jag inte drabbas av några obskyra penicillinresistenta bakterier, får nödvändiga nervbanor avknipsade eller något annat oförutsett inträffar vid ingreppet, så bör jag alltså kunna vara i fullt stridbart skick i god tid till nästa säsong igen. Förbudet om att springa på foten eller att utsätta den för andra dumheter gäller visserligen fram till dess att sista operationen avklarats i höst enligt farbror doktorn. Att köra MC kan väl dock varken räknas som löpning eller "andra dumheter" och man måste väl inte berätta riktigt allt för sin läkare, eller...:rolleyes:

Så här långt allt väl med andra ord...:tummenupp


Foten i genomskärning
Björns ankel.jpg

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det har varit tunt med uppdateringar från min sida de senaste veckorna...:rodnar

Det har dock sina förklaringar i att livet äntligen snurrar på i full fart igen och den tid jag haft att lägga framför datorn har varit tämligen begränsad. De inloggningar jag gjort på SH.com under senaste veckorna har mest varit för att kolla PM i syfte om att förvissa mig om att folk verkligen fått sina beställda DVD:er. Postverket lyckades nämligen försnilla merparten av skivorna i senaste sändningen. Något som nu är åtgärdat så att åtminstone alla som hört av sig till mig ska ha fått sina skivor. Flera har dessutom återkommit via PM med frågor och recensioner efter att ha kikat på innehållet. Det har varit idel lovord så här långt och ni ska veta att det verkligen värmer!:)

Anledningen till att jag sedan en dryg månad tillbaka kunnat lämna rollen som konvalescent på kontorstolen och återgå till mitt ordinarie skiftjobb är förstås att jag i juni fick det efterlängtade beskedet från läkaren om att foten läkt ihop som den ska! Enligt alla förhandsprognoser skulle jag vara tvungen att vänta minst ett år innan läkarvetenskapen vågade uttala sig om utgången av min kross-skada i fotleden. Vid min niomånaderskontroll av foten visade dock röntgenbilderna att brottytorna redan läkt på ett sådant sätt att läkaren vågade lova att faran för den hotande steloperationen nu är helt borta! Jag visste väl att en halvliter mjölk på gröten varje morgon skulle göra underverk, hårt indoktrinerad av småskoletidens reklamkampanjer om att "mjölk ger starka ben" som jag är...
:banana

Allt som är kvar innan jag kan friskförklaras på riktigt är en sista operation under hösten där vi plockar bort alla ytligt liggande skruvar och plattor. I takt med att cirkulationen i fotleden blivit bättre har nämligen svullnaden gått ner vilket resulterat i att jag nu har problem med att skruvskallarna kring anklarna petar ut under skinnet och lätt skaver hål när jag försöker bära skodon med höga skaft. Det går dock att komma runt genom att bygga upp med skumgummi runt anklarna och sedan stoppa ner vänsterfoten i en rymlig cross-stövel. Förra helgen gjorde jag med hjälp av detta knep faktiskt en liten smygtävlingsdebut på Anderstorp med den Classic racing-maskin som Ingemar ställer till mitt förfogande, men mer om det i ett kommande inlägg.

Nu säger ju det gamla talesättet att man "inte ska sälja skinnet innan björnen är skjuten":)arsele) men enligt min doktor så är den operation som är kvar relativt enkel och konvalescenttiden inte längre än ett vanligt benbrott, d.v.s. 6-8 veckor. Förutsatt att jag inte drabbas av några obskyra penicillinresistenta bakterier, får nödvändiga nervbanor avknipsade eller något annat oförutsett inträffar vid ingreppet, så bör jag alltså kunna vara i fullt stridbart skick i god tid till nästa säsong igen. Förbudet om att springa på foten eller att utsätta den för andra dumheter gäller visserligen fram till dess att sista operationen avklarats i höst enligt farbror doktorn. Att köra MC kan väl dock varken räknas som löpning eller "andra dumheter" och man måste väl inte berätta riktigt allt för sin läkare, eller...:rolleyes:

Så här långt allt väl med andra ord...:tummenupp


Foten i genomskärning
View attachment 389250

På återhörande!
/Björn

:tummenuppKul att höra att skadan läker bra,beror säkert på mjölken. Du badar säkert inte inom en timme efter du ätit.
Själv får jag bara i mej mjölk genom kopiösa mängder te och kaffe, jag duschar inte ens inom en timme efter mat, på grund av rädslan att drunkna:D.
Har kollat på DVD:n otaliga gånger, grannarna tror nog att jag har en motorcykel i lägenheten, som jag tokvarvar bara för att jävlas med dom:).

Ser fram emot att läsa racerapporten


Ha det gott // John
 

Evil Twin

Guest
Så här långt allt väl med andra ord...:tummenupp

På återhörande!
/Björn

F_n va kul att höra! :banana
Då håller man tummarna för att borttagningen av metallen går bra också!
Ser fram emot rapporten från premiären :)

/Fredrik
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Comeback!

Eftersom blixten sedan några dygn slagit ut allt vad telefon, internet och TV heter där hemma, så har jag nu tagit mig in till jobbet för att tota ihop en snabb resumé av min smygcomeback på roadracingbanan...

Efter att varken ha tävlat eller kört någon reguljär träning på ganska exakt 10½ månad bestämde jag mig med kort varsel för att ställa upp i classic-racen på Scandinavien Raceway i Anderstorp helgen 13-14 juli. Den utlösande faktorn var att jag hade fått besked från läkarhåll några veckor tidigare som gav vid handen att min trasiga vänsterfot läkt ihop så pass att faran för steloperation var över. Eftersom jag sannolikt kommer att tvingas leva med samma vänsterfot även återstoden av mitt liv hade jag lovat mig själv att verkligen försöka ge den så goda förutsättningar som möjligt för att bli så bra som möjligt. Därför har jag medvetet hållit mig borta från alla racerbanor under hela våren och försommaren. Frestelsen blir lätt för stor annars...:näsblod Men nu var det alltså dags!

Fördelen med att göra comeback på den Seeley G50 som Ingemar så snällt ställer till mitt förfogande var, förutom att det är en fantastiskt rolig hoj att köra, att den precis som på alla andra gamla engelska stånkor från den här tidsepoken har högerväxel. Min vänsterfot passar inte i en roadracing-stövel för tillfället. Jag tvingas nämligen bygga upp runt anklarna med skumgummi för att tryckavlasta de skruvskallar som petar ut under huden och som gör framförallt ytterankeln väldigt tryckkänslig. Efter att ha madrasserat vänster fotled passar den inte i något annat än en MC-stövel av crossmodell, men tack vare högerväxeln så besvärar inte den nedsatta rörligheten i vänsterfoten särskilt mycket i sadeln på Seeleyn.

För att skaka av mig den värsta ringrosten hade jag stämt träff med min danske kompis Kristoffer som välvilligt lånade ut sin Triumph 675:a på Knutstorp där Sydskånes MC hade bandag under torsdagen före. Tre stycken 20-minuterspass blev det för min del, men det var ganska lagom efter att inte ha kört i något som kan liknas vid racingtempo på länge. Med reservation för att växlandet krävde extra mycket koncentration så tyckte jag själv att jag hittade någorlunda runt banan. På torsdagskvällen fortsatte jag upp till Anderstorp där resten av teamet redan hade slagit upp lägret i depån när jag anlände.

Fredagen ägnades åt friträningar och jag kom successivt in i körningen under dagen. Allt eftersom kunde jag slipa bort den värsta mutterkörningen genom Anderstorps långa svepande kurvor och ersätta den med runda, mjuka racelinjer istället. På tidsträningen under lördagsförmiddagen lyckades jag köra till mig en andra plats efter hårdkörande norrmannen Anders Helgerud som gränslade en fyrcylindrig Honda.


Genom karusellen på Seeleyn...
Karusellen 2013.jpg

När starten gick i racet några timmar senare samma dag lös ringrosten igenom och jag gjorde en medioker start. Efter att ha varit nere på någonstans runt femteplats in i södra kurvan, fick jag istället slipstreama förbi de närmaste konkurrenterna på den efterföljande flygrakan. Seeleyn jag kör är blott encylindrig och med sina 53,5 hästkrafter på bakhjulet lär den enligt uppgift sakna 10-15 hästar mot de vassaste fyrcylindiga Hondorna, men Seeleyns mindre frontarea och den lägre vikten gör att maskinerna ändå är relativt likvärdiga. Det Hondorna vinner i acceleration ut ur kurvorna kan jag oftast ta igen i inbromsningarna. Efter något varv hade jag lyckats ta mig upp i täten men jag var hela tiden hårt ansatt av framför allt Anders Helgerud som låg hack i häl. Helgerud har haft framskjutna placeringar i Pro Superbike med sin BMW S1000RR när den klassen var som störst i Sverige för ett par år sedan och han har en vägvinnande aggressiv körstil som ser ut att passa Hondan bra. Tyvärr fick Helgerud en highsider som slängde av honom i GP-kurvan när det bara var ett par varv kvar av racet vilket gjorde att jag fick lite andrum över mållinjen. Klas Eriksson kunde istället ta hand om andraplatsen på sin Drixton Honda och Lars Sandberg var trea på ännu en Seeley G50.

Det är alltid roligt att få stå överst på pallen och att få göra det efter snart ett års frånvaro var ännu roligare. Allra roligast för egen del var dock att jag (om jag är rätt underrättad) lyckades sätta ett nytt banrekord för Classic 500cc-klassen med varvtiden 1:49:4. Med tanke på att Seeleyn, som var privatföraralternativet i MotoGP i slutet på 60-talet, trots allt är så mycket basic-motorcykel det kan bli med en luftkyld stånka i ett rörramschassi som toppar strax över 200 km/h och som sladdar runt på 110mm-breda mönstrade däck, så tycker jag själv att det får anses som fullt godkänt på en så motorkrävande bana som Scandinavien Raceway.

På söndagsracet upprepade sig den usla starten trots att jag denna gång hade pole, men återigen kunde jag glida upp i spets efter ungefär halva inledningsvarvet. Denna gång släppte dock aldrig Helgerud taget utan låg som ett frimärke i mitt bakhjul under hela racet och över mållinjen skiljde det bara någon sekund om jag minns rätt. Tredjeplatsen la denna gång Örjan Sjöström beslag på med sin Rob North-Honda.


Överst på (last)pallen med Helgerud närmast kameran och Sjöström längst bort...
Andrstorp 2013.jpg

Kommande helg, 2-4 augusti, är det dags för årets största classic racing-evenemang i Sverige, nämligen Årsracet på Sviestadbanan i Linköping. Under tre dagar kommer det att tävlas med tävlingshojar från MC-tillverkare som många av dagens knuttar aldrig hört talas om men som alla har utgjort spjutspetsteknik vid sin tid. Extra roligt är dessutom att även den historiska racing inom Moto Cross, Speedway och Trial också gör upp i sina respektive mästerskap på samma arena eftersom Linköpings motorstadion rymmer alla dessa MC-dicipliner. Själv skulle jag tycka att det vore extra kul om några av trådens läsare tar tillfället i akt och tittar förbi och säger hej under någon av dagarna. Väl mött!

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Kul läsning och grattis till dubbelvinsten:tummenupp.
Även om foten din är skadad så verkar inte vinnarinstinkten vara det.
Gissar att du satt och log mest hela tiden över att vara tillbaka i tävlingssammanhang.
Träning är en sak men tävling är alltid tävling.


Ha det bra //John
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top